Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
zeniitti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 12:29

Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja zeniitti »

-02 farkun peruutustutka elää välillä omaa elämäänsä. Eli oireet ilmenee melko varmasti pienen ajon jälkeen. Mutta ei minkä tahansa ajon. Lototaan, että noin 30min ajon jälkeen tutka ei enää pelitä vaan saattaa soida yhtä soittoa tai tiheästi. Kuitenkin vain pakki päällä, eli vaihteen se tunnistaa oikein. Sitten noin 15min sammutuksen jälkeen pelaa taas normaalisti. Ajotietokoneen näyttö ei näytä mitään virhettä, vaan sanoko se nyt sitten "park assistant". Normaalisti toimiessaan sama teksti näytössä. Autossa on alkuperäinen vetokoukku. Anturit tuntuis naksuvan normaalisti, kun pakki on päällä. Mistä alkaisi etsiä vikaa?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja core2 »

Etsi ja löydä se vika Tech'illä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
zeniitti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 12:29

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja zeniitti »

Kerokaan nyypälle vähän lisää techistä. Mistä ja miten. ODB2 piuha ja jotain yleissoftia läppäriin löytyy. BMW:n softat piuhoineen löytyy.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tech on GM:n merkkitesteri, joka kattaa mm. Saabin.

Yleissoftat toimivat kovin suppeasti, lähinnä moottorin kanssa. Muut auton järjestelmät vaativat siten muita ohjelmia. Jotkut kalliimmat yleistesterit tukevat eri automerkkejä melko hyvin. Niissä on merkkikohtaiset softat sisällä. Tietokoneohjelmista Saabin kanssa parhaiten toimii Op-Com.

Tämän palstan käyttäjillä on Saabiin käyviä laitteita aina techistä lähtien.
Paikkakuntatieto olisi tärkeä, jotta mahdolliset avuntarjoajat voisivat ilmoittautua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
zeniitti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 12:29

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja zeniitti »

Jos jätetään diagnostiikka-puoli pois, niin mistä kannattaisi ensin tutkia vikaa? Jos nappaan yhden anturin irti, niin tutka ei varmaankaan toimi normaalisti? Meinaan, että jos saisi napattua mahdollisesti viallisen anturin pois, niin tutka toimisi ja saisi pois-sulku-menetelmällä selvitettyä viallisen anturin. Miten antureita saa irti?

Jos ajattelis, että puhdistais kaikki tutkaan liittyvät liitokset. Mitä kaikkia pitäisi tsekata?

Mikä muuten on tämä kuvassa näkyvä boxi?
Kuva
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

zeniitti kirjoitti:Miten antureita saa irti?

Jos ajattelis, että puhdistais kaikki tutkaan liittyvät liitokset. Mitä kaikkia pitäisi tsekata?

Mikä muuten on tämä kuvassa näkyvä boxi?
Kuva
En neuvo anturin irroitusta koska itsellä -00 mallinen sedan. Yleensä putsauksesta ei suurempaa hyötyä, lähtisin itsekin Tech:llä tarkistamaan mikä ja missä vika on!
Boxi on SPA:n suomennettuna peruutusavustajan keskusyksikkö.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja HEV »

Jos irrottaa anturin ja sitten peruuttaa, tulee lisää vikakoodeja, joten vianetsintä vain vaikeutuu. Tosiaan jotkut yleistesteritkin pystyvät lukemaan SPA:n vikakoodeja. Muistelen, että WIS:issä on joku painovirhe sitten niissä, mutta kun koodilista on kokonaisuudessaan näkyvillä tajuaa mistä on kyse. Tästä oli jossain ketjussa kerran puhetta. Tutkan saa kokonaan pois päältä irroittamalla tuon boxin väylältä ja anturit saa irti irroittamalla sen puskurin päällä olevan listan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
zeniitti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 12:29

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja zeniitti »

OK, pitää nyt vielä tutkailla ite tuota probleemaa. Aika harvoin näemmä vika esiintyy, kun on mennyt taas monta päivää. Tampereen seudun vikakoodittajat voisi laittaa YV:tä.

Minkämoista hintaa on yleensä pidetty tuommoiselle koodien luvulle?
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Muutama kysymys..

Peruutus tutka antaa aina välillä Failrule ilmoitusta - eli antaa lyhyen merkkiäänen ja koko järjestelmä on silloin pois päältä, seuraavalla kerralla peruutus voi toimia taas normaalisti ilman vika ilmoitusta.

Tech 2 löysi vika katkoksen toisessa oikealta olevassa anturissa.

Jos vika on vain yhdessä anturissa niin eikö se Sidin ilmoittama errori olisi erinlainen ?

Tekkihän ei kerro selvittävää vastausta jos vika on vaikka johto nipussa / liitoksessa ?

120 euroa maksaa orkkis sarja uusia antureita, kuinka paljon olette maksaneet tarvike sarjoista ja mitä merkkejä suosittelette ?

Onnistuiko se antureiden esille saanti niin helposti että poistettiin " puskurin levyinen " suoja kansi siitä puskurin päältä ?

Onnistuuko siinä meisseillä kammetessa varmasti rikkomaan anturit ja lohkaisemaan muovipaljoa ym. ? :)
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja HEV »

Lienee siis koodi B2918? Eli liitin/piuha poikki tai anturi rikki. Koska katkos, tutkisin kyllä johtosarjan ja sen liittimet ensin. Erityisesti liitin vasemman takalampun alla on melkoisessa kurasuihkussa.

Sid ilmoittaa saman ilmoituksen kaikille noille 18 vikakoodille.

Ostin edesmenneestä Elkpartsista tuolla summalla koko pysäköintiapusysteemin ja myin pari anturia eteenpäin. Ostoilmoitusta vaan kehiin - minulla ei kylläkään enää vapaita. Kaikki orkkis anturit lienevät kiinnityksiltään ja sähköisesti identtisiä - ulkonäössä eroja (ainakin -05 asti).

Takalamppujen juuresta suojalevyt irti, puskurin takaa kaksi ruuvia irti ja vähän kammeten taaksepäin suojalista irtoaa antureineen - taisi lähteä ihan paljain käsin ilman meisseleitä. Takapuolelta sormin työntämällä lähtee anturi irti.

Riippuu asentajan huolellisuudesta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja petok »

Tuossa voisi olla anturi:
http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-5-2002 ... 4abcd375d3
Vaihto onnistuu, kun irroittaa sen puskurin yläosan. Saa irti löysäämällä neljää mutteria puskurintakaa aluminipalkissa. Näkyvät, kun on selällään auton alla ja katsoo puskuria. Sitten vähän kampeaa listaa pois.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kiitokset vastauksista

4 ruuvia irti ( joista keskimmäiset hieman ahtaammassa paikassa ) takavalojen suoja listat irti ja sivu puskureiden koriste listojakin oli helppo työntää edestä pois mutta puskurin kansi ei liikahdakkaan, vänkäämälläkään ei tapahdu mitään.

Kun ei käytännön kokemusta ole niin pitänee toistaiseksi jättää homma jäihin, seuraavaa aste voimaa ja vääntämistä lisää rikkookin sitten jo jotain.. :cry:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kolmen vuoden takaa hämäriä mielikuvia: listaa on nostettava ylös sieltä takaosasta, jossa on ne lipareet, joissa on ne ruuvinreijät ja kammettava samanaikaisesti taaksepäin puskurista, jotta ne anturit mahtuvat ulos koloistaan. Ennen tätä vielä sieltä lamppujen alta piti jotenkin taivuttamalla vapauttaa ponttimainen liitos ja tässä joutuu kyllä taivuttamaan sekä puskurimuovia että listan päätyä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Mielenkiintoinen tuo tutkan sielunelämä.
Kun " kylmänä " starttaa ja peruuttelee niin vika ilmoitus tulee, sitten kun auto on ajettu " lämpimäksi " ja peruuttelee niin ikinä ei tule virheilmoitusta ja peruutus tutka toimii kuten pitääkin. Lyhyellä auton seisottamisella ei myöskään ole vaikutusta erroriin, mutta muutama tunti parkissa ja peruutus, niin taas tulee virhe ilmoitus 8O
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
zeniitti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 12:29

Re: Orkkis peruutustutka piippaa miten sattuu

Viesti Kirjoittaja zeniitti »

Päivitellään tilannetta sen verran, että nyt tutka on toiminut asiallisesti eikä vikapiippailuja ole tullut vaikka on ollut pidempää ja lyhyempääkin ajoa. Ehkä se vaatii vähän pohjoismaista, viileää ja kosteaa ilmastoa, että pelaa oikein :)
Vastaa Viestiin