Aero Wagon takajouset

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hintahan se pisti itselläkin silmään ja päätin kokeilla. Eipä tuossa korkeelta tipu.

Nyt on perä ryhdissä ja etu ja taka rako asetelma näyttää mielestäni luontevalta.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Tuossa kun internetin ihmeellisestä maalimasta katselin Wagoneista sivuprofiileita, niin suurin ero näyttäis olevan nimenomaan tuo perän korkeus normaalin ja sport alustan välillä. Keulan korkeus ei ainakaan silmämääräisesti ihan hirviästi muutu.

Coil-overit olis tietenkin taakse hyvä vaihtoehto, mutta eipä tunnu löytyvän. Tietenkin jos jaksais käpästellä sorvilla, ja sipasis normaali iskareille kierreholkit ja mutterit... :idea:
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Olisko näistä mitoista mitään hyötyä kun suunnittelee uusia jousia:

Farmarin takajousen pituus: 410 (langan paksuus 11,00)
HD farmari takajousen pituus: 389 (langan paksuus 11.50)

Sport takajousen pituus: 363 (langan paksuus 10,75)

Lähde: Lesjöfors
:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja asillanp »

[quote="KäXä"]Onko kukaan laittanut Aeroon tavallisen Wagonin takajousia, tai vaikka vetojousia?

Postissa on tulossa tavikset katastusta varten. Coil overeita ei nyt tunnu saavan hyväksyttyä vantaan alueella. Kerronpa sitten miten auto on mitoissaan, kun saan palikat alle.
Katsastuksessa (ekassa ) oli autossa väärät jouset. Toisessa paikassa olisi pitänyt maalata jouset mustiksi... Kerroin ystävällisesti että, huomaatkos että jouset ovat jo mustat... Kolmannessa paikassa etukäteen kerrottiin ettei ole mitään ongelmaa jos auton korkeus on vakio. Paikan päällä selvisi, että vaikka korkeus on vakio, voi sitä muuttaa ja näin ollen ei hyväksytä ellei korkeuden säätöä lukita jotenkin (estetä säätömahdollisuutta). Kerroin trafin peruisteista, torpattiin se et kannattaa lukea suomen lakia.. No suomen laki ei auttanut, vaan silloin esiin tuli resussipula... et helpommalla pääsee kun nöyrtyy ja laittaa jotain palikkaa alle jossa lukee saab...
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Hyvä homma! Kerroppa sitten kokemuksia perän korkeudesta ja ajo-ominaisuuksista.

Olen kuullut juttuja joidenkin katsastuskonttoreiden toiminnasta aivan järjettömissä asioissa. Oman Saabaksen käytin leimalla kuukausi sitten, ja katsoivat vain että jouset ei ole poikki. Muutenkaan en ole itse törmännyt niuhottajaan kuin kerran elämässäni. Joillakin konttoreilla kuulemma tuijotetaan enemmän kaikenmaaliman E-merkintöjä, kuin auton todellista turvallisuutta.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja 3J »

No konttorin hylkäysprosentti pitää kuitenkin olla normaali, jos menee liikaa autoja läpi niin joutuu erityistarkkailuun. Eli joskus pitää ilmeisesti hakemalla hakea se hylky jos alkaa näyttämään siltä että prosentti jäis muuten liian pieneksi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Hienosti meni aeron takapäähän tavis farkun osat. Eipä pistänyt silmään että olis muuttunut normi asennosta merkittävästi. Eteen ei tavikset sitten sopineetkaan. Alapään pulttijako lyhyempi sekä kiinnitys kapeammalle korvalle. Miten tuo nyt sitten toimii ajossa. Ihan turhaa kehuskella tai moittia, kun auton päät ovat erilaisilla tolpilla ja jousilla kasattu. Mutta aika tunnoton ja löysä on takapää uusiin osiin verrattuna.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kuullostaa äkkiseltään että noi etuiskarit on vuosimallehin 1998 - 2001 mitä olet yrittänyt sovitella siis uudempaan autoon ( 2002 ->) vai kuinka ?
Saab 9-5 2.0t 1998
snaab
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 17, 2009 20:20

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja snaab »

Tää näyttää jo vähä vanhentuneelta ketjulta mutta kysäästäämpä silti. Itellä oli aeron perä aivan alhaalla ja purin sieltä jouset ja iskarit pois. Iskarit oli täysin kuoleet. Oletin että tää vaikutti asiaan ja on samalla jonninverran kuolluttanut jousiakin ajan saatossa. Laitoin sinne sitten uudet iskarit ja Lesjöforsin jouset. Mutta perä on edelleen ihan pohjassa ja pirun vetelä. Ainoo mikä parani oli, että perä ei jää enään "löllöömään". Mitä jousia tonne kannattas tunkee että perän sais jämäkämäks? Camperitkin on aika rajut nyt kun auto seilaa niin matalalla. Jousien OE oli 12755245.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Millaisilla kuormilla te yleensä ajatte näitä autoja? Loppupelissä kantavuus on aika pieni ja konttiin ei kärsisi sataa kiloa enempää laittaa lain puitteissa tavaraa, jos on matkustajiakin kyydissä. Asiahan on siinä mielessä surkuhupaisa, että autoon koon puitteissa saa kyllä ahdettua hurjan määrän tavaraa.

Takana kaari on alempana kuin edessä. Jos laittaa renkaan ja kaaren välin samaksi edessä ja takana, auton keula jää alemmaksi ja perä vastaavasti ylemmäs. Tuo ei yleensä paranna ajettavuutta, vaan auto muuttuu pääsääntöisesti levottomammaksi ajaa. Ohjauksen geometriassa vakautta tekevä casterkulma vähenee samalla. Että harkiten tekisin takapäähän korotuksia. Asiallisesti meni ainakin sedan femman asento, kun etu - ja takajouset on samaa sarjaa. Eri seteistä olevilla jousilla tulos voi olla mitä vaan. Lisäksi vielä mainittakoon, että jos auto on varustettu ESP:llä, se voi toimia yllättävästi, jos alusta poikkeaa merkittävästi vakiosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
snaab
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 17, 2009 20:20

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja snaab »

Itsellä ei ainkaan tuota espeetä ole, ja siis takapää älyttömän alhaalla ilman kuormaakin. Jos takana 2 aikuista ja täys tankki ainetta niin sit saa jo varoo suomen teillä. Ja siis tyhjänäkin levätessä näyttää että camperia olis aika paljon. Renkaat siis ihan silmiinpistävän kenollaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Säätöliuskojakin taitaa saada näihin, eli kun saa korkeuden oikeaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin