miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Omat laskelmat näyttää säästöä ja samalla kun ohjelmat päivittyi sai Sid-infon käyttöön. Alavääntö on tosi makea E85:llä. Ei sitä tehoa ole pakko lisätä softan päivityksen yhteydessä. Ite tilasin Jcarlsonilta lievät virit ja vieläpä niin ettei E85:llä oteta bensaan verrattuna enempää tehoa. Juttu onnistui niin hyvin, että eroa ei juurikaan huomaa muusta, kuin ihan tuosta 1200-1800rpm välin parantuneesta vedosta. Ohjelmiston muokattavuus mahdollistaa vaikka tehojen vähentämisen tai jopa polttoaineen pihtausohjelman teon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Mulla on sellainen jcarlson softa , että etanolilla otetaan hiukka enempi voimaa kuin bensalla , ja olen tyytyväinen Vielä kun saadaan tuo 3" downpipe paikalleen , ja prekatin valvonta veks , kaikki on ok . Jos pihistellä haluaa , hankkii vaikka ...
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
On mukavampi harjata lumet pois auton päältä kun pakokaasut haisevat vähemmän E85:llä.
Kulutusten vertailussa kannattaa olla tarkkana, ero esimerkiksi 100km/h ja 80 km/h kulutuksen välillä on selkeä. Aikoinaan E10-keskustelussa ilmeni sellaisia kulutuseroja että en jaksa uskoa että olosuhteet olivat samat eri mittaustilanteissa. Kesäkulutuksen ja talvikulutuksia ei kannata hirveästi verrata; pätkäajossa talvella kuluu huomattavasti enemmän polttoainetta mutta talvinopeudet laskevat maantiekulutusta talvirenkaista huolimatta.
Törmäsin myös outoon ilmiöön ajaessani Helsinkiin moottoritietä pitkin; tietyllä tieosuudella kulutus oli n. 0,5l/100km alhaisempi kuin toisella, vaikka voisi kuvitella että 20 km matkalla maaston vaikutus jotenkin tasaantuisi. Vakionopeudensäädin ja GPS auttavat vertailun tekemisessä. Kannattaa myös olla tarkkana mittausnopeuden kanssa, 5km/h ero vaikuttaa sekin muutaman desin.
En väitä että E85 olisi nykyhinnoilla edullisempaa, pääsen laskennallisesti suunnilleen samaan nyt kun bensa on nyt hieman halvempaa kuin aiemmin ja E85 1,15e/l.
Samoissa olosuhteissa maantiellä samalla nopeudella 8,1l/100km bensalla ja 11,7l/100 km etanolilla SIDin mukaan. Toleranssien puitteissa en uskaltaisi julistaa voittajaa vaan totean vain että säästö ei ole kovin selkeää nykyhinnoilla. Jos tuohon lasketaan bensapumput, softat, suuttimet jne. pitää tunnustaa että kyse on harrastamisesta eikä säästämisestä.
Jos meheville kahvipöytäkeskusteluille laskee arvon mennään kuitenkin voiton puolelle.
Sinänsä jokainen voi osaltaan miettiä miten kuluttamalla voi tukea muutosta energiantuotannossa, jos E85lle löytyy ostajia on sille myös tekijöitä. Onhan se parempi että osaamista kehitetään täällä kuin että odotellaan passiivisesti ja jossain vaiheessa ostetaan tekniikka ulkomailta. Vaihtotaseen korjaaminen ei sekään olisi pelkästään viennin harteilla jos polttoainetta tuotaisiin hieman vähemmän. Biopolttoaineet eivät kasvatettuina ole mikään globaali ratkaisu, jätteen uusiokäyttö on taas erittäin järkevää. Näen että tässä on kerrankin ekoteko joka ei maksa maltaita toteuttaa ja joka on autoilijalle mielekäs (teho). Montaa vastaavaa ei tule mieleen.
En voi varauksetta suositella E85-konversiota ihmisille jotka näkevät autonsa tuotantovälineenä eivätkä tee sille mitään itse. Valmiit BioPower-autot ovat erikseen.
Kulutusten vertailussa kannattaa olla tarkkana, ero esimerkiksi 100km/h ja 80 km/h kulutuksen välillä on selkeä. Aikoinaan E10-keskustelussa ilmeni sellaisia kulutuseroja että en jaksa uskoa että olosuhteet olivat samat eri mittaustilanteissa. Kesäkulutuksen ja talvikulutuksia ei kannata hirveästi verrata; pätkäajossa talvella kuluu huomattavasti enemmän polttoainetta mutta talvinopeudet laskevat maantiekulutusta talvirenkaista huolimatta.
Törmäsin myös outoon ilmiöön ajaessani Helsinkiin moottoritietä pitkin; tietyllä tieosuudella kulutus oli n. 0,5l/100km alhaisempi kuin toisella, vaikka voisi kuvitella että 20 km matkalla maaston vaikutus jotenkin tasaantuisi. Vakionopeudensäädin ja GPS auttavat vertailun tekemisessä. Kannattaa myös olla tarkkana mittausnopeuden kanssa, 5km/h ero vaikuttaa sekin muutaman desin.
En väitä että E85 olisi nykyhinnoilla edullisempaa, pääsen laskennallisesti suunnilleen samaan nyt kun bensa on nyt hieman halvempaa kuin aiemmin ja E85 1,15e/l.
Samoissa olosuhteissa maantiellä samalla nopeudella 8,1l/100km bensalla ja 11,7l/100 km etanolilla SIDin mukaan. Toleranssien puitteissa en uskaltaisi julistaa voittajaa vaan totean vain että säästö ei ole kovin selkeää nykyhinnoilla. Jos tuohon lasketaan bensapumput, softat, suuttimet jne. pitää tunnustaa että kyse on harrastamisesta eikä säästämisestä.
Jos meheville kahvipöytäkeskusteluille laskee arvon mennään kuitenkin voiton puolelle.
Sinänsä jokainen voi osaltaan miettiä miten kuluttamalla voi tukea muutosta energiantuotannossa, jos E85lle löytyy ostajia on sille myös tekijöitä. Onhan se parempi että osaamista kehitetään täällä kuin että odotellaan passiivisesti ja jossain vaiheessa ostetaan tekniikka ulkomailta. Vaihtotaseen korjaaminen ei sekään olisi pelkästään viennin harteilla jos polttoainetta tuotaisiin hieman vähemmän. Biopolttoaineet eivät kasvatettuina ole mikään globaali ratkaisu, jätteen uusiokäyttö on taas erittäin järkevää. Näen että tässä on kerrankin ekoteko joka ei maksa maltaita toteuttaa ja joka on autoilijalle mielekäs (teho). Montaa vastaavaa ei tule mieleen.
En voi varauksetta suositella E85-konversiota ihmisille jotka näkevät autonsa tuotantovälineenä eivätkä tee sille mitään itse. Valmiit BioPower-autot ovat erikseen.
Viimeksi muokannut oju, Pe Joulu 07, 2012 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Suosituilla deka 870cc suuttimilla ajaville sitten tiedoksi että SID lukemat ei ole enää vertailukelpoiset vakiosuuttimiin. Eli tankkaamalla syytä tarkistaa jos haluaa todelliset luvut.
Etenkin jostain syystä motariajossa e85:lla lukemat on aika pessimistisiä, bensalla ja pienemmissä nopeuksissa lähempänä vakiolukuja. Syynä erot suutinten lineaarisuudessa todennäköisesti. Lambdasäädöllä mennään aina noissa tapauksissa kuitenkin, joten sinänsä suutinkoko ei todellista kulutusta nosta.
Etenkin jostain syystä motariajossa e85:lla lukemat on aika pessimistisiä, bensalla ja pienemmissä nopeuksissa lähempänä vakiolukuja. Syynä erot suutinten lineaarisuudessa todennäköisesti. Lambdasäädöllä mennään aina noissa tapauksissa kuitenkin, joten sinänsä suutinkoko ei todellista kulutusta nosta.
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Joulu 07, 2012 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Jokainen tekee päätöksensä itse mutta minulla vaikuttivat nämä syyt:
- ympäristöystävällisyys
- jätteitten hyötykäyttö
- kotimainen tuote
- halvempaa kuin bensa (ehkä )
- koska se on mahdollista
- kaveri yllytti
Vaikka lisääntynyt teho ja E85 ehkä aiheuttivat garretin aiemman hajoamisen, bensasuodattimen vaihdon, tihentyneet öljyn vaihdot jne. olen vastapainoksi siirtynyt huoltamaan auton itse ja siinä olen taas säästänyt marmoritiskillä käymisen sijaan aika paljon lisäksi se tuntuu taas tässä elämän vaiheessa ihan mukavalta ja rentouttavalta hommalta.
- ympäristöystävällisyys
- jätteitten hyötykäyttö
- kotimainen tuote
- halvempaa kuin bensa (ehkä )
- koska se on mahdollista
- kaveri yllytti
Vaikka lisääntynyt teho ja E85 ehkä aiheuttivat garretin aiemman hajoamisen, bensasuodattimen vaihdon, tihentyneet öljyn vaihdot jne. olen vastapainoksi siirtynyt huoltamaan auton itse ja siinä olen taas säästänyt marmoritiskillä käymisen sijaan aika paljon lisäksi se tuntuu taas tässä elämän vaiheessa ihan mukavalta ja rentouttavalta hommalta.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Omalla kohdalla on ihan selkeasi halvempaa ajaa E85:llä.
17 000 km on nyt ajettu ja E85:ttä menee kaasujalasta rippuen 11.0-11.5 litraa/ 100 km.
Kesällä pienen kulutus oli 10,0 / 100 km
Hinta nyt Lentoaseman ABC:llä 1,059 €/litra x 11 = 11,65 € per 100 km
Bensaa (E10) meni aiemmin aika tarkkaan 9,2-9,5 sadalla samoissa olosuhteissa.
9,2 x 1,589 = 14,62 € per 100 km.
Kesällä oli pienin mitattu kulutu 8,9 / 100 km.
Eli omalla kohdalla 2,97 euroa säästöä per 100 km x 170 (17 000km) = 504,90 euroa sitten helmikuun 20 päivän jolloin konversio tehtiin.
Huoltokuluihin ei ole ollut vaikutusta koska vaihdoin aiemminkin öljyt ja suodattimen viimeistään 10 000 km välein.
Plussana on tietty pienemmät päästöt ja + 85 hv / 130 Nm tehonlisäys Ja on se mukava tankata tankki täyteen noin 70 €urolla
En vaihtaisi pois enään mistään hinnasta. Eikä tarvii enään perustella itselle miksi kannatti tehdä konversio.
17 000 km on nyt ajettu ja E85:ttä menee kaasujalasta rippuen 11.0-11.5 litraa/ 100 km.
Kesällä pienen kulutus oli 10,0 / 100 km
Hinta nyt Lentoaseman ABC:llä 1,059 €/litra x 11 = 11,65 € per 100 km
Bensaa (E10) meni aiemmin aika tarkkaan 9,2-9,5 sadalla samoissa olosuhteissa.
9,2 x 1,589 = 14,62 € per 100 km.
Kesällä oli pienin mitattu kulutu 8,9 / 100 km.
Eli omalla kohdalla 2,97 euroa säästöä per 100 km x 170 (17 000km) = 504,90 euroa sitten helmikuun 20 päivän jolloin konversio tehtiin.
Huoltokuluihin ei ole ollut vaikutusta koska vaihdoin aiemminkin öljyt ja suodattimen viimeistään 10 000 km välein.
Plussana on tietty pienemmät päästöt ja + 85 hv / 130 Nm tehonlisäys Ja on se mukava tankata tankki täyteen noin 70 €urolla
En vaihtaisi pois enään mistään hinnasta. Eikä tarvii enään perustella itselle miksi kannatti tehdä konversio.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Ok, tankatessa vertailua on varsin vaikea tehdä koska harvemmin tulee ajettua tankillista täsmälleen samalla tavalla. Etanolin saatavuudesta johtuen sopivan maantienpätkän löytäminen on myös hieman vaikeaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 234
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
jep, perushuollot hoituu täälläkin itse - isompiin ei ole paikkaa eikä välttämättä osaamistakaan, tosin ei kai Saabilla ajamisen pitäisi vaatia sen kummempaa harrastuneisuutta kuin muunkaan merkin omistaminen.
olen omistanut matkan varrella myös jcarlsonin suosittelimista kaikkia ihan asiallisia autoja olivat nekin.
olen omistanut matkan varrella myös jcarlsonin suosittelimista kaikkia ihan asiallisia autoja olivat nekin.
-*-Elämä on-*-
-
- "Turbo"
- Viestit: 290
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Kannattaa ainakin matka ajossa : 20e:lla pääsee 35km pitemmälle
ja 50e:lla jo 100km pitemmälle. softan muutos menee "huollon piikkiin".
Bensan kulutus vain 15%.
ja 50e:lla jo 100km pitemmälle. softan muutos menee "huollon piikkiin".
Bensan kulutus vain 15%.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Omassa kolkissa oli ilmamassamittari rikki ja se paljastui softauksen yhteydessä. En mie sitä lue konversion syyksi. Samoin minusta olisi syytä suhtautua bensapumpun rikkoutumiseen. Kyllä nuo menee rikki bensalla ajettunakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Massamittarista puheenollen; onko kukaan kokeillut tuota Motonetissä myytävää mittaria? Onkohan toimiva http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/283436/2
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Toi on jo edeullinen
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Mie tilasin taannoin ton ebayn immun. Ei ollu tarvetta, mutta ko halvalla sai....
Kokeilin ja hyvin pelitti.
Tuli muuten kolmeen päivään paikallispostiin.
Kokeilin ja hyvin pelitti.
Tuli muuten kolmeen päivään paikallispostiin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Mulla tulee työajoa ajettua aika paljo (noin 140 km/päivä). Kun tankkaan e85 säästän 15 € (kesällä vielä 20 €) verrattuna tankillinen bensaa. Kulutus laskettu sama matka ajettuna bensalla ja sitten e85:lla. Kulutus testissäni olen huomannut, että jos bensaa n. 5 litraa ja loput e85:sta niin voi säästää hiukan enempi eikä kasvata kulutusta niin paljon kaupunkiajossa.
Tehojen lisäyskin ihan muka ominaisuus.
Tehojen lisäyskin ihan muka ominaisuus.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm