Wahler termostaatti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Onko kokemuksia Wahlerin termostaatista (4154-88D)?

Avautumislämpötilaksi ilmoitetaan asteen vähempi (88) kuin alkuperäisessä termostaatissa (89) onko käytännön merkitystä siis onko kokemuksia tuon toiminnasta?

Lämpeneekö moottori yhtä nopeasti kuin alkuperäis termarilla ?

Ilmoitetut mitatkin eroavat alkuperäisestä, syvyys Wahlerilla on 32 mm kun taas alkuperäinen on syvyydeltään 34 mm :?:

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja V-M »

ysifemma kirjoitti:Onko kokemuksia Wahlerin termostaatista (4154-88D)?

Avautumislämpötilaksi ilmoitetaan asteen vähempi (88) kuin alkuperäisessä termostaatissa (89) onko käytännön merkitystä siis onko kokemuksia tuon toiminnasta?

Lämpeneekö moottori yhtä nopeasti kuin alkuperäis termarilla ?

Ilmoitetut mitatkin eroavat alkuperäisestä, syvyys Wahlerilla on 32 mm kun taas alkuperäinen on syvyydeltään 34 mm :?:

:mrgreen:
Toimii ihan samoilla ehdoilla ku orkkis. asteen erolla ei merkitystä. mitta pitää kokeilla että painuu tuo alalaippa sitä reikää vasten niin toimii kyllä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ko termari on genuine monessa merkissä. Eli laatutavaraa :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
YoC
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja YoC »

Syvyyden kanssa kannattaa olla tarkkana, mutta niinkuin V-M sanoi niin jos alalaippa painuu reikää vasten nii pitäis pelittää. Merkkinä Wahler on jees

Jossain tarviketermareissa on termarin päädyssä kieleke mikä aiheutta sen että laippa ei painu pohjaan asti, termari ei sulkeudu kunnolla ja auto ei lämpene :evil:
Busse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 04:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja Busse »

Vähän pitää avautua tuosta wahlerista.. reilun kuukauden jaksoi pitää lämpöjä kunnes taas viisari roikkui ja sid'in mukaan lämmöt ~65*c
Trollpartsilta uusi alkuperäinen termari paikoilleen ja jo vain tämänkin aamun pakkasilla (-22c) kone lämpesi miten pitääkin..ja vekkulisti sidistä voi tarkkailla koska termari aukeaa ja sulkeutuu, wahler ei toiminut uutenakaan noin jämptisti :)
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Itsellä on noin pari vuotta vanha termari (myyjäliike asensi kun vanha ei nostanut lämpöjä) ja se "hakkaa" sid-infon mukaan 80-89:n väliä kokajan. Liekö se näin pitääkin toimia, aika nopeasti muuttuu lämpötila näillä keleillä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Vähän ihmetyttää toi Wahleri kun se fyysisltä mitoiltaan silmin nähden eroaa alkuperäisestä ja sekin että miksi se on juurikin tuo 88 asteinen.

Alkuperäisellä Motorad:lla moottori on lämmennyt noin 10 minuutissa.

SID:n mukaan alle 10 asteen pakkasilla saavutetaan 92-94 astetta ennen kuin ensimmäisen kerran avautuu.

Tänään 25 pakkasta niin ensimmäinen avautuminen 89 asteessa.

Ja sen jälkeen toiminta sykli on normaalisti ollut välillä 79 - 89 astetta.

Näin siis 3 vuotta vanhalla alkuperäis termarilla.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja suapas »

soap95 kirjoitti:Itsellä on noin pari vuotta vanha termari (myyjäliike asensi kun vanha ei nostanut lämpöjä) ja se "hakkaa" sid-infon mukaan 80-89:n väliä kokajan. Liekö se näin pitääkin toimia, aika nopeasti muuttuu lämpötila näillä keleillä.
Noinhan se toimii.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

koneen kylkeen voi laittaa esim. 90 asteisen termarin huolettta. Jos, moottori lämpö nousee liikaa sähköisesti ohjattu tuuletin korjaa tilanteen. muistaakseni optimaalinen lämpötila palotapahtuman yhteydessä on 75 astetta (kannessa)?? Siinä on paras teho/litra hyötysuhde. Suuremmat lämpötilat on varmistelua, sekä mukavuutta (sisälle tulee lämpöä)
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mitäs femma tykkäis 92 asteisesta termarista olisko parempi näin talvella ?

Meinaan että lämpenisikö kone nopeammin vai onko sillä vaikutusta kylmäkäynti aikoihin ja jos olis jotain vaikutusta niin sittenhän vois säästää muutaman senttisen vuodessa polttoaine kuluissa vai kuinka on ?

Entäs jos ajaa viinaksilla olisko talvella enempi hyötyä kuumemmasta termarista ?

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

ysifemma kirjoitti:Mitäs femma tykkäis 92 asteisesta termarista olisko parempi näin talvella ?

Meinaan että lämpenisikö kone nopeammin vai onko sillä vaikutusta kylmäkäynti aikoihin ja jos olis jotain vaikutusta niin sittenhän vois säästää muutaman senttisen vuodessa polttoaine kuluissa vai kuinka on ?

Entäs jos ajaa viinaksilla olisko talvella enempi hyötyä kuumemmasta termarista ?

:mrgreen:
tuskin se kone sen nopeammin lämpiää vaikka olis 100ast termari,
sehän on kiinni kun kylmällä koneella lähdetään ajeleen :D .
#2285
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Juu sitä mä tossa arvuuttelinkin mutta kuumemmalla termostaatilla luulis säästävän polttoainetta tyypillisesti lyhkäsessä pätkä ajossa niin kuin kaupunkiajo on ja varsinkin jos ajaa viinaksilla vai kuinka mahtaa olla ?

Ja selkeesti näin talvella kun ajetaan kevyellä kuormalla maantiellä niin moottori käy normaalia viileempänä - siis ajallisesti suhteutettuna ajomatkaan - verrattuna kesä keliin.

Siis pointti on säästäskö polttoainekuluissa kuumemmalla termostaatilla talvella ?
Saab 9-5 2.0t 1998
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

edelleen,se lämpiää ihan yhtä kauan,oli siellä 85ast tai 100ast termari :D .
auttoiko vastaus? :D
#2285
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

aajule00 kirjoitti:koneen kylkeen voi laittaa esim. 90 asteisen termarin huolettta. Jos, moottori lämpö nousee liikaa sähköisesti ohjattu tuuletin korjaa tilanteen. muistaakseni optimaalinen lämpötila palotapahtuman yhteydessä on 75 astetta (kannessa)?? Siinä on paras teho/litra hyötysuhde. Suuremmat lämpötilat on varmistelua, sekä mukavuutta (sisälle tulee lämpöä)
Riippuu mitä hakee. Paras kulutus tulee kuumemmalla termostaatilla. Nakutuksen kannalta viileämpi on tietysti parempi (E85:lla ei ongelma).

Monissa uudemmissa autoissa on ecun ohjaama termostaatti, jolla voidaan jäähdytysnesteen lämpötila pitää 100 asteessa kun kuormitus on pieni, nilkkaa oikaistessa termaria avataan heti ja lämpötila tippuu nopeasti 90 asteeseen jotta vältetään nakuttelu. Korkeampi öljyn lämpötila vähentää kitkahäviötä ja lämpimämpi palotila puolestaan jäähdytyshäviöitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

jykä66 kirjoitti:edelleen,se lämpiää ihan yhtä kauan,oli siellä 85ast tai 100ast termari :D .
auttoiko vastaus? :D
Jaa näinkö on ?

Onko kokemusta erilaisista termareista ?

Kuinka montaa erilaista termaria olet kokeillut viinamopossasi ?

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin