olen ostamassa 9-5 aeroa (n.30t eur) ja ois pari kysymystä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

olen ostamassa 9-5 aeroa (n.30t eur) ja ois pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja msp »

tuliko aeroon vuonna 2001 uudistuksia ja jos tuli kuinka merkittäviä ne on 2000 malliin verrattuna?

kannattaako "huolestua" jos autossa on vain as1 audio järjestelmä?(saako sitä helposti paranneltua)

mitä kannattaisi erityisesti huomioida ennen osto päätöstä(koe ajo ei voi antaa kuin uskomattoman hyvän vaikutuksen 260t ajetun saab 900s 2.0 jälkeen)riittääkö merkkiliikkeen leimoja täynnä oleva huoltokirja?

ja olisi kiva kuulla mielipiteitä nahkapenkeistä(ei ilmastoiduista)ajaako muutenkin kuin ulkonäön takia kanggas penkkien ohi?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: olen ostamassa 9-5 aeroa (n.30t eur) ja ois pari kysymys

Viesti Kirjoittaja Speedou »

msp kirjoitti:tuliko aeroon vuonna 2001 uudistuksia ja jos tuli kuinka merkittäviä ne on 2000 malliin verrattuna?

kannattaako "huolestua" jos autossa on vain as1 audio järjestelmä?(saako sitä helposti paranneltua)

mitä kannattaisi erityisesti huomioida ennen osto päätöstä(koe ajo ei voi antaa kuin uskomattoman hyvän vaikutuksen 260t ajetun saab 900s 2.0 jälkeen)riittääkö merkkiliikkeen leimoja täynnä oleva huoltokirja?

ja olisi kiva kuulla mielipiteitä nahkapenkeistä(ei ilmastoiduista)ajaako muutenkin kuin ulkonäön takia kanggas penkkien ohi?
Ei tullut merkittäviä uudistuksia (korjatkaa nyt joku jos olen sitten väärässä). Uudistuksia tuli vasta vuoden 2002 autoon.

AS1? Eikös ole vain AS2 ja AS3? AS3:seen päivitys onnistuu suht helposti AS2:sta.

Huoltokirja on plussaa, mutta foorumia selaillessa löydät joitakin ns. tyyppivikoja jne. Ne kannattaa tsekata.

Nahkapenkkien hoito on paljon kätevämpää & helpompaa. Myöskin tuohon aikaan Saabin vaihtoehtona ollut plyyshi oli erittäin pölyä kerävää materiaalia, joka oli hankalasti poistettavissa. Toki nuo suhteellisen muodottomat penkit ovat nahoilla hieman liukkaat, kesällä kuumat ja talvella kylmät :)
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: olen ostamassa 9-5 aeroa (n.30t eur) ja ois pari kysymys

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Musti kirjoitti:Tilattavissa on ollut neljä vaihtoehtoa:
Pelkkä johdotus, AS1,AS2 ja AS3.
Ja versioista toiseen vaihtaminen on jälkeenpäin erittäin hankalaa. Esim AS2:ssa on seitsemän kanavan Pioneer-vahvistin ja AS3:ssa yhdeksänkanavainen Harman-Kardon.

Musti
Allright, olen elänyt täysin väärässä luulossa :oops:
STCF #3
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

kiitos vastauksista

Viesti Kirjoittaja msp »

onko pioneerin vahvistimen vaihto hankalaa tai varkaus suojauksen takia mahdotonta?
tai onko pioneerin vahvistimessa ulos tulot erillis vahvistimelle?
jos on olis varmaan helppoa ostaa oman maun mukainen vahvistin subbarille ja toinen taka kaiuttimille jotka itse asentaisi hattu hyllylle ku eiks tuossa pioneerin versiossa hattu hylly oo ihan tyhjiltään
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: olen ostamassa 9-5 aeroa (n.30t eur) ja ois pari kysymys

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Speedou kirjoitti: Ei tullut merkittäviä uudistuksia (korjatkaa nyt joku jos olen sitten väärässä). Uudistuksia tuli vasta vuoden 2002 autoon.
Ihan tarkkaan ottaen malli vaihtui syyskuussa 2001. Näkyvien muutosten (maski+takavalot) lisäksi tietääkseni +20hp, uudet männät ja automaattilootaan viides vaihde. Huhujen mukaan uudet männät olisivat kestävämmät, mutta tästä ei ainakaan mulla ole faktatietoja.
9000CS 2,3
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: olen ostamassa 9-5 aeroa (n.30t eur) ja ois pari kysymys

Viesti Kirjoittaja AC »

Saappi Kuski kirjoitti:Ihan tarkkaan ottaen malli vaihtui syyskuussa 2001. Näkyvien muutosten (maski+takavalot) lisäksi tietääkseni +20hp, uudet männät ja automaattilootaan viides vaihde. Huhujen mukaan uudet männät olisivat kestävämmät, mutta tästä ei ainakaan mulla ole faktatietoja.
No syyskuussa myydyt autot ovat jo seuraavaa mallivuotta, eli 2002.
BMW 320dA Coupe LCI
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jep, meidänkin perheen auto on marraskuussa saatu, mutta vm. 2002.
STCF #3
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Merkkiliikkeen täynnä leimoja oleva huoltokirja ei kerro auton kunnosta yhtään mitään. Itse olen käynyt piiskaamassa pariakin 60 - 80tkm ajettua tuonikäistä, ja yksi noista oli revitty ihan loppuun kehäteiden ruuhkissa. Kannattaa käydä auto itse läpi, käyttää se autotohtorin tarkastuksessa myyjän piikkiin ja tinkiä hinnasta käteiskaupassa ainakin 15 %. Tänä päivänä on nimittäin ostajan markkinat tuonikäisten käytettyjen kohdalla.

Kannattaa aina muistaa, että autokauppiaat ovat rehellisyydeltään täyttä pohjasakkaa. Kaikki ylimääräiset varusteet ( renkaat, koiraverkot etc.) esim. yritetään 'varastaa' ellei asiakas ole erittäin tarkkana.

Lisäksi suosittelen, että varaat auton virittämiseen rahaa riittävästi. Vakiona auto on nimittäin laiskanpulskea, ja tarvitset pian lisää tehoa, jottet ohituksissa jää roikkumaan vulvien ja tuontibimmereiden jalkoihin. :D. Muista myös, että älä koskaan kysy viriosia saabin jälleenmyyjiltä. Jälleenmyyjät eivät nimittäin tajua saappaiden vireistä oikeasti yhtään mitään, ainoastaan puheet ovat suuria ja tuuli käy asiakkaan lompakossa.

Ihan hyvä valinta tuo kuitenkin on viriaihioksi, tai no jos rehellisiä ollaan, oikeasti sen pitäisi kyllä olla nelivetoinen... :twisted:
#2172
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuo lisävahvarin lisääminen on suht helppo homma tuohon AS2:seen.

Biltemasta hommasin tuollaisen galvaanisen RCA- erottimen. sitten vain varastin AS2:n soittimen ja vahvarin välistä tuon linjalähdön. Jonka saa tuolla erottimella/häiriöpoistajalla muutettu norm. rca-lähdöksi.

Omassa 9-5:ssa AS2:n lisäksi on Next 6.5" erillissarja hattyhyllyllä näitä käskee pieni Alpinen 2*50 vahvari.
Lisäksi on takapaksissa 2kpl 10" MTX subbareita Next q22:n tahditettavana.

Mielestäni soi todella paljon paremmin kuin alkujaan, eikä kuulu mitään vinkunoita tai muita ylimääräisi ääniä. Nuo taka ovien TODELLA onnettomat 4" alkuperäiset kajarit otin suosiolla pois pelistä.

Seuraavaksi oisi tarkoitus uusia nuo etupään kajarit ja ehkä samalla heittää tuo AS2:n suulin nurkkaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: olen ostamassa 9-5 aeroa (n.30t eur) ja ois pari kysymys

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Musti kirjoitti: Tilattavissa on ollut neljä vaihtoehtoa:
Pelkkä johdotus, AS1,AS2 ja AS3.
Ja versioista toiseen vaihtaminen on jälkeenpäin erittäin hankalaa. Esim AS2:ssa on seitsemän kanavan Pioneer-vahvistin ja AS3:ssa yhdeksänkanavainen Harman-Kardon.

Musti
Yhdeksänkanavainen :?:

En tunne 95:n soittimia paremmin, mutta eihän niissä ole mitään jakosuodinta ennen tuota vahvistinta? SportSedanissahan on vissiin rajattu taajuus, mikä takakaiuttimille menee?

Siinä tapauksessa 95:ssä varmaan on helpointa asentaa sellainen vahvistin, jossa on kaiutintasoiset sisäänmenot. Signaalin voi silloin ryöstää esim. takakaiuttimien johdoista ja vahvistin ei tarvitse erillistä herätevirtaa eli kytkeytyy päälle vasta kun saa signaalin.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kokeilin tuota kaijutin lähtöä, mutta en saanut noita subbareita soimaan milloinkaan kovin hyvin, kun noista takaovien kaijuttimien lähdöistäkin on matalimmat taajuudet leikattu pois.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Frostgrey kirjoitti:Kokeilin tuota kaijutin lähtöä, mutta en saanut noita subbareita soimaan milloinkaan kovin hyvin, kun noista takaovien kaijuttimien lähdöistäkin on matalimmat taajuudet leikattu pois.
Onko sama etukaiuttimien suhteen eli onko niistäkin suodatettu matalimmat pois?
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Noista etuovien bassoista en tiedä, mutta ei niistäkään saa erillisarjalle kaikkia taajuuksia, jos sellaisen tykkää laittaa. Subbareiden kanssa voisi toimiakin.

Minulla pakkasi vielä vinkumaan noi kaijutin lähdöt, voi tietty johtua vahvistimestakin :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Just. Aika v-mäinen juttu.

On varmaan tulevaisuudessa entistä "mielenkiintoisempaa" vaihtaa autoon soitinta tai kaiuttimia...
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Vastaa Viestiin