Käsijarrun säätö.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mistäs löytyy -01 farkku femmassa käsijarrun säätö?
Pitäis otta löysät pois että alkaa pitää...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Takapyörien "ylimmästä" pultinreijästä säätämällä "siipiratasta" kengät loittonee toisistaan..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kenkien säädön lisäksi on käsijarruvaijerin säätö. Pääsee käsiksi kuskin kyynärtuen alla olevasta säilytystilasta.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mainiota! Kiitoksia!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Eikä sitten säädetä sitä vaijeria niin lyhyeksi, että kengät eivät pääse palautumaan "kotiasentoon". Muuten aina toinen jää herkästi hieman laahaamaan toista enemmän.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Raser »

Miten muuten nuo käsijarrukengät voivat yleensäkään kulua ollenkaan,
koska niitähän käytetään käsittääkseni vain kun käsijarrukahvasta vedetään käsijarru (-kengät) päälle???

Omasta aerosta oli kengät ja kaikki säädöt ym. aivan loppu, niiin ettei "kässäri" pitänyt yhtään, ei edes tasaisella...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Talven käsijarrukikkailuissa :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja melberi »

On kyllä (oman) vanhan femman käsijarru niin epäluotettava ja epätasainen, ettei mitään liikkuessa tapahtuvia kikkailuja tehdä. Joka vuosi sama rumba, käsijarrun säätäminen katsastuskuntoon. Puolia ei saa samanlaisiksi millään ja jarru ottaa parhaassakin tapauksessa vasta reilulla kahvanvedolla.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja blair »

melberi kirjoitti:On kyllä (oman) vanhan femman käsijarru niin epäluotettava ja epätasainen, ettei mitään liikkuessa tapahtuvia kikkailuja tehdä. Joka vuosi sama rumba, käsijarrun säätäminen katsastuskuntoon. Puolia ei saa samanlaisiksi millään ja jarru ottaa parhaassakin tapauksessa vasta reilulla kahvanvedolla.
+1
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Eihän ne käytössä varsinaisesti kulukaan (, kun tuo ei juurikaan houkuta leikkimiseen).

Kuluminen tapahtuu, kun jokin (mekanismi itse jumittaa, jumittava vaijeri tai väärät säädöt) saa ne laahaamaan. Lisäksi alkuperäisten kenkien lähestyessä teini-ikää näyttäisi kitkapinnat rupeavan vanhuuttaan murentumaan ja irtoilemaan liimauksistaan, jolloin sitten viimeistään pääsee viettämään laatuaikaa vaihtamalla ne.

E
timonik
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 23:03
Paikkakunta: Häme

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja timonik »

Lisäkysymys aiheeseen.
Kuinka hyvin käsijarrun täytyy pitää katsastusta varten, jotta menisi läpi. Säätöjen jälkeen näyttäisi pitävän alamäessä, kaltevuus n. 30°.
Toisaalta auto ryömii eteenpäin tyhjäkäynnillä, vaikka käsijarru on päällä ja vaihde D-asennossa. Eli täytyykö auton pysyä paikoillaan D-asennossa kässäri päällä?
9-5 Wagon 2.0tA -06
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

timonik kirjoitti:Lisäkysymys aiheeseen.
Kuinka hyvin käsijarrun täytyy pitää katsastusta varten, jotta menisi läpi. Säätöjen jälkeen näyttäisi pitävän alamäessä, kaltevuus n. 30°.
Toisaalta auto ryömii eteenpäin tyhjäkäynnillä, vaikka käsijarru on päällä ja vaihde D-asennossa. Eli täytyykö auton pysyä paikoillaan D-asennossa kässäri päällä?

aika jyrkkään mäkeen olet autosi saanut ajettua, monen talonka harjakattokaan ei ole noin jyrkkä, ei siitä sen enempää, 30% voin uskoa kaltevuudeksi...
aika siinä ja siinä taitaa ola meneekö läpi jos D:llä alkaa ryömiö, mutta jos 30 asteen mäessä pysyy niin se kyllä tuntuisi jo mielestäni että menisi läpi..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo siis ryömii ainakin 30 asteista talonkattoa ylöspäin pelkästään D päällä? ;)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
timonik
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 23:03
Paikkakunta: Häme

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja timonik »

mikkoimp kirjoitti:
timonik kirjoitti:Lisäkysymys aiheeseen.
Kuinka hyvin käsijarrun täytyy pitää katsastusta varten, jotta menisi läpi. Säätöjen jälkeen näyttäisi pitävän alamäessä, kaltevuus n. 30°.
Toisaalta auto ryömii eteenpäin tyhjäkäynnillä, vaikka käsijarru on päällä ja vaihde D-asennossa. Eli täytyykö auton pysyä paikoillaan D-asennossa kässäri päällä?

aika jyrkkään mäkeen olet autosi saanut ajettua, monen talonka harjakattokaan ei ole noin jyrkkä, ei siitä sen enempää, 30% voin uskoa kaltevuudeksi...
aika siinä ja siinä taitaa ola meneekö läpi jos D:llä alkaa ryömiö, mutta jos 30 asteen mäessä pysyy niin se kyllä tuntuisi jo mielestäni että menisi läpi..
Joo, tais mennä suureet sekaisin eli kaltevuushan ilmoitetaan yleensä varmaankin prosentteina. Tarkoitin siis n. 30% kaltevuutta.
Joka tapauksessa kässäri pitää alamäessä automaatin ollessa vapaalla. Tasaisella maalla D:llä käsijarru ei pidä autoa paikoillaan tyhjäkäynnillä.
Katsotaan, meneekö näillä säädöillä katsastuksesta läpi.
9-5 Wagon 2.0tA -06
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja mike »

eeskola kirjoitti:Eihän ne käytössä varsinaisesti kulukaan (, kun tuo ei juurikaan houkuta leikkimiseen).

Kuluminen tapahtuu, kun jokin (mekanismi itse jumittaa, jumittava vaijeri tai väärät säädöt) saa ne laahaamaan. Lisäksi alkuperäisten kenkien lähestyessä teini-ikää näyttäisi kitkapinnat rupeavan vanhuuttaan murentumaan ja irtoilemaan liimauksistaan, jolloin sitten viimeistään pääsee viettämään laatuaikaa vaihtamalla ne.

E
Ja näin oli sitten päässyt käymään vissiin täälläkin. Jokavuotista käsijarrun säästöurakkaa tehdessä huomasin, ettei toinen puoli ota millään tarttuakseen. Levy irti ja kas kummaa - molemmat kengät vailla kitkapintaa. Kannattaa kyllä oikeasti ainakin joskus irrottaa jarrukengät ja herkistellä rummun sisällä olevaa mekanismia kun se näyttää jumittuvan ruosteen myötä ajan saatossa.

Käsijarrun säätöhän meni virallisesti muistaakseni näin:


1. Kyynärnojan lokerosta pohjakumi irti ja 10mm pitkällä hylsällä mutteria auki niin paljon, että vaijerit on taatusti löysällä.

2. Pyörä irti ja säädetään "tähtipyörällä" jarrukenkiä ulospäin niin kauan että levy ei enää pyöri.

3. Kierretään "tähtipyörää" toiseen suuntaan sen verran että levy taas pyörii.

4. Kun molempien puolien jarrukengät on säädetty oikealle etäisyydelle rummusta laitetaan pyörät paikalleen.

5. Vedetään käsijarrukahva 1. naksahdukseen ja säädetään jarruvaijerin säätömutteria sen verran, että takapyörät juuri pyörivät. Käsijarrukahvan naksahduksilla 2-3 pitäisi takapyörien lukittua.


Ja kun perä nostetaan ilmaan niin ei tietenkään jätetä autoa pelkän tunkin varaan...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin