turbon peruspaine

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Eli miten selität asian maallikolle? Onko imusarjassa alipainetta jos on olemassa peruspaine?? Eli ahtaako remmiahdin tyylisesti jo tyhjäkäynnillä?? Työkaverin kanssa asiaa mietimme.

Ps kun ohitetaan evap niin tulpataanko r-yhde magneettiventtiililtä vai jostain muualta. Olisiko kuva linkkiä? Nykii nääs kiihdytettäessä.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Turbon peruspaine = maksimi ahtopaine silloin, kun magneettiventtiili on poistettu käytöstä. Magneettiventtiilillä voidaan ohjata hukkaportin kellolle menevää painetta, jolloin ahtopaine saadaan nostettua peruspainetta korkeammaksi. Alipaineet tyhjäkäynnillä ei liity tähän mitenkään.

Tuossa kuva EVAP-systeemistä http://s36.beta.photobucket.com/user/Se ... m.jpg.html

Tulppaukset kaasuläppäkotelolta lähtevään putkeen sekä kuvassa imucobran vieressä olevaan T-haaralta evapille lähtevään letkuun. Tulppaukset molempiin suuntiin, ettei jää avoimia letkun päitä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Peruspaine on hukkaportin kellon jousivoiman voittava paine hukkaportin kellon kalvolla. Eli ahtopaine jolla hukkaportti aukeaa. Käytännössä toimii mekaanisena säätimenä joka pitää ahtopaineen max. peruspaineena, jos kalvolle tulevaa painetta ei ohjata magneettiventtiilillä pois.

Imusarjan paine on eri asia. Ei ahda tyhjäkäynnillä, kevyessä ajossa imusarjassa on aina alipaine. Pienillä vakioahtimilla kaasuläpän takana on usein jo pieni paine heti tyhjäkäyntiä suuremmalla kuormituksella, mutta läpällä säätyy ilmamäärä ja imusarjan paine automaattisesti tarvittavaa tehoa varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Pitää tätä asiaa itselle selvitellä...

Tuo kuva Evap systeemistä tuossa raimmshi:n linkissä on mielestäni paras mitä olen täältä löytänyt.

Eikö tuo nyt sitten mee niin että ylimääräiset letkut ja takaiskut voi myös poistaa ja tulppaukset tehdä lähemmäs tuota evapia ja kaasuläppäkoteloa. Vai lähtikö tuolta väliltä vielä jotain kytkentöjä mitä en löytänyt/kuvassa ei näy?

-Eli tuon T-haaran voi poistaa , kun vain uusii letkun R-lähdöstä imucobralle?
-Takaiskut T-haaralta evapille pois ja tulppaus evapin viereen?
-Tulppaus heti kaasuläppäkotelolta evapilta tulevaan yhteeseen
-Tulppaus heti evapilta kaasuläppäkotelolle lähtevään letkuun,eli toisinsanoen myös tuo evapin päässä oleva T-haara jää hyödyttömäksi ja tulppauksen voi tehdä suoraan evapin päähän ?

Oliko tarpeeksi epäselvä :|
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi poistaa koko T-haaran, eli tulppa läppäkotelon päähän siltä varalta että se ylempikin takaisku vuotaa, ja uusi R-letku ilman haaraa mankun R-portista imuputkeen. EVAP itsessään saa olla auki ulkoilmaan. Tai jos ylempi takaisku on ehjä ja haluaa että EVAP toimii kuten loppupään autoissa, niin tulppa vain siihen haaraan joka tulisi R-letkuun.

Jos tulppaa vain sieltä R-letkun luota niin voi olla mahdollista että läppäkotelon takaisku vuotaa ja ahtopaine karkaa sieltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ok , kiitos vastauksesta.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Mites katsastuksess, tuleeko tuosta vikakoodeja tai jotai?
Ja lisääkö tuo siis niinku tehoja hitusen
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: turbon peruspaine

Viesti Kirjoittaja Nxi »

ei lisää.. ja tulppaamatta voi tulla niitä vikakoodeja jos joku vuotaa.

Mutta tuota entä jos tulppaa R-portin letkun(venttiilistä siis vapaaseen ilmaan) ja läppäkotelon nipan ja letkun? Mulla on nyt noin ku oli se takaisku läppäkoteloon rikki. Vai oisko se parempi r-portista olla yhteys imukobraan? ja evap hönkii ilmakehään.. mihin ne bensahöyryt ois hyvä johtaa?? voishan tuota toki hakee ehjän takaiskun ja patentoida letkuilla siihen orkkisputkeen :)
* 9-5 Aero MY03 *
Vastaa Viestiin