Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ..Edit. turbo siis

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ..Edit. turbo siis

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Syttyi moottorin keltainen varoitus ja auto sammui..uusinta starttaus käynnisti normaalisti, tyhjäkäynti oli aluksi hapuilevaa..Sid info näyttää 9 nErr 3 ja 20 Limp 15.

Uskaltasko tässä matkaa jatkaa :cry:

Edit. vakionopeuden slädin tippui pois pelistä ?
Viimeksi muokannut saabvector, Ke Heinä 18, 2012 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kaasuläppäkotelo limpissä. Voi koittaa resetoida tien päälläkin, jos vähäisiäkään työkaluja löytyy matkasta. Ohje esim. tuossa -> http://www.youtube.com/watch?v=hZ-LI1AtdcA

Uskoisin, että voi ajaa erityistä varovaisuutta noudattaen ja tunnustellen käyttäytymistä, ei polkemista. Vikakoodit lukuun ja koodien kertoman mukaan korjaustoimenpiteitä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

tack..resetoituuko se akun kengän irroituksella ?

Ei tämä " laatu nokia " avaa tuota videota.
Joo..kyllä auto kulkee mutta tehottomasti. Ylämäessä polkaisu antoikin kivat savut, eli Turboko menossa vai kuuluuko läppäkotelon limp tilaan ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei resetoiudu. Tarviit avata pari 10mm kannalla olevaa pulttia kaasuläppäkotelon luota että saat sen kaasuvivun esille. Siitä sitten pitäs saada se jousi väännetty oikealle paikoilleen joka pompannut ja muuttanut kaasun mekaaniseksi. Hankala selittää, video ois kova juttu jos saisit näkyy :D
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Ei resetoidu.
Äläkä missään nimessä irrota akunkenkiä. Se nollaa kaikki vikakoodit, etkä sen jälkeen voi niitä enää lukea. Helpottaa huomattavasti vian korjaamista, kun vikakoodit kertoo missä mättää.
Ahdonvoimaa
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mitä sanoo Sid infon fcod vai liekö ekana tarjolla juurikin toi limpun vikakoodi?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

32 Fcod on 4689.

Tyhjäkäynti edelleen heikko, pinta kaasulla ok mutta mäessä kun joutuu kaasua painamaan niin kivat savut antaa. Alkaa pelottamaan että syy olisi Turbossa ja seuraus tuo läppäkotelon limppu.

Mutta eikös näitä läppäkoteloitakin joudu ajoittain vaihtamaan ?
Toivoa sopii että " roska " olisi vaan ollut suihkun edessä :roll:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

koodi viittaa kaasuläppäkoteloon...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kiitos kaikille vastauksista. Jos tuo Sid info viittaa viaksi läppä kotelon niin kannattaako se Tech lukukin tehdä / pystyykö se kertomaan enemmän ?

Rapiat puolitoista sataa kilsaa niin pääsisi kotiin yrittämään resetointia 8)
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kun minun femmasta kajahti turbo, niin ensimmäinen oire oli kun moottorin vikavalo syttyi ja läppäkotelo meni "limb home" -tilaan. Eli turbosta imupuolelle tursuava öljy saa moottorin diagnostiikan sekaisin.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Minun 9-3:sta myös hajosi läppäkotelo totaalisesti pari kuukautta entisen omistajan aikaan tapahtuneesta turborikosta. Ei lähtenyt edes käyntiin, eikä oireillut mitenkään ennen tapahtumaa. Läppäkotelo oli päältä täysin öljyinen mutta ahtoputket sentään oli tajuttu puhdistaa.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Oikean kannettavan äärellä niin kerrataanpa..eli isossa ylämäessä jossain Savon sydämmessä ohituskaistalla lähdin ohittamaan, ei oikein tapahtunut mitään, löysäsin kaasua ja painoin uudelleen pedaalin pohjaan, ei vieläkään oikein tehoja ollut.

Kilometrin verran normaalia ajoa ja moottorin keltainen vika valo syttyi, auto sammui.
Uusinta käynnistys ja toimi hyvin, pois lukien tyhjäkäynti vaihteiston ollessa P kohdassa, N kohdassa normaali tyhjäkäynti, samoiten peruutus vaihteeseen ei riittänyt tyhjäkäyntiä ilman pientä kaasutusta.

Vakio nopeuden säädin ei myöskään enää toimi, siis ei syty valokaan koelautaan kun nappia työntää..

D asenossa matka jatkui vähän tahmeasti mutta Sentronikille vaihdettuani ja ratti vaihteita käyttäen ihan ok pinta kaasulla, pieni kiihdytys / kaasun tarve isoissa mäissä antoi isot savut takana tuleville ( vaikutti ihan pakokaasulle ) en siis osaa arvioida että oliko sinistä tai valkoisuutta ilmassa.

Sid Info siis näytti koodiksi tuon 4689.
Kotia asti pääsin ja resetoin ohjeiden mukaan, mutta uusinta starttaus läppäisee heti Limp tilaan ja tyhjäkäynti heikko.

Öljythän oli kolmesataa kilometriä sitten normaali tasossa, nyt mitattuna tikun ala- pää juuri ja juuri kostui.

Onko se nyt edellisen omistajan 140000 km sitten vaihdettu Garretti vai / ja joku muu ? nykyisellä Garretillahan on ajettu myös aika tasan 140000 km :twisted:

Aamulla Techin päähän mutta osaako se kertoa tarkan vian, jos vika turbossa ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kyllä tuo nyt siltä vaikuttaa että autossa olleet Garrettit ovat olleet sen suhteen hyviä...että ovat tasalaatuisia. Cobra irti ja akselinpäästä sormin heiluttelemaan, veikkaan että vika löytyy sieltä. Siellä on ahtoputken lämpöanturi ja läppäkotelo saanu öljykylvyn ja limppi tuli siitä.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

hyvä että mies pääsi kotiin...

ja laita nyt hyvä mies sinne tilalle mitsu..itellä porsi garret viime kesänä, 215 000km...
budjetti ei ollut kestävinään mitsua ja nyt garret pellin alla...
voi sanoa, että joka saatanan kerta vituttaa lukea turboista jotain kun on vaihtoa tiedossa yms...toivottavasti tuo hajoaa nopeesti ni saa hyvän syyn laittaa kunnon turbo :twisted: :twisted: :twisted:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Joo.. pitänee aamulla ajaa paikalliseen huoltoon Tekin päähän varmuuden vuoksi, jos sieltä jotain lisää selviäisi, en taida akun kenkää irroittaa ettei koodit häviä. Kai tuolla nyt uskaltaa parikymmentä kilsaa ajella kunhan öljyä lisää koska muuten toimii.

Mitsua mietin tuolta briteistä mutta en ole selvittänyt että toimiiko se moitteetta Stage 1 softan kanssa ilman ihmeempiä muutoksia.

..Tai oikeastaan toivon ettei se ehkä olisikaan Turbo joka on hajalla :roll: :mrgreen:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin