Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jami_K
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 13:11
Paikkakunta: Manse

Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Jami_K »

Elikäs potilaana on -03 mallin 150hv etanoolia syövä menopeli. Pitkin talvea ollut kovilla pakkasilla nykimistä ja mifiä kylmäkäynnistyksissä jota piti tutkia kelien lämmittyä mutta nytten vika tuli ajettua ulos kun vedettiin lappulattiassa pitkälti yli sallittujen nopeuksien, jonka seurauksena tuli seuraavanlaista jälkeä:

KuvaKuvaKuvaKuva

Ennen kuin rupean miettimään korjausta niin kiinostaisi selvittää syy miksi näin on käynyt, koska turha korjata jos syytä ei ole poistettu. Ilmeisen laihaihalla on menty mutta vain nelonen mennyt tohon kuntoon ja ykkösessäkin sanottavaa mutta 2/3 pytyt oikein hyvät kun hoonijäljetkin näkyy. Olisiko syytä suuttimissa tai pa-pumpussa vai olenko ihan hakoteillä? Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan koska ikinä ennen en ole autosta lohkoa noin osiin purkanu, ja on tässä jo WISsiä aika paljon tavattu sekä tätä loistavaa foorumia :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oliko ilmamassamittarin kuntoa testattu ennen vahinkoa ... ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmamassamittari tai suutinvika tulee ensimmäisenä mieleen myöskin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jami_K
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 13:11
Paikkakunta: Manse

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Jami_K »

Ei ole testattu ilmamassamittaria, ainoat tehdyt toimenpiteet on ollut perushuoltoja sekä sytkäkasetti vaihdettu syytä nykimiseen ja mifeihin etsiessä. Pystyykö ton ilmamassamittarin kuntoa jotenkin vielä toteamaan kun kone on jo osina? Kannattaisko tarkistaa bensanpaine 3bar, pumpuntuotto min 700ml/30s ja suuutinten tuotto B235 176ml+-7ml maks ero14ml? Tollaset tavote arvot kaivoin noille.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

kymmenen kertaa todennäköisempää että immu rikki.
Voi sen testata ehjässä autossa jossa open sid aktiivisena
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja mestari »

syytä nykimiseen ja mifeihin etsiessä

mitä on mifit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

MiFI T7 auton SID Infossa: MisFire eli virhesytytys.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ihmeletessä noita kuvia sulaneesta männästä kävi mielessä että jos käyttää RE85:sta polttoaineena niin seuraako ilmamassamittarin virheellisestä toiminnasta samalla tavoin mäntä vaurio kuin bensaa käyttäessä?
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei niin helposti, mutta mahdollista kyllä. Ilmamassamittari pitää olla aina kunnossa, tärkein yksittäinen komponentti T7 autossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ihan vain mielenkiinnosta onko tiedossa tapausta taikka tapauksia että etanoolilla olis menny mäntä särki kun immu on ollut viallinen ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Elikäs potilaana on -03 mallin 150hv etanoolia syövä menopeli.
Onko tämä nyt sitten semmonen ensimmäinen ?

Oliko retanoolia tankissa kun pimahti ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

150e maksaa posteineen neo brotherssilta uus genuine ilmamassamittari joten turha on riskeerata konetta sen tähden. Uus massamittari vaan tilalle jos vähänki epäilyttää että se vois olla paskana.
Jami_K
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 13:11
Paikkakunta: Manse

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja Jami_K »

Kiitos kaikille jo tähän mennessä kommentoineille. Etanoolilla mentiin kun konerikko tapahtu ja autohan on siis softattu etanoolille jos fakiiri sitä tarkoitit? Uutta massamittari tietenkin pistetään jos tosta lohkosta ruvetaan rakentaan konetta. Pitää nyt hoonata jotta näkee onko pytyssä vauriota vai pientä naarmua joka häipyy hoonilla, tämä todennäköisesti sunnuntaina ja samalla tarkistetaan noi bensapuolenjutut joista kirjottelin aikasemmin.

Olisi mielenkiintoista jokatapauksessa tietää että syyllinen on ilmanmassamittari eli jos mansen lähistöltä löytyisi joku joka pystyis tarkistamaan asian niin rohkeasti vaan viestiä tännepäin.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mulle voi sen immun tuoda testattavaksi. Itse ainakin käyn testilenkillä softauksen jälkeen jokaisen auto kanssa ja vertailen mAir ja Pinl lukemia josko immu on sen verran kriittisessä tilassa että tulisi vaihtaa samantien. On nimittäin paljon halvempi ja helpompi vaihdettava osa kuin koko moottori.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikatl73
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Marras 12, 2010 10:16
Paikkakunta: Kemiö

Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta

Viesti Kirjoittaja mikatl73 »

Mulla oli auto tänään huollossa Saabin mekaanikolla. Hän kävi sen kanssa lenkillä ja ihmetteli koneen käyntiääntä. Ennen softausta kone kävi todella pehmeästi ja hiljaisesti myös kiihdyttäessä. Nyt murisee "kunnolla". Hänen mielestään käyntiääni ei ollut ehjän koneen ääni. Niinkuin olisi nakutusta tai jonkinlaista laakerivikaa. Autolla ajettu Biopowerina pari kk. Käyntiääni muuttui välittömästi softauksen jälkeen. Tänään vaimo sanoi että kiihdyttäessä ääni olis muuttunut kovemmaksi Pääsiäisreissun jälkeen, jolloin ajoin itse sillä 1300km. Auto muuten vaimon käytössä. Vikakoodeja ei ole (paitsi lambda anturi 2 joka pitää vaihtaa). Mekaanikko epäili onko sytytys sittenkään oikein.

Niin, huollossa huomattiin että vasemmanpuoleisin pakosarjan pultti on poikki. Se on ilmeisesti mennyt nyt, koska en ainakaan muista sen olleen poikki, kun ostin auton.

Mitäs noiden arvojen pitäisi Ecussa pitäisi näyttää, kun ilmamassamittari kunnossa?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Vastaa Viestiin