Kaasuläppäkö takertelee?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
wickstrom
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2012 22:58

Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja wickstrom »

Päivää.

Missäköhän on vika kun nopeasti kaasua painettaessa Mair jää yli 100 jälkeen Mregistä mutta rauhallisesti painettaessa kaikki pelaa.

Lisäkysymyksenä olisi kiva tietää että kuinka paljon aeron mitsu antaa ahtopainetta maksimissaan yläkierroksilla? Mulla ahtopaineet laskee yläkierroksilla barin hujakoille ja Mair jää jälkeen.

2001 9-5 aero, 3" dp.
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja j-k »

Väsynyt ilmamassamittari varmaankin. Mielestäni se on niin, että nimenomaan täyskaasulla tulee katsoa miten mreg ja mair kohtaa.
9-3 2.0t AT -01 stg1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei siinä välttämättä vikaa ole, turbossa on viivettä jolloin nopeasti kaasua painamalla kestää aikansa ennenkuin ahtopaine ja näin ollen ilmamassa nousee. Rauhallisesti painamalla pyynti nousee hitaammin jolloin ahtimella on enemmän aikaa kerätä kierroksia ja toteuttaa pyydetty ilmamassa.
Yläkierroksilla vakioahdin ei jaksa tuottaa juuri 1 bar enempää joten tämäkään ei ole epätavallista. Yleensä ilmamassapyyntiä on yläkierroksilla "riittävästi" joten ahdin toteuttaa sen minkä pystyy ja loput jää vajaaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
wickstrom
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2012 22:58

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja wickstrom »

Erittäin hyvä tietää että ahdin antaa mitä pystyy.

Se vaan ihmetyttää kun eilen painoin nopeasti kaasun pohjaan nelosella noin 3000rpm ja jatkoin kaasu pohjassa eikä Mair noussut normaaliin tapaan vaan jäi koko matkan 100 alle. Kävi mielessä myös että jos hukkaportti takertelee? Ahtoja en samalla seurannut..

Niin ja pyyntiä on stage3 viina softalle normaalit 1260mair keskialueella.
wickstrom
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2012 22:58

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja wickstrom »

Ilmamassamittari on kyllä iäkäs mutta arvojen mukaan ok. Voiko se temppuilla ajoittain ja lähinnä tollasella nopella polkasulla?
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja j-k »

jcarlson kirjoitti:Ei siinä välttämättä vikaa ole, turbossa on viivettä jolloin nopeasti kaasua painamalla kestää aikansa ennenkuin ahtopaine ja näin ollen ilmamassa nousee. Rauhallisesti painamalla pyynti nousee hitaammin jolloin ahtimella on enemmän aikaa kerätä kierroksia ja toteuttaa pyydetty ilmamassa.
Jaa vai näin se onkin :oops:
Pitääpi ensi kerralla muistella tarkemmin tai jättää kokonaan kirjottamasta :)
9-3 2.0t AT -01 stg1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Massamittari arvojen mukaan ok, anna esimerkkejä Pinl vs. mAir ?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
wickstrom
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2012 22:58

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja wickstrom »

Mair 1260 pinl suunnilleen 2100.

Sitä immua joskus testailin enemmän ja niiitten arvojen valossa mitä olen foorumeilta löytänyt niin on vaikuttanut olevan kunnossa. Keväällä tehomittauksessa ahdot oli 1,0 bar mutta väännöt oli jo 470nm. Ilman lämpötila oli noin +4 dynossa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok, kyllä massamittari vaikuttaa ihan ehjältä. Vääntö on hieman optimistinen tuolle ahtopaineelle, normaalisti noihin lukemiin tarvitaan noin 1,2-1,3 bar 2,3-litraisessa mutta dynoissahan on eroja. 1 barilla ja E85:lla irtoaa n. 420Nm jos 3" putki löytyy.

Kuulostaa siltä että kaikki on OK, turboviive ja ahtimen pienuus on vain luonnollisina syinä tuohon mAir:n jälkeenjäämiselle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
wickstrom
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2012 22:58

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja wickstrom »

Okei.

Tosiaan semi rauhallinen polkaisu toimii ainakin mun autolla parhaiten.

Kiitoksia.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kaasuläppäkö takertelee?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se on vähän psykologinen juttu tuo että kevyesti kaasua painamalla tai osakaasulla tuntuu vetävän paremmin. Todellisuudessa jos logattaisiin ahtopainepyyntö ja toteutunut ahtopaine sekä kiihtyvyys, olisi kaasu pohjaan linttaamalla tulos paras. Ahtimen viiveen takia vaan ero ei ole niin suuri kaasu rauhallisesti painamalla kuin äkkiä painamalla kuin saattaisi äkkiseltään ajatella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin