Huohotusta
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Huohotusta
Huohotus päivityksen jälkeen huomasin, että tuossa pikku letkussa mikä menee öljyn täyttöputkesta imusarjaan on VALTAVA imu .Mietiskelin vaan, että eikö se ime öljyn käsmyjä imusarjaan ja vois aiheuttaa savuuttamista ?
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Sellanen pointti vielä vaikka se varmaan löytyy myös noista keskusteluista,
Imusarjasta menee letku öljyntäyttöputkeen ja jos korkki on tiivis niin virtaus on suoraan riippuvainen turbon imupuolen ja läppäkotelon väliseen paine-eroon. Toki matkalla on öljyn erotin, mutta se voidaan vissiin olettaa tiiviiksi.
Imusarjasta menee letku öljyntäyttöputkeen ja jos korkki on tiivis niin virtaus on suoraan riippuvainen turbon imupuolen ja läppäkotelon väliseen paine-eroon. Toki matkalla on öljyn erotin, mutta se voidaan vissiin olettaa tiiviiksi.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Mikäli ymmärsin oikein niin tämä huohotuskampanja on nyt toistaiseksi asennuskiellossa joissain tapauksissa lisääntyneen öljynkulutuksen vuoksi.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=42258
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=42258
Date: January 14, 2005
To: All Saab Dealers
Saab Service Managers
Saab Parts Managers
Subject: Discontinue use of Crankcase Ventilation modification kit 59 62 428
It has been determined that the installation of the Crankcase Ventilation modification kit, p/n 59 62 428 may, in some cases, cause an increase in oil consumption.
Installation of this kit is to be discontinued immediately. Any complaints of increased oil consumption on vehicles that have this kit installed should be addressed by returning the vehicle to the original crankcase ventilation configuration.
An updated kit will be released at a later date.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Nyt kun tuo huohotus päivitys on asennus kiellossa, ja jos aikoo palata vanhaan huohotus systeemiin, niin riittääköhän kun siirtää imusarjaan menevän putken takaisin öljyn täyttöputkesta venttiilikoppaan, vai pitääkö myös repiä se "takaiskuventtiili" pois turbon imu puolen putkesta ?
http://www.genuinesaab.com/psi/files/crankvent.htm
http://www.genuinesaab.com/psi/files/crankvent.htm
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Kampikammion paine
Itselläni on 9-5:ssä viimeisin huohotinpäivitys ja näinollen ohut letku on ollut siirrettynä öljyntäyttöputkeen. Imu tuntuu tosiaan valtavalta, mutta kulkevan ilman määrä on kuitenkin aika pieni. Mittailin kampikammion paineita letkun entisen paikan kautta ahtopainemittarilla ja kaikissa ajotilanteissa mittari näytti vakaasti nollaa. En tämän takia usko, että öljykorkkiin kertyvä vedensekainen töhnä johtuu falskaavan korkin kautta imeytyvästä kosteasta ilmasta. Pikemminkin se johtuu mäntien ohi tulevien pakokaasujen sisältämästä runsaasta vedestä, joka tiivistyy jäähtyessään öljyputkessa ja kohdatessaan kylmän korkin. Ajoin äskettäin pitkän matkan kovassa pakkasessa ja sen jälkeen töhnää oli korkissa runsaasti. Siirsin letkun entiselle paikalleen venttiilikopan lähelle.
Öljyn kulutus on ollut 1,8 litraa kymppitonnilla (Helix 0W - 40). Kulutusta ennen huohotinpäivitystä en tiedä koska teetin päivityksen heti ostettuani auton viime kesänä.
Öljyn kulutus on ollut 1,8 litraa kymppitonnilla (Helix 0W - 40). Kulutusta ennen huohotinpäivitystä en tiedä koska teetin päivityksen heti ostettuani auton viime kesänä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kampikammion paine
1.8Litraa...??TuroTurbo kirjoitti:Itselläni on 9-5:ssä viimeisin huohotinpäivitys ja näinollen ohut letku on ollut siirrettynä öljyntäyttöputkeen. Imu tuntuu tosiaan valtavalta, mutta kulkevan ilman määrä on kuitenkin aika pieni. Mittailin kampikammion paineita letkun entisen paikan kautta ahtopainemittarilla ja kaikissa ajotilanteissa mittari näytti vakaasti nollaa. En tämän takia usko, että öljykorkkiin kertyvä vedensekainen töhnä johtuu falskaavan korkin kautta imeytyvästä kosteasta ilmasta. Pikemminkin se johtuu mäntien ohi tulevien pakokaasujen sisältämästä runsaasta vedestä, joka tiivistyy jäähtyessään öljyputkessa ja kohdatessaan kylmän korkin. Ajoin äskettäin pitkän matkan kovassa pakkasessa ja sen jälkeen töhnää oli korkissa runsaasti. Siirsin letkun entiselle paikalleen venttiilikopan lähelle.
Öljyn kulutus on ollut 1,8 litraa kymppitonnilla (Helix 0W - 40). Kulutusta ennen huohotinpäivitystä en tiedä koska teetin päivityksen heti ostettuani auton viime kesänä.
Minusta tuo on melko paljon..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Mobil 1 löytyy 95 2.2tid ja vähän kuluu mutta sekin se puskee imuputkee ja turbon työntää öljyä tiivisteiden välistä siis huohotettavaa öljyä, kunto arvio tehtii ahtimeen niin siinä ei ollut öljyvuotoja ja välysmitatki ihan ahtimen omissa rajoissa, mutta tahtoo välillä raakasti huohottaa rötvää imusarjan..
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Huohotinpäivityksen vaikutus öljyn kulutukseen
Tuossa ylempänä kerroin öljynkulutukseksi 1,8 litraa kymppitonnilla vajaa kaksi vuotta sitten. Viime kesäkuussa huohotinjärjestelmä jälleen vaihdettiin uusimpaan versioon. Sen jälkeen on ajettu 7500 km ja öljynkulutus näyttää pudonneen alle puoleen entisestä: jäänee noin 0,8 litraan kymppitonnilla. Sinisiä savujakin pöllähtää paljon harvemmin kuin ennen. Olen tässä välillä kokeillut moniakin öljyjä, mutta vaikutus on ollut mitätön.
Moottorille tein sisäisen huuhtelun STP:n aineella puolitoista vuotta sitten. Se ja siirtyminen 10000 km:n öljynvaihtoväleihin ovat puhdistaneet melkein kaiken siitä töhnästä, joka venttiilikopan alla oli aikaisemmin. Nyt moottori oli lähes putipuhdas.
Moottorille tein sisäisen huuhtelun STP:n aineella puolitoista vuotta sitten. Se ja siirtyminen 10000 km:n öljynvaihtoväleihin ovat puhdistaneet melkein kaiken siitä töhnästä, joka venttiilikopan alla oli aikaisemmin. Nyt moottori oli lähes putipuhdas.