Lambda ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Sähköistä alipainepumppua ei ole kuin -98-99 malleissa, joten tuskin sinun -00 mallisesta sellaista löytyy.
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Ok, no ei ihme et ei kuulostanut tutulta :)
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Millainen vaikutus tuolla sähköisen alipainepumpun toimimattomuudella on t7 toimintaan? Tuossa on pihassa yksi vaikea tapaus joka adaptoituu bensat tankissa ~50-70% ad85 lukemiin eli luulosairaus vaivaa.

4 eri imuvuotoa on nyt tulpattu ja vanha maffi vaihdettu varmasti toimivaan. Bensapumppuun en ole vielä tutustunut, mutta voiko tuo alipainepumpun olemattomuus vaikuttaa adaptaatioihin? Pumppu on siis rikki/irti koska surinaa ei kuulu. Lambda elää miten sattuu, välillä mennään +-200, välillä +2500 jne.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pakosarjantiivisteessä(pakosarjan pinnapultteja poikki) tai pakosarjassa vuotoja ennen lambdaa? Eli vuotaako ilmaa pakosarjaan ennen lambda-anturia?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
Pe Huhti 09, 2021 07:55
Pakosarjantiivisteessä(pakosarjan pinnapultteja poikki) tai pakosarjassa vuotoja ennen lambdaa? Eli vuotaako ilmaa pakosarjaan ennen lambda-anturia?
Pitää tutkia tuo jos umpikuja uhkaa. Ei ainakaan pörise tai haise konehuoneessa.

Hönkäsin kärsään ja lievä suhina kävi turbon luota. Ranetuksille ei näemmä näy loppua, imukärsä on tiivistetty turboon silikoonilla ja siitä o renkaasta ei ole tietoakaan. Mikä parasta niin klemmarista näkee ettei sitä oo ruuvattu vuosiin, eli tällä tavoin on menty ties miten kauan :D. Papereissakin maininta että ahdin vaihettu, luulis samalla että voisi vaihtaa sen o renkaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ranetukset on joo poistettava ensin... Ja tuo o-renkaan puuttuminen selittää ilmiötä jo hyvin.

Ilmeisesti ihmisille voidaan määrätä eläinten pitokielto. Olen sitä mieltä, että vastaava auton pitokielto pitäisi määrätä monelle... Lisäksi ajoneuvon asennus on ammattitaitoa vaativaa työtä, joten autokorjaamon pitäminen pitäisi myös olla luvan varaista. Niin luokattomia ratkaisuita näkee usein...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
La Huhti 10, 2021 07:33
Ranetukset on joo poistettava ensin... Ja tuo o-renkaan puuttuminen selittää ilmiötä jo hyvin.

Ilmeisesti ihmisille voidaan määrätä eläinten pitokielto. Olen sitä mieltä, että vastaava auton pitokielto pitäisi määrätä monelle... Lisäksi ajoneuvon asennus on ammattitaitoa vaativaa työtä, joten autokorjaamon pitäminen pitäisi myös olla luvan varaista. Niin luokattomia ratkaisuita näkee usein...
Teen jossain kohtaa kuvakollaasin tähän kun jaksaa selvittää mitä kaikkea tästä vehkeestä vielä löytyy.
Bensapunpunkin puolelta löytyi hienoja kätöstyksiä.

En saanut vielä o rengasta tohon ahtimelle, mutta tulipa tehtyä mielenkiintoinen lisädiagnoosi.

Auto on -99 2.0t alunperin, eli vihreillä suuttimilla ja 2-osaisella imarilla. Noh, kone oli joskus (ilmesesti ruotsissa?) vaihettu 2.3t... ja tähän oli oikein muutosleimapaperi olemassa ja samalla ohjelma päivitetty 150hv--->170hv

Autoon on kuiteskin päivitelty joku biopoweri ohjelma tämän jälkeen jonkun toimesta. Hommasta tekee mielenkiintosen se, että softa pyytää 1100mg mreq ja persdynon perusteella menohaluja on reilusti yli 200hv. Kaikki ois muuten hyvin, mutta autossa on EDELLEEN paikallaan ne vihreät suuttimet????!!!! Ilmeisesti 170hp viinalla ja 200hv saa noilla bensalla, eli tuolta loppuu soppa kesken. Eipä ihme että nyhtää isommalla kaasulla ja ad85 on luokkaa 700 kun pata vetää laihalla jatkuvasti. Tai näin minä nyt päättelen.

Kaapista löytyisi 1-osanen imari ja ruskeita suuttimia, eikös 2.3t 170hv tullut noilla ruskeilla suuttimilla?

Ei ole tekkiä ja kyseessä sen luokan pommi että ei viitsi alkaa uutta softaa ajamaan sisään/tarkastamaan vanhaa, eli jos nyt olettaa että softa on 2.3t tehty... ei ole softaaja tainnut aikanaan hirveästi koeajaa autoa kun ei ole huomannut noita miljoonaa väärästä adaptaatiosta aiheutuvaa ongelmaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kaksiosaisen imusarjan kanssa on punaiset suuttimet B235 moottorissa. Uudemmat B235 yksiosaisella imusarjalla on aina ruskeilla suuttimilla. Jos tuolla mallilla homma, niin voi olla että softakin ihan ruskeille suuttimille.

Punaiset ja ruskeat työntää saman verran kampetta pihalle, vähän deadtimet eroaa mutta ei nyt niin kamala rikos ole vaikka menis arvaus väärin mitkä sinne softaan on laitettu.
Noita punaisia luulis löytyvän ylimääräisiä, minultakin saattaisi yhdet löytyä jos ei haluta imusarjajumpalle alkaa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

TTH kirjoitti:
Su Huhti 11, 2021 02:39
Kaksiosaisen imusarjan kanssa on punaiset suuttimet B235 moottorissa. Uudemmat B235 yksiosaisella imusarjalla on aina ruskeilla suuttimilla. Jos tuolla mallilla homma, niin voi olla että softakin ihan ruskeille suuttimille.

Punaiset ja ruskeat työntää saman verran kampetta pihalle, vähän deadtimet eroaa mutta ei nyt niin kamala rikos ole vaikka menis arvaus väärin mitkä sinne softaan on laitettu.
Noita punaisia luulis löytyvän ylimääräisiä, minultakin saattaisi yhdet löytyä jos ei haluta imusarjajumpalle alkaa.
Lueskelin kanssa vielä illan ratoksi, että näissä 2 osasella imarilla olevissa on tosiaan punaset 2.3t mallissa. Yhet pitäs mullakin olla purkuautossa. Täytyy tarkastella tilannetta.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lambda ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jaa, eipä tuossa MY98 purkuautossakaan ole kuin vihreät, vaikka 2.3t ainakin papereissa. Onko vihreitä esiintynyt virallisestikin 2.3t koneissa vai onko tuota purkuautoakin raneteltu jonkun toimesta?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin