Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Aihetta jo puitu toisaalla mutta laitetaan nyt tännekin jos jollakulla olisi ollut vastaavaa ongelmaa.
Potilas MY2000 9-5 2.3t manuaali
-TD04-15T ahdin
-46S BioPower Stage1 softa
-IMM vaihdettu
Kaveri teki femmaansa koneremontin jossa vaihtui laakerin, männänrenkaat, kanteen uusittiin mm. pakoventtiilit jne jne...
Nyt remontin jälkeen on alkanut keräämään lukuja kovaan tahtiin SID infon nakulaskureihin, ennen remonttia ei nakuja tullut. Nakuja tuli muistaakseni luokkaa 300 per sylinteri puolen tunnin testilenkillä.
Ilmanmassamittari todettiin vialliseksi ja se vaihdettiin uuteen, ei vaikutusta.
Nakutukset kertyvät kun jalka nostetaan kaasulta. Trionic tulkitsee kuulemma missfiren joskus nakutukseksi ja erityisesti etanolilla tulee missfireä nostettaessa jalka kaasulta. Myös .46S softaa ja fast throttle valinta kuulemma tykkää tehdä missfireä.
MiFi laskuri näyttää nollaa SIDillä.
Seuraavaksi lähdetään metsästmään ilmavuotoja ja tutkitaan moottorinohjauksen maadoitukset.
Oman järjen mukaan 1 bar ahdoilla ja etanolilla ajettaessa ei kyllä pitäisi nakuttaa mitenkään, eikä varsinkaan noin paljon kuin trionic väittää. Aeroon saatiin hädintuskin muutamaa nakua poljettaessa ja siinä kuitenkin ahdot 1.35bar ja vielä bensalla...
Potilas MY2000 9-5 2.3t manuaali
-TD04-15T ahdin
-46S BioPower Stage1 softa
-IMM vaihdettu
Kaveri teki femmaansa koneremontin jossa vaihtui laakerin, männänrenkaat, kanteen uusittiin mm. pakoventtiilit jne jne...
Nyt remontin jälkeen on alkanut keräämään lukuja kovaan tahtiin SID infon nakulaskureihin, ennen remonttia ei nakuja tullut. Nakuja tuli muistaakseni luokkaa 300 per sylinteri puolen tunnin testilenkillä.
Ilmanmassamittari todettiin vialliseksi ja se vaihdettiin uuteen, ei vaikutusta.
Nakutukset kertyvät kun jalka nostetaan kaasulta. Trionic tulkitsee kuulemma missfiren joskus nakutukseksi ja erityisesti etanolilla tulee missfireä nostettaessa jalka kaasulta. Myös .46S softaa ja fast throttle valinta kuulemma tykkää tehdä missfireä.
MiFi laskuri näyttää nollaa SIDillä.
Seuraavaksi lähdetään metsästmään ilmavuotoja ja tutkitaan moottorinohjauksen maadoitukset.
Oman järjen mukaan 1 bar ahdoilla ja etanolilla ajettaessa ei kyllä pitäisi nakuttaa mitenkään, eikä varsinkaan noin paljon kuin trionic väittää. Aeroon saatiin hädintuskin muutamaa nakua poljettaessa ja siinä kuitenkin ahdot 1.35bar ja vielä bensalla...
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Aihe on ajankohtainen itsellenikin, joten tässäpä yksi kysymys aihetta koskien:
Käsittääkseni SID:n nakulaskuriin kerääntyy osumia myös ennen varsinaista nakutusta, eikö? Eli Trionic seuraa mahdollisia oireita jo ennen varsinaista nakutusta ja kirjaa ne KnK-tietoihin?
Kysyn sillä koska huomasin viikonloppuna oman femman SID infoa koeajolla seuraillessani, että KnK-laskureissa on jokaiselle pytylle kirjattu osumia. Tasolla 75/196/64/49 siis. MiFi näyttää myös itsellä nollaa, eikä täyskaasutuksissa nakulaskureihin kirjaudu uusia. Oletin siksi että nakulaskurin tiedot ovat vanhaa dataa.
Nyt pitäisi sitten seuraavaksi testata tämä jalan nosto kaasulta. Lueskelin että nakulaskurit voi nollata itsekin, lienee nyt kannattava teko ennen kuin aloittaa syvemmän diagnostiikan.
Edit: Kone siis 2.3t + Mitsu TD04 + RE85 softa
Käsittääkseni SID:n nakulaskuriin kerääntyy osumia myös ennen varsinaista nakutusta, eikö? Eli Trionic seuraa mahdollisia oireita jo ennen varsinaista nakutusta ja kirjaa ne KnK-tietoihin?
Kysyn sillä koska huomasin viikonloppuna oman femman SID infoa koeajolla seuraillessani, että KnK-laskureissa on jokaiselle pytylle kirjattu osumia. Tasolla 75/196/64/49 siis. MiFi näyttää myös itsellä nollaa, eikä täyskaasutuksissa nakulaskureihin kirjaudu uusia. Oletin siksi että nakulaskurin tiedot ovat vanhaa dataa.
Nyt pitäisi sitten seuraavaksi testata tämä jalan nosto kaasulta. Lueskelin että nakulaskurit voi nollata itsekin, lienee nyt kannattava teko ennen kuin aloittaa syvemmän diagnostiikan.
Edit: Kone siis 2.3t + Mitsu TD04 + RE85 softa
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Nakulaskurin voi nollata irrottamalla akunkengän ja ilmeisesti myös painamalla ko. nakulaskurin kohdalla pitkään SET niin että lukema alkaa vilkkua ja sitten - namiskalla kelata lukema nollaan. En ole kokeillut viimeistä metodia mutta näin joku täällä foorumilla taisi kirjoittaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Tuo SET:illä nollaus pitää paikkaansa,juuri kokeilin ja toimi niin kuin Frostwind kertoi...Frostwind kirjoitti:Nakulaskurin voi nollata irrottamalla akunkengän ja ilmeisesti myös painamalla ko. nakulaskurin kohdalla pitkään SET niin että lukema alkaa vilkkua ja sitten - namiskalla kelata lukema nollaan. En ole kokeillut viimeistä metodia mutta näin joku täällä foorumilla taisi kirjoittaa.
Saab 95 2.3t autom.-06
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke Helmi 22, 2012 18:00
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Minulla oli samanlaista ongelmaa, keräsi ykköselle reippaasti ja neloselle päin väheni olemattomiin. Syyksi paljastui bypass-venttiililtä tuleva alumiiniputki imupuolelle. Siitä puuttui o-rengas kokonaan. O-rengas paikalleen ja samalla hävisi nakutusongelmat. Kiihdyttäessä ei nakutusta havaittu. Kaasun löysäämisessä kyllä ja ihan normaalissa kaupunkiajossa saattoi tulla merkintöjä. Tarkista imupuolen vuodot.
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Mistä nämä nakut näkee sidistä vai onko tää vain dieseleiden juttu?
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Riippuu ohjelmoidusta softasta, jos ei löydy mistään esimerkiksi Knk1-4 symboleita niin ei niitä ole sitten sinne konffattu. Softaus uusiksi jos haittaa mielenrauhaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Niin, taitaa olla niin että noista nakulaskureista ei kannata ihan aina sitä mielenrauhaansa menettää?
Mistä kaikista syistä muuten KnK-laskureihin osumia kirjataan, jos kaikki eivät ole oikeita nakuja?
Mistä kaikista syistä muuten KnK-laskureihin osumia kirjataan, jos kaikki eivät ole oikeita nakuja?
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Ecun vikakoodien ym. laskureiden nollaus käy myös näppärästi pitämällä matkustamon sulaketta numero 17 muutaman sekunnin irti. Saattaa olla, että ihan kaikki vikakoodit ei nollaannu, mutta useimmat.
Näin ainakin 2.0t -04 mallissa.
Näin ainakin 2.0t -04 mallissa.
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Potilaan suuttimet käytetty ultraäänipesurissa ja melkoiset mönjät kuulemma irronnut.
Nakuhavainnot vähenivät huomattavasti, mutta vieläkin kerää joitain mutta monta kertaa vähemmän, luokkaa kymmenkunta 4-8 vedolla. Kolmossylinteri oli kerännyt jonkin verran muita enemmän.
Täytynee vielä tutkia imukobran pitävyys.
Nakuhavainnot vähenivät huomattavasti, mutta vieläkin kerää joitain mutta monta kertaa vähemmän, luokkaa kymmenkunta 4-8 vedolla. Kolmossylinteri oli kerännyt jonkin verran muita enemmän.
Täytynee vielä tutkia imukobran pitävyys.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Selviskö tää mistä johtui loppujen lopulta?
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Paskaisista suuttimista
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
Eivät lähteneet kerralla paskat pois pesussa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Kerää nakuja nostettaessa jalka kaasulta
4-8 nakua 10 vedos on kyllä ihan normaalia. Nämä todennäköisesti eivät ole edes nakuja vaan n.s. haamunakuja.
Vähän sama kun alkaa speksaa miks tulee 5 mifiä kun vetää 6500rpm ja vaihtaa...
Vähän sama kun alkaa speksaa miks tulee 5 mifiä kun vetää 6500rpm ja vaihtaa...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ