Talviautojen kuningas : Saab !
Talviautojen kuningas : Saab !
Täällä oli aikaisemmin aiheena "Haukumpa vähän omaani" joten nyt on pakko laittaa aihe "Kehumpa vähän omaani".
Nyt kun ollaan saatu jo kunnon talvi etälä-Suomeenkin, alkavat autojen ominaisuudet selvemmin erottua toisistaan ja tässä kohtaa on Saab aivan mahtava! Ruotsalaiset osaavat todellakin ajatella talven tarpeita.
Esimerkiksi pelkkä lumella etenemiskyky on loistava... ei paljon vetele, nyi tai hae puolelta toiselle vaan etenee kuin juna. Luistonesto taas pitää kurissa pahimmat lipsumiset.
Ja kaikki mukavuusvarusteet suurimpana automaatti-ilmastointi joka huolehtii lämmöstä tasaisesti ja tehokkaasti !
Eikä muuten paljon kaipaa mitään Xenoneita kun vakiovalot ovat tätä luokkaa. Saab 9-5:ssä ovat varusteet, niiden toiminta ja käyttö täydellisesti kohdallaan.
Entisenä Opel-omistajana ero on VALTAVA nyt 9-5:seeni. Tuoreena ja uutena saabistina ei voi kuin nauttia miten helvetin hyvä auto tämä on !!!
Nyt kun ollaan saatu jo kunnon talvi etälä-Suomeenkin, alkavat autojen ominaisuudet selvemmin erottua toisistaan ja tässä kohtaa on Saab aivan mahtava! Ruotsalaiset osaavat todellakin ajatella talven tarpeita.
Esimerkiksi pelkkä lumella etenemiskyky on loistava... ei paljon vetele, nyi tai hae puolelta toiselle vaan etenee kuin juna. Luistonesto taas pitää kurissa pahimmat lipsumiset.
Ja kaikki mukavuusvarusteet suurimpana automaatti-ilmastointi joka huolehtii lämmöstä tasaisesti ja tehokkaasti !
Eikä muuten paljon kaipaa mitään Xenoneita kun vakiovalot ovat tätä luokkaa. Saab 9-5:ssä ovat varusteet, niiden toiminta ja käyttö täydellisesti kohdallaan.
Entisenä Opel-omistajana ero on VALTAVA nyt 9-5:seeni. Tuoreena ja uutena saabistina ei voi kuin nauttia miten helvetin hyvä auto tämä on !!!
Vaikkei 9-5:sta olekaan, kommentoi työkaveri parin ohituksen jälkeen lumimyräkän keskellä, että "Onhan tämä ihmeen vakaa menemään noista polanteista. Mulla ei tulis mieleenkään ohitella omallani kun on näin paljon lunta. Se (joku Mitsu) heittelehtii puolelta toiselle."
Ja paljon paremmaksi tuli noiden alustaan/ohjaukseen tehtyjen muutosten jälkeen.
Ja paljon paremmaksi tuli noiden alustaan/ohjaukseen tehtyjen muutosten jälkeen.
Joo, jos joskus olen vähän haukkunut omaani niin voin kyllä varauksetta sitä kehuakin
Talviautona 9femma on ollut mukava yllätys, tai eihän se mikään yllätys ole ollut. Viime talvi meni vielä OG900:n lisäksi B-Vectralla.
Vaimo ajaa mieluummin tuolla OG:lla. 2,3t kun on niin "liukas" että joutuu tuo TCS puuttumaan ikävästi rouvan kaasunkäyttöön. Ei, renkaissa ei ole vikaa
V-P
Talviautona 9femma on ollut mukava yllätys, tai eihän se mikään yllätys ole ollut. Viime talvi meni vielä OG900:n lisäksi B-Vectralla.
Vaimo ajaa mieluummin tuolla OG:lla. 2,3t kun on niin "liukas" että joutuu tuo TCS puuttumaan ikävästi rouvan kaasunkäyttöön. Ei, renkaissa ei ole vikaa
V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia
toistaiseksi ei Saabia
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Sorry, kun tulen tänne kurkoilemaan, kun autona on vain 99, jonka turvavarusteet rajoittuu lähinnä talvirenkaisiin ja jarruihin. Luistonestot ja lukkiutumattomat jarrujärjestelmät on integroitu kuljettajaan
Mutta onpa kyllä vanhakin voimissaan näillä keleillä. Tosin valot jäivät tänä iltana köykäisiksi, kun ei sakean lumipyryn vuoksi voinut pitkiä pitää päällä (häikäisi ja vei etäisyysnäön mukanaan), joten vauhtia ei kovin paljon aina ollut. Mutta se ei johtunut siitä, ettei auto kulkenut vakaasti, kuski ei vain nähnyt tietä. Tänään tuli mieleen, jos hankkisi sittenkin ne sumarit.
Mutta hienoa kuulla, kuinka saabistit kehuu autojaan etenkin näillä keleillä
Mutta onpa kyllä vanhakin voimissaan näillä keleillä. Tosin valot jäivät tänä iltana köykäisiksi, kun ei sakean lumipyryn vuoksi voinut pitkiä pitää päällä (häikäisi ja vei etäisyysnäön mukanaan), joten vauhtia ei kovin paljon aina ollut. Mutta se ei johtunut siitä, ettei auto kulkenut vakaasti, kuski ei vain nähnyt tietä. Tänään tuli mieleen, jos hankkisi sittenkin ne sumarit.
Mutta hienoa kuulla, kuinka saabistit kehuu autojaan etenkin näillä keleillä
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Näihin kehuihin on helppo yhtyä. Itsenkin olen ihastellut lämmpärin automatiikkaa ja tehoa. Vielä tärkeämpää on kuitenkin auton vakaus vähän liukkaammallakin pinnalla. Eilenkin oli tarvontien ohituskaista ollut pitkään auraamaatta kun lähdin ajelemaan Turkua kohti, mutta maltilla (Huom. todellakin) pystyin ohittamaan rekat, jotka olivat kerännneet melkein kaikki muut taakseen. Vain pari kertaa villkui luistoneston valo. Uusille HKP 4:lle tietysti kuuluu osa kunniasta.
Tässä vakaudessa piilee kyllä aikamoinen vaara, jos jotain siltikin sattuu, niin vauhtia on varmasti ihan liikaa ja lopputulos voi olla ikävä.
Tässä vakaudessa piilee kyllä aikamoinen vaara, jos jotain siltikin sattuu, niin vauhtia on varmasti ihan liikaa ja lopputulos voi olla ikävä.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Minä en valitettavasti muista tälläistä testiä nähneeni. TM:n talvitestissä 2001 etuveto A4 voitti ja vanha 9-3:n oli toinen tai kolmas. Tätä testiä ehkä tarkoitit? Onkos kukaan nähnyt 9-5:sta talvitestissä? TM:ssä? Naapurimaan lehdissä? Kuinkas kävi?Turbo16 kirjoitti:
Muistaakseni 9-5 pärjäsi TM:n talvitesteissä erittäin hyvin taisi olla 1 tai 2.sijalla, muistaakseni Audin neliveto taisi voittaa, mutta onhan se neliveto
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Minun mokani, tämähän testi oli kyseessä... kiitos tarkennuksestavesil kirjoitti:Minä en valitettavasti muista tälläistä testiä nähneeni. TM:n talvitestissä 2001 etuveto A4 voitti ja vanha 9-3:n oli toinen tai kolmas. Tätä testiä ehkä tarkoitit? Onkos kukaan nähnyt 9-5:sta talvitestissä? TM:ssä? Naapurimaan lehdissä? Kuinkas kävi?Turbo16 kirjoitti:
Muistaakseni 9-5 pärjäsi TM:n talvitesteissä erittäin hyvin taisi olla 1 tai 2.sijalla, muistaakseni Audin neliveto taisi voittaa, mutta onhan se neliveto
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Tuli viime talvena ihmeteltyä sitä miten epävakaasti 9-3 käyttäytyi lapinreissulla, kun lunta tuli ihan riittävästi ja maantiellä piti ylittää tuulen tuivertamien lumikasojen yli. No selvisihän se syykin, toinen etuiskari rikki ja takaiskarit pehmoset. Vaihdoin alle aeron jouset sekä monroen reflex iskarit. Nyt on ilo kurvailla talvellakin mutkateitä, ei tee mitään yllättävää tai aliohjaa hirveästi ja on muutenkin helppo lasketella menemään – eri asia sitten, onko se nopeatevisu kirjoitti:Vaikkei 9-5:sta olekaan, kommentoi työkaveri parin ohituksen jälkeen lumimyräkän keskellä, että "Onhan tämä ihmeen vakaa menemään noista polanteista. Mulla ei tulis mieleenkään ohitella omallani kun on näin paljon lunta. Se (joku Mitsu) heittelehtii puolelta toiselle."
Ja paljon paremmaksi tuli noiden alustaan/ohjaukseen tehtyjen muutosten jälkeen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Olen samaa mieltä talviominaisuuksista (9-5 Wagon). Tosin vanha autoni oli -90 BMW 518i, jota pidin sentään kohtalaisena taviautona, vaikka ei ollut ABS:ää, TCS:ää tai ESP:tä ja vielä kevytperäinen takavetoinen. Kyseessä oli todellakin ns. ajaja auto.
Tänään rupesin pohtimaan ESP:n ja ABS:n suhdetta, kun kännyin vesisateisella jäällä päätieltä työpaikan sivutielle oikealle. Auto rupesi puskemaan jarrutuksessa, kääntyi kuitenkin. Eli mitenkähän ESP ja ABS toimii yhdessä. ABS estää jarrujen lukkiutumisen, mutta toisaalta ESP jarruttaisi oikean puolen pyöriä ja helpottaisi kääntymistä. Ilmeisesti kannattaa tässä tilanteessa nostaa jalka jarrulta (ja mahdollisesti painaa kaasua) vai miten nuo järjestelmät priorisoituvat?
Tänään rupesin pohtimaan ESP:n ja ABS:n suhdetta, kun kännyin vesisateisella jäällä päätieltä työpaikan sivutielle oikealle. Auto rupesi puskemaan jarrutuksessa, kääntyi kuitenkin. Eli mitenkähän ESP ja ABS toimii yhdessä. ABS estää jarrujen lukkiutumisen, mutta toisaalta ESP jarruttaisi oikean puolen pyöriä ja helpottaisi kääntymistä. Ilmeisesti kannattaa tässä tilanteessa nostaa jalka jarrulta (ja mahdollisesti painaa kaasua) vai miten nuo järjestelmät priorisoituvat?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Voitto
Ruotsin Auto Motor Sport lehdessä oli luxusautoille talvitesti, Saab 9-5 3,0t voitti koko testi.
1. Saab 9-5 3,0t
2. BMW 530D
3. Volvo S80 2,9
4. M-B E280
5. Audi A6 2,5 TDi
6. Chrysler 300M
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 0101a.html
1. Saab 9-5 3,0t
2. BMW 530D
3. Volvo S80 2,9
4. M-B E280
5. Audi A6 2,5 TDi
6. Chrysler 300M
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 0101a.html
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Tuulilasi
Muutama vuosi sitten Tuulilasissa oli talvivertailussa Saab 9-5 ja Volvo S80. Saab vei muistaakseni voiton. Testi tehtiin Lapissa. En vain löytänyt testiä mistään tähän hätään.