"Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tuomas81
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 17:53

"Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja tuomas81 »

Tervehdys!

Otsikon mukainen ongelma vaivaa aika-ajoin ts. kun autolla (9-5, 07, 170tkm) ei ole ajettu muutamaan päivään, lähtee liikkeelle ja ykköseltä kakkoselle vaihdon jälkeen kone ikäänkuin tukehtuu ja alkaa kova nykiminen. Vika poistuu kun käyttää kytkintä pohjassa ja taas vedot päällä. Kokemuksia samanlaisesta ja missä vika?
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kannattaa tarkistaa/vaihtaa kaikki alipaineletkut. voi vuotaa jokin letku ja aiheuttaa tämän "rikkaalla" käymisen.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

ääni pikkuletkuille...ehkä joku jopa nipasta irti...

sitten pumppu/ bensasuodatin ehkä myös?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja novice »

Tarkista myös huohottimen takaiskut. Itsellä oli molemmat rikki ja nyki kylmänä liikkeelle lähtiessä. Uudemmassa huohottimessa on kaksi takaiskua. Toinen läppäkotelolta ja toinen imukobralta lähtevässä putkessa.
Volvo V60 D4 -14
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itsellä poistui nämä oireet kun vaihdoin ilmamassamittarin.
99T-museopeli
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Vähän samantapaiset oireet alkoi, kun käytin autoa huollossa. Tosin ei ole noin pahasti, että pitäisi kytkintä käyttää pohjassa. Tai oikeastaan tuntuu kuin olisi vääntö hukassa ja kiekat ei veinaa nousta kakkosella. Ad85 ilmoittaa 85.
Pitäs jokatapauksessa vaihdella alipaineletkuja, mutta missä niitä myydään?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Poy kirjoitti:Vähän samantapaiset oireet alkoi, kun käytin autoa huollossa. Tosin ei ole noin pahasti, että pitäisi kytkintä käyttää pohjassa. Tai oikeastaan tuntuu kuin olisi vääntö hukassa ja kiekat ei veinaa nousta kakkosella. Ad85 ilmoittaa 85.
Pitäs jokatapauksessa vaihdella alipaineletkuja, mutta missä niitä myydään?
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... &section=c

Tää on hyvä
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja novice »

Markkanenn kirjoitti:
Poy kirjoitti:Vähän samantapaiset oireet alkoi, kun käytin autoa huollossa. Tosin ei ole noin pahasti, että pitäisi kytkintä käyttää pohjassa. Tai oikeastaan tuntuu kuin olisi vääntö hukassa ja kiekat ei veinaa nousta kakkosella. Ad85 ilmoittaa 85.
Pitäs jokatapauksessa vaihdella alipaineletkuja, mutta missä niitä myydään?
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... &section=c

Tää on hyvä
Oulusta löytyy Puuilosta 3,3mm alipaineletkua. Hinta muistaakseni 3,90e/m.

Edit: Letku ei ole kumia vaan jotain kovempaa ainetta...
Volvo V60 D4 -14
tuomas81
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 17:53

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja tuomas81 »

Kiitoksia vinkeistä!

Pitää alkaa selvittelemään juhannuksen jälkeen asiaa tarkemmin. Jotenkin tuntuu, että autossa ei muutenkaan kaikki vedot tallella (4/2013 softattu..) Osin lienee tottumustakin jo, mutta perstuntumalla ei kaikkia hepoja koneessa.

Skurvat.fi:sta näyttäisi ilmamassamittaria löytyvän 260e. Onkohan iso työnä tuon vaihto ja missä moista kannattaisi Tamprereen seudulla kysellä..?

Hauskat ja turvalliset jussit kaikille!
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja pjv »

tuomas81 kirjoitti:Skurvat.fi:sta näyttäisi ilmamassamittaria löytyvän 260e. Onkohan iso työnä tuon vaihto ja missä moista kannattaisi Tamprereen seudulla kysellä..?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=15
Metroauto Lokomonkulma, siis. On helppo vaihtaa itse, ja melkein kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi, jos ei ole tietoa aikaisemmasta vaihdosta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
tuomas81
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 17:53

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja tuomas81 »

Tällainenkin löytyi, onko joku kokeillut IMM:n puhdistusta??

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus
tuomas81
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 17:53

Re: "Tukehtuminen" kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä?

Viesti Kirjoittaja tuomas81 »

Nykiminen hävisi ilmamassamittarin puhdistuksella! Kliinerillä puhtaaksi kuumalankoja varoen ja takaisin paikoilleen. Eipä ole nykinyt enää!
Vastaa Viestiin