Talviautojen kuningas : Saab !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Talviautojen kuningas : Saab !

Viesti Kirjoittaja tami »

Täällä oli aikaisemmin aiheena "Haukumpa vähän omaani" joten nyt on pakko laittaa aihe "Kehumpa vähän omaani".
Nyt kun ollaan saatu jo kunnon talvi etälä-Suomeenkin, alkavat autojen ominaisuudet selvemmin erottua toisistaan ja tässä kohtaa on Saab aivan mahtava! Ruotsalaiset osaavat todellakin ajatella talven tarpeita.
Esimerkiksi pelkkä lumella etenemiskyky on loistava... ei paljon vetele, nyi tai hae puolelta toiselle vaan etenee kuin juna. Luistonesto taas pitää kurissa pahimmat lipsumiset.
Ja kaikki mukavuusvarusteet suurimpana automaatti-ilmastointi joka huolehtii lämmöstä tasaisesti ja tehokkaasti !
Eikä muuten paljon kaipaa mitään Xenoneita kun vakiovalot ovat tätä luokkaa. Saab 9-5:ssä ovat varusteet, niiden toiminta ja käyttö täydellisesti kohdallaan.
Entisenä Opel-omistajana ero on VALTAVA nyt 9-5:seeni. Tuoreena ja uutena saabistina ei voi kuin nauttia miten helvetin hyvä auto tämä on !!! :D
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Erittäin hyvä, että olet tyytyväinen.. Tuommoisen 9-5:n kun joskus vain saisi :P

Muistaakseni 9-5 pärjäsi TM:n talvitesteissä erittäin hyvin taisi olla 1 tai 2.sijalla, muistaakseni Audin neliveto taisi voittaa, mutta onhan se neliveto 8)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

eipä tuohon ole paljoa lisättävää.sen olen itse huomannut kun kelit pahenee alkaa olla vielä enempi perä edellä vastaan tulijoita kun kesällä jolloin myös niitä riittää :lol: :lol:
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

:D Enpä voi väittää vastaankaan. Huomaa myös kuinka järkevästi ovet on suunniteltu. Sabassa ovi ylettyy sinne helmakoteloon niin ei tule housut likaiseksi vaikka auto olisi sohjossa. Pieni asia mutta hemmetin hyvä juttu.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Vaikkei 9-5:sta olekaan, kommentoi työkaveri parin ohituksen jälkeen lumimyräkän keskellä, että "Onhan tämä ihmeen vakaa menemään noista polanteista. Mulla ei tulis mieleenkään ohitella omallani kun on näin paljon lunta. Se (joku Mitsu) heittelehtii puolelta toiselle."

Ja paljon paremmaksi tuli noiden alustaan/ohjaukseen tehtyjen muutosten jälkeen.
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Joo, jos joskus olen vähän haukkunut omaani :oops: niin voin kyllä varauksetta sitä kehuakin :D
Talviautona 9femma on ollut mukava yllätys, tai eihän se mikään yllätys ole ollut. Viime talvi meni vielä OG900:n lisäksi B-Vectralla.
Vaimo ajaa mieluummin tuolla OG:lla. 2,3t kun on niin "liukas" että joutuu tuo TCS puuttumaan ikävästi rouvan kaasunkäyttöön. Ei, renkaissa ei ole vikaa 8O
V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Sorry, kun tulen tänne kurkoilemaan, kun autona on vain 99, jonka turvavarusteet rajoittuu lähinnä talvirenkaisiin ja jarruihin. Luistonestot ja lukkiutumattomat jarrujärjestelmät on integroitu kuljettajaan ;)

Mutta onpa kyllä vanhakin voimissaan näillä keleillä. Tosin valot jäivät tänä iltana köykäisiksi, kun ei sakean lumipyryn vuoksi voinut pitkiä pitää päällä (häikäisi ja vei etäisyysnäön mukanaan), joten vauhtia ei kovin paljon aina ollut. Mutta se ei johtunut siitä, ettei auto kulkenut vakaasti, kuski ei vain nähnyt tietä. Tänään tuli mieleen, jos hankkisi sittenkin ne sumarit.

Mutta hienoa kuulla, kuinka saabistit kehuu autojaan etenkin näillä keleillä :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Näihin kehuihin on helppo yhtyä. Itsenkin olen ihastellut lämmpärin automatiikkaa ja tehoa. Vielä tärkeämpää on kuitenkin auton vakaus vähän liukkaammallakin pinnalla. Eilenkin oli tarvontien ohituskaista ollut pitkään auraamaatta kun lähdin ajelemaan Turkua kohti, mutta maltilla (Huom. todellakin) pystyin ohittamaan rekat, jotka olivat kerännneet melkein kaikki muut taakseen. Vain pari kertaa villkui luistoneston valo. Uusille HKP 4:lle tietysti kuuluu osa kunniasta.

Tässä vakaudessa piilee kyllä aikamoinen vaara, jos jotain siltikin sattuu, niin vauhtia on varmasti ihan liikaa ja lopputulos voi olla ikävä.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Turbo16 kirjoitti:
Muistaakseni 9-5 pärjäsi TM:n talvitesteissä erittäin hyvin taisi olla 1 tai 2.sijalla, muistaakseni Audin neliveto taisi voittaa, mutta onhan se neliveto 8)
Minä en valitettavasti muista tälläistä testiä nähneeni. TM:n talvitestissä 2001 etuveto A4 voitti ja vanha 9-3:n oli toinen tai kolmas. Tätä testiä ehkä tarkoitit? Onkos kukaan nähnyt 9-5:sta talvitestissä? TM:ssä? Naapurimaan lehdissä? Kuinkas kävi?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

vesil kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:
Muistaakseni 9-5 pärjäsi TM:n talvitesteissä erittäin hyvin taisi olla 1 tai 2.sijalla, muistaakseni Audin neliveto taisi voittaa, mutta onhan se neliveto 8)
Minä en valitettavasti muista tälläistä testiä nähneeni. TM:n talvitestissä 2001 etuveto A4 voitti ja vanha 9-3:n oli toinen tai kolmas. Tätä testiä ehkä tarkoitit? Onkos kukaan nähnyt 9-5:sta talvitestissä? TM:ssä? Naapurimaan lehdissä? Kuinkas kävi?
Minun mokani, tämähän testi oli kyseessä... kiitos tarkennuksesta 8)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
hawsaab
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 14:19
Paikkakunta: Oulu/Ii

Viesti Kirjoittaja hawsaab »

Näin myös minulla on tunne ollut, että kun kelit pahenee, niin saabbi tuntuu aina vain paremmalta. Nimen omaan talvella. :lol:
Saab 9k elämäni auto
9000 CDE 2,3i -94
9-5 SE 2,3t A -01
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

tevisu kirjoitti:Vaikkei 9-5:sta olekaan, kommentoi työkaveri parin ohituksen jälkeen lumimyräkän keskellä, että "Onhan tämä ihmeen vakaa menemään noista polanteista. Mulla ei tulis mieleenkään ohitella omallani kun on näin paljon lunta. Se (joku Mitsu) heittelehtii puolelta toiselle."

Ja paljon paremmaksi tuli noiden alustaan/ohjaukseen tehtyjen muutosten jälkeen.
Tuli viime talvena ihmeteltyä sitä miten epävakaasti 9-3 käyttäytyi lapinreissulla, kun lunta tuli ihan riittävästi ja maantiellä piti ylittää tuulen tuivertamien lumikasojen yli. No selvisihän se syykin, toinen etuiskari rikki ja takaiskarit pehmoset. Vaihdoin alle aeron jouset sekä monroen reflex iskarit. Nyt on ilo kurvailla talvellakin mutkateitä, ei tee mitään yllättävää tai aliohjaa hirveästi ja on muutenkin helppo lasketella menemään – eri asia sitten, onko se nopea
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Olen samaa mieltä talviominaisuuksista (9-5 Wagon). Tosin vanha autoni oli -90 BMW 518i, jota pidin sentään kohtalaisena taviautona, vaikka ei ollut ABS:ää, TCS:ää tai ESP:tä ja vielä kevytperäinen takavetoinen. Kyseessä oli todellakin ns. ajaja auto.

Tänään rupesin pohtimaan ESP:n ja ABS:n suhdetta, kun kännyin vesisateisella jäällä päätieltä työpaikan sivutielle oikealle. Auto rupesi puskemaan jarrutuksessa, kääntyi kuitenkin. Eli mitenkähän ESP ja ABS toimii yhdessä. ABS estää jarrujen lukkiutumisen, mutta toisaalta ESP jarruttaisi oikean puolen pyöriä ja helpottaisi kääntymistä. Ilmeisesti kannattaa tässä tilanteessa nostaa jalka jarrulta (ja mahdollisesti painaa kaasua) vai miten nuo järjestelmät priorisoituvat?
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Voitto

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Ruotsin Auto Motor Sport lehdessä oli luxusautoille talvitesti, Saab 9-5 3,0t voitti koko testi.

1. Saab 9-5 3,0t
2. BMW 530D
3. Volvo S80 2,9
4. M-B E280
5. Audi A6 2,5 TDi
6. Chrysler 300M

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 0101a.html
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Muutama vuosi sitten Tuulilasissa oli talvivertailussa Saab 9-5 ja Volvo S80. Saab vei muistaakseni voiton. Testi tehtiin Lapissa. En vain löytänyt testiä mistään tähän hätään.
Vastaa Viestiin