Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Onko Saabin automaatissa samoja ominaisuuksia, mistä on saanut lukea Volvofoorumeilta? Eli tuo AW55-50 -lootikko, jota kai on asenneltu V70:iin ja 9-5:iin yhtä lailla. Volvokuskit puhuu venttiilikoneiston ongelmista - nykii vaihtaessa, kierrokset seilaa tasakaasulla, jne jne.

Kuume on kova palata Saabiin, mutta kyseiset automaattivaihteiston "ominaisuudet" haluaisin kyllä kiertää kaukaa. Sinänsä laatikko kuulemma on sille päälle sattuessaan ihan kestävä, näin olen ymmärtänyt.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Joo samat viat vaivaa. '05 hujakoilla tuli uudempi venttiilipesä ja vanhempiinkin niitä on vaihdeltu sekä takuuseen, että takuun loputtua tilailtu kuka mistäkin.
Omaani en ole vielä vaihtanut, vaikka uudempi venttiilipesä hyllyssä majaileekin. 450Nm on vääntöä koneessa ja toistaiseksi vielä aski kestänyt.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Missä hinnoissa on nuo venttiilikoneistot (niitä on ilmeisesti Volvoihin jouduttu jonku verran vaihtelemaan) ja mistä niitä saa? Ruotsista varmaan kokonaisia lootia kohtuullisin hinnoin, mutta ihan varmana ratkaisuna sitäkään ei kai voi pitää. Ja nouseehan siinä ylläpitokulut jonkun verran, jos saa budjetoida puolentoista-kahden tonnin vaihteistorempan muiden huoltojen päälle... :?

Pitänee katella ensin nuo manuaaliset vaihtoehdot. Harmi, tomaatti on mukava ajella ja varsinkin vaunun vedossa kiva.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Tonnarin nelivaihteinen ZF on tietysti ihan eri laatikko, mutta pidin kyllä siitä selvästi enemmän kuin tuosta viisivaihteisesta 9-5:n vehkeestä. ZF on rehellisesti nelivaihteinen, hyvin ennakoitava ja selkeä kokonaisuus. Kiihdytyksessä vaihteet tuntee, ja hitaassa vauhdissa vaihtopaikat alaspäin tietää 50rpm:n tarkkuudella etukäteen. 9-5 laatikkoa vaivaa se, että siitä on yritetty tehdä moderni ja sulava, siinä kuitenkin onnistumatta. Juurikin tuo kierrosten seilailu (ilmeisesti johtuu turbiinin lukittumisesta muillakin kuin suurimmalla vaihteella) antaa tunteen, että auton veto häviää välillä varsinkin tasakaasulla mentäessä. Todella ärsyttävää.

Positiivisena asiana tuo on toki bensataloudellisempi ja tuntuu "kevyemmältä" varsinkin kylmällä autolla. Myönnettävä on myös, että lisätehon saaminen autoon paransi laatikon toimintaa, kun ei enää tarvitse kuormalla seilailla vaihteita läpi niin rajusti.

Liekö vanhemmissa 9-5:ssa käytössä oleva nelivaihteinen AW hyvä tai parempi kuin tonnarin loota?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Henke kirjoitti:Missä hinnoissa on nuo venttiilikoneistot (niitä on ilmeisesti Volvoihin jouduttu jonku verran vaihtelemaan) ja mistä niitä saa?
Mm. Kanadasta saa uutta venttiilipesää alle tonnilla Suomeen kuljetettuna, tulleineen.
http://www.valvebodybuilders.com/saab_aw55_50sn.html

Purkuaskeista toki saa myös, kuten itsekin kaivelin. Johtosarja vaan pitää muistaa ottaa mukaan myös.

Mutta kyllä se vaunu tulee manuaaliaskillakin perässä, varsinkin kun laittaa softaan sen verran tenkua, ettei tarvitse jatkuvaan kepittää pienempää. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Tobbana kirjoitti:Mutta kyllä se vaunu tulee manuaaliaskillakin perässä, varsinkin kun laittaa softaan sen verran tenkua, ettei tarvitse jatkuvaan kepittää pienempää. ;)

-Sami
Joo, tulee se, mutta kytkimen katku käy nokkaan... :) No, edellinen Saab-merkkinen veturi oli manuska, joten kokemusta siitä tuoksusta on.
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja jarde »

Onko nuissa ysiviitosen laatikoissa vuosimalli kohtaisia eroja.Olen itse etsiskellyt v,-06 aeroa.Toimiiko ja kestääkö tuon ikäisissä automaatti hyvin.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Joo kyllä '06:ssa on jo uudempi venttiilipesä, joten takertelua ei tulisi ilmetä. Uusin vaihdelaatikon ohjelmapäivitys taitaa olla vuodelta '08, joten se sisään tech2:lla ja kovaa ajoa.
Tosiaan itsellä tuossa nyt 450Nm vääntöä, vanha venttiilipesä, eikä ole vielä näyttänyt antautumisen merkkejä, joten maltillisemmilla väännöillä ja esim. 60tkm öljynvaihtoväleillä on varmasti pitkäikäinen aski.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

blobbo kirjoitti:Tonnarin nelivaihteinen ZF on tietysti ihan eri laatikko, mutta pidin kyllä siitä selvästi enemmän kuin tuosta viisivaihteisesta 9-5:n vehkeestä. ZF on rehellisesti nelivaihteinen, hyvin ennakoitava ja selkeä kokonaisuus. Kiihdytyksessä vaihteet tuntee, ja hitaassa vauhdissa vaihtopaikat alaspäin tietää 50rpm:n tarkkuudella etukäteen. 9-5 laatikkoa vaivaa se, että siitä on yritetty tehdä moderni ja sulava, siinä kuitenkin onnistumatta. Juurikin tuo kierrosten seilailu (ilmeisesti johtuu turbiinin lukittumisesta muillakin kuin suurimmalla vaihteella) antaa tunteen, että auton veto häviää välillä varsinkin tasakaasulla mentäessä. Todella ärsyttävää.
Samaa mieltä, pidin huomattavasti enemmän tonnarin askista kuin ysifemman 5-lovisesta (vm 06). ZF:n vaihtokohdat olivat prikulleen järkeviä, vaikka laatikko hidas olikin. Ysifemman laatikko ei jotenkin tunnu varsinkaan kaupunkinopeuksissa tietävän koska pitäisi vaihtaa ja varsinkin suuremmalle vaihtoja tulee ihmeellisillä kierroksilla ja omituisissa paikoissa. Laatikon toiminta paranee jonninverran laatikon (öljyjen) lämmettyä, kylmänä (kesälläkin) toiminta on välillä kovin arpovaa. Itselläni on tietääkseni alkuperäinen lootan softa, en tiedä auttaisiko päivitys.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tonnarin lootassa oli sekin mukava ominaisuus, ettei se ollut heti tarjoamassa pykälää (tai jopa kahta!) pienempää vaihdetta, kun lisää vauhtia vaikkapa ohitustilanteessa. Mentiin enemmän alakierrosväännöllä.
Onko muuten 9-5:n automaatit aina samoilla spekseillä riippumatta moottorin tehoista?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

mikan kirjoitti:Tonnarin lootassa oli sekin mukava ominaisuus, ettei se ollut heti tarjoamassa pykälää (tai jopa kahta!) pienempää vaihdetta, kun lisää vauhtia vaikkapa ohitustilanteessa. Mentiin enemmän alakierrosväännöllä.
Onko muuten 9-5:n automaatit aina samoilla spekseillä riippumatta moottorin tehoista?

t. Mika
Totta tuokin. Tonnari meni nätisti nelosella vakkari päällä mäkisessäkin maastossa, ysifemma vaihtaa pienemmälle hyvin hyvin helposti ja täysin turhaan, vaikka Aerossa on vääntöä ainakin minun ex-tonnariani huomattamasti enemmän. Femman laatikko ei siis hyödynnä alavääntöä oikein kunnolla lainkaan, vaan toimii kuin kierroskoneen laatikko.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

kooamas kirjoitti:
Totta tuokin. Tonnari meni nätisti nelosella vakkari päällä mäkisessäkin maastossa, ysifemma vaihtaa pienemmälle hyvin hyvin helposti ja täysin turhaan, vaikka Aerossa on vääntöä ainakin minun ex-tonnariani huomattamasti enemmän. Femman laatikko ei siis hyödynnä alavääntöä oikein kunnolla lainkaan, vaan toimii kuin kierroskoneen laatikko.
Sama ongelma omassa Aerossa (4-vaihteinen). Tällä on todennäköisesti haettu kestävyyttä, jotta ei rikota laatikkoa pienillä kierroksilla ja suurella väännöllä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja JKen »

S-nappi vähentää turhaa alaspäin vaihtamista esim. mäkisessä maastossa ajaessa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja tosu »

Tuota en kyllä allekirjoittaisi. Mielestäni ei vaikuta mihinkään muuhun kuin muuttaa kaasupolkimen herkemmäksi. Näin ollen ennemminkin vaihtaa helpommin pienemmälle. Ei kai se muuten Sport nappi olisikaan? Näin ainakin 2002 mallisessa 5-vaihteisessa bensaversiossa tuntuu olevan vaikka en sitä paljoa ole käyttänytkään.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

S-nappi muuttaa myös vaihtamisohjelmaa '03-- eteenpäin, sen kaasupolkimen vasteen lisäksi.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin