Onko kokemuksia Wahlerin termostaatista (4154-88D)?
Avautumislämpötilaksi ilmoitetaan asteen vähempi (88) kuin alkuperäisessä termostaatissa (89) onko käytännön merkitystä siis onko kokemuksia tuon toiminnasta?
Lämpeneekö moottori yhtä nopeasti kuin alkuperäis termarilla ?
Ilmoitetut mitatkin eroavat alkuperäisestä, syvyys Wahlerilla on 32 mm kun taas alkuperäinen on syvyydeltään 34 mm
Avautumislämpötilaksi ilmoitetaan asteen vähempi (88) kuin alkuperäisessä termostaatissa (89) onko käytännön merkitystä siis onko kokemuksia tuon toiminnasta?
Lämpeneekö moottori yhtä nopeasti kuin alkuperäis termarilla ?
Ilmoitetut mitatkin eroavat alkuperäisestä, syvyys Wahlerilla on 32 mm kun taas alkuperäinen on syvyydeltään 34 mm
Toimii ihan samoilla ehdoilla ku orkkis. asteen erolla ei merkitystä. mitta pitää kokeilla että painuu tuo alalaippa sitä reikää vasten niin toimii kyllä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Syvyyden kanssa kannattaa olla tarkkana, mutta niinkuin V-M sanoi niin jos alalaippa painuu reikää vasten nii pitäis pelittää. Merkkinä Wahler on jees
Jossain tarviketermareissa on termarin päädyssä kieleke mikä aiheutta sen että laippa ei painu pohjaan asti, termari ei sulkeudu kunnolla ja auto ei lämpene
Vähän pitää avautua tuosta wahlerista.. reilun kuukauden jaksoi pitää lämpöjä kunnes taas viisari roikkui ja sid'in mukaan lämmöt ~65*c
Trollpartsilta uusi alkuperäinen termari paikoilleen ja jo vain tämänkin aamun pakkasilla (-22c) kone lämpesi miten pitääkin..ja vekkulisti sidistä voi tarkkailla koska termari aukeaa ja sulkeutuu, wahler ei toiminut uutenakaan noin jämptisti
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
Itsellä on noin pari vuotta vanha termari (myyjäliike asensi kun vanha ei nostanut lämpöjä) ja se "hakkaa" sid-infon mukaan 80-89:n väliä kokajan. Liekö se näin pitääkin toimia, aika nopeasti muuttuu lämpötila näillä keleillä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
soap95 kirjoitti:Itsellä on noin pari vuotta vanha termari (myyjäliike asensi kun vanha ei nostanut lämpöjä) ja se "hakkaa" sid-infon mukaan 80-89:n väliä kokajan. Liekö se näin pitääkin toimia, aika nopeasti muuttuu lämpötila näillä keleillä.
koneen kylkeen voi laittaa esim. 90 asteisen termarin huolettta. Jos, moottori lämpö nousee liikaa sähköisesti ohjattu tuuletin korjaa tilanteen. muistaakseni optimaalinen lämpötila palotapahtuman yhteydessä on 75 astetta (kannessa)?? Siinä on paras teho/litra hyötysuhde. Suuremmat lämpötilat on varmistelua, sekä mukavuutta (sisälle tulee lämpöä)
Mitäs femma tykkäis 92 asteisesta termarista olisko parempi näin talvella ?
Meinaan että lämpenisikö kone nopeammin vai onko sillä vaikutusta kylmäkäynti aikoihin ja jos olis jotain vaikutusta niin sittenhän vois säästää muutaman senttisen vuodessa polttoaine kuluissa vai kuinka on ?
Entäs jos ajaa viinaksilla olisko talvella enempi hyötyä kuumemmasta termarista ?
ysifemma kirjoitti:Mitäs femma tykkäis 92 asteisesta termarista olisko parempi näin talvella ?
Meinaan että lämpenisikö kone nopeammin vai onko sillä vaikutusta kylmäkäynti aikoihin ja jos olis jotain vaikutusta niin sittenhän vois säästää muutaman senttisen vuodessa polttoaine kuluissa vai kuinka on ?
Entäs jos ajaa viinaksilla olisko talvella enempi hyötyä kuumemmasta termarista ?
tuskin se kone sen nopeammin lämpiää vaikka olis 100ast termari,
sehän on kiinni kun kylmällä koneella lähdetään ajeleen .
Juu sitä mä tossa arvuuttelinkin mutta kuumemmalla termostaatilla luulis säästävän polttoainetta tyypillisesti lyhkäsessä pätkä ajossa niin kuin kaupunkiajo on ja varsinkin jos ajaa viinaksilla vai kuinka mahtaa olla ?
Ja selkeesti näin talvella kun ajetaan kevyellä kuormalla maantiellä niin moottori käy normaalia viileempänä - siis ajallisesti suhteutettuna ajomatkaan - verrattuna kesä keliin.
Siis pointti on säästäskö polttoainekuluissa kuumemmalla termostaatilla talvella ?
aajule00 kirjoitti:koneen kylkeen voi laittaa esim. 90 asteisen termarin huolettta. Jos, moottori lämpö nousee liikaa sähköisesti ohjattu tuuletin korjaa tilanteen. muistaakseni optimaalinen lämpötila palotapahtuman yhteydessä on 75 astetta (kannessa)?? Siinä on paras teho/litra hyötysuhde. Suuremmat lämpötilat on varmistelua, sekä mukavuutta (sisälle tulee lämpöä)
Riippuu mitä hakee. Paras kulutus tulee kuumemmalla termostaatilla. Nakutuksen kannalta viileämpi on tietysti parempi (E85:lla ei ongelma).
Monissa uudemmissa autoissa on ecun ohjaama termostaatti, jolla voidaan jäähdytysnesteen lämpötila pitää 100 asteessa kun kuormitus on pieni, nilkkaa oikaistessa termaria avataan heti ja lämpötila tippuu nopeasti 90 asteeseen jotta vältetään nakuttelu. Korkeampi öljyn lämpötila vähentää kitkahäviötä ja lämpimämpi palotila puolestaan jäähdytyshäviöitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com