Fcod 4864

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Noniin nakut katsottu, mitä muistiin oli jäänyt.
Eli: Knk1= 10, Knk2= 4, Knk3= 2, Knk4= 2 ja Mifi 1 tästä viime vedosta, kuten muistelin.

Lisäksi testattiin 2- ja 3-vaihteet kevyemmällä kaasunkäytöllä 5000rpm/min molemmat, eikä CE-valo alkanut vilkkumaan ja lisäksi 4-vaihde n.4100rpm/min eikä valo vilkkunut silläkään, ylemmäs ei menty kun suora loppui.

Reilummalla kaasun käytöllä CE-valon saan vilkkumaan kaikilla edellä mainituilla vaihteilla, eikä tarvi mennä edes tuohon viiteen tonniin kierroksissa.

Huomenna pitäisi ajella vajaa 200km tienpäällä ja kysymys kuuluukin, että kannattaako tuolla sinne lähteä, vaikka ajelisi nätisti?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi lähteä kun ajelee nätisti. Tuo nakutuslaskurihan ei nollaannu sitten auton sammutusten välissä tms. joten onko nuo nakut katsottu deltana verraten ennen ja jälkeen vedon vai miten? Jos on, niin sitten käy jostain syystä laihalla vedossa ja se polttoainepaine olisi todella tärkeää selvittää.
Jos ei, niin on sen verran matala lukema että tuskin se laihalle vetää. Näkyykö muuten taustapeilissä harmaata tai mustaa pakokaasua vedon aikana?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Katsoin siis nuo Knk:t, kun löin auton käyntiin ja kaivoin ne arvot sidistä.

Muistissa oli vieläkin tuo sama Fcod 4864 siitä vedosta, kun testattiin täyskaasulla ja isolla vaihteella, että miten ahtopaine ja ilmamassa käyttäytyy ja niiden arvot, kun CE-valo alkaa vilkkumaan.
Ja nyt kun ajettiin korkealla kierrosalueella, mutta kevyellä kaasujalalla, niin mitään ongelmia ei ollut, eikä nuo Knk:t Mifi:t yms, muuttuneet miksikään.

Niin ja auto ei savuta ei harmaata, eikä mustaa savua.

Eipä tuota bensapainetta täällä saa oikein katsottua, kun tuo millä katsottiin oli korjaamolta ja muut mittarit mitä saisi käyttöön on noita koti-patentti virityksiä, enkä kyllä ala niitä tuohon ruuvailemaan...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo eli siinä on kaikki knockit mitä on kertyneet sen jälkeen kun ecu on flashattu tai akku on käynyt irti. Siihen nähden todella vähän, en usko että vetää sitten kovin laihalle. Saattaa olla että menee rikkaalle.

Sitä savua kysyin siksi koska kyllä bensalla sieltä putkesta aina selvä harmaa savuvana tulee kun täyskaasuvedon ottaa ja lambda on 0,8 kieppeillä, kaikissa autoissa. Ei tietenkään normiajossa tai tyhjäkäynnillä kun lambda on 1.

Mulla on täällä bensanpainemittari joka sopii tukin nippaan, joten mahdollisen ongelman pystyy kyllä hyvin toteamaan, korjaaminen tietysti voi olla sitten aikaavievää riippuen siitä mikä on syynä..

Eihän se CE valo "katalysaattorille haitallisen" misfiren takia turhaan vilkuttele, vaan jostain syystä muutama prosentti sykleistä on misfireä. Liian rikkaalle veto kyllä voisi tämän aiheuttaa, mutta kun ei sitä laajakaistalambdaa ole. Putkessahan kuitenkin on varmaan paikka toiselle lambdalla ennen kattia jotta dynossa saa kytkettyä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Sitä minä itsekkin mietin, että jos joudutaan rautaa vaihtamaan autoon, niin mistä nappaa sitten uudet osat, kun eihän minulla ole ylimääräistä palikkaa enää tallissa yhtään. :?
Uusia tulppia löytyy kolme satsia (otan mukaan säätöön) ja vanhat alkuperäiset osat, mutta eipä paljoa muuta.

Vaikka olenkin ikuinen pessimisti, niin toivon tosiaan, että pelkkä säätö riittää tuolle autolle...

Ja kyllä putkessa on kaksi lambdan paikkaa.
Alla olevassa linkissä on se Ferritan downpipe/katti combo mikä autosta löytyy:

http://www.ferrita.com/en/car/rostfria- ... -2-3t-aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juu, hyvällä tuurilla tarve on vain hienosäädölle. Pakopesähän ahtimessa on kovin pieni, joten mahdollistahan on että tuolla yläkierroksilla täysi veto päällä on huuhtelu niin huonoa että suuri määrä pakokaasuresiduaaleja sylinterissä yhdistettynä "turvarikkaaseen" seokseen vain aiheuttaa liian haastavat olosuhteet palamiselle -> misfireä.

Yksi helppo konsti muuten jota voisit kokeilla, kun tulppia kerran on iso määrä... pienennä kärkiväli vaikka 0,8-0,9 milliin ja kokeile loppuuko misfire.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Vajaan 190km reissulta kotiuduttu ja tarkistin nakut kesken ajonkin ja lisäähän niitä oli tullut, tosin vain ykköseen suurinosa...

Eli: Knk1 28, Knk2 4, Knk3 3 ja Knk4 2.

Eli 1 +18, 2 sama, 3 +1 ja 4 sama

Normaalia ajoa mennen/tullen ja vain yksi ohitus tulomatkalla ja sekin kevyellä kaasun käytöllä 5-vaihteella.

Enhän minä näistä mitään tiedä, mutta eihän tuo voi olla hyvä asia? :roll:

Ja vielä pitäisi yksi tuollainen 190km reissu heittää (voin käydä toisellakin autolla) ja sitten vielä säätöreissu +600km/suunta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eihän +18 nakua ykköseen ihan hyvä tulos ole jos vain yksi kevyt ohitus oli. Ykkönen yleensä noissa helpoiten nakuttaakin. Tosin väännättämällähän niitä nakuja helpoiten tulee kun ahdot on korkealla ja kierrokset matalat.

Ei se normaaliajolla silti hajoa, kyllä se polkemista siihen vaatii. Mutta hieman epäilisin kuitenkin että vetää laihalle. Kyseisellä fuelmapilla on menty n. 0,8 lambdalla 1500-1600mg/C massoilla joten ei pitäisi ihan laihalle mennä 1400mg jos ei jotain vikaa ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

No luonnollisesti, kun täällä riittää mäkeä ja mutkaa ja taas mäkeä, niin kaasua saa pumppailla vähän väliä, niin kyllähän ne ahdot nousee väkisikin välillä ja varskinkin, kun 4-/5-vaihteilla mennään lähes kokoajan...
En silti tinttaa lappua lattiaan, kun pitää kiihdyttää vaan vain sen mitä tarvitsee. :)

Mutta hyvä tietää, että ei tarvi särkymistä pelätä ihan vielä.
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Taas tyrkyttää tuota Fcod 4864:sta.

Kapine oli viime viikon maalarilla, hain tänään pois. Akku on lähes totaalisen kaputt, ja kapine lähti nippanappa käymään ilman apuvirtaa maalarin pihasta (oli siis seissyt yli viikon sisällä, maanantai-iltana oli ajettu riviin ja keskiviikkona puolen päivän jälkeen hain pois.) Heti ruudusta lähtiessä nykäisi muutaman kerran, tielle päästyä pari kertaa. Isolla tiellä pelasi ihan ok, mutta tuossa melkein kotona (vajaa 10km ajoa) ympyrästä lähtiessä pari reilumpaa nykäisyä, CE-valo ja vikakoodi. Tallin oven edessä annoin käydä joutavaa hetken ja selailin SIDiä, lambda pyöri plussalla 2000-2500! Pistin laturilla lisää virtaa ja päätin ottaa riskin käydä tuolla vehkeellä Sysmässä (n. 250km lenkki).

Mennessä seurasin lukemia, niin mReq ei tunnu menevän yli 750. mAir seuraa mReq:iä hyvin ja Pinl vastaa mAir:ia.
Viime tankkauksessa pistin RE85:n päälle 58 litraa 98:a, silti Ca85 näytti ajossa veto päällä 850, moottorijarrutuksessa vähän laskee.

Tuossa ennen kotiintuloa kirjailin SIDistä seuraavat lukemat:
Amul 1134
Ca85 850
mAir max 700 (sitten alkaa rykiminen)
Pinl 1100-1200
Adap 0
Lamb +2500

Kulkee hienosti ja käy nätisti, kunhan ei yritä polkea reilummin. Lambdako tuossa olis porsinut?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Ja vika löytyi: bensapumpun letku irti. Kumma juttu että kuitenkin noinkin hyvin liikkui.

Tosin kerkisin sen lambdankin vaihtamaan, vaihdoin sit kumminkin vanhan takaisin, kun tuntui toimivan.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Aivan sama homma oli mulla, lähti jonkun 5 kertaa irti sitten oli todettava et henkon pumppu oli jotenkin virheellinen. Suppilon muotonen oli lähtö joten ostin pcs:ltä walbron.

Jännä et pystyi ajamaan viimesimmällä kerralla vaikka letku oli irti, aiemmin ollaan keräilty romut tien varresta.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lepisto89 kirjoitti:Aivan sama homma oli mulla, lähti jonkun 5 kertaa irti sitten oli todettava et henkon pumppu oli jotenkin virheellinen. Suppilon muotonen oli lähtö joten ostin pcs:ltä walbron.

Jännä et pystyi ajamaan viimesimmällä kerralla vaikka letku oli irti, aiemmin ollaan keräilty romut tien varresta.
kuinka te olette tuon pumpun vaihtaneet? niin että siihen tulee pätkä sitä kumiletkua? itse laitoin OG satkun pumpun jossa 6mm lähtö niinkuin alkuperäisessäkin ja laitoin sen suoraan alkuperäiseen letkuun kiinni va vielä klemmarin varmistukseksi.

putki katki ensin siitä vanhan pumpun ensimmäisen letkun "kauluksen" kohdalta niin siihen jää hyvä levitys päähän, sitten uuden pumpun messingille lämpöä ja myös putkelle, kun molemmat ovat lämpöiset niin survaista ne yhteen ja siinä pysyy.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Poikki vaan t- haarasta putki ja riippuu onko pumpussa 6mm vai 8mm lähtö. Jos 6mm niinkun mun tapauksessa niin kuorii putken pois vielä haarasta. Satkussa mulla on 8mm lähtö ja sen mukaan letku suoraan t-haaraan mistä ei ole kuorittu putkea pois. Siinä on sillon se vaara et se ei saata pysyä kiinni.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Fcod 4864

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lepisto89 kirjoitti:Poikki vaan t- haarasta putki ja riippuu onko pumpussa 6mm vai 8mm lähtö. Jos 6mm niinkun mun tapauksessa niin kuorii putken pois vielä haarasta. Satkussa mulla on 8mm lähtö ja sen mukaan letku suoraan t-haaraan mistä ei ole kuorittu putkea pois. Siinä on sillon se vaara et se ei saata pysyä kiinni.

jep, tuota tuntuu monella olevan että letku on irti lähtenyt, tuossa minun tapauksessani juuri se on estetty tekemällä alkuperäistä asennusta vastaava asennus. OG satkun pumpussa siis on juurikin 6mm niinkuin alkuperäisessäkin..
sitten tietysti joutuu jo ehkä tekemään jotenkin toisin kun kolmatta pumppua laittaa kun tuo alkuperäinen putki alkaa käymään lyhyeksi..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin