Pakkanen ja E85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

E85 startit on isoilla pakkasilla helppoja, koska on hyvin suoraviivaista että etanoliosuus ei höyrysty lainkaan. :) Sen sijaan nollan tuntumassa variaatiota on paljon siinä mitkä osat polttoaineesta höyrystyy ja mitkä ei, tällöin voi olla vaikea saada oikea seos koska jos höyrystyykin odotettua paremmin niin menee rikkalle ja jos huonommin niin laihalle. Päästöjen vuoksikin on Biopower-softissa koitettu välttää aivan liian rikasta seosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Oho, aina oppii jotain uutta.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja soap95 »

soap95 kirjoitti:Pakkasta -27,6
kaseva kirjoitti:Tänä aamun –30 C˚
offtopic: Löi pentele paremmaksi, vai onko pyöristetty tasakymppiin :lol:
No yhtä kaikki, tuntuuhan tuo käynnistettävyys myös E85:lla olevan ihan kohdallaan. JOS AUTO ON YLEENSÄ KUNNOSSA :)
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Ei o desimaalimittaria käytössä, kyllä ihan tasalukema oli taulussa. Toki taitaa olla ihan sama jo näillä asteilla. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Snaku
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 08:58
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Snaku »

Tervehdys,

Kirjoittelen tähän ketjuun kun läheltä liippaa, ongelmana siis käynnistyvyys bensalla.

Allekirjoituksen auto ei enää suostunut lähtemään käyntiin -28 pakkasesta vaikka oli liekassa 1.5h ennen starttia, pieniä hörähdyksiä päästää mutta tulille ei lähde.

Autossa on biopower softa ja edellinen omistaja on ajellut viinaksilla vajaa 10tkm, nyt kuitenkin noin kuudes tankki menossa bensaa.
Voiko softa muutos vaikeuttaa pakkaskäynnistyksiä? Vai onko nyt vaan joku osa tullut/tulossa tiensä päähän, tulpat kenties?, sytytyskasetti?
Auto on toiminut tähän asti hyvin.

Uutena saabistina ei ole kerennyt auto kovinkaan tutuksi vielä tulla niin vinkit olis paikallaan.
9-5 wagon 2.0t At -04
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kuten tuossa suap95 juuri totesi, kun on kunnossa , niin lähtee ihan kummalla polttoaineella vaan.

Akku?
Tulpat?
Startti?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Snaku
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 08:58
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Snaku »

Akku on reipas pari vuotta vanha ja antoi kyllä starttailla aika pitkään (voihan se silti olla parhaat päivänsä nähnyt).

Tulpista ei ole tietoa milloin vaihdeltu joten ne nyt voisi jo varmuudenkin vuoksi vaihdella. Nämä tuossa aiemminkin mainitut tulpat ilmeiseti käy. (NGK BCPR 7ES-11)

Startista en nyt osaa sanoa että miten reippaasti sen pitäisi pyörittää, ei siinä ainakaan mitään selkeää huonontumista ole tapahtunut ja on lähtenyt ihan hyvin käyntiin aikaisemmin.
9-5 wagon 2.0t At -04
Snaku
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 08:58
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Snaku »

No nyt se viimein suostui lähtemään käyntiin, enää -21 pakkasta :)
Lämmöt oli startatessa kuitenkin 40 astetta (jos se nyt oli tuo teng arvo) niin ihmetyttää että miten vaikeeta oli lähtö.

Pitää nyt lähteä tulppakauppaan niin on sekin mahdollisuus suljettu sitten pois.
9-5 wagon 2.0t At -04
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Onkohan vaihdettu polttoainesuodatin? Voi olla lähteny tankista paskat liikkeelle kun on aikoinaan siirrytty etanolin ihmeelliseen maailmaan.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Snaku
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 08:58
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Snaku »

Suodatin vaihdettu silloin kun muutettu viinaksiin eli senkin voisi vaihdella nyt uudestaan.

En päässyt sitten pihasta minnekkään. Heitin auton lämpiämään mutta 5min päästä kun piti lähteä niin teng oli 96astetta ja kajuuttaan puhaltaa täysin kylmää. Lämpömittarin viisari näyttää kuitenkin silmämääräisesti normaalia.

Sitten oli tullut tämmöinen ilmoitus tauluun: Refueled 655
32 lit (GAS)

Nyt ei ymmärrä enää ollenkaan...
9-5 wagon 2.0t At -04
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vikaahan autossa selvästi on. Neste ei kierrä kunnolla, pakkaskestävyys heikko ja jämähtänyt hyytelöksi jossain? Lämpöviisari ei nouse vaakatasosta ennenkuin ollaan reilusti 100 asteen yläpuolella, 96C ja kylmä lämmityslaitteen kenno kertoo tuosta kierron puutteesta.

Kenen softa, milloin softattu? Refueled 65532 johtuu bugituksesta start screen/adaption messagejen kanssa. Pomppiiko polttoainemittarin neula joskus nollaan?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Snaku
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 08:58
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Snaku »

Viime vuonna softattu Touko-Kesäkuun tienoilla, en tiedä kenen ohjelmoima, pitää kysellä vielä edelliseltä omistajalta.

Vesipumppu vaihdettu 5500km sitten ja ainakin paisarissa oli vielä nestemäistä tavaraa, mittaria mulla ei nyt tähän hätään ole.

En ole ainakaan huomannu että olis polttoaine viisari pomppinut.
9-5 wagon 2.0t At -04
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi olla myös termostaattivika.. Tuliko vesipumppu orkkis vai scantech tms.?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Snaku
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 08:58
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Snaku »

Tästäkään ei ole tietoa mikä pumppu siellä on, oli edellinen omistaja vaihdellut.
Samoin termostaatin iästä ei ole hajua, nopeasti on kyllä auto lämmennyt tähän asti ja lämmöt pyörii ajossa siellä 80-90 astetta.

Itsellä nyt takana autolla noin 1500km ja tähän aamuun asti on pelannu hienosti :evil:
9-5 wagon 2.0t At -04
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eikait termari vaikuta nestekiertoon lämppärin kennossa....Ja lämmöthän oli ylhäällä. Veikkaisin läppävikaa.. :roll:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin