Saab 9-5 vuotovirta!
Saab 9-5 vuotovirta!
Onko kenelläkään mitattua arvoa tai faktatietoa Saab 9-5 vuotovirran suuruusluokasta siis auto normaalitilassa ilman mitään sähkölaitteita päällä ja mielellään vielä lukittuna niin ja ilman lisävarusteita?
Saab 9-5 Aero 2004!
T:Aero
Saab 9-5 Aero 2004!
T:Aero
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Yleisesti on käytetty purkuvirran mittauksessa hyväksyttävää arvoa 5-30mA.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Kiitos vastauksesta!
Mikä on direktiivin mukainen mittausajankohta auton sammutuksen jälkeen?
T:Aero
Mikä on direktiivin mukainen mittausajankohta auton sammutuksen jälkeen?
T:Aero
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Suunnilleen 20 min. koska twice saattaa olla toiminnassa niinkin kauan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Kiitän vastauksista!
T:Aero
T:Aero
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Moro,
tämän vuotovirran kanssa itse painin koko alkutalven. Monesti oli 1A, joka sitten mystisesti tipahti normaaleihin lukemiin (EI ollut sidoksissa tuohon 20min, ainakaan tarkasti). Virrankulutus tuli DICE/TWICE sulakkeen takaa, olisko 17.
Ongelmana oli, että pätkä-ajossa auto ei lähtenyt käyntiin - akku tyhjä. Akku oli käynyt myyjän testerissä, check OK. Ostin kunnon akun ja poljin yleismittarin kuoppaan. Pitkään ajettu sen jälkeen ilman mitään ongelmia.
tämän vuotovirran kanssa itse painin koko alkutalven. Monesti oli 1A, joka sitten mystisesti tipahti normaaleihin lukemiin (EI ollut sidoksissa tuohon 20min, ainakaan tarkasti). Virrankulutus tuli DICE/TWICE sulakkeen takaa, olisko 17.
Ongelmana oli, että pätkä-ajossa auto ei lähtenyt käyntiin - akku tyhjä. Akku oli käynyt myyjän testerissä, check OK. Ostin kunnon akun ja poljin yleismittarin kuoppaan. Pitkään ajettu sen jälkeen ilman mitään ongelmia.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Kiitos hyvästä omakohtaisesta kertomuksesta!
Itselläni auto ei käynnistynyt parin päivän seisokin jälkeen (siis akku oli tyhjä), vaikka sitä ennen oli ajettu kahden tunnin matka. Akkuliikkeen kommentti oli, että autossa vuotovirta liian suuri akku OK! Latasin akkua ulkopiolisella laturilla noin kolme päivää jolloin se otti virtaa enää vajaa 2A vihreä akun varaustilan silmä edelleen musta.
Kävin uudelleen akkufirmassa ja silloin testattiin akku, joka oli vain ns. puoliksi latautunut. Sain akkuliikkeestä laina-akun ja oma jäi sinne erikoislaturiin testaukseen. Akku on Exide
EA770 ja 2v 4kk vanha. Tällä laina-akulla auto on pelittänyt toistaiseksi moitteettomasti!
T:Aero
Itselläni auto ei käynnistynyt parin päivän seisokin jälkeen (siis akku oli tyhjä), vaikka sitä ennen oli ajettu kahden tunnin matka. Akkuliikkeen kommentti oli, että autossa vuotovirta liian suuri akku OK! Latasin akkua ulkopiolisella laturilla noin kolme päivää jolloin se otti virtaa enää vajaa 2A vihreä akun varaustilan silmä edelleen musta.
Kävin uudelleen akkufirmassa ja silloin testattiin akku, joka oli vain ns. puoliksi latautunut. Sain akkuliikkeestä laina-akun ja oma jäi sinne erikoislaturiin testaukseen. Akku on Exide
EA770 ja 2v 4kk vanha. Tällä laina-akulla auto on pelittänyt toistaiseksi moitteettomasti!
T:Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Mulloli justiin semmonen tilanne, että tuli ekat pakkaset täälä isolla mantereella (jopa -8...)
eipähän tuo emännän työkulkine sitte halunnukaan kunnolla toentua vaan vouvvas pitkään ennenku viimesillään "rykäs"...
ei muuta ko tarvikkeeseen ja testerin nokkaan ja sano, että akku OK, mutta lataus vajaa (mitä ihmettelin kun kuitenkin yli 30 min ajelin eikä tuo nyt ihan pätkä-ajoa näe tuo auto täälä koskaan, matkaa töihin vain 10 mailia, mutta kestää yli puol tuntia...)
Uus AGM akku paikalleen ja taas starttailee pakkasellaki hienosti.
Kovin tieteellisiä mittauksia en oo ite jaksanu enää nykyään akkujen kans alkaa ko aina on vaihto ollu se auttava ratkasu ja vaihamatta jättämällä on sitte jääty joku aamu aina pihaan...
eipähän tuo emännän työkulkine sitte halunnukaan kunnolla toentua vaan vouvvas pitkään ennenku viimesillään "rykäs"...
ei muuta ko tarvikkeeseen ja testerin nokkaan ja sano, että akku OK, mutta lataus vajaa (mitä ihmettelin kun kuitenkin yli 30 min ajelin eikä tuo nyt ihan pätkä-ajoa näe tuo auto täälä koskaan, matkaa töihin vain 10 mailia, mutta kestää yli puol tuntia...)
Uus AGM akku paikalleen ja taas starttailee pakkasellaki hienosti.
Kovin tieteellisiä mittauksia en oo ite jaksanu enää nykyään akkujen kans alkaa ko aina on vaihto ollu se auttava ratkasu ja vaihamatta jättämällä on sitte jääty joku aamu aina pihaan...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Onko kukaan tehnyt tutkimusta noiden nykyakkujen latautumisesta, lähinnä miksi akku on vain puoliksi latautunut vaikka kolme päivää ladattuna ulkopuolisella laturilla?
Onko akkujen laatu nykyisin niin heikko, että levyt sulfatoituu ja lataus ei onnistu vai mikä mahtaa olla syynä?
Tuttavapiirissä on pari 2001 vm autoa ja alkuperäiset akut molemmissa ja hyvin toimivat!
T:Aero
Onko akkujen laatu nykyisin niin heikko, että levyt sulfatoituu ja lataus ei onnistu vai mikä mahtaa olla syynä?
Tuttavapiirissä on pari 2001 vm autoa ja alkuperäiset akut molemmissa ja hyvin toimivat!
T:Aero
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
En halua yleistää tai mollata mitään yksittäistä akkumerkkiä, mutta itsellä vanhemmassa autossa samanlaisia kokemuksia juuri nippa nappa takuuajan ylittäneen Exide akun kanssa. Kovemmilla pakkasilla akku tyhjenee muutamassa päivässä jos auto seisoo.Kävin uudelleen akkufirmassa ja silloin testattiin akku, joka oli vain ns. puoliksi latautunut. Sain akkuliikkeestä laina-akun ja oma jäi sinne erikoislaturiin testaukseen. Akku on Exide
EA770 ja 2v 4kk vanha.
Originaali akku kesti ja pelitti 10 vuotta.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Akkukauppias ihmetteli mulle samaa, mitä niissä orggis akuissa on erillaista? Kun kestävät vuosia ja kun vaihdat tarvikeakkuun, niin se kestää kolme vuotta tms.
Meillä on tossa pihalla -98 opel corsa, jossa on vielä alkuperäinen akku ja toimii moitteettomasti.
Meillä on tossa pihalla -98 opel corsa, jossa on vielä alkuperäinen akku ja toimii moitteettomasti.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
AERO-J kirjoitti:Onko kukaan tehnyt tutkimusta noiden nykyakkujen latautumisesta, lähinnä miksi akku on vain puoliksi latautunut vaikka kolme päivää ladattuna ulkopuolisella laturilla?
Onko akkujen laatu nykyisin niin heikko, että levyt sulfatoituu ja lataus ei onnistu vai mikä mahtaa olla syynä?
Tuttavapiirissä on pari 2001 vm autoa ja alkuperäiset akut molemmissa ja hyvin toimivat!
T:Aero
Kyllä syy piilee nimen omaan siinä, ei ota enää virtaa vastaan.
Akun lataus hyvällä äly-laturilla täyteen ja sen jälkeen testi, jos käynnistysvirta ei ole OK eikun akku uusiin.
Ei olisi mikään ihme jos pari vuotta vanha EXIDE lopettaisi toiminnan.
Vartan akut toiminut OK ainakin oman perhepiirin käytössä.
Tosin oman Seatin ensimmäinen Vartalainen hyytyi reilun vuoden jälkeen, korjaamossa täyteen lataus, akun testaus(akku viallinen), sen jälkeen varmistus, että auto ei ole hajoittanut akkua, latauksen testaus ja purkuvirran testaus. Kaikki OK joten sain uuden akun takuuseen.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Lyijyn maailman markkina hinta on pilvissä ja kysyntä kovaa.
Alkuperäisisssä akuissa käytetty lyijy on varmasti laadukkaampaa kuin tarvikeakuissa.
Ainakin omalla kohdalla akkukauppias on sanonut että "ei noiden varaosa-akkujen elinikä ole kuin se 3vuotta jos pätkä ajossa".
Itse olen harkinnut Optiman YELLOW TOP 12V 75Ah akkua.
http://www.akkunetti.fi/product_info.php?products_id=13375
Kaverilla on ollut Volvossa tuollainen jonkun 4-6vuotta ja ikinä ei ole ollut akku ongelmia.
Alkuperäisisssä akuissa käytetty lyijy on varmasti laadukkaampaa kuin tarvikeakuissa.
Ainakin omalla kohdalla akkukauppias on sanonut että "ei noiden varaosa-akkujen elinikä ole kuin se 3vuotta jos pätkä ajossa".
Itse olen harkinnut Optiman YELLOW TOP 12V 75Ah akkua.
http://www.akkunetti.fi/product_info.php?products_id=13375
Kaverilla on ollut Volvossa tuollainen jonkun 4-6vuotta ja ikinä ei ole ollut akku ongelmia.
MY00 9-5 2,3t ml. 425000 -> still going strong
Jäsen #5495
Jäsen #5495
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Iso T kirjoitti:Lyijyn maailman markkina hinta on pilvissä ja kysyntä kovaa.
Alkuperäisisssä akuissa käytetty lyijy on varmasti laadukkaampaa kuin tarvikeakuissa.
Ainakin omalla kohdalla akkukauppias on sanonut että "ei noiden varaosa-akkujen elinikä ole kuin se 3vuotta jos pätkä ajossa".
Itse olen harkinnut Optiman YELLOW TOP 12V 75Ah akkua.
http://www.akkunetti.fi/product_info.php?products_id=13375
Kaverilla on ollut Volvossa tuollainen jonkun 4-6vuotta ja ikinä ei ole ollut akku ongelmia.
En oikein usko materiaali (orggis vrt. tarvike) eroihin. Kun ei ne autovalmistajat itse niitä akkuja tee.
Katsokaapa orggis akkuja autoista, monissa lukee Varta tai Exide.
VAG, konserni on tainnut nykyään siirtyä Banner akkuihin, ennen luki Vartaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Kiitokset asiallisista kommenteista!
Tuo Saabin originaali akku on Exiden valmistama kuin myös tämä minun ongelma-akkunikin. Tehdäänkö sitten originaali akku paremmista materiaaleista vai mikä lienee sitten syynä näiden elinkaarissa?
T:Aero
Tuo Saabin originaali akku on Exiden valmistama kuin myös tämä minun ongelma-akkunikin. Tehdäänkö sitten originaali akku paremmista materiaaleista vai mikä lienee sitten syynä näiden elinkaarissa?
T:Aero