Lambda ongelma
Lambda ongelma
tota joo...
vanha lambda näytti nollaa eilen....tänään töistä palatessa +2500 koko ajan.
veto oli poissa ja kävi huonoa tyhjäkäyntiä,lopulta sammui pihaan.
nyt vaihdoin uuden boschin lambdan,tyhjä käynnillä oli alussa 0...sit se nousi
yli tuhanteen....tasaantui ajossa -500-+500,niinku pitäisikin?
potkuista lähtiessä äsken,startissa lambda 0....sit motarilla cruise
päällä ajaessa seurasin,TAAS lambda +2500,eikä muutu miksikään liikennevaloissa
seistessä/tyhjäkäynnillä....
prkl...alkaa meneen hermot jo koko romuun .
vikakoodin lukija ei löytäny koodia,1 error oli sidissä,ja jos en väärin muista
niin fcod 4465 tms....
auto siis toimi normaalisti äsken muuten,lambda arvo tosin koko ajan +2500!
mistä lähden etsiin vikaa?kaikki letkut tarkistettu kaverin kanssa .
mistä yleensäkin johtuu +arvoinen lambdan lukema?
amul oli noin +500 äsken,onko se sopiva?
ai niin,softana siis etanol,tankissa pelkkää etanolia.
lambda on bosch 0258005097.ostettu AD:ltä tampereelta,tuskin se on rikki
jo uutena.
vanha lambda näytti nollaa eilen....tänään töistä palatessa +2500 koko ajan.
veto oli poissa ja kävi huonoa tyhjäkäyntiä,lopulta sammui pihaan.
nyt vaihdoin uuden boschin lambdan,tyhjä käynnillä oli alussa 0...sit se nousi
yli tuhanteen....tasaantui ajossa -500-+500,niinku pitäisikin?
potkuista lähtiessä äsken,startissa lambda 0....sit motarilla cruise
päällä ajaessa seurasin,TAAS lambda +2500,eikä muutu miksikään liikennevaloissa
seistessä/tyhjäkäynnillä....
prkl...alkaa meneen hermot jo koko romuun .
vikakoodin lukija ei löytäny koodia,1 error oli sidissä,ja jos en väärin muista
niin fcod 4465 tms....
auto siis toimi normaalisti äsken muuten,lambda arvo tosin koko ajan +2500!
mistä lähden etsiin vikaa?kaikki letkut tarkistettu kaverin kanssa .
mistä yleensäkin johtuu +arvoinen lambdan lukema?
amul oli noin +500 äsken,onko se sopiva?
ai niin,softana siis etanol,tankissa pelkkää etanolia.
lambda on bosch 0258005097.ostettu AD:ltä tampereelta,tuskin se on rikki
jo uutena.
#2285
Re: Lambda ongelma
Startin jälkeen lambdan parametri on nolla kunnes anturi on lämmennyt ja otetaan käyttöön, sama moottorijarrutuksissa ja täyskuormatilanteessa.
Iso imuvuoto läppäkotelon jälkeen jolloin alipaineella saa reilusti enemmän happea kuin mitä immu mittaa ja siksi lambdakorjaus maksimilla.
Tarkista ne alipaineletkut ja -putket mitkä imusarjaan ja läppäkoteloon liittyy vaikka yksitellen irrottamalla ja tulppaamalla
Iso imuvuoto läppäkotelon jälkeen jolloin alipaineella saa reilusti enemmän happea kuin mitä immu mittaa ja siksi lambdakorjaus maksimilla.
Tarkista ne alipaineletkut ja -putket mitkä imusarjaan ja läppäkoteloon liittyy vaikka yksitellen irrottamalla ja tulppaamalla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Lambda ongelma
hmm....kuitenkin se toimi OK,kun menin potkuihin,en ymmärrä.
letkut on kyllä ehjiä,evap on tulpattuna.
voisiko joku takaisku olla paskana,letkut on kyllä ehjiä .
entäs se kova putki joka menee siihen imusarjan päälle,punaiseen "liittimeen",
se putki nousee ihan nostamalla pois siitä kyllä ,milläs sen saisi
tiiviiksi(siis jos sen tarvii olla tiivis,en tiedä kuinka muilla?).putkea liikuttamalla/
nostamalla koneen tyhjäkäynti ei muutu yhtään.
MIKÄ SEN PUNAISEN RENKAAN tarkoitus siinä on,jonkä läpi muovinen
putki/letku menee päälipuolelta imusarjaan?saako sen irti kenties,
putkessa on sellainen vahvempi kohta,eli syvemmälle sitä ei saa kun se rengas
on paikoillaan imusarjassa,olipas vaikeasti kerrottu asia !
polkemallakaan ei muuttunut lambdan arvo,pysyy +2500.
letkut on kyllä ehjiä,evap on tulpattuna.
voisiko joku takaisku olla paskana,letkut on kyllä ehjiä .
entäs se kova putki joka menee siihen imusarjan päälle,punaiseen "liittimeen",
se putki nousee ihan nostamalla pois siitä kyllä ,milläs sen saisi
tiiviiksi(siis jos sen tarvii olla tiivis,en tiedä kuinka muilla?).putkea liikuttamalla/
nostamalla koneen tyhjäkäynti ei muutu yhtään.
MIKÄ SEN PUNAISEN RENKAAN tarkoitus siinä on,jonkä läpi muovinen
putki/letku menee päälipuolelta imusarjaan?saako sen irti kenties,
putkessa on sellainen vahvempi kohta,eli syvemmälle sitä ei saa kun se rengas
on paikoillaan imusarjassa,olipas vaikeasti kerrottu asia !
polkemallakaan ei muuttunut lambdan arvo,pysyy +2500.
#2285
Re: Lambda ongelma
Vikakoodi on maksimisopeutuksesta, siihen voi kyllä olla immukin syynä wissin mukaan.
Tai alhainen polttoainepaine tai tukkeet suuttimissa.
Tai alhainen polttoainepaine tai tukkeet suuttimissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Lambda ongelma
3.5bar bensaregu on kiinni,punaiset suuttimet....
voiko immu tehdä ton lambdan +2500 lukeman myös?
olikos sulla varmasti ehjää immua testiin?
voiko immu tehdä ton lambdan +2500 lukeman myös?
olikos sulla varmasti ehjää immua testiin?
#2285
Re: Lambda ongelma
3.5bar bensaregu on kiinni,punaiset suuttimet....
voiko immu tehdä ton lambdan +2500 lukeman myös?
olikos sulla varmasti ehjää immua testiin?[/quote]
tuli mieleen,että eikös imuvuoto tee amuliin negatiivisen lukeman,
mulla +500 luokkaa amul.
voiko immu tehdä ton lambdan +2500 lukeman myös?
olikos sulla varmasti ehjää immua testiin?[/quote]
tuli mieleen,että eikös imuvuoto tee amuliin negatiivisen lukeman,
mulla +500 luokkaa amul.
#2285
Re: Lambda ongelma
wissin mukaan sopeutusta ei tehdä jos lambdasäätö ei ole päällä...
softassa suutinvakio on 280 eli regu on otettu huomioon (muiden pikku muutosten lisäksi)
olikos se pumppu tai bensafiltteri jo vaihdettu ?
miten auto käyttäytyy jos otat immulta johdon irti ?
softassa suutinvakio on 280 eli regu on otettu huomioon (muiden pikku muutosten lisäksi)
olikos se pumppu tai bensafiltteri jo vaihdettu ?
miten auto käyttäytyy jos otat immulta johdon irti ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Lambda ongelma
pumppu vaihdettu walbroon ja uusi filtteri vaihdettu myös reilu kuukausi sitten.
tarvii huomenna kokeilla johdon irroitusta....miten sen pitäis käyttäytyä
silloin johto irrallaan?miten testaan...varovasti ajaen/normaalisti vai tyhjäkäynnillä?
porsimisriskiä testissä kenties?
tarvii huomenna kokeilla johdon irroitusta....miten sen pitäis käyttäytyä
silloin johto irrallaan?miten testaan...varovasti ajaen/normaalisti vai tyhjäkäynnillä?
porsimisriskiä testissä kenties?
#2285
Re: Lambda ongelma
Jos immu on suljettu pois ohjausalgoritmeista, käytetään perinteisempää tapaa eli imusarjan painetta ja imulämpötilaa korvaavina tekijöinä. Melko perusturvallinen tilanne siis mutta voihan sitä testailla vaan sinne peruspaineille saakka varmuuden vuoksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Lambda ongelma
Eli jarrutehostin vuotaa koko ajan läpi? jos nostat tuon tehostajalle menevän alipaineletkun/putken pois eikä käynti muutu joten voisin tästä päätellä että vuotaa tuo tehostin. sen muovisen renkaan on tarkoitus lukita letku kiinni kun otetaan letkusta ja nykäistään sitä. eli jos se rengas lähtee poispäin niin se lukitsee sen letkun/putken. jos painat/pidät sitä kädellä paikoillaan kun vedät letkua niin saat letkun irti..
Re: Lambda ongelma
en ole kokeillut irroittaa sitä punaista rengasta imusarjasta,huomenna voin
kokeilla. mietin sitä,että se voisi olla "lukitus" tuolle putkelle imusarjaan,
toivottavasti se lähtee ehjä irti. nyt se putken vahvin kohta ei mahdu siitä
renkaasta läpi,eli ensin irroitetaan se rengas ja sit letku siitä läpi+
rengas painetaan takaisin,jolloin letku kiristyy imusarjaan?
oonko ihan hakoteillä nyt?
jos tehostin vuotaa,niin eikös amulin pitäis olla -merkkinen sidissä?
se on plussalla koko ajan ajossa.
kokeilla. mietin sitä,että se voisi olla "lukitus" tuolle putkelle imusarjaan,
toivottavasti se lähtee ehjä irti. nyt se putken vahvin kohta ei mahdu siitä
renkaasta läpi,eli ensin irroitetaan se rengas ja sit letku siitä läpi+
rengas painetaan takaisin,jolloin letku kiristyy imusarjaan?
oonko ihan hakoteillä nyt?
jos tehostin vuotaa,niin eikös amulin pitäis olla -merkkinen sidissä?
se on plussalla koko ajan ajossa.
#2285
Re: Lambda ongelma
kutakuinkin näin..mutta ihmettelen suuresti että jos otat (tehostajalle) menevän letkun/putken irti niin käynti ei muutu..vai puhuitko vain tuosta renkaasta?
Re: Lambda ongelma
Voisi kanssa mitata ne lambdan pinnien 3 kontaktin sinne ECUn pinnille 58. Vaikuttaa vaan niin samanlaiselta keissiltä kuin itsellä. Tuolta pääsee eteenpäin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=126146
Re: Lambda ongelma
autossa ei ole kuin 1 lambda....en ymmärtäny kyllä yhtään tosta mittausjutusta
MITÄÄN .
niin,tarkoitin sitä punaista rengasta josta menee kova putki läpi imusarjaan.
kun rengas paikallaan,se putki ei mee pohjaan saakka,koska putkessa levennys.
koitan varovasti irroittaa sen renkaan,jos sillai saisi putken tiiviisti imusarjaan.
voisko joku omastaan katsoa kuuluuko sen putken olla "kunnolla" tiivis siinä,
eli nostamalla varovasti putken EI kuulu nousta siitä renkaasta...
tätä tarkoitin
MITÄÄN .
niin,tarkoitin sitä punaista rengasta josta menee kova putki läpi imusarjaan.
kun rengas paikallaan,se putki ei mee pohjaan saakka,koska putkessa levennys.
koitan varovasti irroittaa sen renkaan,jos sillai saisi putken tiiviisti imusarjaan.
voisko joku omastaan katsoa kuuluuko sen putken olla "kunnolla" tiivis siinä,
eli nostamalla varovasti putken EI kuulu nousta siitä renkaasta...
tätä tarkoitin
#2285
Re: Lambda ongelma
Se punainen "rengas" on siinä putken pikalukite. Putken pitäisi tarttua siihen kiinni kun tyrkkäät läpi ja lähteä irti vain kun painat sitä rengasta sisäänpäin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower