Softat ja konversiot 04 Aeroon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
chs
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2013 15:16
Paikkakunta: Naantali

Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja chs »

Voisiko joku auttaa, kun ei oikein ymmärrä :oops:
Näitä eri softia ja stageja ja konversioita ja tech sitä ja tätä ja T5/T6/T7 ja biopower/RE85 juttuja on niin paljon ja niitä saa mopnestakin eri paikasta.

Minulla Automaatti Aero ja siinä alkuperäinen softa mutta paremmat(kylmemmät) tulpat. E85 kiinnostaa mutta keneltä kannattaa hakea? Tekijöitä on ymmärtääkseni paljon ja joku on hyvä ja joku ei. Löytyy sekä yks.henkilöitä ja firmoja. Ei olis ihan hirveesti rahaa laittaa tähän operaatioon. Miten ne kaikki eroavat toisistaan? Mitkä olisi hyvä välttää?

Joskus biopower softaan on liitetty joku stage. Mitä se tekee siellä?

Entä mikä on stage 1 jne.?
Entä tech 2?
Entä T5/T6/T7?

Täällä ollaan ihan pihalla :?
onneksi pihalla on lunta maassa niin voi vaikka rakentaa lumiukolle lumilinnan :roll:
Saab 96
Saab 9-5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ensinnäkin kannattaa todennäköisesti jättää väliin isommat firmat, niiden hinnoissa on katetta todella paljon. Laatu vaihtelee vähintään yhtä paljon kuin pienemmillä toimijoilla.

Harrasteena näitä tekeviä löytyy foorumilla useita, tuskin valehtelen jos sanon luultavasti olevani ensimmäisiä ja eniten tehneitä. Harrastepohjalta lähti siinä määrin käsistä että oli välttämätöntä perustaa toiminimi ja alkaa maksaa veroja ettei joutuisi ongelmiin asian kanssa. Tällä hetkellä tulee tehtyä noita moottorin suorituskykyasioita ihan päivätöinä ison moottorivalmistajan leivissä, mutta autojen softahommat on pysyneet siinä sivussa mukana.

Itse ostaisin tekijältä joka tietää mitä tekee ja piittaa työnsä laadusta. Tähän olen jäävi kommentoimaan sen enempää. Harrastajapuolella hintahaitari lienee 50-200e haarukassa, kun useimmilla isommilla viritysfirmoilla hinnat alkavat 400-500e tienoilta.
Joitakin firmoja on hyvä välttää, mutta huono sanoa kattavaa listaa ja toisaalta jotkut ovat petranneet ajan saatossa vanhoja huonoja ohjelmiaan, jotkut ehkä eivät.

Biopower-softat on Saabeissa aina tehdasohjelmaan tukeutuvia, eli sikäli rutiinit on hyväksi testattuja ja havaittuja tehtaan toimesta. Kuitenkin nämä on sovitettava usein moottorityyppi ja vuosimallikohtaisesti, joten joitain kömmähdyksiä tässäkin voi sattua jos ei tiedä mitä on tekemässä. Ehkä suurempi ilo on mahdollisesta tuotetuesta jota tekijä joko antaa tai ei anna.

Stage tarkoittaa tehonlisäystä, stage 1 käytännössä sitä että irrotetaan vakioraudasta se mikä turvallisesti irti lähtee. Siitä eteenpäin aletaan vaihtamaan jo komponentteja. Stageissa softantekijän taidot näkyvät selkeämmin, koska näissä on enemmän variaatiota ja isompi rikki on rikkoa jotain jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee.

TECH2 on Saab (GM) testeri.

T5 on Trionic 5, Saabin moottorinohjausjärjestelmä, 1993-2000 vuosimallisista 9000/NG900/OG9-3 löytyy. Ei saa biopoweriksi mutta voi konvertoida pelkästään etanolikäyttöiseksi.
T6 ei ole olemassakaan.
T7 on Trionic 7, löytyy kaikista OG9-5 bensamoottoreista ja 2001-2002 OG9-3:sta.
T8 eli Trionic 8 on 9-3SS/SC 4-syl bensaturboissa.

Jälkimmäiset kaksi onnistuu Biopower/flexifuel konvertoida ohjelmallisesti, T8 tietyin lisävaatimuksin 2003-2006 vuosimalleissa.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ti Helmi 26, 2013 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

hyvä että täällä kysyit, jos askarruttaa..

sinulla on aerossa T7-moottorityyppi
tech2 on laite, jolla voi lukea vikakoodeja ja mm. muutella asetuksia autossa

staget on viritys-asteita
softa, "ohjelma" jolla muutetaan esim. auto käyttämään e85,softa laitetaan ECUun, moottorinohjausyksikköön

omaa kokemusta on herroista vesa67 ja jcarlson, mitä noihin softamuutoksiin tulee...
kyselepä vaikka yksityisviestin kautta mitä tohon sinun aeroon vois laittaa...rahaa tohon e85-muutossoftaan tulee palamaan about 150€+postikulut,tarkkaahan itse en osaa sanoa, lähinnä vertaukseksi joidenkin firmojen hintoihin (500€ ja siitä ylös)
kierrä kaikki firmat kaukaa, saat maksaa ittes kipeeks ja usein saat "ei-optimoidun" ohjelman ECUusi...luota näihin em. welhoihin

ilman muuta e85-softa sisään, saa mukavat lisätehot (jos aeron tehot ei muka riitä :wink: )ja on (ainakin vielä) taloudellisempi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

olin hidas..

kuuntelepa viisaampaa yllä siis :mrgreen:

laita hei asetuksista paikkakuntatieto (saatat joskus saada apua remppoihin) ja allekirjoitukseen auton tarkat tiedot, niin ei tartte joka viestissä kuvailla mikä vuosimalli jnejne...

perussetillä ei voi nyt sanoa mitkä tehot aerosta saa ulos, kun ei vuosimallia ym. tiedä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja soap95 »

mienkoiv kirjoitti: perussetillä ei voi nyt sanoa mitkä tehot aerosta saa ulos, kun ei vuosimallia ym. tiedä...
Katso viestiketjun otsikko......vuosimallista :lol:
Muuten kyllä kannatan em. tietojen lisäämistä tietoihin. Aina otsikko ei kerro :wink:

Itselle jcarlson tehnyt muutaman softahomman ja olen ollut todella tyytyväinen.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meille ajettiin eilen Vesa67:n toimesta etanolisofta 9-5 2,3t MY05 ja ainakin hänen toimintansa ja osaamisensa vakuutti. Jo aiemmin oli pojan MY2000 9-5 aero softattu samassa paikassa ja sekin on toiminut moitteettomasti. Kyse on varmaan myös siitä, mistä osaaja löytyy kohtuullisen matkan päästä. Meille Kangasala oli sopivan matkan päässä ja tekijästä kuultu hyviä lausuntoja, joihin tässä yksi lisää. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

soap95 kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti: perussetillä ei voi nyt sanoa mitkä tehot aerosta saa ulos, kun ei vuosimallia ym. tiedä...
Katso viestiketjun otsikko......vuosimallista :lol:
Muuten kyllä kannatan em. tietojen lisäämistä tietoihin. Aina otsikko ei kerro :wink:

Itselle jcarlson tehnyt muutaman softahomman ja olen ollut todella tyytyväinen.
no voi vi***, ekaks meni ulkonäkö ja nyt sitten tämä... :mrgreen:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

mienkoiv kirjoitti:ilman muuta e85-softa sisään, saa mukavat lisätehot (jos aeron tehot ei muka riitä :wink: )ja on (ainakin vielä) taloudellisempi...
Ei muuten riitä Aeroon pelkkä softa RE85:lla, että saa lisäpotkua. Päinvastoin. -Tehoa saa vähemmän.

(Suuttimet tai polttoainepaineen nosto.)

Eli kannattaa kokonaisuudesta ja mahdollisuuksista keskustella myös softaajan kanssa, niin ei tule yllätyksiä. Jos jotain tiettyjä tuloksia halutaan, niin mistä voi kenkä puristaa jne.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja enska »

chs kirjoitti:
Täällä ollaan ihan pihalla :?
onneksi pihalla on lunta maassa niin voi vaikka rakentaa lumiukolle lumilinnan :roll:
Kysymällä pääsee pitkälle kuten jo huomasit... :)
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

juurikin näin...
ja pähkäily loppunee juurikin siihen kun ottaa yhteyttä softaajaan suoraan
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
chs
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2013 15:16
Paikkakunta: Naantali

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja chs »

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista ja tarjouksista!
Olen myös saanut muutamia yksityisviestejä joissa tarjotaan palvelua todella edullisesti. En ole vaan ihan varma miten tietää mitä saa. Kuten muutamassa vastauksessa todetaan, olisi hyvä löytää joku joka tietää mitä tekee. No, miten sen saa selville? Onko esim jokin tietty ohjelmaversio tai virityspaja? Kenellä on vanhoha huonoja softia? Miten tiedän että jonkin harrastajan biopowersofta sopii juuri minun autoni vuosimalliin ja moottorityyppiin? Miten tiedän onko "viritetty" biopower softa hyvä, onko se viritetty ja onko se sopiva minun autooni? Mistä tiedän että ohjelmointivälineitä omistava tietää mitä tekee ja että tämän ohjelmat ovat sopivia? Voiko ohjelmoijan ohjelmointivälineistä tehdä johtopäätöksiä?

Niin paljon oli taas kysyttävää, mutta kun alue on ihan tuntematon ja tarjouksia paljon, niin ei oikein uskalla tehdä päätöksiä yksin... :oops:


Kiitos ja anteeksi!
Saab 96
Saab 9-5
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja koistha »

Esimerkiksi jcarlson on niitä jotka tietävät mitä tekevät. Muitakin on varmasti.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja karg »

Saab ei toimi kunnolla, mikäli joku työntää siihen vääränlaisen softan. Vaatisin vähintään kiireettömän testauksen softan asentamisen jälkeen samaan hintaan. Vakion ja viritetyn softan eron huomaa yleensä perstuntumalla, mutta soveltuvalla testerillä saadaan tarkat tiedot esiin, että mitä auton moottorissa oikeasti tapahtuu minkäkin softan kanssa. Pätevä softaaja pystyy myös selvittämään mahdollisia vikoja sen suhteen, jos varmasti ko. mallissa/vuosimallissa luotettavaksi aiemmin todettu softa ei toimikaan jostain syystä hyvin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Maallikkona voi olla vaikea arvioida kuka tietää mitä tekee. Mutta siinä vaiheessa on jo hyvin jos tekijä pystyy itse kertomaan mitä ohjelmassa on tarkalleen tehty ja miksi, ja miten moottorin pitäisi tarkkaan ottaen sillä käyttäytyä eri tilanteissa. Sekä mahdollisuus ja halu selvittää mahdolliset ongelmat, johtuivat ne sitten auton raudasta tai itse softasta.

Ohjelmointivälineet on oleellisesti kaikilla samat, niistä ei voi juurikaan päätellä. Ohjelman sisään ajaminen on helppo osuus. Karttojen kalibrointi eli moottorin toiminnan ymmärrys sekä mekaanisella ja termodynaamisella tasolla sekä moottorinohjauksen firmwaren toiminnan ymmärtäminen on oleellisia asioita.

Yksinkertaistettuna melkein kuka tahansa hieman tietokoneista ymmärtävä saa ohjelman sisään ajettua niin että auto käynnistyy ja käy. Se, että tietää mitä arvoja moottorin ohjausparametrit sisältäviin karttoihin on hyvä ja turvallista laittaa ja mitä ei on omasta mielestäni tärkein pointti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Softat ja konversiot 04 Aeroon

Viesti Kirjoittaja sye »

(Niin paljon oli taas kysyttävää, mutta kun alue on ihan tuntematon ja tarjouksia paljon, niin ei oikein uskalla tehdä päätöksiä yksin..)

Itse olin saman ongelman edessä viime keväänä. Kävin lukemassa RE85 softista kirjoittaneiden henkilöiden jutut, valinta oli mulle helppo jcarlson. Jos luet jcarlsonin viestin huolella ymmärrät itsekin miksi.
Myös vesa67.n on tässäketjussa kiitetty.

Auto muuttui pelkästään paremmaksi.

9-5 2,3t vector A vm.2004
Vastaa Viestiin