Ajoasento ja penkin säädöt

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Aiheesta on keskustelu aiemminkin sekalaisissa ketjuissa, mutta tehdään ihan oma ketju.

Mitä mieltä olette saabin penkin säädöistä ja ajoasennosta? Minulla on pieniä ongelmia sen kanssa, en ole vielä löytänyt parasta asentoa.

Kuskin mitat 190/88

Korkeussäätö alhaalla, "reisituki" takakenossa
-> kun penkin etäisyyden säätää sopivaksi siten, että polvet on lähes kiinni kojetaulussa, tulee seuraavat ongelmat:
-> Ratti tuntuu olevan liian kaukana (säädetty ylös ja mahdollisimman lähelle), jolloin hartiat taipuu eteenpäin ja asennosta tulee helposti kumara.
-> Keskikonsoli on säädetty etummaiseen asentoon, mutta silti kyynärpään lepuutus ei onnistu vaivattomasti, kun rattiin yltää vain epämukavasti sormilla.

Seuraavaksi mieleen tulee päästä lähemmäs rattia nostamalla selkänojaa tai kohottamalla korkeussäätöä
-> pää nousee niin ylös, että aurinkolippa ja katto alkavat tulemaan näkökenttään.

Pieniä ongelmia on myös niskatuen kanssa. Säädetty yläasentoon, mutta silti tuen käyttäminen vaatii niskan taittamista taaksepäin, joka ei tunnu luontevalta.

Pahimmat ongelmat saisi korjattua joko siten, että ratti tulisi muutaman sentin lähemmäksi, tai kojetaulu olisi muotoiltu siten, että penkin saisi pikkaisen lähemmäksi. Epäilen kuitenkin, että tässä versiossa nilkkakulma kaasupolkimelle tulisi epämukavan jyrkäksi.

No, kyllähän tuosta "rennon" ajoasennon löytää ja kruisailee, mutta pitkillä matkoilla optimoitu istuinasento säästäisi selkäkivuilta.

E: Autossa on Vector-penkit.

E2: Jos haetaan positiivisia puolia, niin pää ei tässä ota kattoon kiinni (ei kattoluukkua) ja penkki liikku tarpeeksi syvyyssuunnassa pidemmällekin kuskille. Vanhassa kattoluukullisessa tonnarissa pää oli katossa kiinni, ja ainut tapa saada edes jonkinlainen ajoasento oli säätää penkki taka-asentoon ja röhnöttää penkissä.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Täällä 183 senttinen varsi ja samat huomiot kuin blobolla. Kippasi jakkaran sitten eteen tai taakse ja oli pituus säätö mikä tahansa, niin kädet ei oikein tuelle tavoita. Sitten ajellaan kädet sylissä tai istutaan vähän lintassa.

Tonnarissa ajoasento oli mielestäni parempi, vai kultaakohan aika jo muistot :roll:.

Kohtalainen asento löytyi, kun laittoi penkin korkeuden melko alas ja kippasi jakkaran eteen, eli about ilman reisitukea. Oikea polvi noin viiden sentin päässä ratin alustan muoveista. Itse asiassa vaihtelen tuota asentoa, useimmiten kun saan penkkiä säädellä rouvan jäljiltä kun ajamaan lähden.

Aina toimiva ratkaisu on, että jos Femman ajoasento alkaa ahdistaa, niin ajelee viikon tolla Kirpulla! Menee ekat kilsat Femman jakkarassa mukisematta :lol: :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

meikäläinen on 187cm pitkä ja minun mielestäni femman penkki ja ajoasento en parempi kuin täydellinen. Mä olen selkä vikainen ja on sitten pitkästä aikaa semmonen penkki että 200km jälkeen pystyy vielä käveleen normaalisti. No ehkä sitä on tottunut kaiken maailman kirkon penkkeihn kun käyttiksinä on aikasemmin ollu rapeita ranskalaisia ja kauko idän ihmeitä ja näissä aikasemmissa penkin on saanut sopivalle etäisyydelle polkimista kun on penkin vetänyt ihan taakse ja sitten ei kädet enään meinaa ylettyä rattiin eikä mistään käsinojista ole ollu tietookaan
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja jupu »

193/85 kuski ja olen löytänyt hyvän asennon, tosin ajan "etukumarassa" selkäni vuoksi mutta ei lippis kattoon kiinni ole ottanut (manuaali nahkajakkarat 9-5 -00 aerossa). Kolkissa sähköpenkit ja ne ovat paremmat, ainakin säätöjen suhteen.
EI Saabia...tällä erää.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja Raser »

Tykkään korkeammasta ajoasennosta (penkkiä ylöspäin), mutta sen vastapainona esimerkiksi liikennevalotolppia joutuu kurkistelemaan pää vinossa sieltä katon reunan alta.

Reisitukea puuttuu valitettavan paljon (?). Outoa näin skandinaaviseksi autoksi, että on japseille mitoitetut penkit tuolta osin??? Omat mitat 188 cm / 88 kg, ja pitkät koivet.

Niskatuki olis niiiiiiin lähellä, muttei kuitenkaan. Onko kukaan yrittänyt esim. topata niskatukeen vähän lisää pehmustetta, että takaraivoa voisi lepuuttaa sitä tukea vasten?

Tietysti jos yrittäisi ostaa käytetyn niskatuen ja vähän taivutella niitä tukirautoja!?!
Onkohan ne etupenkkien niskatuet rautoineen kuinka kiinni siellä penkin sisällä?

Kuva
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja Poy »

Pitkässä maantieajossa olen tehnyt niin, että vaihdellut penkin asentoa kahdella eri penkin muistilla, johon on koodattu eri tyyliset säädöt ja toinen niistä käytössä normi ajossa. Helposti pääsee paikat puutumaan kun useamman tunnin istuu samassa asennossa, vaikka olisikin hyvä penkki.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ilmeisesti ajoasennon säätämisessä on ongelmia koosta riippumatta (Itse alle 180cm).

Itseänikin korpeaa, että jos penkin säätää jaloille sopivaksi niin tuntuu, että joutuu venyttämään käsiä rattiin ja jos asennon säätää ratin mukaan niin polvet osuu melkein kojetauluun.

Mutta kyllä kolkissa tilanne on paljon huonompi, joten Femma on kyllä parempi ja penkin minun mielestäni ihan OK.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itsekin huomannut kanssa että parhaassa asennossa oikea polvi hipoo kojelautaan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Olette vaan niin hassun mallisia.
Eisole poika mikhään.
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Tosiaan, sais tuosa olla muutama sentti lisää säätövaroja niin ratin etäisyydessä kuin penkin etureunan korkeudessa (ylemmäs) ja istuinosan pituudessakin.

Kuitenkin paremmasta päästä autoissa tuo 9-5 (samoin NG9-3) istuma-asento (vuokrattiin täälä shitimaasturi lomareissulle ja olihan istumeltaan paska - samoin on skodillakit). Täytyy silti sanoa että esmes Audi A6 S-Line ja oma Ford Mustang GT on vielä parempia menkeiltään ja justiinki nuo asiat on niissä vielä paremmin kohillaan (säätövarojen pituus kait se isoin homma)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kieltämättä femmassa saa penkin niin, että polvet on kojelautaa vasten. Omat havainnot on että jos penkki on taempana, säätää reisituen ja sitten etäisyyden polkimiin, seurauksena polvet lähellä kojelautaa. Aikalailla suorana pitää jalkojen olla tossa. Olen tosin tämmönen pätkä ite, että armeijassakin siellä hännillä piti juosta. Ite oon säätänyt aina emännän säätelyiden jälkeen penkin ensin polkimiin nähden sopivasti ja sitten vähän reisitukea...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Olen 183-senttinen ja ratti on niin takana kuin mahdollista, mutta muuten ei ole valittamista ajoasennosta eikä etenkään penkistä (Aero). Ajoin tässä kesällä reissun Norjassa comfort-penkeillä varustetulla saksalaisella 3-kirjaimisella ja ekoina päivinä oli ajon jälkeen mm. niska niin kipeä, että huimasi. Sitten heitin reilun 3200 km:n lenkin Aerolla ja huolimatta 10-tuntisista ajopäivistä ei mitään ongelmia istumisen kanssa. Suorituskykykin on eri planeetoilta, vaikka saksalaisessa on muka kilowattia vaille saman verran tehoa..
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Itse olen 185cm ja tonnari että femma tahtoo kertoa jalkojen olevan turhan pitkät. Femmassa ongelmaa ei juuri ole kun kytkintä ei tarvitse käyttää.

Paras ajoasento oli mielestäni Audi 100:ssa vm.-86, rattia ei voinut säätää ollenkaan ja penkkikin liikkui vaan eteen/taakse. Silloinen lyhyenpuoleinen avokki tarvitsi tyynyn tosin takapuolensa alle. :lol:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Aihetta sivuten, missä vaiheessa ohjeistus ratin otteessa on muuttunut kymmentä vaille kahdesta varttia vaille kolmeen ja mistä moinen muutos?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajoasento ja penkin säädöt

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Veikkaisin airbagin yleistymistä. Kai noi ohjeet aina laahaa peräs varsinkin, kun suomalainen ajaa aina vanhalla louskulla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin