APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Elikkäs eilen kun olin lähdössä reissuun niin 150km kohdalla n. 100km/h vauhdista tehot katoaa ja todella paksu valkoinen savupilvi näkyi tausta peilistä. Pääsin p-paikalle liukamalla ja avasin konepellin niin savua nousee ja moottorista kuuluu vähän väliä rahinaa. Öljyä tuli jostaki turbolta päin ja pakoaukoista. Auto kävi, mutta tosi huonosti ja savutti paljon. Ajattelin heti että turbo menny, mutta koneesta kuuluu todella ikävää rahinaa. Käytin siinä ventiilikopan auki ja ketju oli kyllä tiukalla ja pyöritti startatessa nokkaakseleita. Voiko olla että nuilla kilometreillä olisi jo koko kone entinen?! Ja autolla ajettu 95 bensalla. Mitä näissä on tyyppivikana? Onko tutuja oireita? Kiitos jo etukäteen kaikille vastaneille.
Viimeksi muokannut saabmiäs, Ti Kesä 04, 2013 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Turbosta pakopuoli "leiponu" runkoon kiinni, akseli poikki, "runko halki" ni pukkaa vedet pihalle??? Noin ainaki itellä sillon aikanaan meni Garretti ja oireet täsmää, eli tosiaan kauhiat savut, tehot katoaa (ylläri kun ei oo ahtoja, se on melkein ko 1.6 Anjovis). Sitte se irtonainen pakopuolen hyrrä jaksaa kyllä pyöriä tyhjäkäynnilläki ja pitää pahaa ääntä ko "haalaa" runkoon ne siivet.
Ottaa turbon kouraan ja vilkasee (ota downpipe irti ja koita sormella, jos sielä uidaan nesteessä ni diagnoosi aika selevä)
Ainahan sielä voi olla muutaki, onhan noita koneita levenny vähemmilläki kilometreillä ja monenki merkkisistä mutta tuonne minä saabin kyseessä ollen ekaksi kattelisin
Ottaa turbon kouraan ja vilkasee (ota downpipe irti ja koita sormella, jos sielä uidaan nesteessä ni diagnoosi aika selevä)
Ainahan sielä voi olla muutaki, onhan noita koneita levenny vähemmilläki kilometreillä ja monenki merkkisistä mutta tuonne minä saabin kyseessä ollen ekaksi kattelisin
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Nonii eli turbo irotettu ja akseli oli poikki siitä johtuen öljyä oli joka paikka täynnä. Mittasin puristuspaineet ja kaikissa oli pikkusen reilu 13bar jokaisessa. starttailin niin ei konekkaan enää äntänyt epämääräisesti. Luin myös vikakoodit ja ei antanut mitään koodia tai sitten laite niitä löytänyt. Nyt ois seuraava ongelma se että mistä uusi turbo? mistä kaikista malleista käy samanlainen? ja olisiko kellään myydä käytettyä turboa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Etsi - napin takaa löytyy kätevä haku toiminto. Sanaksi vaikka turbo tai savuttaa. Selaamalla 9-5 osiota sivuja taakse päin löytyy paljon tietoa. Osta suosiolla Mitsun ahdin, sama kuin Aerossa. Merkkiliikkestä nyt kampanjahintaan alle 600 euroa. Muutossarja lisäksi, ellei halua taivutella...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Mulla hajosi edellisessä 275 tkm:ssä, sitten kesti taas niin kauan kuin oli mulla eli yli 400 tkm. Katso tarjouskampanja http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... -campaign/
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Itsellä on alkanut kylmänä käynnistäessä heittää sinisen savupilven, eikä muuten ajossa savuta sinistä tai muutenkaan, mutta tossa talvella kylmillä keleillä tuli kyllä huomattavasti valkoista savua/höyryä myös ajettaessa.
Ensimmäisen sinisen savun jälkeen otin dp:n irti ja turbon akselin alaosa oli hiukan märkä, välystä ei kuitenkaan ollut sormin havaittavissa. Tuon akselin kuitenkin ilmeisesti täytyy olla täysin kuiva ?
Mites noi venttiilivarsien kumit, huonoksi mentyään päästävät varmaanki öljyä valumaan palotilaan. Onko isompi homma tarkistaa ?
Autolla rullattu 285tkm ja garretti näyttää ulkoa päin siltä, että on varmasti roikkunut kaikki nuo kilsat mukana alusta asti
Edit: Uskaltaako käytettyyn Mitsuun koskea ? Neobrothersilta saisi suht edullisesti
Ensimmäisen sinisen savun jälkeen otin dp:n irti ja turbon akselin alaosa oli hiukan märkä, välystä ei kuitenkaan ollut sormin havaittavissa. Tuon akselin kuitenkin ilmeisesti täytyy olla täysin kuiva ?
Mites noi venttiilivarsien kumit, huonoksi mentyään päästävät varmaanki öljyä valumaan palotilaan. Onko isompi homma tarkistaa ?
Autolla rullattu 285tkm ja garretti näyttää ulkoa päin siltä, että on varmasti roikkunut kaikki nuo kilsat mukana alusta asti
Edit: Uskaltaako käytettyyn Mitsuun koskea ? Neobrothersilta saisi suht edullisesti
9-3 2.0t AT -01 stg1
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
venttiilinvarrenkumet tai karstoittuneet öljyrenkaat männissä. tuo sininen savu käynnistäessä kuulostaa venakumilta.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Edit: Uskaltaako käytettyyn Mitsuun koskea ? Neobrothersilta saisi suht edullisesti[/quote]
Minulla on kohta vuoden ollut Neolta hankittu käytetty mitsu ja tyytyväinen ole ollut.
Minulla on kohta vuoden ollut Neolta hankittu käytetty mitsu ja tyytyväinen ole ollut.
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
[/quote]RR69 kirjoitti:Edit: Uskaltaako käytettyyn Mitsuun koskea ? Neobrothersilta saisi suht edullisesti
Mulla on ollut yksityiseltä hankittu mitsu , jonka itse laakeroin , noin 40000 km paikoillaan , ja olen tyytyväinen
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Nonniin. Nyt on hyvät neuvot tervetulleita tännekkin. Itsellä 9-5, 2,3t -98 n.260tkm Tänään alkoi savutus... Lisäsin aamulla pari desiä öljyä koneeseen, (saa sillointällöin lisäillä) Töihin ajellessani moottorietiellä oli joku työmaa ja nopeusrajoitus 50, siitä kiihdyttäessä 120, huomasin kauhean savupilven takana. Ei savuta tasaisella ajolla juuri ollenkaan, mutta heti kun laskee kaasun pois, pientä moottorijarrutusta varten ja painaa uudelleen niin savua pöllähtää reipas pilvi, hyvä että peilistä näkee ulos.(Jotenkin on sellainen fiilis että se aiheutuu siitä moottorijarrutuksesta, eikä kiihdyttämisestä.) Enemmänkin harmaata savua, kuin sinistä. Jäähdytysnesteetkin on hyvin pysyneet säiliössä. Tutkiskelin parkkipaikalla sen minkä pystyin ja pakoputki on öljyisen kostea, öljytikussa kermakahvia, 3. tulppa näytti öljyiseltä, mittailin paineita eri sylintereistä ja mittari näytti jotain 12-13bar luokkaa kaikista. Venttiilikoppasta huohottaa öljyä ja vähän savuakin ja savutti se nyt loppuillasta jo tyhjäkäynnilläkin. Onko ideoita että mistä lähtis tutkimaan?
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Kannentiiviste ?JK- kirjoitti:Nonniin. Nyt on hyvät neuvot tervetulleita tännekkin. Itsellä 9-5, 2,3t -98 n.260tkm Tänään alkoi savutus... Lisäsin aamulla pari desiä öljyä koneeseen, (saa sillointällöin lisäillä) Töihin ajellessani moottorietiellä oli joku työmaa ja nopeusrajoitus 50, siitä kiihdyttäessä 120, huomasin kauhean savupilven takana. Ei savuta tasaisella ajolla juuri ollenkaan, mutta heti kun laskee kaasun pois, pientä moottorijarrutusta varten ja painaa uudelleen niin savua pöllähtää reipas pilvi, hyvä että peilistä näkee ulos.(Jotenkin on sellainen fiilis että se aiheutuu siitä moottorijarrutuksesta, eikä kiihdyttämisestä.) Enemmänkin harmaata savua, kuin sinistä. Jäähdytysnesteetkin on hyvin pysyneet säiliössä. Tutkiskelin parkkipaikalla sen minkä pystyin ja pakoputki on öljyisen kostea, öljytikussa kermakahvia, 3. tulppa näytti öljyiseltä, mittailin paineita eri sylintereistä ja mittari näytti jotain 12-13bar luokkaa kaikista. Venttiilikoppasta huohottaa öljyä ja vähän savuakin ja savutti se nyt loppuillasta jo tyhjäkäynnilläkin. Onko ideoita että mistä lähtis tutkimaan?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
99% varmuudella turbo antautunut. ota dp tai imuputki irti ja kokeile onko siellä akselissa väljystä.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Jaahas, pystyikö noita männänrenkaita jotenkin elvyttämään ? Joskus luin kun joku oli dieselillä liuotellut sylintereitä. Mahtoikohan edes olla sama tarkoitus...scorpio_88 kirjoitti:venttiilinvarrenkumet tai karstoittuneet öljyrenkaat männissä. tuo sininen savu käynnistäessä kuulostaa venakumilta.
Pitää nyt ottaa se dp uudestaa irti ja katsoa onko tilanne muuttunut dramaattisesti. Mielummin sitä lähtis turboa vaihtamaan kuin, että rupeis konetta availemaan...
9-3 2.0t AT -01 stg1
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
ei kai tuo nyt niin yleistä kai ole että turbon keskiö niin hajoaisi että menisi vedet ja öljyt sekaisin??Maximus kirjoitti:99% varmuudella turbo antautunut. ota dp tai imuputki irti ja kokeile onko siellä akselissa väljystä.
eli älä nyt ainakaan sillä missään tapauksessa aja kun vedet ja öljyt sekaisin, pian on laakerit valmiit, se kerma ei oikeen voitele!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: APUA! saab 9-5 2002 ajettu 241tkm moottori hajosi?
Jees. Imupuolen putket/letkut näyttää suht puhtailta, ei näyttäny ainakaan omaan silmään mitenkään hälyyttävältä. Lamdan otin irti, mustahan tuo oli ja reiästä näkyy kuinka öljy kiiltelee putken seinämillä. Kone kuitenkin kuullostaa ihan normaalilta, ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu. Kermaa on silloin tällöin tikussa ja tikun kannessa, välillä on ja välillä ei, tuntuu olevan päivästä kiinni. Varmaan joku moottorin tai öljyjen "ominaisuus". Nesteet kuitenkin pysyy säiliössä, eikä mitään ylimääräistä seassa. Kyllä tuo näyttää olevan selvä peli tuon turbiinin osalta.
9-5 2.3t -98