..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kysymys J.Carlsonille..

Meinasin pirssin viedä Tekki lukuun mutta uskon että tulkitsit koodin oikein.
Merkkiliikkeessä sanoivat että Turbon vaihdon jälkeen virhe koodia voi antaa myös By Pass, turbon ohjaus venttiili.

Mutta tämä Fcod 832 ei kuitenkaan viittaa siihen ??

Otin akun kengän irti, koodi hävisi, keltaista moottorin vika valoa ei ole ilmaantunut nyt toistaiseksi missään startissa mutta jossain vaiheessa Sid infoon on taas ilmestynyt yksi Errori juurikin tuolla 832 koodilla..vaikka se keltainen valo ei ole siis näyttöön ilmaantunut..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

DI-kasetin koodi se on, P0340 = fcod 832. Ei liity muuhun kuin tulppa- tai kasettivikaan, palosignaalin tahdistus ei onnistunut 1000 palamisen aikana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kiitos.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Voiko venäläinen polttoaine (lue huono polttoaine) tuollaista aiheuttaa? Tuli just tuollainen koodi kehiin. 95:sitä täynnä ja tiedän jcarlson että parempi olisi ajaa 98:olla mutta kun muuta en sieltä saanut. Periaatteessa 95:kin voi olla yliammuttu lukema....
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Epätodennäköistä, mutta teoriassa mahdollista jos on noennut tulppia tms. Oktaaniluku ei vaikuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Muita paikkoja jotka voivat tuon aiheuttaa? (Kasetti noin vuoden vanha originelli, tulpat BCPR7ES-11 noin 6kk vanhat).

Niin ja nakuja keräsi mukavasti kun ajoin noin 800km venäläisellä 95:lla (Noin 600kpl per pytty, matka-ajoa, keskinopeus 72km/h).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

jcarlson kirjoitti:DI-kasetin koodi se on, P0340 = fcod 832. Ei liity muuhun kuin tulppa- tai kasettivikaan, palosignaalin tahdistus ei onnistunut 1000 palamisen aikana.
Nyt lykkäsi eilen mielestäni ensimmäistä kertaa päälle vikakoodin fcod 832. Mittaritauluun ei ole syttynyt mitään vikavaloja eli vikakoodi löytyi open SIDin kautta. Käynnistys tapahtui n. 7 asteessa ja tuntui, että kävi vajaalla jonkun aikaa. Tosin en varmuudella osaa tunnistaa miten moottori käy vajaalla, mutta hieman kierrokset heitteli ja moottori tärisi selvästi normaalia enemmän. On tehnyt "vajaalla käyntiä" ennenkin startin aikana (mutta ei säännöllisesti) alkusyksyn aikana ja ainakin yhden kerran tuli todella selvästi bensan haju ilmoille startin jälkeen. Eilen aamulla lohkolämmityksen jälkeen (nesteet n. 50 ºC) lähti käyntiin todella nätisti ja tasaisesti. Samoin taas tänään aamulla lämmityksen jälkeen. Moottori kelaa lämpimänä todella nätisti ja tasaisesti, ja tehot tuntuvat olevan tallella. Vikakoodi oli myös poistunut itsestään yön aikana.

Muita havaintoja viimeisen parin kuukauden ajalta. Kerää painetta paisariin. Ainahan sinne paine muodostuu, mutta oiskohan nyt normaalia enemmän. Muutamaan otteeseen on jäähdytysnesteen pinta mystisesti laskenut ja eilen havaitsin mielestäni ensimmäistä kertaa bensan hajua glykolien seassa. Tulpat (BCPR7ES-11) vaihdoin kesällä ja ei niillä vielä kovin montaa tuhatta ole takana ja DI-kasettikin on uusittu alkuperäiseen 2012-2013. Tällä erää tankissa 98E:tä.

Vielä muuta:
-keräsi kuukausi sitten lyhessä ajassa aivan tajuttoman määrän nakuja sylinteriin 4. Useita tuhansia. Tätä ennen Re85:lla kaikkien sylinterien lukemat olivat nollassa ja nelossylinterin nakukimarat ajoittunevat hetkiin ensimmäisellä 98E-tankilllisella.
-Useamman 98E-tankillisen jälkeen Ad85 lukema on edelleen n. 8-9% tasolla. Yleensä laskee selkeästi <2% tasoille ysikasilla. Resetoin ecun irroittamalla sulakkeen, mutta se ei käytännössä vaikuttanut mitenkään lukemaan Forced ja Second adaptaatioiden jälkeen.

Kun huomioidaan paisarihavainnot, niin onkohan kyseessä kannen tiivisteen vika ja siitä aiheutuvat sytytyshäiriöt :D :? :( :cry: .
Varmaankin pitäisi ensimmäisenä ruuvata tulpat auki ja katsoa miltä siellä näyttää erityisesti 4-sylinterin osalta. Onko nelonen kuskin vai vänkärin puolella?
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Ti Loka 04, 2016 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Jakopäässä 1 joten nelonen siellä kuskia kiusaa. :)
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ja nelosen kohdalta yleensä kannentiiviste vuotaa kun pultit on löysällä. Suuri määrä nakutuksia siihen pyttyyn E85:lla sekä muut kuvaillut oireet viittaa että kansi ei ole nelosen kohdalla aivan tiivis.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Mitä toimenpiteitä kannattaa tehdä aivan ensimmäisenä, jos löystyneet ruuvit ja kannen tiiviys olisivat ongelman taustalla. Voiko kiristää oikeaan momenttiin ilman muita toimenpiteitä vai pitäisikö kansi käyttää kokonaan irti. Silloinhan yleensä tulee kyseeseen myös tiivisteen vaihto, joka tietenkin voi lopulta olla tarpeen tässäkin tapauksessa. Ja eikö se yleensä mene kansikin tarkastukseen, että onko suora, ja sitten tasoitukseen.

Edit: Kannenkiristysproseduuri on ilmeisesti tämän ohjeen mukainen: http://saabworld.net/showthread.php?t=27258
Onko ongelma edelleen olemassa vuosimallista riippumatta, vaikka kyseinen "technical bulletin" vahvistaa vain vuosimallien '98-'01 autot (Saab 9-5 M98-M01 with engine variants B205 and B235 up to and including Vehicle Identification Number 13055567).
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Jatketaan tässä ketjussa jutustelua. Liittyhän ongelmani ainakin todetun vikakoodin osalta ketjun aiheeseen. Vaihdoin juuri tulpat autoon ja niihän se oli, että nelossylinterin tulppa oli mustunut ja kierteet aivan karstamönjässä. 1-3 vaikuttivat hyviltä. Varsinainen ylläri lillui sitten männän päällä. Nimittäin 0,5-1,0 mm kerros jäähdytysnestettä 8O. Kyllä motissa on vähintään kannentiiviste pettänyt. 1-3 sylinterit vaikuttivat kuivilta. Sain kuvattua videonkin, jossa moottoria ravistellessa tulpan reiästä näkyy lainehtiva pinta. Miten ihmeessä moottori lähtee edes käyntiin? Käynti tasoittuu n. 10 sekunnissa ja ajossa vetää ihan normaalisti. 26 MIFiä teki eikä antanut edes vikakoodeja.
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Kyllähn se moottori puhaltaa noi mömmöt ja vedet pihalle startatessa kun 3-pytyllä starttaa kuitenkin ja 4. pytty tulee mukaan asap.
Ja pikku vesi ei haittaa mitään, kerran kokeilin ennen moottoriremonttia että lähteekö karsta koneesta kun kaataa kuumaan koneeseen sen käydessä jääkylmää vettä kurkkuun ja semmoisilla vajaa 1500-2000 kierroksilla. Hyvin pölisi eikä mitään vaikutusta karstan määrään. Ihan savessa oli silti vaikka vettä holvasin ämpärikaupalla :) Auto oli 6-pyttynen bemari.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: ..Taas tienpäällä, vikakoodi Fcod 832 ??

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Ihmeellistä. Joka tapauksessa Saabas jää nyt telakalle, kunnes ongelma on ratkaistu, vaikka tuntuukin kulkevan normaalisti. Pajamiehet varoitteli kovasti, että moottori menee heti poks, jos sitä käynnistelee tässä tilassa. Mikä lienee totuus? Selvähän se on, että pitemmän päälle se on epäterveellistä, jos männän päälle kertyy nestekerros ja meneehän se startissakin katalysaattoriin. Kuulemma valuu myös männän päältä öljypohjaan ja toimii hionta-aineena siellä.

Edit: Tässä vielä huonolaatuinen videon pätkä, jossa näkyy lilluva nesteen pinta nelossylinterin päällä. Pakotin kuvan gammaa ylemmäs, jotta tulpan reiästä näkyisi jotain. Siksi kuva näyttää puhkipalaneelta. Omin silmin näky oli paljon selkeämpi kuin mitä kameran kenno pystyi tallentamaan. Vaalea heiluva läntti keskellä tulpan reikää on ledivalaisimen heijstus nesteen pinnasta 8O .
https://www.dropbox.com/s/8x1eweme07xtk ... y.mp4?dl=0
Vastaa Viestiin