Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Nxi »

No se löysä nyt tietenki hyppää aina eri paikkaan noin pysähdyksissä. Riippuen miten venttiilit painaa nokkia ja vääntää sitä kautta nokka-akseleita.
pvdriver kirjoitti:öljynpaineet hukassa kiristimeltä tai kiristin muuten rikki, ei kiristä ketjua.
Kyllä se jousella kiristää ja räikkä pitää asennossa, öljy sitten vain tasoittaa värinöitä. Eniveis kiristin on jotenni korkannu nyt, vaikka käsittääkseni harvinaista orkkis osilla.

Toki vasta ropattu, että joku voinu mennä pieleen vaikka en keksi kyllä mikä :)
* 9-5 Aero MY03 *
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Tuossa valokuvassa ketju roikkuu sen näköisesti ettei ois kiristintä lainkaan. Jotain pitää olla kunnolla rikki, jos on kerta paikoillaan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2526
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ettei vaan ole jo kasattu ketju löysällä? Kasatessa vetää se pakonokan puoli kireelle ja kattoo että jää se 15 niittiä nokkapyörien keskimerkkien väliin. Pyöritellä käsipelin pari kiekkaa ja kattoo että merkit täsmää, ketju on kireellä ja tuo 15niittiä siinä välissä.
Tarkista merkit ja asenna nokkapyörä alottaen pakopuolesta (vedä kireälle). Jätä 15niittiä keskikohtien väliin. Älä hämäänny kun näyttää löysältä. Asenna ketun kiristin (kiristin vapauta ja laita kasaan, asenna jousi systeemi erikseen perästä). Pyöritä konetta ja tarkista että merkit pysyy ja kaikki näyttää ok. Nokkapyörät ja ketjun kiristimen runkoosa 63Nm.
Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

otin sen jousi hässäkän irti ja pyörittelin jakomerkin kohalleen. 15 niittiä ja jäi kireälle tuo ketjun väli. laitoin jousihässäkän perään ja pyörittelin konetta -> oli kireällä taas. koppa kiinni ja käyntiin -> toimi taas 5km koe ajo toimi ihan kuten pitää mutta sitten rallatus alkoi taas.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

tuossa kiristimen kanta on 13mm niin oliskohan tuo joku ei orkkis kun ohjeissa oli 14mm kanta ? vai typo.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kiristimen jousen tulppa 12mm, itse kiristin 27mm.
Olen kuullut tapauksesta, jossa itse kiristin oli vialla ja räikkä pääsi antamaan myöten, jolloin jakopää rallatteli. Korjaantui kiristimen vaihdolla.
Itse nokkapyörät on 14mm kantaisilla pulteilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

Hook kirjoitti:Kiristimen jousen tulppa 12mm, itse kiristin 27mm.
Olen kuullut tapauksesta, jossa itse kiristin oli vialla ja räikkä pääsi antamaan myöten, jolloin jakopää rallatteli. Korjaantui kiristimen vaihdolla.
Itse nokkapyörät on 14mm kantaisilla pulteilla.
Kuva

Siinäpä se.

Ja joo 12mm ja 27mm, itekki sekoilin ton tulpan koon kanssa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nyt ilmeisesti olen nähnyt myös kuvan viallisesta kiristimestä..? :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja V-M »

Muutama "viallinen" kiristin tullut vastaan. 2 väärin asennettua joissa kuvan mukaiset jäljet. Eli kiristetty paikalleen jousen kanssa (tai ilman jousta) niin että tuo "jalka" on ollut ulkona. ja 1 jossa tuo "jalan" vastin oli irronnut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko missä linkki sitten oikeaoppiseen kiristimen asennukseen? :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

Tämä kyllä omasta mielestä asennettiin luisti sisässä ja ilman jousta ja kiristyksen jälkeen jousi,tappi+tulppa mutta voihan olla asennus vika tai sit kiristimessä oli "jotain"

PCS kertoi että kynsi vikainen kiristin on tullut vastaan heillä kerran.
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Amatöörin huomioita ekasta kannen takaisin laitosta:
Ens kerralla katson merkit suurinpiirtein kohdilleen ennen kannen asennusta. Nimimerkillä kansi momenttiin ja sitten alkoi mietintä että meniköhän venttiilit kieroon kun yläkuolo päällänsä ykköses.. ..oletuksena että selvisin tästä säikähdyksellä.

Ens kerralla en pyörittele konetta ilman ketjunkiristintä. Nimimerkillä säätelin jakoa kohdalleen laiskuttaan pyöritin ilman kiristäjää ja nokkahan pääsee siinä vähän lipsumaan. Eli pyörähtää löysänä ja saattaako iskeä venttiiliä mäntään jossain pytyssä?(jako ei siis paljoa sivussa).

Sitten tuli mieleen että käyttääkö kaikki öljyä noissa kansipulttien kiinnilaitoissa? jos siis joillain jää kansi vuotamaan niin onko öljytty pultti kunnolla? vaikuttaa pirun paljon momentteihin jos on öljyä ohjeen mukaan niin menee huomattavasti tiukempaan.

pari tuntia mallailin jakoa kohdilleen.. Onko katastrofi jos on pykälä sivussa? Nyt se on siinä missä merkit parhaiten passas kohdilleen mutta onne kyllä niin suurpiirteiset :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vinkki, merkkaa tussilla ketjuun rattaiden merkit. Sattuu helposti ja nopeasti jako samaan missä olikin. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Itellä ainakin remontin aikana kettinki siirtyi alapyörällä jotenka sitten ei taida tussit pitää paikkaansa? Ekan kerran laitoin jaon kohdilleen ja olin ihan saletti että se on siinä. Kuitenkaan ei näköjään pakopuoli ollut riittävän kireällä kun pyörittelyn jälkeen se olikin jo sivussa. En vaan osannu :D
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Alarattaan alapuolen ympärillä on ohjuri, joka estää ketjun hyppäämisen alarattaalla.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin