Käytetyn 9-5:n osto mielessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Käytetyn 9-5:n osto mielessä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Kaipailen tässä hieman tilavampaa autoa neljän hengen perheelle tuon Japanin kinnerin tilalle. Saabin 9-5 on vähintäänkin kiehtova vaihtoetho, kuitenkin hieman vieras sellaien.

Minulle sopivaan hintaan näyttäisi löytyvän autoja vuosilta -98, -99 ja -00. Tältä foorumilta jos jostain luulisi löytyvän tietoa siitä, mitä tuon ikäisellä, esim. noin 150tkm ajetiulla autolla on odotettavissa ja mitä siitä kannattaa syynätä tarkemmalla silmällä? Onko noiden vuosimallien välillä jotain merkittäviä eroja, mitä pitäisi huomioida?

Sen verran olen pähkinyt, että katselen ainoastaan noita 2.3:lla koneella vaeustettuja.

(Joo, foorumin hakuakin käytin -- En vaan löytänyt mielestäni riittävästi ;-)

--
antti
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Miksi sorsia 2-litrasta kun pieni nuhaisuus paranee jo reilulla 700 eurolla ja 2.3T:n (siis T eikä t) kanssa mennään rintarinnan :wink:

Tietty eri juttu jos mennään steg 4 ja ylöspäin :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Miksi sorsia 2-litrasta kun pieni nuhaisuus paranee jo reilulla 700 eurolla ja 2.3T:n (siis T eikä t) kanssa mennään rintarinnan
Hieman Off topicia, mutta 2L ei käytännön ominaisuuksiltaan (ALAVÄÄNTÖ) vastaa 2,3T vaikka laittas mitä Steggiä.
Se, että onko tuolla merkitystä on jokaisen oma asia.
Kannattaa käydä koeajelemassa ja tutkailemassa asiaa niin voi tehdä
omat johtopäätökset. Mun perstuntuma kertoi että 2,3t on käytännössä miellyttävämpi kuin 2,0T+.

Toisaalta :lol: - kerroin saattaa olla virikakkosella olla kuitenkin korkeampi...perinteistä hevonpotkua löytyy reilusti...

Aloittaja-Antille; tältä palstalta kun selailee vanhoja juttuja (joo, tylstää;) ) niin saa hyvän kuvan mitä on odotettavissa ja mitä on toivottavasti jo ehditty tehdä 150tkm autolle.
9-5 malleissakin tuo "vakiovika"-lista tuntuu olevan kohtuu pitkä, joten
auton huoltohistoria on mun mielestä melko tärkeä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Marko A kirjoitti:
Miksi sorsia 2-litrasta kun pieni nuhaisuus paranee jo reilulla 700 eurolla ja 2.3T:n (siis T eikä t) kanssa mennään rintarinnan
Hieman Off topicia, mutta 2L ei käytännön ominaisuuksiltaan (ALAVÄÄNTÖ) vastaa 2,3T vaikka laittas mitä Steggiä.
Se, että onko tuolla merkitystä on jokaisen oma asia.
Kannattaa käydä koeajelemassa ja tutkailemassa asiaa niin voi tehdä
omat johtopäätökset. Mun perstuntuma kertoi että 2,3t on käytännössä miellyttävämpi kuin 2,0T+.

Toisaalta :lol: - kerroin saattaa olla virikakkosella olla kuitenkin korkeampi...perinteistä hevonpotkua löytyy reilusti...

Aloittaja-Antille; tältä palstalta kun selailee vanhoja juttuja (joo, tylstää;) ) niin saa hyvän kuvan mitä on odotettavissa ja mitä on toivottavasti jo ehditty tehdä 150tkm autolle.
9-5 malleissakin tuo "vakiovika"-lista tuntuu olevan kohtuu pitkä, joten
auton huoltohistoria on mun mielestä melko tärkeä.
Vikaantuminenkin tuntuu olevan sangen yksilöllistä. Toimivuudesta harvemmin huudellaan kun ei ole oikein mitään sanottavaa. No pitää nyt sitten huudella. Itsellä 2.3t A eikä ole ollut yhtään ainutta vikaa. Autoon ei ole vaihdettu muita osia kuin öljynsuodatin, öljyt ,ilmansuodatin ja hmmmmm ai niin etuvalopolttimet.:D Kaikki on kulutusosia. Ei voi kuin koputtaa puuta.
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Moi

Ostin itse kolme vuotta vanhan 9femma wagonin tasan kaksi kuukautta sitten. Kaverin työsuhdeauto eli ajo- ja huoltohistoriat olivat tiedossa, 2,3t manuaali Arc varusteilla ja 80500km ajettuna maksoi 27000€. Mielestäni hinta/laatusuhde on ollut hyvä. Ajokokemusta on jo täällä Sohjois-Suomessakin kertynyt joka keliltä. 2,3t on tuntunut ihan riittävältä paketilta Suomen oloissa, varsinkin kun en kannata yleisillä teillä urheilua jo virkanikaan puolesta :twisted: Ja tilaa näissä autoissa todella on. Pomoni vaihtoi Sedan Aeronsa 2,2TiD Arc Wagoniin pari viikkoa sitten. Lastenvaunut eivät mahtuneet sedanin takaluukun aukosta sisään (vaunujen) pyöriä irrottamatta. Harkitse korimallia perheesi (?) tarpeiden mukaan. Kuulemani mukaan wagon ei häviä mukavuudessa sedanille.

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

No niin, nyt se sitten on saappi pihassa. Ysiviitonen 2.3 SE vuosimallia -98 löytyi 91tkm ajettuna ja sai uuden kodin. Hauska piirre autonvaihtoprosessissa oli se, että kun morsian pääsi koeajamaan ensimmäistä saappia, ei muita enää katseltu, vaikka itse yritin olla avoin kaikille vaihtoehdoille! ;-)

Ekana päivänä tuli ajeltua reilu 550km ja kaikki vaikutti varsin hyvältä - Matka taittui, kuin itsestään.. No sen voi varmaan laittaa uutuuden viehätyksen piikkiin.

Ensishokki oli ensimmäinen tankkaus Corollaan tottuneelle: Tankkiin meni 63 litraa - ihan utopistisia lukemia (ex-) tojotakuskille! :-) Seuraava ihmetys oli kun matka-ajossa ajotietokoneen kulutuslukemat painuivat tuonne 7l/100km tienoolle n. 90km/h vauhdeilla. Pitääkö moinen oikeasti paikkaansa?!

Jotain muitakin epäselvyyksiä tai ihmetyksiä taisi jossain vaiheessa mieleen tulla, mutta en mä niitä nyt muista.. Kyselen sitten kun taas muistan! ;-)

--
antti
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Itse hommailisin tuossa tilanteessa vara DI-boksia sopivalla työkalulla varustettuna takakonttiin(jossain vaiheessa.)
Olisin myös hyvin kiinnostunut huoltokirjasta, varsinkin mitä tulee öljynvaihtoihin.

Auton hintaa ei kannata kertoa vaikka joku kysyisi. Meinasin jopa itse kysyä tätä, mutta en taidakkaan.
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

ankeskit kirjoitti:No niin, nyt se sitten on saappi pihassa. Ysiviitonen 2.3 SE vuosimallia -98 löytyi 91tkm ajettuna ja sai uuden kodin. Hauska piirre autonvaihtoprosessissa oli se, että kun morsian pääsi koeajamaan ensimmäistä saappia, ei muita enää katseltu, vaikka itse yritin olla avoin kaikille vaihtoehdoille! ;-)

Ekana päivänä tuli ajeltua reilu 550km ja kaikki vaikutti varsin hyvältä - Matka taittui, kuin itsestään.. No sen voi varmaan laittaa uutuuden viehätyksen piikkiin.

Ensishokki oli ensimmäinen tankkaus Corollaan tottuneelle: Tankkiin meni 63 litraa - ihan utopistisia lukemia (ex-) tojotakuskille! :-) Seuraava ihmetys oli kun matka-ajossa ajotietokoneen kulutuslukemat painuivat tuonne 7l/100km tienoolle n. 90km/h vauhdeilla. Pitääkö moinen oikeasti paikkaansa?!

Jotain muitakin epäselvyyksiä tai ihmetyksiä taisi jossain vaiheessa mieleen tulla, mutta en mä niitä nyt muista.. Kyselen sitten kun taas muistan! ;-)

--
antti
Onnittelut Antti hel..tin hienon auton hankinnasta ( ks. oma siguni ) :!: Auto on todella hyvä aihio nopean kulkineen rakentamisen pohjaksi. Totuttele kuitenkin ensin autoosi rauhassa muutama kuukausi. Sen jälkeen oletkin valmis aloittamaan seuraavan vaiheen. Voimaa on saatavilla, ja paljon :twisted:
#2172
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

95power kirjoitti: Auto on todella hyvä aihio nopean kulkineen rakentamisen pohjaksi. Totuttele kuitenkin ensin autoosi rauhassa muutama kuukausi. Sen jälkeen oletkin valmis aloittamaan seuraavan vaiheen. Voimaa on saatavilla, ja paljon :twisted:
Äh, tämän hetken ajatus on, että tolla ajellaan ja Japanian ihme jää roplailtavaksi peliksi, jossa ei juurikaan haittaa vaikka se välillä seisookin..

Ai niin, nyt muistui oikein asiaakin mieleen: Tinkasin kaupan päälle lohkolämmittimen ja asennuksen myyjäliikkeestä. Onko hyviä vinkkejä siihen? Onko väliä, onko Defa vai Calix tms?

Mihin kannattaa se töpselin paikka laittaa? Suoraan etu"puskuriin" taitaa olla vähän tökerö ratkaisu, varsinkin kun on vaalee auto..

--
antti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei millään pahalla, mutta seuraileppas sitä öljynkulutusta.
Kannattaisi varmaan käydä SAAB huollossa hiukan kyselemässä
infoo... :o

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15198
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

9000CD23T kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta seuraileppas sitä öljynkulutusta.
Kannattaisi varmaan käydä SAAB huollossa hiukan kyselemässä
infoo... :o

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15198
Joo, kyllä tuo oli tiedossa jo ennen auton ostoa. Ja totta kai mä seuraan ölynkulutusta - oli kysessää saappi tai ei, tai oli öljynkulutuskohua tai ei. Ja mitä ne siellä huollossa sitten sanoo? Että "seuraile öljynkulutusta"? ;-)

--
antti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Onnittelut Antille hyvästä auton valinnasta, tai oikeastaan morsiammelle ku osasi arvostaa vakaata kyytiä. Sen verran täytyy mainita omalta osaltani että kun meille ostettiin saappi niin se eka tankkaus oli myös lievä yllätys. Mutta ei sitä nyt tarvitsekkaan olla 3-4:n päivän välein olla lurauttamassa menovettä tankkiin. Joten ei se monesti säikäytä enää tankille ajaa. Tuohon lohkolämppäri asiaan vois muistuttaa että sisäpistoke kannattaa ottaa, mulla on defa merkkinen lämmitin ja sisätilan pitää myös lämpimänä defan 1200W puhallin. Calixista en osaa sanoa ku ei omia kokemuksia ole merkistä.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

webasto...hihihihihhhiii :oops:
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

9-5T kirjoitti:
jala 9-5 kirjoitti: Tuohon lohkolämppäri asiaan vois muistuttaa että sisäpistoke kannattaa ottaa
Samalla kannattaa ostaa 50,- rele ja vetää piuha SIDiin jolla saa kytkettyä lämmityksen alkamaan haluttuna aikana.
Ei voorumin topiceissa sattuis olee SID:n käyttöohjetta tuota kytkentää varten?
Jäi edelliseen peliin sisätilalämppärin teline ja uuden mukana tulee harmillisesti toinen puhallin -kele.
#1891
Vastaa Viestiin