Käsijarrun säätö.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ja rullia pyöritetään erisuuntiin, eripuolella. Omassa oli toisen pyörän säätö löysimässä asennossa. Vähän aikaa huuhailin, ennenkuin hokasin pyörittää säätöä erisuuntaan. :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ei välttämättä. Riippuen siitä, että kuinka päin säätöpalikat on on kenkien välissä, määrää suunnan. Molemmin päin näkee. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja 900S »

Voi jösses! Piti säätää femman käsijarru kondikseen katsastusta varten ja ihmettelin kun ei säätövivusta tapahtunut yhtään mitään meisselillä avittaen.
No, jarrulevy pois ja levyn mukana tipahti jousi ja jousilautanen! Eli toinen niistä lyhyistä jousista mitkä jarrukenkiä pitää paikoillaan.
Nyt on oikeastaan (vähintään kaksi ongelmaa):

a) Se jousilautanen on niin huonokuntoinen, että en arvaa edes yrittää laittaa sitä enää paikoilleen. Tuskin kauaa pysyisi kuitenkaan. Mistä uusi? Saako esim. Saabilta ostettua pelkän jousen lautasineen, vai tuleeko siinäkin puoli autoa mukana?

b) Onko mitään toivoa saada pakettia yksin kasaan? Vaikuttaa nimittäin siltä, että vaikka mukana olisi kaveri, homma olisi silti hemmetin vaikea. Siinähän täytyy painaa jarrukenkää paikoilleen, samalla kun yrittää pitää sovitella jousta "tikun" läpi ja vieläpä yrittää sovittaa se hemmetin jousilautanen "tikun" nokkaan!!
Lukkopihdeillä kyllä voisi saada kengän pysymään paikoillaan...
HUOH sanon minä :(
9-5 2,3t Wagon `06
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Motonetin asennussarjassa on nuo lautasetkin. Pystyy tekemään yksinkin asennuksen.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kiitos t.t.j!! 5,9€ ei ole edes paha.
Onko vinkkiä miten sen saisi parhaiten yksin tehtyä? Vai ihan tekemällä vaan :)
9-5 2,3t Wagon `06
Jlinden
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 07, 2010 16:01

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Jlinden »

Vaihdoin tänään taakse uudet levyt, palat ja samalla käsijarrukengät. Niiden pienten jousilautasten ja jousten paikalleen asentaminen ei ollut ainakaan minun sormilla helppoa, mutta menihän ne lopulta. Ruuvimeisselin, pienien pihtien ja muutaman kirosanan avulla menivät lopulta paikoilleen.
Motonetin asennussarjan mukana tulee myös ne jousi "tikut", mutta niitä ei pysty vaihtamaan irroittamatta pyörän napaa, joten jätin ne vaihtamatta.
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Ei sitä kenkää tarvitse millään kiinni pitää. "Tikun" saat pysymään paikoillaan kun laitat vaikka talttapäisen meisselin sinne jarrukilven taakse kiilaksi.

Sitten vain jousi paikoilleen ja esim. kapeakärkisillä pihdeillä ujutat sen lautasen jousen päälle. AD:n myymässä asennussarjassa jouset oli ainakin niin jäykät, että vasta vähän lyhentämällä sain kiinni. Alkuperäiset oli huomattavasti löysemmät.
ex-9-5 2.0t '00
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja 900S »

justus5 kirjoitti:Ei sitä kenkää tarvitse millään kiinni pitää. "Tikun" saat pysymään paikoillaan kun laitat vaikka talttapäisen meisselin sinne jarrukilven taakse kiilaksi.
.
edit. Huomenna Motonettiin ja jarrut kasaan :)

Kiitos vinkeistä!
9-5 2,3t Wagon `06
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Jlinden kirjoitti:Motonetin asennussarjan mukana tulee myös ne jousi "tikut", mutta niitä ei pysty vaihtamaan irroittamatta pyörän napaa, joten jätin ne vaihtamatta.
Hieman kun taivuttaa mutkalle, niin ne saa sieltä takakautta ujutettua paikoilleen ilman suurempia purkuoperaatioita. Mutta ei niitä turhaan kannata tosiaan vaihtaa.
ex-9-5 2.0t '00
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja kello »

Jouset voi myös nippusiteillä niputtaa minimipituuteet jolloin sen lautasen laitto helpottuu. Niputettu jousi tapin ympärille, lautanen paikalleen ja nippusiteet poikki. Osoittautui itselle helpoimmaksi metodiksi.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tälläinen työkalu näppärä kenkien jousien lautasten kanssa. Tästä myös edullisempia versiota markkinoilla.
http://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Jous ... 13380.html

og9-3/ng900:ssa saa tapit vaihdettua tarvittaessa pikkaisen taivuttamalla. 9-5:ssa toinen tappi on aika mahdottomassa paikassa ilman navan irroitusta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TK-9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2013 17:05
Paikkakunta: Salo

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja TK-9-5 »

Elikkäs tuli hylky katsastukses ku kuskinpuolen käsijarru ei pidä. Sen puolen vaijeri on löysempi selkeästi verrattuna toiseen. Otetaanko vaijerin löysät pois kabiinin säädöstä vai takajarrusta suoraan ?
#5815
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11490
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja jus »

Pura ja herkistä jarrukenkien levitysmekanismi, eli satula, levy ja kengät irrota.
TK-9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2013 17:05
Paikkakunta: Salo

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja TK-9-5 »

Näin tein ja alkoi toimimaan mutta katsastuksessa taas hylätty. Jostain tulee löysää taas eikä pidä yhtään.

jos olisi joku halukas saabisti joka haluaisi tutkailla asiaa piakkoin ? 5.12015 viimeinen uusintanäyttö päivä

045 6333269 Tero
#5815
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2533
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Näin tein ja alkoi toimimaan mutta katsastuksessa taas hylätty. Jostain tulee löysää taas eikä pidä yhtään.
Ettei olisi joku sankari säätänyt vaijeria konsolista ja ei ole nyt kunnolla liikevaraa siellä pyörän luona käyttövivulla?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin