Mitsubishin turbon asennus.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Kun mulla vaihdttiin turbo, niin öljyä löyty jokapaikasta. Ottivat kaikki putket ja coolerin irti ja liottivat öljyn pois.
Olin itse ennakkoon putsannut kaasuläppäkotelon ja imeyttänyt rätillä imusarjasta öljyt. Imusarjan pohjalla oli reilusti öljyä. Usemmalla rätillä piti imeyttää ennenkuin alko rätti pysyä kuivana.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, eilen tuli pudotettua IC alas ja pestyä. Prosessi tämmöinen:

1. Ota eturitilä irti.
2. Ota vilkut irti.
3. Ota etu umpiot irti (jätin johdot paikoilleen, siirsin ne vain sivuun).
4. Ota pohjapanssari irti.
5. Ota moottoriöljyn lauhdutin irti, ja jätä se roikkumaan omien kuputkien varassa.
6. Irroita 10mm 2 ruuvia jotka yhdistävät ACC:n ja IC:n yhteen. (Umpioiden takana).
7. Irroita klemmarit ja ahtoputket irti IC:stä.
8. Irroita runkopalkit joiden päällä seisoo kaikki jäähdyttimet.
9. Vedä IC:n maahan. Ei mahdu vielä ulos auton alta.
10. Nost autoa niin kauan kunnes IC on vapaana.

Saattaa auttaa jos irroittaa vasemman puoleisen äänitorven ja ilmaottoputken joka menee ilmaputsarille.

Harmi vain ettei tämmöisiä ohjeita ole mistään löytänyt. Kukaan ei ole puhunut umpioista esim. Jossain luin että muka puskurin irroitus auttaa hurjasti, mutta paskanpuhetta sekin. Ei vaikuta mihinkään puskurin irroitus, koska ne 10mm ruuvit ovat juurikin umpioiden takana, ei puskurin. Sekin että muka ei mene kuin 30min IC:n irroitukseen alakautta on paskanpuhetta, saa varata pari tuntia (jos ei ole joku ihmeen guru).

IC minulla oli yllättävän puhdas. Ei mitään juoksevaa öljyä tullut ulos vaikka kuinka kallisteli. No ei muutako E85 sisälle, ja heiluttamaan. Tuli jotain hiluja ulos, ja kun niitä sormilla testas, olikin vain jotain kuivunutta öljyä. No ne ainakin tuki otettua pois sieltä. Että jotain hyötyä tästäkin oli. Sitten toki IC:n jälkeiset putket pesin. Pelotti vähän pestä toi kumpiputki sille "Break cleanerilla", mutta kaitpa se sen yhden kerran kestää. Oli sen verran paksua paskaa että piti käyttää sitä siihen. No hoitokeinona pintaan siihen kumikärsään silikonia (bling bling).

Öljyä tosiaan oli (juoksevassa muodossa) vain IC:n jälkeen. Näytti siltä että Mitsu mallikkaasti oli pannut paskat liikenteeseen, ja ne oli jo tulossa kaasuläpälle, viimeiset jämät. No eipä tuu enää :P

Semmoista taas täältä Kemistä. :D
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nostetaas vanha aihe ylös. Mitsu odottelee hyllyssä asennusta Viiruun, voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mitä tarvitsee purkaa edestä, että saa ahtimen vaihdettua?

Tarvitseeko hankkia vaihtoa varten prikkoja ja tiivisteitä? Tarviiko ahdinta jotenkin öljytä ennen asennusta. Kyseessä siis käytetty Mitsu, ikää noin 2-3 vuotta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minimissään turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja öljypaluun tiiviste. Laita tippakannulla puhdasta öljyä öljyn menoreikään ennenkuin öljyputki asennetaan. Voi olla että muut tiivisteet pitää uudelleen käytettynä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Muistaako kukaan noiden kuparitiivisteiden kokoja? Mitsu siis kyseessä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Osa 12mm sisäreijällä, osa 14mm. Nyt kun vain muistais mikä mihin. Vesipuoli ainakin piti tiivistää niillä leveillä prikoilla kun käytti Garretin vesilinjoja. Niihin laitoin 12 x 20 leveitä prikkoja.

Luultavasti 12mm prikkoja 8kpl (Vesilinja), 14mm 4kpl (Öljylinja). Mutta en muista, joku voipi korjata.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Olisi menossa mitsu mitsun tilalle siis :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Lyhyt mitsu asennettu 2002 2,0t matalapaineiseen. kaikki sopi suoraan, paitsi, että vesibanjoihin piti laittaa pienemmät banjopultit ja isommat briakat. Orkkis imukaula sopii ihan ok kun vaihtaa hukkiksen ylempää pultttia upotettuun malliin. putkia piti vähän taittaa että sai sopimaan nätisti, mutta vain milleistä kiinni..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mitä tarkoitat "upotetulla" mallilla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Shadow_Fi kirjoitti:Mitä tarkoitat "upotetulla" mallilla?
Kuva

Tuollaisen laitoin, paremman puutteessa. Muuten osuu imukaula tuohon pultin päähän..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Aivan. Harmi kun en tuota ole hoksannut. Hyvä tieto.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Juu, aika kivuttomasti se loppujen lopuksi siihen meni. Avasin öljypohjan samalla ja huomasin, että joko kone on aika äskettäin rempattu tai sitten on öljyjä vaihdettu tosi tiheään. Kone oli kuin uusi sisältä, öljypohja ja lohkon seinämät kiilsi puhtauttaan. 285tkm ajettu. Huoltohistoriasta ei löydy mitään dokumentaatiota asiasta tosin..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Shadow_Fi kirjoitti:Osa 12mm sisäreijällä, osa 14mm. Nyt kun vain muistais mikä mihin. Vesipuoli ainakin piti tiivistää niillä leveillä prikoilla kun käytti Garretin vesilinjoja. Niihin laitoin 12 x 20 leveitä prikkoja.

Luultavasti 12mm prikkoja 8kpl (Vesilinja), 14mm 4kpl (Öljylinja). Mutta en muista, joku voipi korjata.
Garrett : Öljy 12mm , 2x Vesi 14mm
Mitsu: Öljy 12mm , 2x Vesi 12mm

Muutokseen tarvii siis 2x 12mm banjopultit, 12mm normi leveät kupariprikat 6kpl (uudet myös öljylinjalle)

E:siis turbon päähän, koneen päässä voi olla eri banjot..
Viimeksi muokannut fforslund, Ti Loka 22, 2013 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

fforslund kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti:Osa 12mm sisäreijällä, osa 14mm. Nyt kun vain muistais mikä mihin. Vesipuoli ainakin piti tiivistää niillä leveillä prikoilla kun käytti Garretin vesilinjoja. Niihin laitoin 12 x 20 leveitä prikkoja.

Luultavasti 12mm prikkoja 8kpl (Vesilinja), 14mm 4kpl (Öljylinja). Mutta en muista, joku voipi korjata.
Garrett : Öljy 12mm , 2x Vesi 14mm
Mitsu: Öljy 12mm , 2x Vesi 12mm

Muutokseen tarvii siis 2x 12mm banjopultit, 12mm normi leveät kupariprikat 6kpl (uudet myös öljylinjalle)
Eiköhän prikkoja pitäisi olla tuplasti enemmän? Eli 12kpl? 3 putkea, 4 prikkaa per putki (joka banjolle 2kpl?)... Eikö? Ei sitten...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitsubishin turbon asennus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jep, kaksi prikkaa per banjo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin