Mitsubishin turbon asennus.
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Kun mulla vaihdttiin turbo, niin öljyä löyty jokapaikasta. Ottivat kaikki putket ja coolerin irti ja liottivat öljyn pois.
Olin itse ennakkoon putsannut kaasuläppäkotelon ja imeyttänyt rätillä imusarjasta öljyt. Imusarjan pohjalla oli reilusti öljyä. Usemmalla rätillä piti imeyttää ennenkuin alko rätti pysyä kuivana.
Olin itse ennakkoon putsannut kaasuläppäkotelon ja imeyttänyt rätillä imusarjasta öljyt. Imusarjan pohjalla oli reilusti öljyä. Usemmalla rätillä piti imeyttää ennenkuin alko rätti pysyä kuivana.
Re: Mitsubishin turbon asennus.
No niin, eilen tuli pudotettua IC alas ja pestyä. Prosessi tämmöinen:
1. Ota eturitilä irti.
2. Ota vilkut irti.
3. Ota etu umpiot irti (jätin johdot paikoilleen, siirsin ne vain sivuun).
4. Ota pohjapanssari irti.
5. Ota moottoriöljyn lauhdutin irti, ja jätä se roikkumaan omien kuputkien varassa.
6. Irroita 10mm 2 ruuvia jotka yhdistävät ACC:n ja IC:n yhteen. (Umpioiden takana).
7. Irroita klemmarit ja ahtoputket irti IC:stä.
8. Irroita runkopalkit joiden päällä seisoo kaikki jäähdyttimet.
9. Vedä IC:n maahan. Ei mahdu vielä ulos auton alta.
10. Nost autoa niin kauan kunnes IC on vapaana.
Saattaa auttaa jos irroittaa vasemman puoleisen äänitorven ja ilmaottoputken joka menee ilmaputsarille.
Harmi vain ettei tämmöisiä ohjeita ole mistään löytänyt. Kukaan ei ole puhunut umpioista esim. Jossain luin että muka puskurin irroitus auttaa hurjasti, mutta paskanpuhetta sekin. Ei vaikuta mihinkään puskurin irroitus, koska ne 10mm ruuvit ovat juurikin umpioiden takana, ei puskurin. Sekin että muka ei mene kuin 30min IC:n irroitukseen alakautta on paskanpuhetta, saa varata pari tuntia (jos ei ole joku ihmeen guru).
IC minulla oli yllättävän puhdas. Ei mitään juoksevaa öljyä tullut ulos vaikka kuinka kallisteli. No ei muutako E85 sisälle, ja heiluttamaan. Tuli jotain hiluja ulos, ja kun niitä sormilla testas, olikin vain jotain kuivunutta öljyä. No ne ainakin tuki otettua pois sieltä. Että jotain hyötyä tästäkin oli. Sitten toki IC:n jälkeiset putket pesin. Pelotti vähän pestä toi kumpiputki sille "Break cleanerilla", mutta kaitpa se sen yhden kerran kestää. Oli sen verran paksua paskaa että piti käyttää sitä siihen. No hoitokeinona pintaan siihen kumikärsään silikonia (bling bling).
Öljyä tosiaan oli (juoksevassa muodossa) vain IC:n jälkeen. Näytti siltä että Mitsu mallikkaasti oli pannut paskat liikenteeseen, ja ne oli jo tulossa kaasuläpälle, viimeiset jämät. No eipä tuu enää
Semmoista taas täältä Kemistä.
1. Ota eturitilä irti.
2. Ota vilkut irti.
3. Ota etu umpiot irti (jätin johdot paikoilleen, siirsin ne vain sivuun).
4. Ota pohjapanssari irti.
5. Ota moottoriöljyn lauhdutin irti, ja jätä se roikkumaan omien kuputkien varassa.
6. Irroita 10mm 2 ruuvia jotka yhdistävät ACC:n ja IC:n yhteen. (Umpioiden takana).
7. Irroita klemmarit ja ahtoputket irti IC:stä.
8. Irroita runkopalkit joiden päällä seisoo kaikki jäähdyttimet.
9. Vedä IC:n maahan. Ei mahdu vielä ulos auton alta.
10. Nost autoa niin kauan kunnes IC on vapaana.
Saattaa auttaa jos irroittaa vasemman puoleisen äänitorven ja ilmaottoputken joka menee ilmaputsarille.
Harmi vain ettei tämmöisiä ohjeita ole mistään löytänyt. Kukaan ei ole puhunut umpioista esim. Jossain luin että muka puskurin irroitus auttaa hurjasti, mutta paskanpuhetta sekin. Ei vaikuta mihinkään puskurin irroitus, koska ne 10mm ruuvit ovat juurikin umpioiden takana, ei puskurin. Sekin että muka ei mene kuin 30min IC:n irroitukseen alakautta on paskanpuhetta, saa varata pari tuntia (jos ei ole joku ihmeen guru).
IC minulla oli yllättävän puhdas. Ei mitään juoksevaa öljyä tullut ulos vaikka kuinka kallisteli. No ei muutako E85 sisälle, ja heiluttamaan. Tuli jotain hiluja ulos, ja kun niitä sormilla testas, olikin vain jotain kuivunutta öljyä. No ne ainakin tuki otettua pois sieltä. Että jotain hyötyä tästäkin oli. Sitten toki IC:n jälkeiset putket pesin. Pelotti vähän pestä toi kumpiputki sille "Break cleanerilla", mutta kaitpa se sen yhden kerran kestää. Oli sen verran paksua paskaa että piti käyttää sitä siihen. No hoitokeinona pintaan siihen kumikärsään silikonia (bling bling).
Öljyä tosiaan oli (juoksevassa muodossa) vain IC:n jälkeen. Näytti siltä että Mitsu mallikkaasti oli pannut paskat liikenteeseen, ja ne oli jo tulossa kaasuläpälle, viimeiset jämät. No eipä tuu enää
Semmoista taas täältä Kemistä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Nostetaas vanha aihe ylös. Mitsu odottelee hyllyssä asennusta Viiruun, voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mitä tarvitsee purkaa edestä, että saa ahtimen vaihdettua?
Tarvitseeko hankkia vaihtoa varten prikkoja ja tiivisteitä? Tarviiko ahdinta jotenkin öljytä ennen asennusta. Kyseessä siis käytetty Mitsu, ikää noin 2-3 vuotta.
Tarvitseeko hankkia vaihtoa varten prikkoja ja tiivisteitä? Tarviiko ahdinta jotenkin öljytä ennen asennusta. Kyseessä siis käytetty Mitsu, ikää noin 2-3 vuotta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Minimissään turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja öljypaluun tiiviste. Laita tippakannulla puhdasta öljyä öljyn menoreikään ennenkuin öljyputki asennetaan. Voi olla että muut tiivisteet pitää uudelleen käytettynä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Muistaako kukaan noiden kuparitiivisteiden kokoja? Mitsu siis kyseessä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Osa 12mm sisäreijällä, osa 14mm. Nyt kun vain muistais mikä mihin. Vesipuoli ainakin piti tiivistää niillä leveillä prikoilla kun käytti Garretin vesilinjoja. Niihin laitoin 12 x 20 leveitä prikkoja.
Luultavasti 12mm prikkoja 8kpl (Vesilinja), 14mm 4kpl (Öljylinja). Mutta en muista, joku voipi korjata.
Luultavasti 12mm prikkoja 8kpl (Vesilinja), 14mm 4kpl (Öljylinja). Mutta en muista, joku voipi korjata.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Olisi menossa mitsu mitsun tilalle siis
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Lyhyt mitsu asennettu 2002 2,0t matalapaineiseen. kaikki sopi suoraan, paitsi, että vesibanjoihin piti laittaa pienemmät banjopultit ja isommat briakat. Orkkis imukaula sopii ihan ok kun vaihtaa hukkiksen ylempää pultttia upotettuun malliin. putkia piti vähän taittaa että sai sopimaan nätisti, mutta vain milleistä kiinni..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Mitä tarkoitat "upotetulla" mallilla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Shadow_Fi kirjoitti:Mitä tarkoitat "upotetulla" mallilla?
Tuollaisen laitoin, paremman puutteessa. Muuten osuu imukaula tuohon pultin päähän..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Aivan. Harmi kun en tuota ole hoksannut. Hyvä tieto.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Juu, aika kivuttomasti se loppujen lopuksi siihen meni. Avasin öljypohjan samalla ja huomasin, että joko kone on aika äskettäin rempattu tai sitten on öljyjä vaihdettu tosi tiheään. Kone oli kuin uusi sisältä, öljypohja ja lohkon seinämät kiilsi puhtauttaan. 285tkm ajettu. Huoltohistoriasta ei löydy mitään dokumentaatiota asiasta tosin..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Garrett : Öljy 12mm , 2x Vesi 14mmShadow_Fi kirjoitti:Osa 12mm sisäreijällä, osa 14mm. Nyt kun vain muistais mikä mihin. Vesipuoli ainakin piti tiivistää niillä leveillä prikoilla kun käytti Garretin vesilinjoja. Niihin laitoin 12 x 20 leveitä prikkoja.
Luultavasti 12mm prikkoja 8kpl (Vesilinja), 14mm 4kpl (Öljylinja). Mutta en muista, joku voipi korjata.
Mitsu: Öljy 12mm , 2x Vesi 12mm
Muutokseen tarvii siis 2x 12mm banjopultit, 12mm normi leveät kupariprikat 6kpl (uudet myös öljylinjalle)
E:siis turbon päähän, koneen päässä voi olla eri banjot..
Viimeksi muokannut fforslund, Ti Loka 22, 2013 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Eiköhän prikkoja pitäisi olla tuplasti enemmän? Eli 12kpl? 3 putkea, 4 prikkaa per putki (joka banjolle 2kpl?)... Eikö? Ei sitten...fforslund kirjoitti:Garrett : Öljy 12mm , 2x Vesi 14mmShadow_Fi kirjoitti:Osa 12mm sisäreijällä, osa 14mm. Nyt kun vain muistais mikä mihin. Vesipuoli ainakin piti tiivistää niillä leveillä prikoilla kun käytti Garretin vesilinjoja. Niihin laitoin 12 x 20 leveitä prikkoja.
Luultavasti 12mm prikkoja 8kpl (Vesilinja), 14mm 4kpl (Öljylinja). Mutta en muista, joku voipi korjata.
Mitsu: Öljy 12mm , 2x Vesi 12mm
Muutokseen tarvii siis 2x 12mm banjopultit, 12mm normi leveät kupariprikat 6kpl (uudet myös öljylinjalle)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Mitsubishin turbon asennus.
Jep, kaksi prikkaa per banjo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01