Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja oju » Ma Syys 02, 2013 15:57

Minulle väitettiin että imupuolen lisäksi ahdistaa pakopuoli -> 3" dp King cobran kanssa voi olla eri asia kuin pelkkä King Cobra. Subjektiivisesti olen havainnut että 3" dp lunasti imupuolenkin muutosten toteutumattomat lupaukset, mutta se voi johtua pelkästä äänestäkin :lol:

Avatar
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi » Ma Syys 02, 2013 17:13

Eikö kaikki riipu siitä mitä tehoja ottaa autosta ulos? Vai? Ja jos niin, edelleen onko tuo pillikobra mihin asti ok?

Tässä tuore kuva kobrastani.
Kuva
Saab 9-5 SE 2.3t, 2000, 4-Speed Automatic, BioPower Stage 1 (260Hp / 375Nm)
Saab 9000CD 2.0t E85, B204E, 1996, Manual, Stage 1, T7 APC Mod.
#5866

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9111
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ma Syys 02, 2013 17:39

Kobria on femmoissa kolme eri, muistin vaan väärin mihin asti mehupilliä oli. Eli 2,3t:ssäkin on se vielä MY2000, vaikka imusarja ja suuttimet on jo uudempaa mallia sekä kakkoslambda jne. löytyy. 2001-2005 on kaikissa sama "keskikokoinen" tai "aero" kobra. 1998-2000 on mehupilli, paitsi aerossa jo 2000 se keskikokoinen. 2006-> B235L/R on isoin, muissa edelleen se normikoko.

Jos noita nyt oikeasti haluaisi vertailla niin pitäisi mittailla huipputehon kohdalla alipainetta ennen turboa. Mutta kyllä sitä pikkukobraakin voi mitsun kanssa käyttää, se vain rajoittaa tehoa jonkin verran. Tuskin nyt paljoa yli 10 hepasta puhutaan vrt. keskikokoinen, 15T:llä. Hyöty on melko olematon jos ajaa e85:lla vakiosuuttimilla, kun ahtoja pitää muutenkin rajoittaa yläkierroksilla.

Alkuperäiseen huoleen vastaten, kyllä sen mehupillin kanssa pärjää jos tarkoitus on ottaa 230hv etanolilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Veketti » Ke Syys 04, 2013 20:01

Shadow_Fi kirjoitti:Niin ja tosiaan se putki ennen ilmasuodattimen koteloa. Sekin täytyy vaihtaa aeron putkeen? (http://photo.platonoff.com/Auto/2006110 ... nlet_Pipe/)
Jos jotakuta kiinnostaa, niin tuo isompi snorkkeli löytyy numerolla: 12846127 ja maksaa ~40e.

arska-66
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja arska-66 » La Syys 14, 2013 18:04

Nyt on uusi mitsu kiinni ja uusi imucobra ja voi jösses mikä nautinto verrattuna garrettiin :lol:
Arska Saab Klubijäsen no:5106

Avatar
BNordic
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 18, 2009 18:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja BNordic » Pe Loka 04, 2013 09:30

Terve.

Kuinkahan tiukaksi tuo tila tuolla alhaalla menee tuolla 06 -> pitempi kaulaisella turbolla?
Omaani 03 aeroon pitäisi turbo vaihtaa ja mietin kun on tälläinen http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 44297.html jo siellä kiinni. Onko tosiaan mahdoton yhtälö, eli must hommata lyhyt kaulainen?

Tommi
9-5 Aero -03

Avatar
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2200
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Hook » Pe Loka 04, 2013 10:00

Tuo ruottalaisten imuputki turaus on tehty aikoinaan vanhalle pitkäkaulaiselle mitsulle virityksenä. Väittäsin että 06 ja uudempien kingcobra lyhykaulaisella mitsulla on virtaavampi kun tuo vanha ruottalaisten "viritysosa" pitkäkaulaisella.. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Avatar
BNordic
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 18, 2009 18:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja BNordic » Pe Loka 04, 2013 10:21

Perusteluita väittämälle?

Ja tosiaan puhuin taas ohi suuni. Päinvastoinhan ne meni, eli vanhemmassa pitkäkaulainen ja uudemmassa lyhyt... No enihau, lyhyt kaulaiselle mitsulle must have 06 cobra?

Tommi
9-5 Aero -03

Avatar
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2200
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja Hook » Pe Loka 04, 2013 10:50

Kun pyörittelet käsissäsi tuota rosterista "viriosaa", niin huomaat, että se on halkaisijaltaan varsin pieni alhaalta mutkan kohdalta kuten alkuperäinenkin pitkäkaulalle tehty. Kun taas otat kingcobran käsiisi, niin se on selkeästi paksumpi tuolta alhaalta mutkan kohdalta - onhan tilaa sen luokkaa sentinen enemmän joka on hyödynnetty kingcobrassa.
Valitettavasti ei ole esittää mittaustuloksia. Vain visuaalinen arvio ahdistuksesta.
Sitten tuo rosterinen istuu melko huonosti oikeastaan kaikkeen. eli yläkiinnikkeeseen (kulma aavistuksen väärä), turboon, (ei keskittävää reunusta), huohotus banjoon (kulma ihan vino) bcv:hen (ihme ruuvivirityskorvakko), sekä saa ranetella bypassilta tulevaakin letkua...
Suosittelen eritoten, jos haluaa heitellä rahaa hukkaan eikä laadullakaan niin väliä. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

Avatar
BNordic
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 18, 2009 18:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja BNordic » Pe Loka 04, 2013 11:16

Visuaalisesti katsottuna on se ainakin väljempi kuin 03 aeron orkkis cobra. Ja aikanaan meni paikalleen suht hyvin, banjon liitos oli toki vino, mutta pienellä ranetuksella sekin osui.
Edelleen esitän kysymystä, käykö tuon "viri"kobran kanssa 06 Mitsubishi millään lailla, vai onko sen kaveriksi ostettava pitkäkaulainen vanhempi versio?
Toinen vaihtoehto tietenkin on ostaa 06 Mitsubishi sekä uudempi orkkis kobra..

Tommi
9-5 Aero -03

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja pvdriver » Pe Loka 04, 2013 11:23

omani aion kyllä kasata tuolla rosteriröörillä koska se on helvetin paljon avarampi verrattuna -08:n alkuperäiseen garretin kylkeen tulevaan cobraan.

Onkos joku tutkinut ahtoputkien eroja, uuden muovisessa on puolivälissä ihmeellinen litistys kun taas vanhan alumiininen on tasapaksua kokomatkan? Ahtopaineanturille pitää vain vanhempaan tehdä uusi laippa jos ei käytä vanhan mallin erillisiä map- ja iat -antureita, kumpi lie parempi?

Avatar
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Paikkakunta: Haukipudas (Oulu)

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä » Pe Tammi 31, 2014 12:57

Tämä ei siis ole Mitsukka, mutta voi kiinnostaa joitain.

Uusia Troll R (Garett T2811) turboja on nyt saatavilla ainakin rajoitetusti ja melko huokeaan hintaan 550 ekeä.

Näyttää olevan ykköskoppaseen 9-3:seen ja siinähän on ollut sekä B2x4 että B2x5 moottoria. Asentuuko molempiin ja siten myös mahdollisesti 9-5:een? Vai onko niissä moteissa suuria eroja ulkoisesti? Onko tämä trolli jotenkin parempi kuin Aeron mitsu?

http://www.cardyourcar.eu/?product=gare ... -i-troll-r

Linkin perusteella olisi 9-5:een?

Edittiä: Ahaa, eli vanhat 300/305 hv Hirsch virit tunnettiin Troll R nimellä ja nimenomaan 9-5 mallissa.
9-5 Aero BioPoweroitu -04 Klik
Ex: 9-3 2.0T Turbo Sport 200hv -99 (RIR-884)

SuoTimo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo » To Elo 22, 2019 09:23

Vanha topikki - mutta nostetaan silti...

Haaveissa vaihtaa GT17 TD04:ään - vanhat linkin näyttää olevan kuolleita tuosta turbokampanjasta...

Saab webshopista löytyy kyllä TD04 sekä se king cobra osanumerot...
Mutta kysymys: mikä on se osanumero jolla saa tarvittavat putket yms. hilut tuohon konversioon marmoritiskiltä?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4224
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja vesa67 » To Elo 22, 2019 11:47

Minulta löytyy hyvät soviteosat joilla vanhat putket voi käyttää jos ei löydy koodeja. Samoin king kobra tarvii sitten lyhytkaulaisen mitsun, vakio vanha kobra pitkäkaulaiselle riittää hyvin jos suuttimia, putkistoa ja softaa ole samalla päivittämässä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

SsyvisS
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2019 08:32

Re: Saab turbokampanja osa 2: 9-5 Mitsubishi turboahdin

Viesti Kirjoittaja SsyvisS » Su Syys 01, 2019 09:43

Laitoin vesa67 viestiä sulle

Vastaa Viestiin