Pyöränsuuntaus
Pyöränsuuntaus
Kysymys OG 9-5:n pyöränkulmista, mitkä kaikki ovat säädettävissä edessä/takana normaalikeinoin?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Re: Pyöränsuuntaus
Edestä voi säätää toe-in-toe-out arvot, camber ja Caster arvot.
Takaa voi säätää toe arvot ja camber arvot vaikka ei olekaan yhtä helppoa kuin NG 9-3:ssa.
Taakse on mahdollista saada epäkeskopultteja. Edessä ei tarvita niitä.
Takaa voi säätää toe arvot ja camber arvot vaikka ei olekaan yhtä helppoa kuin NG 9-3:ssa.
Taakse on mahdollista saada epäkeskopultteja. Edessä ei tarvita niitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Pyöränsuuntaus
Kiitoksia.core2 kirjoitti:Edestä voi säätää toe-in-toe-out arvot, camber ja Caster arvot.
Takaa voi säätää toe arvot ja camber arvot vaikka ei olekaan yhtä helppoa kuin NG 9-3:ssa.
Taakse on mahdollista saada epäkeskopultteja. Edessä ei tarvita niitä.
Eli tarkoitus oli nimenomaan kysyä normaalikeinoin (so. normaalissa geneerisessä rengasliikkeessä/korjaamossa 3d-suuntaimin) tehtäviä säätöjä. Ei mitään erikoisosia.
Tämä lähinnä siksi, kun nuo tuntuu aina säätävän vain aurauksen edestä eikä koske mihinkään muuhun vaikka kone näyttää mitä sattuu. Selitykseksi tulee lähinnä jotain epämääräistä arvojen hyvyydestä tai säätömahdollisuuden puuttumisesta.
Sen verran suolaisia on nuo hinnat, että soisi kuitenkin käytävän kaikki säädöt läpi vaikka se vähän pultinvääntöä vaatisikin...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Re: Pyöränsuuntaus
Tähän täydennyksenä, että kuulemma normaalikonstein säädettävissä on aurauskulmat edessä sekä takana.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Re: Pyöränsuuntaus
Höpö, höpö ei OG 9-5:ssa. No se tietysti riippuu kuinka paljon haluaa esimerkiksi negatiivista camberia.hma kirjoitti:Tähän täydennyksenä, että kuulemma normaalikonstein säädettävissä on aurauskulmat edessä sekä takana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Pyöränsuuntaus
Normaalikonstit = työkaluin rengasliikkeessä ilman mitään lisäosia.core2 kirjoitti:Höpö, höpö ei OG 9-5:ssa. No se tietysti riippuu kuinka paljon haluaa esimerkiksi negatiivista camberia.hma kirjoitti:Tähän täydennyksenä, että kuulemma normaalikonstein säädettävissä on aurauskulmat edessä sekä takana.
Osaatko kertoa kuinka nämä muut säädetään jos tiedät?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Re: Pyöränsuuntaus
Ensinnäkin Saab 9-5:sen takapyörien camber kulmien säätö ei ole normaali toimenpide ja se on tilattava verstaalta erikseen. Saab verstailta ainakin tältä puolen lahden löytyy HPA CCD SENSOR WHEEL ALIGNMENT SYSTEM ja tämä on sovellettu kaikille saabin eri versioille, ohjelma kertoo säädön edistyessä normi arvot ja ja myös muutetut arvot ellei ajateltua arvoa voida soveltaa kertoo ohjelma myös tämän, tälle nelipyöräsäätämiselle on oma nosturinsa jossa ei muita remontteja tehdä.hma kirjoitti: Normaalikonstit = työkaluin rengasliikkeessä ilman mitään lisäosia.
Osaatko kertoa kuinka nämä muut säädetään jos tiedät?
EDIT: Lisäys linkki HPA videoon juutuupissa. http://youtu.be/RTMsam3XTjI
Luulen näin, että tämä täkäpään säätö jää melko varmaan rengasliikkeeltä tekemättä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Pyöränsuuntaus
core2 kirjoitti:Ensinnäkin Saab 9-5:sen takapyörien camber kulmien säätö ei ole normaali toimenpide ja se on tilattava verstaalta erikseen. Saab verstailta ainakin tältä puolen lahden löytyy HPA CCD SENSOR WHEEL ALIGNMENT SYSTEM ja tämä on sovellettu kaikille saabin eri versioille, ohjelma kertoo säädön edistyessä normi arvot ja ja myös muutetut arvot ellei ajateltua arvoa voida soveltaa kertoo ohjelma myös tämän, tälle nelipyöräsäätämiselle on oma nosturinsa jossa ei muita remontteja tehdä.hma kirjoitti: Normaalikonstit = työkaluin rengasliikkeessä ilman mitään lisäosia.
Osaatko kertoa kuinka nämä muut säädetään jos tiedät?
EDIT: Lisäys linkki HPA videoon juutuupissa. http://youtu.be/RTMsam3XTjI
Luulen näin, että tämä täkäpään säätö jää melko varmaan rengasliikkeeltä tekemättä.
ei tuossa ole mitään ihmellistä joka paikassa jossa on nelipyöräsuuntaus pystyy kyseiset säädöt tekemään ja yleensä tehdäänkin ihan jo auton kulkusuunnan takia. tosin kyseisiä säätöjä tehtiin jo sillon kun vehkeet oli mitä oli.
saab 9-5 aero wagon -02