Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jani.S
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Loka 23, 2012 17:39
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Jani.S »

Ajomäärien vähentymisen johdosta, myin diesel-corollani muille ja kaverin yllyttämänä päädyin koeajamaan saabeja.
Ja n. viikko siitten koeajetuista Saabeista mukaan tarttui vm.2000 aero wagon manuaalina.
Autossa on mittarissa 147 tkm, jotka huoltokirjan ja n.20kg:n kuittipinon perusteella voisi pitää paikkansakkin. Auto on tuotu ruotsista 2010. Ja tietenkin halvahko hinta houkutteli... Ja ehkä se koeajon jälkeinen hymyilytys.. :)
Mutta ei niin paljon hyvää, ettei jotain pahaakin.
Eli löytyyhän saabissa toki vikojakin.
Ensinnäkin sidistä puuttui pikselit -> Vaimon silitysraudalla korjasin.
Toisena kuskille ei tullut lämpöä -> Läpän säätimen akseli pihdeillä paikalleen.
Ja se huohotin päivitys = ei ollut -> pcs:ltä tilasin ja viikonloppuna asenneltiin. Onneksi ainakin huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu noin 10tkm välein, eikä jakopää kuulosta mitenkään erikoiselta ainakaan minun korvaani.
Tuossa nyt nuo ratkaistut ongelmat (kiitos saabclubin foorumin :) .. )

Mutta sitten, ratkaisemattomiin. Ilmastoinnin kompura ei herää lainkaan. Ja se on varmaa nyt, että kylmäaineet ovat tallella, koska kävin ne tänään vaihdattamassa. Ilmeisesti seuraava koe olisi magneettikytkimen ropaaminen.
Kone vuotaa öljyä jakopään puolelta. Kannakkeen välistä kun kurkkii, niin näkyy jo niinkin ylhäällä kosteeta. Kannentiiviste? Ja jos on tuo, niin auttaisiko kiristäminen?
Ja vielä viimeinen, joka nyt on vielä muistissa. Hantin puolella natisee, kun ajaa pienistäkin töyssyistä. Kolinoita ei kuulu kylläkään. Mahdollisesti iskarin yläpäästä tulee tuo ääni.
Kierrokset tuntuvat jäävän hiukan kellumaan kiihdytyksessä, kun painaa kytkimen pohjaan. Ei paljoa, mutta enemmän kuin muissa autoissani.. Tästä en kyllä tiiä onko vika vai ominasuus.

Tässä nyt alkuun noita pikaisia ratkaisuja vaativia ongelmia. Muiden kanssa ei oo niin kiirettä. Alusta pitää vaihtaa aeron -10mm sport versioon nykyisen -40mm sijasta. Olisi kiva ajaa autolla ilman pelkoa jokaisesta töyssystä. Ja putki pitää vaihtaa, ku on puhki männy.. :)

Mutta onhan tossa jo noita.. Muutoin on kyllä mukava pyssy mennä, kun on vakaa ja löylyäkin iha mukavasti.

Kiitos ja anteeksi kaikesta jo etukäteen.

- Jani
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onnea ja menestystä!

Etupään rutina johtuu usein iskaritolpan yläpään kääntölaakerista ->
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 09701.html

Saabilla on ollut tarjouksessa Aeron sporttialustasarja hintaan 525e, joka sisältää jouset ja iskarit tykötarpeineen joka nurkkaan (en tosin tiedä saatavuudesta tällä hetkellä). Samalla kun laittaa alustan kuntoon, kannattaa joka tapauksessa uusia nuo kääntölaakerit, niin ei tarvitse purkaa tolppia irti moneen kertaan... Laakerit eivät siis sisälly alustasarjaan.

Kannen pulttien kireys kannattaa tarkistaa ja samalla katsoa miltä venakopan alla näyttää...

Eski
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Hälyttääkö sireeni? :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jani.S kirjoitti: Ilmastoinnin kompura ei herää lainkaan. Ja se on varmaa nyt, että kylmäaineet ovat tallella, koska kävin ne tänään vaihdattamassa. Ilmeisesti seuraava koe olisi magneettikytkimen ropaaminen.
Vähemmällä saatat päästä, kun ihan ensin katot yleismittarilla siitä kompuran johdosta, että tuleeko 12v vai ei. Matkallahan on myös (ainakin) yli- ja alipaine kytkin, jäätymisenestotunnistin sekä tietenkin se, että tuleeko kabiinista asti edes "käskyä". En 9-5 sieluelämää sen kummemmin tunne, mutta ilmastointi päälle, puhallus niin kylmälle kuin saa ja pihalla ainakin +5 astetta lämmintä ja sitte tarkistat. Tai tosimies lykkää 12v suoraan kompuralle ja kattoo lähteekö pyöriin :roll: (ajatus, ei ohje)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Jani.S
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Loka 23, 2012 17:39
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Jani.S »

tUrpoEinari kirjoitti:Hälyttääkö sireeni? :roll:
Kyllähän tuokin nosteli hiukan päätään tosiaan :).
Sidiin tuli muutamaan otteeseen ilmoitus hälyttimen huoltamisesta, joten nappasin pillin poijes renkaanvaihdon yhteydessä. Patterit tilaukseen ja kolvi käteen. Tai jonkun toisen käteen..

Täytyypä pistää yleismittarikin hankinta listalle..Ihan kauheesti ei oo tullu näitä "tuoreempia" autoja ropailtua, mutta oppia ikä kaikki. Täytyy mittailla saabin ilmastointia seuraavan pajapäivän yhteydessä.

- Jani
Viimeksi muokannut Jani.S, Ma Loka 29, 2012 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Nii, sitä vaan jos olis sulake irti, vaikuttaa molempiin mutta ei sitten ollut jos kerran
sirra äänteli. :oops:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Jani.S
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Loka 23, 2012 17:39
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Jani.S »

tUrpoEinari kirjoitti:Nii, sitä vaan jos olis sulake irti, vaikuttaa molempiin mutta ei sitten ollut jos kerran
sirra äänteli. :oops:
Ahaa.. Siis eli sirra ei ruvennut huutamaan, mutta service car alarm ilmoitus tuli pari kertaa näytölle. Otin sen boksin irti sitte sieltä lokarin uumenista, että voin vaihtaa ne akut ja konkat.
Pitääpä kävästä kattoo sulakkeet, jos vaikka oliski siitä kiinni..
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jani.S kirjoitti:Ilmastoinnin kompura ei herää lainkaan. Ja se on varmaa nyt, että kylmäaineet ovat tallella, koska kävin ne tänään vaihdattamassa. Ilmeisesti seuraava koe olisi magneettikytkimen ropaaminen.
Kopautus kuminuijalla on joskus irroittanut jumineen magneettikytkimen. Ja yleismittarikin on oiva apu, kuten joku jo sitä ehdottelikin.
Jani.S kirjoitti: Kone vuotaa öljyä jakopään puolelta. Kannakkeen välistä kun kurkkii, niin näkyy jo niinkin ylhäällä kosteeta. Kannentiiviste? Ja jos on tuo, niin auttaisiko kiristäminen?
Voisi olla ihan vain öljypumpun kannen o-rengas, omassa oli murtunut ja voiteli nätisti koko koneen päädyn, ulkopuolelta.
Jani.S kirjoitti: Kierrokset tuntuvat jäävän hiukan kellumaan kiihdytyksessä, kun painaa kytkimen pohjaan. Ei paljoa, mutta enemmän kuin muissa autoissani.. Tästä en kyllä tiiä onko vika vai ominasuus.
Liekkö alipaineletkut missä kunnossa, toivottavasti ei alkuperäiset?

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Ahaa.. Siis eli sirra ei ruvennut huutamaan, mutta service car alarm ilmoitus tuli pari kertaa näytölle. Otin sen boksin irti sitte sieltä lokarin uumenista, että voin vaihtaa ne akut ja konkat.
Pitääpä kävästä kattoo sulakkeet, jos vaikka oliski siitä kiinni..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... NIN+SULAKE

Otin omastani sulakkeen irti kunnes sain uudet patterit laitettua vanhan malliseen sirraan. Tuossa omassa oli kotelo liimattuna ja ne vanhemmat on kuudella ruuvilla kasattu.
Ostin sen ensin romikselta ja siihen uudet patterit. Suojalakkasin kilikalipullolla hyvin pinnat. Yli vuosi korjauksesta ja toistaiseksi ei ole alkanut uikuttamaan..................... :D
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Jani.S
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Loka 23, 2012 17:39
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Jani.S »

Noniin. Nyt on taas hiukan roplailtu saapia. Tänään kiristelin kannenpultit ja löysällä tuntuivat olevan. Käytössä oli 40-200nm momenttiavain, joten ihan eka kokeilin 40nm asetuksella pultteja ja n. puolet nitkahti hieman ennenkuin momenttiavain naksahti..
Ja vaikka toi nyt ehkä auttaiski öljyntihutukseen, niin vaihdan sen öljypumpunkannen o-renkaan ja kampuranstefan iha huvin ja urheilun vuoksi :)
Samalla on vissiin aiheellista tsekata ne torxit sieltä..

Huomasinpas (tai siis kiinnitin siihen vasta nyt huomiota) muuten kojelaudassa apparinpuolella tarran, jossa sanotaan airbag urkoppladd. Airbagi poistettu käytöstä tarkoittanee. Mitenkähän tämä on toteutettu..? Koska raitisilmasuodatinta vaihtaessani olin kattovinani, että hopeanvärinen paukku olis hanskalokeron yläpuolella. Techilläkö toi on poistettu vai töpselit irti?

Ja sen verran täytyy sanoa, että vaikka nää foorumit on erinomaisen informatiiviset, niin huonopuoli siinä on se, että ainakin minä olen aivan vainoharhaisena kaikista äänistä mitä toi auto päästää.. :D

- Jani
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Tero »

Normaali saabismin oire, tarkkailla ääniä nääs.. Itse ajelen myös usein räppänä auki vain sen takia, että kuulen mahdollisesti lisää epäilyttäviä ääniä :lol:
Saab 9-5 Aero -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jani.S kirjoitti:Huomasinpas (tai siis kiinnitin siihen vasta nyt huomiota) muuten kojelaudassa apparinpuolella tarran, jossa sanotaan airbag urkoppladd. Airbagi poistettu käytöstä tarkoittanee. Mitenkähän tämä on toteutettu..? Koska raitisilmasuodatinta vaihtaessani olin kattovinani, että hopeanvärinen paukku olis hanskalokeron yläpuolella. Techilläkö toi on poistettu vai töpselit irti?
Siellä on vain vertailuvastukset liittimen päässä. Jos haluat bägin käyttöön, niin otat sen liitinpalikan pois ja kytket bägin takaisin. Akku irti suorituksen aikana, mielellään jo n 30 min ennen suoritusta.

Kannenpulttien tarkistuskiristykseen on ohje 60Nm ja sen jälkeen 90 astetta. Kiristysjärjestyksen varmaan löydät hakemalla, tai no tuossa se nyt varmuuden vuoksi, ylärivissä on parittomat. Keskeltä aloitetaan ja kierretään(5,6,4,3,7,8,2,1,9 ja 10). Eli yksi pultti kerrallaan hieman löysäten momenttiin ja kulmaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
atp
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Marras 05, 2009 19:36

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja atp »

Mites onnistuu korjata bikselit silitysraudalla?Ihanko vaan sitä johtomattoa kuumensit? :roll:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jani.S kirjoitti: Ja vaikka toi nyt ehkä auttaiski öljyntihutukseen, niin vaihdan sen öljypumpunkannen o-renkaan ja kampuranstefan iha huvin ja urheilun vuoksi :)
Samalla on vissiin aiheellista tsekata ne torxit sieltä..
- Jani
Jakoketjun kiristimeltä saattaa myös tihuutella öljyvä, eli putsaile siitä ympäristöstä ja tarkkaile alkaako kiristimeltä tuo tihuutus vai roiskuuko sieltä kampuran hihnapyörän suunnalta pelkästään.
Jani.S
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Loka 23, 2012 17:39
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tuore Saabisti esittäytyy ja ihmettelee.

Viesti Kirjoittaja Jani.S »

atp kirjoitti:Mites onnistuu korjata bikselit silitysraudalla?Ihanko vaan sitä johtomattoa kuumensit? :roll:
Joo, sitä johtomattoa siitä piirilevyn liitoskohdasta
Ohjeet katsoin täältä: http://www.streamline-it-solutions.co.u ... 010474.JPG
Ainakin omassa sidissä palautui kaikki pikselit. Älä käytä höyryä :lol:

Mutta aidosti ja oikeasti tuo auto on kirottu. Eilen Tiittanen paikkasi putken kuntoon ja pörinät loppui. Niin eiköhän tänään sitten ilmene uusi vika.
Aamulla läksin töihin niin TCS valo paloi. No uusi startti työpaikan pihalla ja valo ei syttynytkään ja TCS:kin toimi ku jäällä sudittelin.
Lähdin sitte töistä kotio ja startissa jäi moottorin kuva ja TCS palamaan. Sammutin auton ja starttasin uusiks, niin tcs katos ja moottorin kuva jäi.. Tosin auto tuntuu pelaavan ihan ok. Vedot on tallella ja käy ja kukkuu. Veli epäili lambdan sekoilevan ku putki korjattiin. Tai sit mulla jäi joku alipaineletku irti/huonosti ku eilen ropailin.

Mites toi sidinfo? eikös se kerro vikakoodit suoraan näytöstä? Kukas pääkaupunki seudulla sais tuon mulle näkymään. Tai edes nuo vikakoodit luettua?

- Jani
Vastaa Viestiin