Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jos jollain olis muistissa tai viitsis katsoa wissistä niin hjuva.
Itellä kun ei oo wissiä tässä käsillä.
Ja siis OG9-5 2.0 vm2001 olis potilas.

Kiitos ja kumarrus.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Molemmat kiristyy myötäpäivään :idea:

...vai olisitko sittenkin kaivannu kiristysmomentteja :P
-Runkolaakeri 20Nm+70°
-Kiertokanki mutterilla 20Nm+70°
-Kiertokanki ruuvilla 25Nm+100°
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kiitos :)
Hyvähän se on myös kertoa suunnat varmuuden vuoksi ;)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Oisko tuolle kiertokangen irroitukseen tarvittavalle avaimelle oikeaa "arvoa", E16 vai E17?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4574
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

E16 torxihylsy sopii runkopukkien avaamiseen (ja kansipulttien) muttei kylläkään mutterimallisten veivien avaukseen.
Jos en nyt väärin muista niin 14 millin monikulmahylsy vaikka bilteman sarjasta taitaa olla itsellä käytössä. Kai sillä kannalla joku hieno nimikin on.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

No hempetti, öljypohja kun kävi auki niin kovasti näytti E-torxilta se kanta veivin juuressa. On tässä pari viikkoa aikaa se selvittää, onneksi. Kansipulteille nyt osaan kuitenkin oikean avaimen hankkia. Kiitos tiedosta!

Edit: Veivin irroitukseen monikulma hylsy ja koko sen 14mm selvis toisaalta
Viimeksi muokannut jooseppi78, Ti Tammi 26, 2016 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5174
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja Risto »

vesa67 kirjoitti:Kai sillä kannalla joku hieno nimikin on.
XZN?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2533
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

XZN?
Eikös nuo ole urospuoleisia millä auotaan esim. volkkarin kansi?
14 millin monikulmahylsy
Noissa vanhemmissa työkaluissahan nuo oli niitä normaaleja hylsyjä mielestäni.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Onko tosi että kiertokanki kiristetään isompaan momenttiin kuin kampiakseli? Pakko varmistaa ennen kuin tommosta pikku pulttia alkaa kirimään :D
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja arto »

Noin ne WISsissä on.
Tosiaan luvut on samaa luokkaa, mutta jenkojen mitat ja nousut hieman eri luokkaa runkolaakereissa ja kiertokangissa niin ei se momentti ihan yks yhteen samalla kulmakiristyksellä mene.
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja timotn »

onkos kukaan tutkinu paljonko astemäärä vastaisi momenttina, kun varsinkin auton alla selällään kiristellessä nuita epämääräisiä astelukuja on hyvinkin hankala saada tarkasti väännettyä.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itekin tossa mietin, että taisin tehdä astelevyn ohuesta pahvista. Sellaista "ammattimaista" astelevyä en käyttänyt ja tuskin nyt ihan silmämunalla katsoin ja arvuuttelin kulmaa (kannenpulteissa on kyllä tullut ihan silmämääräisesti vaan käännettyä ne kulmat).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Joo, noin se WIS neuvoo, mutta vähän hirvitti vetää pieni pultti niin isoon momenttiin.
Kiristin nuo pultit astemitan ja momenttiavaimen kanssa ja tuo 70° vastasi muistaakseni 100Nm. (Pitää vielä varmistaa kun pääsen takaisin tallille :D)
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Runkopukille sopiva momentti 115nm.
Pultilliselle veiville n. 75-80nm.
Mutterilliselle veiville 55nm.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Kampiakselin ja kiertokankien kiristys

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Coltti kirjoitti:Runkopukille sopiva momentti 115nm.
Pultilliselle veiville n. 75-80nm.
Mutterilliselle veiville 55nm.
Onko nämä kokemuksen kautta hyviksi havaittuja momentteja?
Vastaa Viestiin