Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Aihetta jo puitu toisaalla mutta laitetaan nyt tännekin jos jollakulla olisi ollut vastaavaa ongelmaa.

Potilas MY2000 9-5 2.3t manuaali

-TD04-15T ahdin
-46S BioPower Stage1 softa
-IMM vaihdettu

Kaveri teki femmaansa koneremontin jossa vaihtui laakerin, männänrenkaat, kanteen uusittiin mm. pakoventtiilit jne jne...

Nyt remontin jälkeen on alkanut keräämään lukuja kovaan tahtiin SID infon nakulaskureihin, ennen remonttia ei nakuja tullut. Nakuja tuli muistaakseni luokkaa 300 per sylinteri puolen tunnin testilenkillä.

Ilmanmassamittari todettiin vialliseksi ja se vaihdettiin uuteen, ei vaikutusta.

Nakutukset kertyvät kun jalka nostetaan kaasulta. Trionic tulkitsee kuulemma missfiren joskus nakutukseksi ja erityisesti etanolilla tulee missfireä nostettaessa jalka kaasulta. Myös .46S softaa ja fast throttle valinta kuulemma tykkää tehdä missfireä.

MiFi laskuri näyttää nollaa SIDillä.

Seuraavaksi lähdetään metsästmään ilmavuotoja ja tutkitaan moottorinohjauksen maadoitukset.

Oman järjen mukaan 1 bar ahdoilla ja etanolilla ajettaessa ei kyllä pitäisi nakuttaa mitenkään, eikä varsinkaan noin paljon kuin trionic väittää. Aeroon saatiin hädintuskin muutamaa nakua poljettaessa ja siinä kuitenkin ahdot 1.35bar ja vielä bensalla...
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
VP95t
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Elo 15, 2012 15:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja VP95t »

Aihe on ajankohtainen itsellenikin, joten tässäpä yksi kysymys aihetta koskien:

Käsittääkseni SID:n nakulaskuriin kerääntyy osumia myös ennen varsinaista nakutusta, eikö? Eli Trionic seuraa mahdollisia oireita jo ennen varsinaista nakutusta ja kirjaa ne KnK-tietoihin?

Kysyn sillä koska huomasin viikonloppuna oman femman SID infoa koeajolla seuraillessani, että KnK-laskureissa on jokaiselle pytylle kirjattu osumia. Tasolla 75/196/64/49 siis. MiFi näyttää myös itsellä nollaa, eikä täyskaasutuksissa nakulaskureihin kirjaudu uusia. Oletin siksi että nakulaskurin tiedot ovat vanhaa dataa.

Nyt pitäisi sitten seuraavaksi testata tämä jalan nosto kaasulta. Lueskelin että nakulaskurit voi nollata itsekin, lienee nyt kannattava teko ennen kuin aloittaa syvemmän diagnostiikan.

Edit: Kone siis 2.3t + Mitsu TD04 + RE85 softa
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Nakulaskurin voi nollata irrottamalla akunkengän ja ilmeisesti myös painamalla ko. nakulaskurin kohdalla pitkään SET niin että lukema alkaa vilkkua ja sitten - namiskalla kelata lukema nollaan. En ole kokeillut viimeistä metodia mutta näin joku täällä foorumilla taisi kirjoittaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Frostwind kirjoitti:Nakulaskurin voi nollata irrottamalla akunkengän ja ilmeisesti myös painamalla ko. nakulaskurin kohdalla pitkään SET niin että lukema alkaa vilkkua ja sitten - namiskalla kelata lukema nollaan. En ole kokeillut viimeistä metodia mutta näin joku täällä foorumilla taisi kirjoittaa.
Tuo SET:illä nollaus pitää paikkaansa,juuri kokeilin ja toimi niin kuin Frostwind kertoi...
Saab 95 2.3t autom.-06
|parsakaali|
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Helmi 22, 2012 18:00

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Minulla oli samanlaista ongelmaa, keräsi ykköselle reippaasti ja neloselle päin väheni olemattomiin. Syyksi paljastui bypass-venttiililtä tuleva alumiiniputki imupuolelle. Siitä puuttui o-rengas kokonaan. O-rengas paikalleen ja samalla hävisi nakutusongelmat. Kiihdyttäessä ei nakutusta havaittu. Kaasun löysäämisessä kyllä ja ihan normaalissa kaupunkiajossa saattoi tulla merkintöjä. Tarkista imupuolen vuodot.
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja pjy »

Mistä nämä nakut näkee sidistä vai onko tää vain dieseleiden juttu?
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Riippuu ohjelmoidusta softasta, jos ei löydy mistään esimerkiksi Knk1-4 symboleita niin ei niitä ole sitten sinne konffattu. Softaus uusiksi jos haittaa mielenrauhaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
VP95t
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Elo 15, 2012 15:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja VP95t »

Niin, taitaa olla niin että noista nakulaskureista ei kannata ihan aina sitä mielenrauhaansa menettää? :D

Mistä kaikista syistä muuten KnK-laskureihin osumia kirjataan, jos kaikki eivät ole oikeita nakuja?
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja arto »

Ecun vikakoodien ym. laskureiden nollaus käy myös näppärästi pitämällä matkustamon sulaketta numero 17 muutaman sekunnin irti. Saattaa olla, että ihan kaikki vikakoodit ei nollaannu, mutta useimmat.

Näin ainakin 2.0t -04 mallissa.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Potilaan suuttimet käytetty ultraäänipesurissa ja melkoiset mönjät kuulemma irronnut.
Nakuhavainnot vähenivät huomattavasti, mutta vieläkin kerää joitain mutta monta kertaa vähemmän, luokkaa kymmenkunta 4-8 vedolla. Kolmossylinteri oli kerännyt jonkin verran muita enemmän.

Täytynee vielä tutkia imukobran pitävyys.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Selviskö tää mistä johtui loppujen lopulta?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Paskaisista suuttimista
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Eivät lähteneet kerralla paskat pois pesussa?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta

Viesti Kirjoittaja nugge »

4-8 nakua 10 vedos on kyllä ihan normaalia. Nämä todennäköisesti eivät ole edes nakuja vaan n.s. haamunakuja.

Vähän sama kun alkaa speksaa miks tulee 5 mifiä kun vetää 6500rpm ja vaihtaa...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin