moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Eli millä aineella porukka huuhtelee koneen? Eli mitä litkua ootte laittaneet vanhojen öljyjen sekaan ennen öljynvaihtoa? Itteäni hieman tuo toimenpide jänskättää ihan tuon turbon takia... en tiedä että onko autooni koskaan aijemmin mitään huuhtelua tehty. Ostin stp:n engine flush huuhtelu aineen ja siinä neuvotaan käyttämään aineella tyhjäkäynnillä n.15 min ja sitten moottorin antaa hieman jäähtyä ja aitten öljyjen vaihto... mitä ootte konkarit mieltä tästä toimenpiteestä?? Öljypohja leikkiin en jaksaisi ruveta.
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
tämmöisen jälkeen juuri pitäisi se öljysihti tarkistaa. muuten ei varmaan kannata huuhdella kummmemmin, ettei lähde lika liikkeelle liiaksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Juurin kuten edellä todettiin, että älä huuhtele, ellei tarkoitus ole käyttää öljypohjaa irti. Voi tulla enemmän huolta, murhetta ja harmia, kuin hyötyä!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 45&start=0
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 45&start=0
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Entä jos on lähiaikoina tullut huuhdeltua ja sihti putsattua, onko huuhtelusta silloin hyötyä/haittaa vai pitäisikö sihti taas putsaa uusien mahdollisten jämien vuoksi?
Toinen asia joka on mietityttänyt koskien huuhtelua on se että auton pitää antaa olla tyhjäkäynnillä sen tietyn ajan, mutta voiko sen tyhjäkäyntijakson jälkeen ajaa esim nosturille ja sitten antaa hetken jäähtyä? Varmaankin ihan tyhmä kysymys mutta parempi varmistaa
Toinen asia joka on mietityttänyt koskien huuhtelua on se että auton pitää antaa olla tyhjäkäynnillä sen tietyn ajan, mutta voiko sen tyhjäkäyntijakson jälkeen ajaa esim nosturille ja sitten antaa hetken jäähtyä? Varmaankin ihan tyhmä kysymys mutta parempi varmistaa
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Jos sihti on putsattu liotushoidon jälkeen niin en näe juurikaan tarvetta uuteen puhdistukseen mikäli öljyjä on vaihdettu terveellä syklillä sen jälkeen.
Haittaa ei ole mutta lisäkustannuksia tai -työtunteja kylläkin.
Kuuma öljy tulee reippaammin ulos ja voisi kuvitella että sakka sen mukana myös paremmin
Haittaa ei ole mutta lisäkustannuksia tai -työtunteja kylläkin.
Kuuma öljy tulee reippaammin ulos ja voisi kuvitella että sakka sen mukana myös paremmin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Itteä ihmetyttää, miksi STP:n ohjeissa autoa pitää käyttää tyhjäkäynnillä.
Forten ohjeissa on korotettu tyhjäkäynti n. 2000rpm. Syystä, että tuo laimentaa öljyä ja tyhjäkäynnillä ei välttämättä ole tarpeeksi paineita (normiöljyilläkin ilman puhdistusaineita saattaa olla jopa hitusen alle 1bar).
Myös samasta syystä autolla ei kannata ajaa nuo aineet öljyn joukossa. Nosturille lienee uskaltaa hyvin varovaisesti moottoria kuormittamatta ajaa, mutta eikö voisi ensin ajaa nosturille ja sitten siinä käytellä moottoria puhdistuksen ajan?
Forten ohjeissa on korotettu tyhjäkäynti n. 2000rpm. Syystä, että tuo laimentaa öljyä ja tyhjäkäynnillä ei välttämättä ole tarpeeksi paineita (normiöljyilläkin ilman puhdistusaineita saattaa olla jopa hitusen alle 1bar).
Myös samasta syystä autolla ei kannata ajaa nuo aineet öljyn joukossa. Nosturille lienee uskaltaa hyvin varovaisesti moottoria kuormittamatta ajaa, mutta eikö voisi ensin ajaa nosturille ja sitten siinä käytellä moottoria puhdistuksen ajan?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Toki voi, mutta ainoa nosturi joka on itsellä helposti käytettävissä on Nesteen TI-hallissa, joten ei viitsisi maksaa "turhasta"
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Ite käsitin kyllä niin että juuri tuo öljysihtihän tällä aineella onkin tarkoitus putsata koska käytetään tyhjäkäynnillä, eikö se ole juuri tarkoituksena tässä öljypohjan irroituksessakin... ja sitten sihdistä liuennut karsta moska tulisi öljyjen ja suodattimen vaihdossa pihalle moottorista, vai oolenko käsittänyt nyt aivan väärin???
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Ja sellanen vielä että mihin suuntaan tämä öljysihti sojottaa koneen sisällä? Ajattelin että näkeekö mökkylän edes skoopilla ilman pohjan irroitusta???
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Huonolla huohotusjärjestelmällä varustetussa tai toimivalla mutta öljyhuollon osalta laiminlyödyssä koneessa eli mahdollisesti kertyneen suurehkon karsta/lietemäärän vuoksi on öljynvaihdossa tehtävän liuotushoidon osalta riskeinä ensinnäkin suuren liete/karstamäärän pääsy sihtiin kerralla, (kuten esim. etanoliin siirtymisessä ja tässä yhteydessä öljypohjaa avaamatta ja tarkistamatta muutenkin,) tai sitten toisaalta kovempien karstapartikkelien pääsy sihdin läpi mikäli liuotushoito toimii. Ennen suodatusta vastassa ovat öljypumppu jonka rattaat ovat kyllä hyvälaatuista terästä mutta itse pesä alumiinia joka väljistyy helposti hiovien partikkelien toimesta, ja toiseksi öljypumpun ylipaine/paineensäätöventtiili jonka luisti myös terästä mutta pesä alumiinia. Jos ei jumiinnu kerrasta kokkareiden päästyä sinne niin hieroo itsensä väljäksi toimiessaan. Vasta sitten on vuorossa öljynsuodatin tässä linjassa.
Endoskoopin käytöstä harrastettiin teoreettista keskustelua aiemmin tällä palstalla mutta tultiin yhteisymmärrykseen siitä että järjellisissä hintaluokissa oleville endoskoopeille öljypohjan "lattian" ja sihdin välinen rako on liian pieni, ja vaikka mahtuisikin niin käytännössä koko ajan "silmään" valuva öljy estää näkemisen varsinaiseen sihtiverkkoon.
Endoskoopin käytöstä harrastettiin teoreettista keskustelua aiemmin tällä palstalla mutta tultiin yhteisymmärrykseen siitä että järjellisissä hintaluokissa oleville endoskoopeille öljypohjan "lattian" ja sihdin välinen rako on liian pieni, ja vaikka mahtuisikin niin käytännössä koko ajan "silmään" valuva öljy estää näkemisen varsinaiseen sihtiverkkoon.
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Omasta aerosta on todennäköisesti männän öljyrenkaat jumissa tai venttiilivarren kumit falskaa (öljyä menee sen n. litra/1,5tkm). Ajattelin ainakin kokeena antaa liuotushoitoa öljyrenkaille, mutta millään ei jaksais ilman nosturia tiputella öljypohjaa pois.
Tuosta on muistaakseni n. 25tkm sitten jakopäärempan aikoihin käytetty öljypohja irti ja putsattu, ja mitä itellä nyt n. 15tkm tuo ollut niin kahteen kertaan vaihtanu öljyt. Viimeiset n. 10tkm ajettu viinalla.
Mahtaakohan kovin pahasti kusta omaan nilkkaan jos tekee fortepesut ilman öljypohjan putsausta? Kilometrejä tällä hetkellä siis se ~190tkm.
Tuosta on muistaakseni n. 25tkm sitten jakopäärempan aikoihin käytetty öljypohja irti ja putsattu, ja mitä itellä nyt n. 15tkm tuo ollut niin kahteen kertaan vaihtanu öljyt. Viimeiset n. 10tkm ajettu viinalla.
Mahtaakohan kovin pahasti kusta omaan nilkkaan jos tekee fortepesut ilman öljypohjan putsausta? Kilometrejä tällä hetkellä siis se ~190tkm.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
jos kerran viinalla ajelet,turhaa hommaa forte-pesut jne...kyllä setiaipe kirjoitti:Omasta aerosta on todennäköisesti männän öljyrenkaat jumissa tai venttiilivarren kumit falskaa (öljyä menee sen n. litra/1,5tkm). Ajattelin ainakin kokeena antaa liuotushoitoa öljyrenkaille, mutta millään ei jaksais ilman nosturia tiputella öljypohjaa pois.
Tuosta on muistaakseni n. 25tkm sitten jakopäärempan aikoihin käytetty öljypohja irti ja putsattu, ja mitä itellä nyt n. 15tkm tuo ollut niin kahteen kertaan vaihtanu öljyt. Viimeiset n. 10tkm ajettu viinalla.
Mahtaakohan kovin pahasti kusta omaan nilkkaan jos tekee fortepesut ilman öljypohjan putsausta? Kilometrejä tällä hetkellä siis se ~190tkm.
viina puhdistaa koneen varmasti,jopa paremminkin .
ö-pohja kannattaa tosin avata+polttoainesuodatin vaihtaa....
#2285
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Puhdistaa varmasti, mutta jos ongelmana on nuo mahdollisesti jumivat öljyrenkaat ja niihin on taas ilmeisesti kohtalaisella menestyksellä huuhteluoperaatiot tepsiny.jykä66 kirjoitti:
jos kerran viinalla ajelet,turhaa hommaa forte-pesut jne...kyllä se
viina puhdistaa koneen varmasti,jopa paremminkin .
ö-pohja kannattaa tosin avata+polttoainesuodatin vaihtaa....
Viinaan siirtymisen jälkeen tuli jossain tuhannen kilsan jälkeen pa-suodatin ja öljyt vaihdettua, öljypohjan avaamiseen tuollon ryhtyny kun oli kuittien mukaan PCS:llä vasta kymppitonnia aiemmin paikat putsattu.
V-M:n ohjeiden mukaista forte+nafta huuhtelua meinasin kokeilla, mutta että toi öljypohjan aukasu...?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Tähän aiheeseen sellainen lisä-gallup että mitä olette Forte-huuhtelusta SEN JÄLKEEN kun on A) Ajanut pari tankkia etanolilla B) Tehnyt yhden huuhtelun C) Puhdistanut öljypohjan ja vaihtanut koko imusihdin?
Oma Femma kun makaa mylly auki pajalla ja korjaamopäällikkö juuri soitteli että Forten edustaja oli vielä suositellut yhtä käsittelyä tuplamäärällä Fortea. Perusteluna siis uusi imusihti ja puhdistettu öljypohja. Näin kuulemma saataisiin loputkin moskat pois varmasti. Konehan on siis nyt auki sen takia että Garret kajahti karstan aiheuttaman voiteluongelman takia.
Oma Femma kun makaa mylly auki pajalla ja korjaamopäällikkö juuri soitteli että Forten edustaja oli vielä suositellut yhtä käsittelyä tuplamäärällä Fortea. Perusteluna siis uusi imusihti ja puhdistettu öljypohja. Näin kuulemma saataisiin loputkin moskat pois varmasti. Konehan on siis nyt auki sen takia että Garret kajahti karstan aiheuttaman voiteluongelman takia.
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Re: moottorin huuhtelu öljyn vaihdon yhteydessä?
Talvella 2010/11 tein aeroon moottorihuuhtelun + liotin männänrenkaita naftalla ja vielä vaihdoin venttiilivarren kumit.tiaipe kirjoitti:Omasta aerosta on todennäköisesti männän öljyrenkaat jumissa tai venttiilivarren kumit falskaa
Öljynsyönti jatkui toimenpiteistä huolimatta, totuus paljastui vasta kun aukaisin koneen eli öljyrenkaat olivat aivan kuoleentuneet, eivät ollet jumissa vaan jousivoima oli lähes nolla.
Laitoin mahdollista tulevaa "löylytystä" silmälläpitäen uudet Wössnerit koneeseen ja eipä ole enää öljy koneelle maistunut, ts. uudet männänrenkaat ajaa saman asian pienemmällä budjetilla.
2011 kesällä avatussa ja n.210tkm ajetussa koneessa öljysihti oli puhdas. Huohotinpäivitys laitettu 2008.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2