Moe
Tommost oisin kyselly, että voepiko akun ottaa irti pitemmäksikin aikaa(talveksi) aiheuttamatta femman elektroniikkaan yms, mitään häiriöitä?
Tänks!
Femman talviseisonta?
Femman talviseisonta?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Re: Femman talviseisonta?
Voi ottaa irti, ei aiheuta mitään häiriöitä. Taidetaan ohjekirjassakin neuvoa tämä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Femman talviseisonta?
kannattaa se akku viedä jonnekkin sisätiloihin tasalämpöiseen paikkaan
niin pysyy hyvänä
niin pysyy hyvänä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Femman talviseisonta?
Voi varmasti ottaa, itse en viime talvena ottanut kun kävin parin kuukauden välein käyttämässä moottoria jotta öljyt kiertäisi moottorissa ja vaihteistossa sekä samalla myös ilmastoinnin kompura pyörisi. Silti tuli yksi murhe seisonnasta kun lämmityslaitteen hana alkoi vuotaa autoa "kesäautokäyttöön" otettaessa. No, uusi hana ja taas on auto kunnossa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Femman talviseisonta?
Eikä akkuakaan tarvitse lämpimään viedä, kunhan sen lataa ensin täyteen.
#3272
Re: Femman talviseisonta?
Mopoilijat talvisäilyttää akkua pakastimessa. Ensin hidas lataus varmasti täydeksi. Sitten akku muovin sisään ja talveksi pakastimen uumeniin. Joku sen jopa hyvin perusteli miksi säilyy niin jopa paremmin kin tasalämpöisessä autotallissa. Ei pysty muistaa mikä oli perustelu.
Ahdonvoimaa
Re: Femman talviseisonta?
Vastataan nyt ns. motoristinkin näkökulmasta.
* Perinteisesti: akku irti, ladataan akku täyteen ja laitetaan
johonkin sopivaan tasalämpöiseen/viileään varastotilaan, ei nyt kuitenkaan pakastimeen (mieluummin viileä tila kuin pakastin, perusteluna akun hitaampi itsepurkautuminen viileässä/kylmässä).
* Nykyisin: asennetaan johtosarja jossa ns. ylläpitolaturin plugi.
Ajojen loputtua ja talviseisonnan koittaessa vain ylläpitolaturi kiinni ja
keväällä irti ja baanalle, thats it.
* Perinteisesti: akku irti, ladataan akku täyteen ja laitetaan
johonkin sopivaan tasalämpöiseen/viileään varastotilaan, ei nyt kuitenkaan pakastimeen (mieluummin viileä tila kuin pakastin, perusteluna akun hitaampi itsepurkautuminen viileässä/kylmässä).
* Nykyisin: asennetaan johtosarja jossa ns. ylläpitolaturin plugi.
Ajojen loputtua ja talviseisonnan koittaessa vain ylläpitolaturi kiinni ja
keväällä irti ja baanalle, thats it.
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)