Cruise kuoli ja vikavalo palaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Cruise kuoli ja vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja nevist »

Mitäs sanotte tytöt ja pojjaat tällasesta:
9-5 2,3 Turbo Autom. -00. Cruise temppuli aluksi ja sitten kuoli kokonaan. Cruisen merkkivalo kyllä palaa normaalisti, kuten myös moottorin vikavalo :!: , mutta ei havaittavia käyntihäiriöitä.
Testerillä löytyy vikakoodi P1577 (jarruvalokatk.). Niitähän on tässä kaksikin, jarruvalolle ja cruiselle. Katkaisimien vaihtaminen ristiin vaan ei muuta tilannetta miksikään :( ja jarruvalot toimivat kuitenkin normaalisti. Joku viisas tiesi että takalukun johtosarjavika voisi aiheuttaa tuollaista, mutta kun sieltäkään ei löydy vikaa... :( .
Kilometrejä autolla on takanaan runsaat 100 tkm.
Sellainen kummallisuus autossa on, että EPC:n mukaan jarruvalokatkaisijat ovat keskenään erilaisia, mutta tässä yksilössä ne ainakin ovat samoja, mallia cruise. Kukaan ei liene niitä vaihtanutkaan, eli ovat olleet siellä tuollaisena tehtaalta asti ja toimineet hyvin tähän asti.
Nyt meni sormi kyynärpäätä myöten suuhun - olisko viisaammilla ideoita cruisen elvyttämiseksi??? Help! och Hjelp! :oops:
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

NG900:ssa cruise lopetti kerran toimintansa ja syyksi paljastui kytkinpolkimen katkaisin. Tai itse asiassa ei katkaisijassa mitään vikaa ollut vaan ilmeisesti kytkin oli kulunut tai jotain, koska poljin ei enään painanut riittävästi katkaisijaa ja sen takia cruise ei mennyt päälle.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

jehhe kirjoitti:NG900:ssa cruise lopetti kerran toimintansa ja syyksi paljastui kytkinpolkimen katkaisin. Tai itse asiassa ei katkaisijassa mitään vikaa ollut vaan ilmeisesti kytkin oli kulunut tai jotain, koska poljin ei enään painanut riittävästi katkaisijaa ja sen takia cruise ei mennyt päälle.
Tutkin tontussa samoja ongelmia. Sulla nevist on automaatti, joten siellä ei ole kuin jarrupolkimessa katkaisin. Tonnarissa oli ainakin sekä sähköinen kytkentä, että alipainekytkin polkimessa. Ei tarvitse olla muuta vikaa kuin levy, jossa kytkin on kiinni siirtyy millin löysän kiinnityksen vuoksi. Tällöin cruisen poljinkytkin ei enää "irroita", vaan poiskytkentä , joka normaalisti tapahtuu jarrua painamalla, on koko ajan päällä.
Helppo tarkastaa yleismittarilla ja pitkillä mittapäillä, onko vika kyseisessä kytkimessä.
Korjaus tapahtuu siirtämällä poljinkytkintä "ulospäin" siten, että polkimen yläasennossa katkaisin ei ota kontaktia, ja tiukka kiristys päälle.
Toivottavasti vika olisi tämä, koska helppo korjata. :)

Auto on sen verran tuore, että piirilevyssä tuskin on vikaa. Kylmäjuotokset tulevat esiin vasta myöhemmin. Mikäli 9-5:ssä on alipainepumppu cruiselle, on se myös yksi vikamahdollisuus, letkuvuoto tms. (en ehtinyt tutkia EPC:stä, onko niin).
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9-5:ssa on sähköinen cruise kuten on kaasuläppäkin. Itselleni on kylmäjuotokset jo ainakin valojen valvontarelettä kiusannut!

Itse lähtisin hakemaan vikaa noista kytkimistä ja johdoista/liittimistä, yleismittari käteen ja katsoa että sähkö kulkee siellä missä pitää!!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
kitinka
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 13:20

Re: Cruise kuoli ja vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja kitinka »

nevist kirjoitti:Mitäs sanotte tytöt ja pojjaat tällasesta:
9-5 2,3 Turbo Autom. -00. Cruise temppuli aluksi ja sitten kuoli kokonaan. Cruisen merkkivalo kyllä palaa normaalisti, kuten myös moottorin vikavalo :!: , mutta ei havaittavia käyntihäiriöitä.
Testerillä löytyy vikakoodi P1577 (jarruvalokatk.). Niitähän on tässä kaksikin, jarruvalolle ja cruiselle. Katkaisimien vaihtaminen ristiin vaan ei muuta tilannetta miksikään :( ja jarruvalot toimivat kuitenkin normaalisti. Joku viisas tiesi että takalukun johtosarjavika voisi aiheuttaa tuollaista, mutta kun sieltäkään ei löydy vikaa... :( .
Kilometrejä autolla on takanaan runsaat 100 tkm.
Sellainen kummallisuus autossa on, että EPC:n mukaan jarruvalokatkaisijat ovat keskenään erilaisia, mutta tässä yksilössä ne ainakin ovat samoja, mallia cruise. Kukaan ei liene niitä vaihtanutkaan, eli ovat olleet siellä tuollaisena tehtaalta asti ja toimineet hyvin tähän asti.
Nyt meni sormi kyynärpäätä myöten suuhun - olisko viisaammilla ideoita cruisen elvyttämiseksi??? Help! och Hjelp! :oops:
Aero vm. 2001: Sama Cruise vika + sumuvalovika: syy: johto poikki jossain takana, missä kulkevat lähekkäin. Vika korjaantui vartissa, kun edellisen kerran vikaa oli etsitty joltain onnettomalta pari päivää ja osattiin siis paikallistaa tällä kertaa heti.
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Terve ! Samaan ongelmaan törmäsin tuossa syystalvella... Gruise ja pakkivalot herkes pelittämästä . Syy paljastui mittailujen jälk. Maadotushäiriöksi , korista takaluukun sisään menevässä suojaputkessa (kuminen haitariputki) oli maadotusjohto poikki . Joka taas johtui liian sinkeelle vedetystä johtosarjasta ja suojaputkessa olevan "liukupalan" jäätymisestä kiskoihin kiinni .
Vastaa Viestiin