Sytytyskasetti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Olen lukenut foorumin vanhoja keskusteluja koskien systytyskasettia mutta pari asiaa jäi epäselväksi niin ajattelin kysästä niihin tarkennusta.

Eli onko niin että sytytyskasetteja on vain kahta mallia, eli musta ja punainen? Ja esim. kaikki mustat käy kaikkiin malleihin/moottoreihin (9-5) jossa on ollut musta kasetti aiemminkin?

Ja onko niin että sytytyskasetti voi lakata toimimasta periaattessa milloin vaan vai kestääkö yleensä jonkun tietyn ajan/kilometrit?

Koska tarkoitus saada omasta femmasta mahdollisimman luotettava niin ajattelin ostaa neobrothersilta uuden alkuperäisen kasetin 204 punnalla ja sijoittaa nykyisen toimavan kasetin torx-avaimineen takaluukkuun.

Saako orkkis sytkäkasettia jostakin vielä edullisemmin kuin Neolta?
og900i MY93 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mustat käy keskenään. Saattaa hajota kerrasta tai "hiipua". Neolta saa halvalla, samoin varaosahaulla / foorumin myyntipalstalta. Käytetty on aina käytetty, itse ostaisin uuden.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Kiitos vastauksesta!

Ajatukseni on huoltaa femmastani mahdollisimman luotettava kulkupeli joten kyselisin vielä mahdollisia muita tielle-jättäviä "ominaisuuksia".

Autoni on 185tkm ajettu 2,3T MY02. Siitä on jokn aika sitten vaihdettu bensapumppu joten se lienee kunnossa (ajan vain bensalla). Lisäksi aijon vaihtaa kampiakselin anturin.

Mutta onko vielä muita ongelmakohteita? Miten on vaikka ilmamassamittarin (läppäkotelo?) kanssa? Hajoavatko nekin usein yllättäen? Entäs muuta?
og900i MY93 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Mulla on muistikuva, että tuota sytkäkassua saisi marmorilta klubi kortin kanssa 250-280€. Eli sen osalta on siinä ja siinä jääkö Neo kakkoseksi. Neolta tulee kuitenkin kuljetus maksamaan min 25£. Neolta saa myös myös klubin jäsen 5% alennuksen. Alennuksen, kuljetuksen kanssa ja nykyisellä £ kurssilla tuo sytkä on Neolta n.277€
Jos päätät tilata Neolta, niin laita samalla se Immu = ilmamassamittari pakettiin mukaan. Siis vain uusi!! Omassa autossani ilmamassamittari oli jo viallinen vaikka kilsoja ei olllut kuin 93tkm. Tuo Immu taas maksaa marmorilla tietääkseni aikalailla saman verran kuin sytkäkassukin.
Kumpaakaan näistä osista ei mielestäni kannata ostaa käytettynä. Ei oikeastaan voi tietää mitä saa...
Saab 9-5 Aero
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja Sandels »

rimpula kirjoitti:Jos päätät tilata Neolta, niin laita samalla se Immu = ilmamassamittari pakettiin mukaan. Siis vain uusi!! Omassa autossani ilmamassamittari oli jo viallinen vaikka kilsoja ei olllut kuin 93tkm. Tuo Immu taas maksaa marmorilla tietääkseni aikalailla saman verran kuin sytkäkassukin.
Kumpaakaan näistä osista ei mielestäni kannata ostaa käytettynä. Ei oikeastaan voi tietää mitä saa...
Onko se ilmamassamittari juurikin tämä?: http://www.neobrothers.co.uk/mass-meter ... mpv99l2jg5

Ei ollutkaan niin pahan hintainen kuin kuvittelin. Kaippa se tämäkin on ostettava. Nyt kyllä ajellaan saabilla sitten pitkään... :) Toivottavasti vaan bensanhinta pysyttelee edes alle 2 euron :x

Ps. Oli muuten aika iso hintaero Aeron sytytystulpilla motonet vs. neo, neolta olis saanut 20e halvemmalla setin (15e vs. 7,14puntaa /kpl). Siinä olis jo ne postikulut melkein säästyneet.
og900i MY93 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olisit ostanut NGK BCPR7ES-11 tulpat, ei niitä platinoita kannata käyttää jotka on Aeron vakiot tehtaalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja Sandels »

jcarlson kirjoitti:Olisit ostanut NGK BCPR7ES-11 tulpat, ei niitä platinoita kannata käyttää jotka on Aeron vakiot tehtaalta.
Ok, kiitos tiedosta. Kuinka pitkä on muuten tulppien vaihtoväli vakio airossa? Meneekö 30tkm noilla platinoilla?
og900i MY93 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Virallisesti muistaakseni 90tkm platinoilla, tosin ehkä vähän aiemmin vaihtaisin. 30tkm pitäisi kestää helposti. Kuparitulpat vaihtaisin 10-20tkm välein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Sandels kirjoitti:
rimpula kirjoitti:Jos päätät tilata Neolta, niin laita samalla se Immu = ilmamassamittari pakettiin mukaan. Siis vain uusi!! Omassa autossani ilmamassamittari oli jo viallinen vaikka kilsoja ei olllut kuin 93tkm. Tuo Immu taas maksaa marmorilla tietääkseni aikalailla saman verran kuin sytkäkassukin.
Kumpaakaan näistä osista ei mielestäni kannata ostaa käytettynä. Ei oikeastaan voi tietää mitä saa...
Onko se ilmamassamittari juurikin tämä?: http://www.neobrothers.co.uk/mass-meter ... mpv99l2jg5

Ei ollutkaan niin pahan hintainen kuin kuvittelin. Kaippa se tämäkin on ostettava. Nyt kyllä ajellaan saabilla sitten pitkään... :) Toivottavasti vaan bensanhinta pysyttelee edes alle 2 euron :x

Ps. Oli muuten aika iso hintaero Aeron sytytystulpilla motonet vs. neo, neolta olis saanut 20e halvemmalla setin (15e vs. 7,14puntaa /kpl). Siinä olis jo ne postikulut melkein säästyneet.
Juurikin tuo. Neo:lle on tullut noita vasta reilut 2kk:tta sitten. Ovat tuolla halvempia kuin missään muualla mihin olen törmännyt.
Saab 9-5 Aero
janho
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 14:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja janho »

Sytytyskasetti, miten se oireilee ennenkuin menee rikki? hajottaako tulppia ennenaikaisesti? Lämpeneekö voimakkaasti? miten pystyy varmistumaan, että sytystyskasetti on rikki? Entä maf anturi, miten tuota voi testata?

Miksi kysyn tätä on se että 9-5 (vm.98) lepää kuolleena pihalla, ajosta sammutettu pihaan ja nyt seuraavana päivänä ei käynnisty. Sahaa vain ja josku harvoin kun päästää otteen avaimesta, niin vähän horähtää. Pakoputki paukkuu, joten bensaa ilmeiseti saa.
Tulpat vaihettu 2 tonnia aiemmin, bensapumppu vuosi sitten, lamda vaihdettu, kampiakselin asentoanturi vaihdettu myös.
Eli kummanvaihtaisi ensimmäisenä....
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja Centar »

janho kirjoitti:Sytytyskasetti, miten se oireilee ennenkuin menee rikki? hajottaako tulppia ennenaikaisesti? Lämpeneekö voimakkaasti? miten pystyy varmistumaan, että sytystyskasetti on rikki? Entä maf anturi, miten tuota voi testata?

Miksi kysyn tätä on se että 9-5 (vm.98) lepää kuolleena pihalla, ajosta sammutettu pihaan ja nyt seuraavana päivänä ei käynnisty. Sahaa vain ja josku harvoin kun päästää otteen avaimesta, niin vähän horähtää. Pakoputki paukkuu, joten bensaa ilmeiseti saa.
Tulpat vaihettu 2 tonnia aiemmin, bensapumppu vuosi sitten, lamda vaihdettu, kampiakselin asentoanturi vaihdettu myös.
Eli kummanvaihtaisi ensimmäisenä....
Katso värähtääkö kierroslukumittari startatessa. Jos ei värähdä, vika on tod.näk. kampiakselin asentoanturissa.

Jos kiekkamittari värähtää niin seuraavaksi varmaankin toista kasettia kokeilemaan. K.o. osan hinnan takia kannattaa harkita laittaa vaikka ensin tulpat uusiksi vaikka tuoreita ovatkin.
janho
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 14:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja janho »

Kierrosluku yli 200 rpm Sidistä katsottuna.
Tulpat on juuri vaihdettu noin 2 tonnia ajettu, tätä aiemmin 3 sylinterin tulppa oli rikki.
Pystykö tuo rikkinäinen kasetti rikkomaan tulppia ennenaikaisesti? vahvasti itsekkin olen tuon kasetin kannalla mutta ajatteliln kirjoittaa tänne ja saada vahvistusta asiaan.

Tulpien vaihto olis halpa tapa kokeilla, kun noita muutenkin menee :)

Ainiin mitään vikakoodia ei tule ei merkkivaloja ja mair näyttää 50 kun starttaan, mutta tämä onkin varmaan ihan normi arvo, ennenkuin moottori alkaa imemään tuota ilmaa.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja suapas »

Väärät tulpat hajottaa kasetin, tuskin toisinpäin. Helpoin tapa jos saat testattua jonkun toisen kasetilla.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja core2 »

suapas kirjoitti:Väärät tulpat hajottaa kasetin, tuskin toisinpäin.
Ja siinä juuri se miten tässä voi käydä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
janho
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 14:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytyskasetti

Viesti Kirjoittaja janho »

Tulpat ovat oikeat ja ovat olleetkin, viimeksi tulpat kesti 9000 km ja sitten 3 tulppa meni rikki, pöpötti ja CE valo syttyi. Nyt nuo uudet tulpat ovat olleet noin 2 tonnia. Jos yksi rikki lähtisi varmaankin käyntiin 2 tulppaa rikki ei varmaankaan lähtisi käyntiin? Todennäköisyys että 2 rikki samaan aikaan on pieni jollei jokin riko niitä. Eli di-kasetti ei tulppia riko--> kasetti varmaankin rikki. Kauanko noin kasetit kestää? Onko jollain myydä toimivaa kasettia.
Vastaa Viestiin