Pyöränsuuntaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja hma »

Kysymys OG 9-5:n pyöränkulmista, mitkä kaikki ovat säädettävissä edessä/takana normaalikeinoin?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Edestä voi säätää toe-in-toe-out arvot, camber ja Caster arvot.
Takaa voi säätää toe arvot ja camber arvot vaikka ei olekaan yhtä helppoa kuin NG 9-3:ssa.

Taakse on mahdollista saada epäkeskopultteja. Edessä ei tarvita niitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja hma »

core2 kirjoitti:Edestä voi säätää toe-in-toe-out arvot, camber ja Caster arvot.
Takaa voi säätää toe arvot ja camber arvot vaikka ei olekaan yhtä helppoa kuin NG 9-3:ssa.

Taakse on mahdollista saada epäkeskopultteja. Edessä ei tarvita niitä.
Kiitoksia.

Eli tarkoitus oli nimenomaan kysyä normaalikeinoin (so. normaalissa geneerisessä rengasliikkeessä/korjaamossa 3d-suuntaimin) tehtäviä säätöjä. Ei mitään erikoisosia.

Tämä lähinnä siksi, kun nuo tuntuu aina säätävän vain aurauksen edestä eikä koske mihinkään muuhun vaikka kone näyttää mitä sattuu. Selitykseksi tulee lähinnä jotain epämääräistä arvojen hyvyydestä tai säätömahdollisuuden puuttumisesta.

Sen verran suolaisia on nuo hinnat, että soisi kuitenkin käytävän kaikki säädöt läpi vaikka se vähän pultinvääntöä vaatisikin...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja hma »

Tähän täydennyksenä, että kuulemma normaalikonstein säädettävissä on aurauskulmat edessä sekä takana.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja core2 »

hma kirjoitti:Tähän täydennyksenä, että kuulemma normaalikonstein säädettävissä on aurauskulmat edessä sekä takana.
Höpö, höpö ei OG 9-5:ssa. No se tietysti riippuu kuinka paljon haluaa esimerkiksi negatiivista camberia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja hma »

core2 kirjoitti:
hma kirjoitti:Tähän täydennyksenä, että kuulemma normaalikonstein säädettävissä on aurauskulmat edessä sekä takana.
Höpö, höpö ei OG 9-5:ssa. No se tietysti riippuu kuinka paljon haluaa esimerkiksi negatiivista camberia.
Normaalikonstit = työkaluin rengasliikkeessä ilman mitään lisäosia.

Osaatko kertoa kuinka nämä muut säädetään jos tiedät?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja core2 »

hma kirjoitti: Normaalikonstit = työkaluin rengasliikkeessä ilman mitään lisäosia.
Osaatko kertoa kuinka nämä muut säädetään jos tiedät?
Ensinnäkin Saab 9-5:sen takapyörien camber kulmien säätö ei ole normaali toimenpide ja se on tilattava verstaalta erikseen. Saab verstailta ainakin tältä puolen lahden löytyy HPA CCD SENSOR WHEEL ALIGNMENT SYSTEM ja tämä on sovellettu kaikille saabin eri versioille, ohjelma kertoo säädön edistyessä normi arvot ja ja myös muutetut arvot ellei ajateltua arvoa voida soveltaa kertoo ohjelma myös tämän, tälle nelipyöräsäätämiselle on oma nosturinsa jossa ei muita remontteja tehdä.


EDIT: Lisäys linkki HPA videoon juutuupissa. http://youtu.be/RTMsam3XTjI

Luulen näin, että tämä täkäpään säätö jää melko varmaan rengasliikkeeltä tekemättä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jimex
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Marras 02, 2008 16:50
Paikkakunta: kuopio

Re: Pyöränsuuntaus

Viesti Kirjoittaja jimex »

core2 kirjoitti:
hma kirjoitti: Normaalikonstit = työkaluin rengasliikkeessä ilman mitään lisäosia.
Osaatko kertoa kuinka nämä muut säädetään jos tiedät?
Ensinnäkin Saab 9-5:sen takapyörien camber kulmien säätö ei ole normaali toimenpide ja se on tilattava verstaalta erikseen. Saab verstailta ainakin tältä puolen lahden löytyy HPA CCD SENSOR WHEEL ALIGNMENT SYSTEM ja tämä on sovellettu kaikille saabin eri versioille, ohjelma kertoo säädön edistyessä normi arvot ja ja myös muutetut arvot ellei ajateltua arvoa voida soveltaa kertoo ohjelma myös tämän, tälle nelipyöräsäätämiselle on oma nosturinsa jossa ei muita remontteja tehdä.


EDIT: Lisäys linkki HPA videoon juutuupissa. http://youtu.be/RTMsam3XTjI

Luulen näin, että tämä täkäpään säätö jää melko varmaan rengasliikkeeltä tekemättä.

ei tuossa ole mitään ihmellistä joka paikassa jossa on nelipyöräsuuntaus pystyy kyseiset säädöt tekemään ja yleensä tehdäänkin ihan jo auton kulkusuunnan takia. tosin kyseisiä säätöjä tehtiin jo sillon kun vehkeet oli mitä oli.
saab 9-5 aero wagon -02
Vastaa Viestiin