Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
2002 9-5 aero farkku, automaatti.
Vasemmalle risteyksistä käännyttäessä paikaltaan lähtiessä kuuluu napsutusta oikealta edestä. Kävin sitten ajamassa parkkipaikalla ympyrää molmpiin suuntiin, mutta tasaisesti ajettaessa ääntä ei kuulu. Pitää painaa kaasua reilusti, ennkuin taas kuuluu.
Kotona huomasin, että ilmaputsari heiluu vähän ja pitää ääntä ja pistin äänen sen piikkiin.
Nyt on kuitenkin ruvennut kuulumaan suoraan ajaessa tasainen ääni, ei kuitenkaan napsutusta, vaan enenmmän epämääräisempää. Kaasupoljin värisee samaan tahtiin. Tämä esiintyy kaupungissa ajettaessa 45-50km/h. Jos ottaa rivakan lähdön paikaltaan niin tuo ääni/värinä pahenee joksikin aikaa. Aivan kuin jossakin olisi väljää.
Olisiko tuo nyt sitten sisempi murros? Miten tuon voisi todeta parhaiten?
Moottori muuten kallistuu n. 5cm kun vaihtaa D ja R välillä keppiä, onko tuo normaalia? Liikennevaloissa värisee myös ratti tyhjäkäynnillä, mutta luulin tuon johtuvan vain tasapainotusakselien ketjun poistamisesta. Voisiko nuo äänet/värinät nyt johtua myös moottorin kiinnitys puslista tms?
Pajalle se on varmaan kohta vietävä kun ei autoista mitään tajua.
Vasemmalle risteyksistä käännyttäessä paikaltaan lähtiessä kuuluu napsutusta oikealta edestä. Kävin sitten ajamassa parkkipaikalla ympyrää molmpiin suuntiin, mutta tasaisesti ajettaessa ääntä ei kuulu. Pitää painaa kaasua reilusti, ennkuin taas kuuluu.
Kotona huomasin, että ilmaputsari heiluu vähän ja pitää ääntä ja pistin äänen sen piikkiin.
Nyt on kuitenkin ruvennut kuulumaan suoraan ajaessa tasainen ääni, ei kuitenkaan napsutusta, vaan enenmmän epämääräisempää. Kaasupoljin värisee samaan tahtiin. Tämä esiintyy kaupungissa ajettaessa 45-50km/h. Jos ottaa rivakan lähdön paikaltaan niin tuo ääni/värinä pahenee joksikin aikaa. Aivan kuin jossakin olisi väljää.
Olisiko tuo nyt sitten sisempi murros? Miten tuon voisi todeta parhaiten?
Moottori muuten kallistuu n. 5cm kun vaihtaa D ja R välillä keppiä, onko tuo normaalia? Liikennevaloissa värisee myös ratti tyhjäkäynnillä, mutta luulin tuon johtuvan vain tasapainotusakselien ketjun poistamisesta. Voisiko nuo äänet/värinät nyt johtua myös moottorin kiinnitys puslista tms?
Pajalle se on varmaan kohta vietävä kun ei autoista mitään tajua.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Konepelti auki. Seisot siinä keulan edessa ja katsot alas siitä kuskin lampun ja keulanmerkin välistä. Vaihdelaatikon kohdalta tulee keulaa kohden pitkittäinen tuki. Koita, josko saisit siitä kiinni, vaikka on vähän ahdasta ja lyhyt tuki. Saattaa olla totaalisen väljä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %C3%B6tuki
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %C3%B6tuki
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Kiitos. Pitää tarkastaa tuo kun kotia pääsee. Moottorijarrutuksissa on muuten tuntunut tasainen nykyminen, joka taitaakin johtua juuri tuosta, mitä pikaisesti luin.9000 automaatilla kirjoitti:Konepelti auki. Seisot siinä keulan edessa ja katsot alas siitä kuskin lampun ja keulanmerkin välistä. Vaihdelaatikon kohdalta tulee keulaa kohden pitkittäinen tuki. Koita, josko saisit siitä kiinni, vaikka on vähän ahdasta ja lyhyt tuki. Saattaa olla totaalisen väljä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %C3%B6tuki
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Ihan "normaalilta" näyttää, eli tuo ekana vaihtoon.
Muutakin löytynee, mutta tuon vaihto on niin helppo, että laita se ensin kuntoon.
-Sami
Muutakin löytynee, mutta tuon vaihto on niin helppo, että laita se ensin kuntoon.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Joo, pistin ebaysta tulemaan jonkun Powerflex:n. Ensi viikolla ehkä tulee niin toivottavati muuttuisi etes vähän parempaan suuntaan.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Pusla tulikin tuossa viikolla ja vaihdoinkin sen jo. Kylläpäs muuttui mukavammaksi auto. Loppui sen rytkäytys kun laittaa D tai R päälle. Vaihtaa muutenkin "nätimmin" vaihdetta ajettaessa. Myös nytkytys moottorijarrutuksessa loppui Värinä tyhjäkäynnillä ratissa myös pieneni, tosin nyt tuntuu, kuin koko auto tärisisi hieman tyhjäkäynnillä.
Vanha näyttikin yllättävän ehjältä, vain nuo reunat oli vähän repeilleet. Vai onko siinä sitten ollut joskus aluperin jotain tavaraa vielä. Joku taisikin jo kysellä tuota vanhaa puslaa korjausprojektiin. Tiedä sitten kannattaako tuohon hintaan korjata vanhaa.
Samalla huomasin, että oikean etusen muovit pyöränkaaressa olivat irti ja osuvat renkaaseen kun on käännettynä tappiinsa. Taitaapi se ääni lähteä siitä
45-50 vauhdissa kyllä edelleen täristää, olisko sitten mahdollista, että renkaissa olisi jotain. On jo loppuun ajetut ja uudet goodyear eagle F1:set odottelee jo allelaittoa tallissa.
Taidan vaihtaa seuraavaksi renkaat ja katsoa mitä tapahtuu.
Edit. Miten muuten sähkölasien pitäisi toimia? Alas menee nätisti kun painaisee kerran, mutta ylöspäin joutuu painamaan kokoajan nappia. Luulin aluksi, että turvarajat ei ole kohdillaan, mutta ohjekirjaa tavatessa näyttäisi, että ylöspäin ei olisikaan automatiikkaa? Voiko todella olla näin?
Vanha näyttikin yllättävän ehjältä, vain nuo reunat oli vähän repeilleet. Vai onko siinä sitten ollut joskus aluperin jotain tavaraa vielä. Joku taisikin jo kysellä tuota vanhaa puslaa korjausprojektiin. Tiedä sitten kannattaako tuohon hintaan korjata vanhaa.
Samalla huomasin, että oikean etusen muovit pyöränkaaressa olivat irti ja osuvat renkaaseen kun on käännettynä tappiinsa. Taitaapi se ääni lähteä siitä
45-50 vauhdissa kyllä edelleen täristää, olisko sitten mahdollista, että renkaissa olisi jotain. On jo loppuun ajetut ja uudet goodyear eagle F1:set odottelee jo allelaittoa tallissa.
Taidan vaihtaa seuraavaksi renkaat ja katsoa mitä tapahtuu.
Edit. Miten muuten sähkölasien pitäisi toimia? Alas menee nätisti kun painaisee kerran, mutta ylöspäin joutuu painamaan kokoajan nappia. Luulin aluksi, että turvarajat ei ole kohdillaan, mutta ohjekirjaa tavatessa näyttäisi, että ylöspäin ei olisikaan automatiikkaa? Voiko todella olla näin?
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Sähkölaseissa ei ole ylöspäin automatiikkaa. Eli nappia saa painella loppuun asti.
Voi olla, että renkaatkin täristää kun vanhat kerran ovat. Tasapainot irronneet tms?
Onko vanhat renkaat kuluneet tasaisesti joka kohdasta? Ettei ole pyöränkulmat pielessä ja syö uusia F1:siä heti..
Voi olla, että renkaatkin täristää kun vanhat kerran ovat. Tasapainot irronneet tms?
Onko vanhat renkaat kuluneet tasaisesti joka kohdasta? Ettei ole pyöränkulmat pielessä ja syö uusia F1:siä heti..
Saab 9-5 Aero
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
On ne suht tasaiseen kuluneet, mutta renkaita on kahta eri merkkiä ja kolme eri mallia... Vanteet on kyllä suht huolellisesti hierottu kanttareihin, toivottavasti olisivat etes jotenkuten suorat. Prkl hurrit osaa ajaa autoillarimpula kirjoitti:Sähkölaseissa ei ole ylöspäin automatiikkaa. Eli nappia saa painella loppuun asti.
Voi olla, että renkaatkin täristää kun vanhat kerran ovat. Tasapainot irronneet tms?
Onko vanhat renkaat kuluneet tasaisesti joka kohdasta? Ettei ole pyöränkulmat pielessä ja syö uusia F1:siä heti..
Aikaisemmalla kokemuksella rengas/vanne viat on näkyneet vasta vähän kovemmissa nopeuksissa, mutta mistäs tuota tietää. Uusilla talvikitkoilla tätä ogelmaa ei ollut. Tietysti jos jaksaisi vaihtaa vielä kitkat alle niin sillähän se selviäisi.
Tarkoitus oli käyttää nelipyöräsuuntauksessa uusilla renkailla. Mutta se nyt on sitten tietysti taas turha reissu jos löytyy jotain semmoista rempattavaa heti sen jälkeen, että suuntaukset menee uusiksi.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Seka rengastuksella se ratti voi kyllä vatkata ihan miten sattuu..
Taka-akselin puslat on yksi heikko kohta, niiden kunto voisi olla hyvä tarkistaa ennen suuntausta. Ellei niiden vaihdosta ole mitään tietoa? Lisää rahan menoa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=123800
Taka-akselin puslat on yksi heikko kohta, niiden kunto voisi olla hyvä tarkistaa ennen suuntausta. Ellei niiden vaihdosta ole mitään tietoa? Lisää rahan menoa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=123800
Saab 9-5 Aero
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Eteen laitoin ne kaksi samaa mallia, taakse jäi hakka z ja hakka v, jotka eivät älyttömästi eroa kuvioltaan. Takaa ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja ajettavuus on muuten mielestäni kunnossa. Edellinen auto oli vectra b, joten takapään kolinat on tuttuja...
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Omat kokemukset, luulin että on murros menossa. Pyöränpultit oli löysällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Pultit on sentäs kokeiltu pari kertaa Ex opelin myyntisiivouksessa oli kyllä muikea ilme kun takakontista löytyi uusi lokero. Puolet kolinoista hävisi kun otti sen irtoharjan pois..
Noitten sähkölasin kanssa ottaa kyllä pattiin, ei muuten, mut työpaikan parkkitaloon ajaessa joutuu nostelemaan laseja. Uskaltaako saabissa muuten nostella laseja myös pakkasella? Kyllähän nuo kesti viime talven, vähän hidastui vaan kovemmilla pakkasissa.
Noitten sähkölasin kanssa ottaa kyllä pattiin, ei muuten, mut työpaikan parkkitaloon ajaessa joutuu nostelemaan laseja. Uskaltaako saabissa muuten nostella laseja myös pakkasella? Kyllähän nuo kesti viime talven, vähän hidastui vaan kovemmilla pakkasissa.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Iänmyötä rullat rupee hajoilemaan ja nostimen vivuston tapit irtoilee rullista. Tossa nujusin meidän 9-5 kanssa hiljattain... Kyllä ne silloin vähemmän ajettuna toimi talvellakin.Jantteri kirjoitti:
Noitten sähkölasin kanssa ottaa kyllä pattiin, ei muuten, mut työpaikan parkkitaloon ajaessa joutuu nostelemaan laseja. Uskaltaako saabissa muuten nostella laseja myös pakkasella? Kyllähän nuo kesti viime talven, vähän hidastui vaan kovemmilla pakkasissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Naputusta, värinää kaasupolkimessa, murros?
Uudet renkaat alla ja vika hävisi. Toinen takanen pompotti selvästi kun laittoi tasapainotuskoneeseen ja pyöräytti kädellä. Olisiko sitten runkovikaa, sellainen patti siinä näkyi pyöriessä. Eli "vian" suhteen pääsi halvalla.
Sitten ei olisikaan enää kuin laatikkoölppien vaihto.
Sitten ei olisikaan enää kuin laatikkoölppien vaihto.
Viimeksi muokannut Jantteri, La Huhti 26, 2014 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi