Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jäsen3585
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 20:38

Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja jäsen3585 »

Elikkäs ongelmana on se että, kesällä asennetun RE85:lle ja STAGE 1:lle ohjelmoidulla boksilla tämä vakio alustainen autoni on suhteellisen levoton kiihdyttäessä. Eli mitä kannattaa laittaa jotta tulisi jäykempi muttei kuitenkaan mikään kivireki ajettavuudeltaan. Suosituksia ja vinkkejä vastaanotetaan. Uretaani helat, alustasarjaa jne... mistä kannattaa kysellä??
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Vaihda ensin alustan puslat etu- ja takapäähän, niin loppuu vetelyt.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
raimsshi
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Omaan laitoin Eibach jouset Bilstein iskareilla (Bilstein B12 pro kit). 30 mm madaltava, auto jää hyvään asentoon eli ei roiku perä tms. Tällä alustalla keinuminen/pomppiminen loppuu tyystin, mutta epämukavaksi sitä ei voi nimittää pahalla tahdollakaan. Tuolta tilasin: http://www.fahrwerke24.de . Setti kotiin toimitettuna 749 €, AD tarjosi samaa 898 euroon muistaakseni.,

Samalla laitoin uretaanipuslat taka-akselin pitkittäistukiin, missä akseli kiinnittyy koriin. En kadu niidenkään laittamista. Vakaajat pitäisi vielä vaihtaa, että saisi kallistelun kuriin.
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Saabin takapään heilumiset paranee merkittävästi kun uusii puslat ja etummaiset pu-mallisiin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=123800

Etupäässä kannattanee uusia samalla puslia ym jos niiden ikää ei tiedä.
Edessä mulla uusittu kaikki 3v sitten ja tuntuu vielä nuo kumisetkin ihan hyvältä,
joskin vakiojousilla kaarteessa keinuu jonkin verran.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja Pola »

9-5 keinuu jonkin verran vaikka vaihtais kaikki puslat ja iskarit jos vaikka vertaa NG 9-kolmosee.
#3272
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Lisävarustetarjouksessa näytti olevan tehtaan sporttialusta sarja kohtuu hintainen, jos hieman jäykkyyttä lisää haluaa, madallussarjat sitten jos tarvii jäykempää.

Konin ja bilsteinin sarjaa on kehuttu, varsin ajettavan ja pehmeän alustan saa aeron jousilla ja bilsteinin B6 iskareilla.

Vetelyä nuokaan ei poista ,kovempaan kaarreajoon tulee lisää hupia tasauspyörästön lukolla.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Busse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 04:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja Busse »

Koska tuo saabin oman sport alustan saaminen maahantuojalta tuntuu olevan hiukan hankalaa, millainenhan kombinaatio olis H&R madallusjouset + esim. motonetin iskari -00 farkkuun.

Itselläni ei kyllä mitään tietoa mitä merkkiä motonet myy, joku joskus kehui saaneensa sachs iskarit mutta eipä taida olla mikään sääntö
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sachs on jo jonkin aikaa ollut motonetissä poistuva tuote ja korvautunut QH-Lip:illä. Niitä taas en omien kokemusten pohjalta suosittele kenellekään. NG900:n QH-takaiskareille riitti vuosi ja n. 30 000Km, jolloin toisessa ei ollut vaimennusta yhtään ja toinen taas kuin yhtä rautaa jäykkä, eli kait sitten keskimäärin hyvät...
Busse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 04:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja Busse »

Minuteman kirjoitti:Sachs on jo jonkin aikaa ollut motonetissä poistuva tuote ja korvautunut QH-Lip:illä. Niitä taas en omien kokemusten pohjalta suosittele kenellekään. NG900:n QH-takaiskareille riitti vuosi ja n. 30 000Km, jolloin toisessa ei ollut vaimennusta yhtään ja toinen taas kuin yhtä rautaa jäykkä, eli kait sitten keskimäärin hyvät...

No hyvä tietää tuo, eli se menee sit konin yms satsin katseluksi..
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja Pola »

Laitoin vuos sitten tollaset http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... &section=c

H&R jouset ja KYB iskarit näytti olevan
#3272
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja booster »

oman kokemuksen mukaan gts on käyttö-autoon ihan ok. vakioalustaan nähden selkeästi vähemmän lulla mutta kuitenkaan mukavuuden huonontumatta ja maavara riittää talvellakin hyvin. kestää kanttailua hitaissa nopeuksissa mutta kun lähetään kanttailemaan mutkapätkälle tosissaan niin rupee iskarit pohjaileen heitoissa jne.. et ei radalle
9-5
Ford F250
Busse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 04:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Saab 9-5 alustan jäykentäminen!

Viesti Kirjoittaja Busse »

booster kirjoitti:oman kokemuksen mukaan gts on käyttö-autoon ihan ok. vakioalustaan nähden selkeästi vähemmän lulla mutta kuitenkaan mukavuuden huonontumatta ja maavara riittää talvellakin hyvin. kestää kanttailua hitaissa nopeuksissa mutta kun lähetään kanttailemaan mutkapätkälle tosissaan niin rupee iskarit pohjaileen heitoissa jne.. et ei radalle
kuka nyt autolla radalla.. ;) pitääpä pistää vakavaan harkintaan tuo gts, mitään ratahenkistä menopeliä ei tarkoitus rakentaa, lähinnä tuota "peränroikkumista" kohentaa ja hiukan jämäkkyyttä
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
Vastaa Viestiin