Mitsubishin turbon asennus.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

topperharley kirjoitti:Älä kemkn mies murehdi 8) Itse laitoin ihan tarvike banjot ja kenkää on annettu. Eikä se putkikaan halkaisialtaan iso ole.
Juu en uskokaan että se heti vaikuttaa, mutta voiko se jotenkin lyhentää turbon käyttöikää?

Toisaalta edelleen luulen että mitä isompi banjo, sitä parempi kierto, sitä parempi turbon jäähdytys, jolloin käyttöikä minusta pitempi?

Saab hifisteli kun keksi ton banjon?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lappu lattiaan, hanaa!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mertmi kirjoitti:Lappu lattiaan, hanaa!

Haha, ok. :lol:

Nyt kun vain softalla naittais tuon Mitsun jotenkin järkevästi. En huomaa vielä isompaa eroa Garretin fööniin. Kyllähän Mitsu jaksaa puhaltaa tuonne 160km/h asti tasaisemmin, mutten muuta oikeastaan eroa huomaa.

Luultavasti softa rajoittaa sitä niin pahasti. 170hv orkkis perus softa sisällä. Mitäköhän sinne kannattais siis syöttää? Vaikka mulla on perus garretin kobra, senkin saa vaihdettua, kunhan se ei rajoita softausta.

Sitten jäi vähän epäselväksi tuon laatikon osalta, päivittyykö lootan ohjaus kun vaihtaa softat? Vai täytyykö se erikseen jotenkin ohjelmoida? Olen vain jostain lukenut että näille laatikoillekkin on tehty jotain aivopäivitystä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9-5:een ohjelmoitiin Aeron tehot, ja enpä ole stage1:stä edes kaivannut. Nuo tehot siinä olisi saanut olla jo tehtaalta tullessa. Alusta, ajettavuus ja tehot hyvässä balanssissa. Ihan kuin auton todelliset ominaisuudet olisi aiemmin olleet hukassa. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tänään huomasin että pakoputki oli jälleen mustunut. Jämäöljyt IC:stä palailevat kun puhaltaa mitsu tarpeeksi..Näköjään..

Kannattaako alkaa pesemään IC:n ja sen jälkeiset putket? Vai kunka kauan voipi kestää että ne putsautuu Mitsun ansiosta?

Vaikuttaako mihinkään se että IC:ssä on jämäöljyä? Jäähtyykö ahtoilma paremmin kun on puhdas IC?

UPD 9.8.13:
Eilen illalla pyyhkäsin pakoputken, tänään ajoin töihin (10km, 100km/h moottoritie, kohtalainen kiihdytys radalle), taas pakoputken alaosassa musta läntti. Kaita siellä intecoolerissa vieläkin reilusti öljyä. Bensakulutus on kuitenkin laskenut hurjasti Garretin jälkeen. Nyt kohta 400km ajettu, puolet motaria, puolet kaupunkia, kulutus pysyy 8.5l/100km kohilla, Garretilla sama touhu aiheutti 10.9l keskikulutuksen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Muutama valokuva:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja suapas »

Viidennessä kuvassa näkyy oikeanlainen työkalu, jos ei rupia osat sopimaan... :wink:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

suapas kirjoitti:Viidennessä kuvassa näkyy oikeanlainen työkalu, jos ei rupia osat sopimaan... :wink:
;)

Onko tuon turbon pakopuoli liian vaalea? Kulkee laihalla?

Ja sit ne edelliset kysymykset, voisko joku kommentoida? :roll:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Sen verran jos saa aihetta lainata, niin minkä mittainen letku on sopiva sen putken tilalle, mikä lähtee filtterin yläpuolelta turbolle (tietääkseni öljyn tulo turbolle) originelli varaosanumero 55559429? Noita ei Saabilla ole varastolla ja tarkkaa toimitusta ei tiedä, joten letkulla mennään. Oliko vielä niin, että 12mm banjot molempiin päihin? Yritin speedpartsin sivuilta kuvasta tulkita ja äkkiseltään heidän letku vaikuttas ~380mm...

Kiitoksia taasen kaikille avuliaille. :D
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

PCS:llä on nuita putkia. 40€ kpl muistaakseni. Banjoja heiltä myös saa. Banjo muistaakseni noin 3€ kpl.

http://www.pro-carservice.com/

Ei ole saabin varastossa? Mitä ihmettä?

http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... -campaign/
Tästä se putkisarja, ne siitä voi tilata putkia yksitellen. Oli ainakin putkia reilusti kun kyselin muutama viikko sitten.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mä kyllä ymmärrän että olen herkkä hermoilemaan, mutta on pakko avautua, jos vaikka joku osaa sitten rauhoittaa. :(

Eli tänään laittoin konen käyntiin, ja taas raktorimainen käyntiääni, ja vaalea savu takana. Kone seis, tarkistin öljyt ja jäähdytysnesteet, kaikki ok. Taas tulille, kone kävi oudosti noin 5 sekunttia, sitten käynti tasantui ja kaikki muka ok. No ei muutako motarille kaahailemaan, laillisesti kiihdytin poljin pohjassa, muutaman kerran (oikein rajusti, kierrokset miltei 5000). Sellaisen testiajon jälkeen ajoin pihalle, ja sammuttamatta konetta (että turbo jäähtyisi) nousin ulos autosta, ja heti haistoin palaneen hajun. No annoin koneen pyöriä pari minuuttia ja kone seis.

Otin irti kaasuläppäkotelosta ahtoputken, ja siellähän oikein kunnolla öljyä. Intercoolerista kumiputki irti, ja siellä sama juttu.

Mitsulla ajettu 450km. Eli aika vähän. Päältäpäin mitsu kaunis ja kiiltää. Auto kiihtyy kuin lentokone, ei mitään ongelmaa.

Onko nämä vanhoja garretin öljyjä? Voiko olla että edes 450km ei riitä puhaltaa ne pois? Mitä tekisitte?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Puhdista ahtoputkisto ja IC, siellä voi olla suuria määriä öljyä Garrettin jäljiltä. Puhdas IC jäähdyttää paremmin, ja palotilaan päätyvä öljy aiheuttaa nakutusta ja karstoittumista.

Garrettin valkoinen pakopuoli johtuu palaneesta öljystä, valkoinen väri on tuhkaa öljyn sisältämästä happoja neutraloivasta kalsiumista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omassa femmassa tuli ahtoputkesta ainakin puolilitraa öljyä Garretin antauduttua...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Vinkkejä IC:n irroitukseen alakautta?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Huh huh, mitkä savut tänä aamuna tuli pihalle. Miten ihmeessä yhtä-äkkiä alkoi tämmöinen en hitto käsitä. Pakko saada IC ja ahtoputket putsattua, muutenhan tästä ei ymmärrä mitään. :x

Ajattelin pudottaa IC ja täyttää se E85:lla. Eiköhän sillä lähde kaikki paska pois.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin