Sammuilee itsestään
Sammuilee itsestään
Tuossa viikko sitten oli kaasuläppäkotelo mennyt limp-home asentoon, sen laitoin takaisin ja nollasin koodit. Pari päivää ja noin 30km ajot sujuneet aivan normaalisti, kunnes tänään kaksi kertaa noin 30-40km/h vauhdissa ohjaustehostin hävisi ja auto vaan sammui, moottorinvikavalo paloi kun oli vielä virrat päällä. Sitten uudestaan käyntiin ja toimi ihan normaalisti; ei vikavaloja. Tämän teki kaksi kertaa, mikähän voisi olla? Vikakoodin lukuun en ihan heti pääse. Lisäksi tyhjäkäynti jo pidemmän aikaa ollut hieman epätasainen, olen epäillyt sytytyskasettia, voisiko olla syynä myös tämän päiväisiin ongelmiin? 9-5 2,0t vm 2000.
Re: Sammuilee itsestään
laittakee hyvät immeiset tuo huippusalainen paikkakuntatieto tohon avatariin...
joku voi hyvällä tsäkällä lukasta ne hiton koodit lähi-esson parkkiksella kahvipalkalla
joku voi hyvällä tsäkällä lukasta ne hiton koodit lähi-esson parkkiksella kahvipalkalla
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Sammuilee itsestään
Jep, anteeksi, en ollut huomannut laittaa paikkakuntaa näkyviin. Mutta kyselinkin vain vinkkejä jos vaikka jollain vastaavanlaisia kokemuksia ollut joskus.
Re: Sammuilee itsestään
Moro,
omassa saappaassa kampiakselin asentotunnistin aiheutti satunnaisia sammumisia.
omassa saappaassa kampiakselin asentotunnistin aiheutti satunnaisia sammumisia.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Re: Sammuilee itsestään
Täälä vähän vastaavanlainen tilanne, eli aamusta lähdin käymään autolla matkahuollossa ja takaisin tullessa tulin moottorijarrutuksella risteykseen ja käännyin vasemmalle, niin yhtäkkiä ohjaus meni raskaaksi ja huomasin, että valoja palaa mittaristossa ja auto tuntui sammuneen, mutta heräsi eloon pelkästään sillä, kun painoin kytkimen pohjaan...
Tämän jälkeen ajoin auton tallin eteen ja auto kävi tyhjäkäyntiä paikallaan niin kauan, että tarkistin matkahuollon kautta tulleen paketin sisällön oikeaksi.
Tämän jälkeen kuuntelin konehuonetta hetken ja katsoin paikat nopeasti läpi, mitä nyt purkamatta näin ja lähdin taas ajelemaan.
Seuraavaksi tulin taas moottorijarrutuksella valoihin johon auto sitten pysähdyttyään sammui vaikka kytkin oli jo pohjassa ja käynnistyi nyt vasta avaimella.
Lähdin viemään autoa takaisin tallille ja ihan kuin jotain kihnutusta olisi kuulunut ja pientä naputusta, mutta ainakin tuo kihnutus VOI kuulua ebc:n jarruista ja naputus sachsin sre -kytkimestä (vaikka tuo jälkinmäinen ei normaalisti kuulu, kuin tyhjäkäynnillä ja paikallaan).
katsoin sidistä, että yhtään vikakoodia ei ollut muistissa, auto ei ole limb-moodissa, kun kävin vielä kaverin kanssa ajamassa testilenkin, jolla vika ei palannut tällä kertaa.
Tankissa on etanolia, eikä bensaa ole nimeksikkään seassa...
Viime keväänä autoon on laitettu walbron 255lph pumppu, sytytyskasetti (alkup.) ja tulpat, maf-anturi ja kampiakselin-asentoanturi ja paljon muutakin, viri-/huolto-osaa.
Mistähän tuota vikaa osaisi alkaa etsimään?
Olisi pitänyt huomenna lähteä reissuunkin, mutta taitaapa se jäädä tuolla autolla tekemättä...
Tämän jälkeen ajoin auton tallin eteen ja auto kävi tyhjäkäyntiä paikallaan niin kauan, että tarkistin matkahuollon kautta tulleen paketin sisällön oikeaksi.
Tämän jälkeen kuuntelin konehuonetta hetken ja katsoin paikat nopeasti läpi, mitä nyt purkamatta näin ja lähdin taas ajelemaan.
Seuraavaksi tulin taas moottorijarrutuksella valoihin johon auto sitten pysähdyttyään sammui vaikka kytkin oli jo pohjassa ja käynnistyi nyt vasta avaimella.
Lähdin viemään autoa takaisin tallille ja ihan kuin jotain kihnutusta olisi kuulunut ja pientä naputusta, mutta ainakin tuo kihnutus VOI kuulua ebc:n jarruista ja naputus sachsin sre -kytkimestä (vaikka tuo jälkinmäinen ei normaalisti kuulu, kuin tyhjäkäynnillä ja paikallaan).
katsoin sidistä, että yhtään vikakoodia ei ollut muistissa, auto ei ole limb-moodissa, kun kävin vielä kaverin kanssa ajamassa testilenkin, jolla vika ei palannut tällä kertaa.
Tankissa on etanolia, eikä bensaa ole nimeksikkään seassa...
Viime keväänä autoon on laitettu walbron 255lph pumppu, sytytyskasetti (alkup.) ja tulpat, maf-anturi ja kampiakselin-asentoanturi ja paljon muutakin, viri-/huolto-osaa.
Mistähän tuota vikaa osaisi alkaa etsimään?
Olisi pitänyt huomenna lähteä reissuunkin, mutta taitaapa se jäädä tuolla autolla tekemättä...
Re: Sammuilee itsestään
Ohjaus meni raskaaksi -> tehostin ei toimi. Kun lisäksi kuuluu kihnutusta, lähtisin hakemaan vikaa moniurahihnan tienoilta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Sammuilee itsestään
Meni siis raskaaksi, kun auto tuntui sammuvan/sammuikin ja oli taas normaali, kun auto oli käynnissä.
Hihna on vaihdettu rullan kanssa alle 10t-km sitten, toki tuon jälkeen autoon laiteltiin kaikenlaista, kuten alakerran laakerit, jakopää, männät nokat jne, jo noiden edellä mainittujen huolto-osien lisäksi, eli se on ollut levällään muiden kanssa...
Hihnaa kyllä tarkasteltiin, kun auto oli pihassa käynnissä, eikä siinä ainakaan silloin mitään näkynyt/kuulunut.
Hihna on vaihdettu rullan kanssa alle 10t-km sitten, toki tuon jälkeen autoon laiteltiin kaikenlaista, kuten alakerran laakerit, jakopää, männät nokat jne, jo noiden edellä mainittujen huolto-osien lisäksi, eli se on ollut levällään muiden kanssa...
Hihnaa kyllä tarkasteltiin, kun auto oli pihassa käynnissä, eikä siinä ainakaan silloin mitään näkynyt/kuulunut.
Re: Sammuilee itsestään
Tietysti ohjaus muuttuu raskaaksi, jos kone sammuu. Sammumisen syitä voi taas olla useita, esim. bensapula, joku ap-letku poikki/irti, as-anturi, etc...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Sammuilee itsestään
Ei nyt takerruta siihen ohjaukseen, kun yritän vain kuvailla oireita ja itse tapahtumaa mahdollisimman tarkasti, että ongelman paikallistaminen olisi helpompaa.
Tajuan kyllä, että tehostaja on eloton jos auto ei ole käynnissä/pysy käynnissä...
Tajuan kyllä, että tehostaja on eloton jos auto ei ole käynnissä/pysy käynnissä...
Re: Sammuilee itsestään
Myös "uudetkin" osat voivat porsia...suapas kirjoitti: Sammumisen syitä voi taas olla useita, esim. bensapula, joku ap-letku poikki/irti, as-anturi, etc...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Sammuilee itsestään
^
Totta tuokin...
Alipaine-letkut ajattelin katsoa läpi sunnuntaina, kun pääsen taas auton luo ja siitä taas purkamaan pakkaa, helpoimmasta vaikeampaan.
Totta tuokin...
Alipaine-letkut ajattelin katsoa läpi sunnuntaina, kun pääsen taas auton luo ja siitä taas purkamaan pakkaa, helpoimmasta vaikeampaan.
Re: Sammuilee itsestään
Tsemppiä, vaikka nää välillä kyrsiikin... Mut silti ei vaiheta tojotaan, vaikka niitäkin on ollu, ja ilman vaivoja
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Sammuilee itsestään
Pientähän nämä vielä on mutta koko päivä on muutenkin mennyt täysin penkin alle, että sen vuoksi syö miestä nyt tavallista enemmän.
Eikä viatonta autoa ole vielä tehtykkään...
Eikä viatonta autoa ole vielä tehtykkään...
Re: Sammuilee itsestään
Tässä on nyt tullut tutkailtua ongelman aiheuttajaa vähän sieltä täältä, toki tietokoneen ääreessä vasta, kun en ole auton luona käynyt sitten eilisen...
Ja kysymys kuuluukin, että jos virtalukon pohja on vaihtokunnossa, niin siitäkään ei ilmeisesti jää vikakoodia mihinkään, mutta autoon tulee mielenkiintoisia ongelmia, mahdollisesti jopa tämä edellä mainittu sammuminen ajosta?
"Etsi" toiminnolla löytyi vähän suuntaa antavaa tietoa, mutta en nyt suoralta kädeltä rupea vielä osia tilailemaan.
Ja kysymys kuuluukin, että jos virtalukon pohja on vaihtokunnossa, niin siitäkään ei ilmeisesti jää vikakoodia mihinkään, mutta autoon tulee mielenkiintoisia ongelmia, mahdollisesti jopa tämä edellä mainittu sammuminen ajosta?
"Etsi" toiminnolla löytyi vähän suuntaa antavaa tietoa, mutta en nyt suoralta kädeltä rupea vielä osia tilailemaan.
Re: Sammuilee itsestään
Ei tule koodia. Muutenhan se antais koodin joka kerta , kun kääntää virrat pois.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333