Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Terve, ensikertalainen saabisti täällä kaipais vähän vanhemmilta karpaaseilta neuvoa.
Eli tänää kun piti lähteä kaupan pihasta ajelmaan kotio kohti niin eipäs lähtenyt käymään. Muutaman sahailun, uudelleenkäynnistys ja pienen tauon pitämällä sain kuitenkin auton käymään, moottori ja huomiovaloin saattelemana...
Noh matkalla piti kuitenkin tehdä pieni välipysähdys, jolloin pienen tyhjäkäynnin saattelemana kierroslukumittarin viisari nollaan ja luistonesto valo palaa edellisten lisäksi. Liikkeelle lähdöstä ei tullut mitään, kun ei ottanut vaihdetta sisään. Uudelleen käynnistys ja mittari heräsi taas henkiin ja luistonesto sammui.
Kotimatkalla sidiä plärätessäni nErr 4 ja fcod 5216 eli Immobilizer Active. MiFiä taisi olla peräti 31 kpl. Molemmista avaimista vaihdettu patterit kuukauden sisällä. Kokeilin molemmilla avaimilla ja auto ei taaskan halunnut käynnistyä. Käyntiin auton sain painamalla ohjaimen nappia ja käynnistämällä.
Nyt illemmasta sain vikakoodit luettua ja semmoiset numerot löytyi kuin 1805, 1623, 1622. Käynnistäessä MiFiä kertyi 3 kpl.
Autoon tehty biopäivitys reilu 10tkm sitten, edellinen omistaja ajellut sen noin 10tkm viunalla vain muutamasti bensaa tankanneena. Itse auton ostettuani käyttänyt SiAlcoholia n. 5 tankkauksen välein että menee hernekeitot suuttimista paremmin läpitte.
Mitä tähän alkaisi ensimmäisen epäilemään? MiFiä tulee sen verta paljon että oisko kasetti ja tulpat vaihtoon? Todella häiritsevää tuollakaan lähteä mihinkään ajelemaan kun ei tiedä käynnistyykö se enää sammutuksen jälkeen. Kiitos jo etukäteen ja pahoittelut tekstin laadusta :oops:
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Väylä- tai mittaristovialta kuulostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Joutessani lueskelin lontoon sivuja. Siellä oli englannin Joella samoja vaikeuksia. Auton akku ja lataus olivat huonoja. Kaukkarin patterin on kans. Vaikka olet ne juuri vaihdattanu niin ne patterit voivat silti olla kuolleet. Niissä on aika lyhyet päiväykset ja pian sen jälkeen niiden varaustaso romahtaa. Yleismittari käyttöön.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaukosäätimen patteri ei vaikuta kuin kaukosäädön toimintaan, ei mitenkään ajonestoon. Mittariston neulan tippuminen ja läjä vikakoodeja, etenkin ajonestosta, viittaa väyläkatkokseen mittariston ja ecun välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Eli mistä tätä lähtis purkamaan? Auton akku on mallia biltema, joten en yhtään ihmettelis että alkaa jännitteet hiipumaan... Jotain konstia millä takaisin luottopeliksi?
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja blair »

Moi,

itselläni mittaristo vilkkui kuin joulukuusi, kun akku oli kypsä. Akku oli alle kaksi vuotta vanha AGM Snajder ja takuu voimassa. Vein takaisin myymälään akkutesteriin, joka antoi OK tuloksen. Kuitenkin ostin Boschin 77Ah 130€ akun ja kaikki ongelmat loppui siihen.

En väitä, että sinulla on tästä kyse, mutta ehkäpä akun vaihtoa voisi harkita?

EDIT: mulla taisi kanssa juuri luistoneston valoa vilkutella, joo näin se taisi olla....
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Akkuvialta tai heikolta lataukselta (miksei molempia) tuo kuulostaa vahvasti.
Kun näin on, tapahtuu tuo ilmiö mistä jcarlson mainitsi. Väylällä olevat laitteet alkavat sekoilemaan alhaisen jännitteen vuoksi ja sehän saa aikaan mitä ihmeellisimpiä ilmiöitä.
Ja pahimpana tietenkin auton käynnistymättömyys.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Onhan tuo joo omaan korvaan tuntunut ehkä hitaasti starttaavan, pyörittää hyvin tosin välillä pitkään. Käynnistysajan sai vissiinkin jostain sidin kauttakin näkyviin?
En tiedä liittyykö mitenkään tapaukseen, nyt kahdesti käyneenä ollut niin että autosta lähdettäessä on radio jäänyt pauhaamaan ja ovet eivät mene lukkoon ohjainta käytettäessä. Vaihdetta kronatessa ja avaimen käyttö lukon kautta on poistanut ongelman.
Pitänee vaihtaa tuo akku se on pienempi investointi kuin uuden kasetin osto kun menivät kerta nostamaan hintaa. Tosin pitää sekin vissiin ostaa varoiksi konttiin etteivät lopu kesken :D Autollahan on ajettu nyt sen 150tkm, mutta sehän ei mitään tuon kasetin kunnosta kerro. Varmasti vielä alkuperäinen kiinni.
Vaihdetaan akku jos se siitä menisi ja elpyisi.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Virtalukko :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Bilteman akku oli vissiin työntänyt happoa navoista pihalle ja jännite oli 12.4v mahd matalampi kun pientä sahailua ollut. Uusi Varta 77Ah tilalle ja jännite suoraan 12.6v. Ei ainakaan tuntunut empivän yhtään uudella akulla, varmasti luovuttaa virtaa paremmin kuin entinen. Ilmoitellaan jos tulee jotain uusia kommervenkkejä vastaan. Näillä näkymin kaikki reilassa, paitsi tuo radion jääminen päälle ja ettei ovet mene lukkoon, tutkaillaa uusiutuuko.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab 9-5 vikakoodien tulkintaa.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Solisluu kirjoitti:Näillä näkymin kaikki reilassa, paitsi tuo radion jääminen päälle ja ettei ovet mene lukkoon
Johtuu siitä että virtalukonpatruuna ei nouse ylös (liikerata n.1mm) kun otat avaimen pois lukosta.
Vastaa Viestiin