Saab 9-5 farmarin osto
Saab 9-5 farmarin osto
Tervehdys
Olemme vaihtamassa autoa ja hieman on tuo saab ruvennut kiinnostamaan. Auto tulee perheen käyttöön ja tilaa tarvitaan koska on lapsi ja iso koira. Auton pitäisi myös olla automaatti ja käydä bensalla. Budjetti tosiaan tuolla 10 - 15 tuhannen euron välissä. Tietenkin jos halvemmalla löytyy hyvä niin en pistä pahaksi. Ajattelinkin kysellä että onko tuollanen vajaa 200 tuhatta ajettu vielä hyvä peli ja onko hirveesti merkitystä onko vuosimalli 2005 vai uudempi koppasempi 2006? Itseäni miellyttää enemmän tuo uudempi koppasempi malli mutta enemmän myynnissä olevissa vanhemmissa malleissa on enemmän lisävarusteita. Olen etsinyt jo hieman tietoa kyseisestä autosta mutta haluisin teidän kommentteja minkälaisen saabin kannattaisi ostaa? Tällä hetkellä v70 volvo 1997 ja yli 400 tuhatta ajettu pirssi ajossa.
Olemme vaihtamassa autoa ja hieman on tuo saab ruvennut kiinnostamaan. Auto tulee perheen käyttöön ja tilaa tarvitaan koska on lapsi ja iso koira. Auton pitäisi myös olla automaatti ja käydä bensalla. Budjetti tosiaan tuolla 10 - 15 tuhannen euron välissä. Tietenkin jos halvemmalla löytyy hyvä niin en pistä pahaksi. Ajattelinkin kysellä että onko tuollanen vajaa 200 tuhatta ajettu vielä hyvä peli ja onko hirveesti merkitystä onko vuosimalli 2005 vai uudempi koppasempi 2006? Itseäni miellyttää enemmän tuo uudempi koppasempi malli mutta enemmän myynnissä olevissa vanhemmissa malleissa on enemmän lisävarusteita. Olen etsinyt jo hieman tietoa kyseisestä autosta mutta haluisin teidän kommentteja minkälaisen saabin kannattaisi ostaa? Tällä hetkellä v70 volvo 1997 ja yli 400 tuhatta ajettu pirssi ajossa.
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Olennaisinta on kai se, että vuosimalli on uudempi kuin 2004, jolloin siinä on jo tuorein huohotinpäivitys tehtynä. Muuten on kai makuasia, tykkääkö "Dame Ednasta" vai vanhemmasta ulkonäöstä enemmän. Viisasaammat ovat täällä kertoneet, että viirusilmän halogeenit ovat aiempaa versiota heikompitehoiset.
Joka tapauksessa tuollainen ~8 vuotta vanha auto on aina yksilö, joten itselläni ei ole kanttia sanoa, kumpi vaihtoehdoista olisi kategorisesti parempi. Puolensa kummallakin. 200 tuhatta kilometriä ei sinänsä ole vielä moottorille mikään saavutus, joten kyllä sen osalta uskaltaa ostopäätöksen tehdä. Turboja (Garrett) on tosin tuohon mittarilukemaan mennessä jouduttu jo uusimaan. Aero-malleissa on tehtaalta tullessa ollut jo kestävämpi Mitsun turbo. Sitten on ne alustaan liittyvät tyyppimurheet (puslat, kallistuksenvakaaja yms.) noilla kilometreillä joko jo kertaalleen uusittu, tai se on kohta edessä.
Bensafemman moottorinohjaussoftan saa muuten helposti päivitettyä myös fexifuel-malliksi, jolloin autoon voi tankata myös RE85-polttoainetta. Bonuksena saat myös vähän lisää tehoa ja vääntöä. Softaajia löytyy tältä foorumilta. Lisää allekirjoitukseesi paikkakunta, niin voidaan tarvittaessa vinkata lähimmän kaverin luo. Softauksen jälkeen kannattaa sitten tehdä öljysihdin ja -pohjan tarkistus. Tai miksei muutenkin. Tästä(kin) löytyy foorumilta juttuja ja ohjeita.
Joka tapauksessa tuollainen ~8 vuotta vanha auto on aina yksilö, joten itselläni ei ole kanttia sanoa, kumpi vaihtoehdoista olisi kategorisesti parempi. Puolensa kummallakin. 200 tuhatta kilometriä ei sinänsä ole vielä moottorille mikään saavutus, joten kyllä sen osalta uskaltaa ostopäätöksen tehdä. Turboja (Garrett) on tosin tuohon mittarilukemaan mennessä jouduttu jo uusimaan. Aero-malleissa on tehtaalta tullessa ollut jo kestävämpi Mitsun turbo. Sitten on ne alustaan liittyvät tyyppimurheet (puslat, kallistuksenvakaaja yms.) noilla kilometreillä joko jo kertaalleen uusittu, tai se on kohta edessä.
Bensafemman moottorinohjaussoftan saa muuten helposti päivitettyä myös fexifuel-malliksi, jolloin autoon voi tankata myös RE85-polttoainetta. Bonuksena saat myös vähän lisää tehoa ja vääntöä. Softaajia löytyy tältä foorumilta. Lisää allekirjoitukseesi paikkakunta, niin voidaan tarvittaessa vinkata lähimmän kaverin luo. Softauksen jälkeen kannattaa sitten tehdä öljysihdin ja -pohjan tarkistus. Tai miksei muutenkin. Tästä(kin) löytyy foorumilta juttuja ja ohjeita.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Kiitoksia vastauksesta. Pitää muistaa nuo ongelma kohdat ja kysellä sitten kun on oston hetki käsillä. Lisääkin vastauksia ja mielipiteitä saa laittaa.
Re: Saab 9-5 farmarin osto
En tiedä jäikö minulta jotin huomaamatta kun ostin aikoinaan -02 farkku aero manuaali. Hankintahinta oli noin 4-6th edullisempi verrattuna -04 een. Kaikki kehoittivat ostamaan tuon -04en tai uudemman huohotin ongelman päivityksen vuoksi. Maksoin muistaakseni 40e. huohotinpäivityksestä ja itse vaihdettua. Mitään huohotinongelmaa ei ole ollut ja nyt 100th km ajettu päivityksen jälkeen.
Kaverilla -06 uudenpi koppainen 140 hv farkku automaatti. Ainut mitä moitteilta olen häneltä kuullut, on kova kulutus. Vaikka omassa oli vakoina 250hv oli kulutus nurkka ajossa selvästi pienempi, kuten myös pitkällä matkalla. Itse en hänen autoaan ole kokeillut, etten tiedä mitä kehitys on tuonut tullessaan. Alustan " tayyppimurheet" kun vaihtaa, niin saa taas pitkään ajaa autolla joka menee suoraan, eikä vetele urissa. Softa päivitykseen kannattaa ottaa edellä mainitun lisäksi ehdottomasti myös ajovakaus ja sutimisen eston uudempi versio talvea varten. Päivitys onnistuu noin satasella foorumilaisten toimesta![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kaverilla -06 uudenpi koppainen 140 hv farkku automaatti. Ainut mitä moitteilta olen häneltä kuullut, on kova kulutus. Vaikka omassa oli vakoina 250hv oli kulutus nurkka ajossa selvästi pienempi, kuten myös pitkällä matkalla. Itse en hänen autoaan ole kokeillut, etten tiedä mitä kehitys on tuonut tullessaan. Alustan " tayyppimurheet" kun vaihtaa, niin saa taas pitkään ajaa autolla joka menee suoraan, eikä vetele urissa. Softa päivitykseen kannattaa ottaa edellä mainitun lisäksi ehdottomasti myös ajovakaus ja sutimisen eston uudempi versio talvea varten. Päivitys onnistuu noin satasella foorumilaisten toimesta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Femma on (bensa)automaattina kova syömään nurkkapyörittelyssä, siihen ei oikein ole poppakonsteja olemassa. Matka-ajossa menee kohtuullisilla lukemilla, bensalla alle seiskan lukemiakin, etanolilla ysin pintaan.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Eipä se huohotinongelmia kaikkia koneita vaivaakaan, mutta viattoman yksilön löytäminen on käytännössä tuurikauppaa. Tietenkin jos avaa venakopan ja mielellään myös öljypohjan ennen ostopäätöstä, niin pääsee jo aika hyvin selville tilanteesta...
Ihan Saabin virallisten kulutuslukemien mukaankin Aero-manuaalissa on pienin kulutus ja 2.0t 150hv automaatissa on suurin. Eroa voi tasoittaa softaamalla pikkukoneeseen lisää vääntöä, mutta automaatin mukavuudesta joutuu hieman maksamaan joka tapauksessa.
Eski
Ihan Saabin virallisten kulutuslukemien mukaankin Aero-manuaalissa on pienin kulutus ja 2.0t 150hv automaatissa on suurin. Eroa voi tasoittaa softaamalla pikkukoneeseen lisää vääntöä, mutta automaatin mukavuudesta joutuu hieman maksamaan joka tapauksessa.
Eski
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Mitkä on nuo "tyyppimurheet"? Linkkiä ketjuun?asillanp kirjoitti:...Kaverilla -06 uudenpi koppainen 140 hv farkku automaatti...
...Alustan " tayyppimurheet" kun vaihtaa, niin saa taas pitkään ajaa autolla joka menee suoraan, eikä vetele urissa.
tänx
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Eiköhän siinä viitata hyvin yleisiin taka-akseliston puslaremontteihin ja herkästi porsiviin takaiskareihin. Viirusilmissä (M06-) vakioalustakin on huomattavasti jämäkämpi kuin vanhemmissa ja oman käsitykseni mukaan iskarien kestokin on parantunut. Meidänkin M2007 kesti jopa korjaamonosturilla käynnin kovalla pakkasellla ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eski
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eski
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Otitko huomioon, että -02 autollasi oli ajettu jopa satoja tuhansia (riippuen paljon oli ajettu ostettaessa) huonommalla huohotuksella (vaikka sen 40 eurolla päivitkin), jonka takia ne ensimmäiset parisataa tuhatta on ajettu vaihtovälin loppumetreillä huonomilla öljyillä, kun karsta ei ole poistunut kunnolla huohotukseen, vaan jääneet pilaamaan öljyjä?asillanp kirjoitti:En tiedä jäikö minulta jotin huomaamatta kun ostin aikoinaan -02 farkku aero manuaali. Hankintahinta oli noin 4-6th edullisempi verrattuna -04 een. Kaikki kehoittivat ostamaan tuon -04en tai uudemman huohotin ongelman päivityksen vuoksi. Maksoin muistaakseni 40e. huohotinpäivityksestä ja itse vaihdettua. Mitään huohotinongelmaa ei ole ollut ja nyt 100th km ajettu päivityksen jälkeen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Mitä jos uudemmassa femmassa on huohotuksen takaisku ollut rikki ja tai joku huohotus letku ollut pidemmän aikaa poikki tai tukossa, niin onko vaikutus sama kuin vanhemmassa huohosti toimivassa huohotuksessa?Hook kirjoitti:jonka takia ne ensimmäiset parisataa tuhatta on ajettu vaihtovälin loppumetreillä huonomilla öljyillä, kun karsta ei ole poistunut kunnolla huohotukseen, vaan jääneet pilaamaan öljyjä?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Ei, kiitos suuremman öljyträpin ja lohkon paluun yms. pienten parannusten.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-5 farmarin osto
"Otitko huomioon, että -02 autollasi oli ajettu jopa satoja tuhansia"
Otin huomioon. 80th km mittarissa ostohetkellä ja öljyt vaihdettu 10 välein 60 asti. On totta että isommilla kilometrellä huohtuksen merkitys kasvaa, että hyvä kun Hook otti asian esille.
Raser
Jos tuli luettua myös aiemmat vastaukset niin "tyypimurheisiin" viittasi myös Pate jo aiemmin.... Takapään pusliin jne.. Ovatko nuo nyt " tyyppimurheita " tai ei, niin kuluvaa osaa ne tuntuvat olevan ainakin omassa ja muidenkin vastaavissa autoissa. Lisää tietoa takapään ongelmista löytyy haulla![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Otin huomioon. 80th km mittarissa ostohetkellä ja öljyt vaihdettu 10 välein 60 asti. On totta että isommilla kilometrellä huohtuksen merkitys kasvaa, että hyvä kun Hook otti asian esille.
Raser
Jos tuli luettua myös aiemmat vastaukset niin "tyypimurheisiin" viittasi myös Pate jo aiemmin.... Takapään pusliin jne.. Ovatko nuo nyt " tyyppimurheita " tai ei, niin kuluvaa osaa ne tuntuvat olevan ainakin omassa ja muidenkin vastaavissa autoissa. Lisää tietoa takapään ongelmista löytyy haulla
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Itsellä -00 mallin farkku Aero ja alkuperäisellä huohotin järjestelmällä mennään edelleen kun ei ole ollut mitään foorumilla mainittuja oireita ja öljyilläkin saa ajaa 10tkm eikä häivy yhtään ja öljynä on aina käytetty Mobilin rf 1 5/50 (0w öljyjä en ole koskaan katsonut tarpeelliseksi ottaa käyttöön) tosin autolla on ajettukin vasta 250 tkm ja mitä pusla hommiin tulee niin niitä on vaihdettu 2 kpl eli ne ylemmät pienet puslat eli ei niitä ihan oikeasti tarvitse jatkuvasti olla vaihtamassa ja virtalukon patruunan vaihdoin tuossa äskettäin joka sekään ei ollut kovin hintava homma.Terv.jäsen nro 744 Rovaniemeltä. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Päivitetty huohotusjärjestelmä poistaa pakokaasu/karstahöyryjä paremmin kampikammiosta huohotuksen mukana eikä jää jää koneen sisälle pilaamaan öljyjä ja näinollen öljy pysyy parempana pidempään. Tietty kukin huoltaa tai on huoltamatta haluamallaan tavallaan. ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Saab 9-5 farmarin osto
Se vaan saattaa olla jo myöhäistä sitten kun oireita ilmenee. En ymmärrä miksi jättää 40€ korjaus tekemättä kun sillä voi säästyä isoilta ongelmilta myöhemmin. Eihän sillä saa kuin jotain kolmasosatankillisen bensaa. Nämä tietyt ongelmakohdat (huohotus, kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit, ja öljysihdin puhdistus, esimerkkeinä mainitakseni) ovat helppoja korjata/tarkistaa, mutta voivat kostautua myöhemmin jos odottelee että kerkeää ongelmia ilmaantua.myllypa kirjoitti:Itsellä -00 mallin farkku Aero ja alkuperäisellä huohotin järjestelmällä mennään edelleen kun ei ole ollut mitään foorumilla mainittuja oireita...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.