Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Elikäs alkoi esiintyä taas tuo smetana ongelma. Toiminut ok huohotinpäivitysten ja turbon vaihdon jälkeen. Turbolla ajettu n. 35000km. Ja viime öljynvaihdosta 4000km. Mitäpä veikkaatte alkaako turbo taas oikuttelemaan, vai olisko joku takaiskuventtiili? Ajattelin viisaimmilta kysyä neuvoa kun lukenut aika paljon aiheesta kauhujuttuja.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

mulla melkein samoilla kilometreillä alkaa uusi turbo taas pukkaamaan öljyä imukanavaan. Smetanaa ei tule
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Öljynkierron ja letkujen + takaiskujen tarkistus. Huohotinpäivitykset ok?

Käyttäisin öljypohjan kyllä auki ja sen puhdistus myös + öljyjen/suodattimen vaihto.

Mitä moottoriöljyä olette kovasuo ja aajule00 käyttäneet?
-*-Elämä on-*-
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

nittifemma kirjoitti:Öljynkierron ja letkujen + takaiskujen tarkistus. Huohotinpäivitykset ok?

Käyttäisin öljypohjan kyllä auki ja sen puhdistus myös + öljyjen/suodattimen vaihto.

Mitä moottoriöljyä olette kovasuo ja aajule00 käyttäneet?

Huohotinpäivitys ok. Öljypohjaa ei ole käytetty auki, huollossa totesivat mulle viimeksi ettei ole tarpeellista. Ajattelin kokeilla tosiaan öljyn vaihtoa, mutta pitäisi ensin saada hiukan ohjeita mitä kannattaa tehdä ennen kuin laittaa uudet öljyt ja suodattimen.
Täytyy huomenna käydä hakemassa uusi takaiskuventtiili ja lähteä siitä eteenpäin. Samalla voisi käydä tosiaan läpi kaikki letkut. Ja puhdistus.

Öljynä olen käyttänyt Mobil 0-40, jota suositellaankin.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tUrpoEinari kirjoitti: Autossa on nyt ilmeisesti tämä modifikaatio 2:
Kuva

JugiBoyn 2.3 tuprautteli pakkasaamun jälkeen savut. Etsimisen jälkeen kuvassa punainen nuoli kohtaan C, niin putki imukanavaan umpitukossa. Kun se avattiin niin savut hävis sentien.
Minun 2.0 tutkittiin tänään ja samasen letkun kiinnityskohta venttiilikopan muoviliittimeen umpitukossa. Syy etsintään oli se kun avasi öljyntäyttökorkin ei käynti muuttunut mutta huohotinhöyry leijaili konehuoneeseen. 3 millin poranterällä sain reijän auki. Ei enää leijunut höyryt ja koneen ääni muuttui korkin avaamisen jälkeen.
Näissä molemmissa on kopralta lähtevässä putkessa joka muuttuu letkuksi t-haaraan ja siitä erisuuntiin, se venttiili joka on lähinnä tulipeltiä, niin oli vettä täynnä eli jäätyi pakkasella. Tuossa kuva on eri versio kuin meidän autoissa. Kopralta lähtevä putki on eri versio.
Sitä vaan että kun vaihdatte tuota venttiiliä niin tarkastakaa samalla että molemmat päät on auki.

Ei voi olla että meidän molemmissa 9-5 on ainoita tukossa olevia. :lol: :mrgreen:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

tUrpoEinari kirjoitti:
tUrpoEinari kirjoitti: Autossa on nyt ilmeisesti tämä modifikaatio 2:
Kuva

JugiBoyn 2.3 tuprautteli pakkasaamun jälkeen savut. Etsimisen jälkeen kuvassa punainen nuoli kohtaan C, niin putki imukanavaan umpitukossa. Kun se avattiin niin savut hävis sentien.
Minun 2.0 tutkittiin tänään ja samasen letkun kiinnityskohta venttiilikopan muoviliittimeen umpitukossa. Syy etsintään oli se kun avasi öljyntäyttökorkin ei käynti muuttunut mutta huohotinhöyry leijaili konehuoneeseen. 3 millin poranterällä sain reijän auki. Ei enää leijunut höyryt ja koneen ääni muuttui korkin avaamisen jälkeen.
Näissä molemmissa on kopralta lähtevässä putkessa joka muuttuu letkuksi t-haaraan ja siitä erisuuntiin, se venttiili joka on lähinnä tulipeltiä, niin oli vettä täynnä eli jäätyi pakkasella. Tuossa kuva on eri versio kuin meidän autoissa. Kopralta lähtevä putki on eri versio.
Sitä vaan että kun vaihdatte tuota venttiiliä niin tarkastakaa samalla että molemmat päät on auki.

Ei voi olla että meidän molemmissa 9-5 on ainoita tukossa olevia. :lol: :mrgreen:

Kiitos vinkistä, täytyy tsekata asia heti huomenna.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kysymys vielä aiheeseen liittyen. Pitäisikö jäähdytin flektin jäädä pyörimään hetkeksi auton sammuttaessa? Tämä ominaisuus oli ainakin 9000 Saabeissa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Termos »

tUrpoEinari kirjoitti: Autossa on nyt ilmeisesti tämä modifikaatio 2:
Kuva
Jos tuon pikkuletkun (C) nyppää irti venttiilikopan nipasta ja koittaa puhaltaa siihen, niin pitäisikö ilman suhista jotakuinkin vapaasti imusarjaan, kun auto on sammuksissa?

Koitin puhaltaa tuon -98 femman letkuun, eipä mun keuhkoilla ilmaa liikkunut koneen suuntaan pätkääkään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Termos kirjoitti:
tUrpoEinari kirjoitti: Autossa on nyt ilmeisesti tämä modifikaatio 2:
Kuva
Jos tuon pikkuletkun (C) nyppää irti venttiilikopan nipasta ja koittaa puhaltaa siihen, niin pitäisikö ilman suhista jotakuinkin vapaasti imusarjaan, kun auto on sammuksissa?

Koitin puhaltaa tuon -98 femman letkuun, eipä mun keuhkoilla ilmaa liikkunut koneen suuntaan pätkääkään.

kyllä pitäisi. koita nyt vielä tuon takaiskun jälkeen puhaltaa letkuun niin näkee onko vika siinä tai josko olisi väärinpäin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Termos »

mikkoimp kirjoitti: kyllä pitäisi. koita nyt vielä tuon takaiskun jälkeen puhaltaa letkuun niin näkee onko vika siinä tai josko olisi väärinpäin..
Tänks, taisi tuprauttelun syy selvitä :D

Takaiskuventtiili on oikein päin ja ehjä, virtaus vain kaasuläpän suuntaan. Venttiilikopan pienet metalliputketkin tarkistin, auki olivat, mutta rassasin ja huuhtelin ne varmuuden vuoksi.
Enpä sitten hoksannut tarkistaa tuota huohotuksen vapaata virtausta imusarjaan :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Eli vika nyt ilmeisesti korjattu. Vaihdettu takaiskuventtiili ja parit letkut samalla. Näytti ainakin toistaiseksi ajon jälkeen öljyt ok kuntoiselta. Seurataan tilannetta.

Ja öljyn haju katosi myös, ainakin mun nenästä.

Kiitos siis taas kaikille tiedoista ja vinkeistä!
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
zaappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 10:22

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja zaappi »

Samaa vikaa, smetanaa, ollut omassa 2001 2.3t saappaassa.

Smetanat varmasti loppuu kun ilmat on plussan puolella ja on uudet öljyt ja suodatin...

Näiltä sivustoilta viisastuneena ( ? ) tilasin Pro car serviseltä noin viiden euron O-rengas-sarjan. Öljypohja ja sihti totaaliseen puhdistukseen ja voi ensi talvi mennä
ilman smetana kyttäilyä...???
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Mulla tuota smetanaa ei esiintynyt huohotinpäivityksen ja turbon vaihdon jälkeen.
Öljyt olivat tänne asti olleet kirkkaat ja hyvät.
Eilen ajelin lenkkiä ja öljyt näyttivän olevan jo paremman näköiset ja smetanaa ei kertynyt.

Seuraavaksi voisi toisaan miettiä tuota öljypohjan puhdistusta kunhan seuraava huolto tulee eteen.

Ja tosiaan kaikilla joilla tuota smetanaa esiintyy niin tosiaan huohotuspuoli kannattaa tutkia ja puhdistaa huolellisesti.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja oju »

Ei smetanaa tule jos huohotus on kunnossa, vaikka jopa kaksi merkkiliikettä väitti normaaliksi ilmiöksi kostealla ilmalla.
Tarkista että letkut ehjiä, puhtaita sisältä ja ettei takaiskut takeltele. Sisäpuolelta öljyiset takaiskut kannattaa vaihtaa suosiolla.

Itselleni ei smetanaa ole tullut sen jälkeen kun hoidin tuon huohotuksen kuntoon n. 100 000 km sitten.
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Smetanaa taas 9-5 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

nittifemma kirjoitti:Öljynkierron ja letkujen + takaiskujen tarkistus. Huohotinpäivitykset ok?

Käyttäisin öljypohjan kyllä auki ja sen puhdistus myös + öljyjen/suodattimen vaihto.

Mitä moottoriöljyä olette kovasuo ja aajule00 käyttäneet?
5-30W synteettinen. Öljyä menny nyt 10tkm:llä vajaa litra... seuraan tilannetta turbon osalta, esim. puhdistan epä-säännollisesti öljyt pois putkista. putkiin kertyy öljyä, joka sitten välistä tuprahtaa sin. savuna ulos. kumminkin n. 30tkm piti ajaa ennenkuin tuprahti eka kerran, siis vissin normi juttu.

öljypohja+pumppu+sihti putsautettu/vaihdettu Aineella vajaa vuosi sitten. Huohotinpäivitys tehty.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Vastaa Viestiin