AD85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

AD85

Viesti Kirjoittaja wla »

Näyttää etanoolipitoisuudeksi viimeisien tankkausten jälkeen 81%,onko St1 laimentanut viinaa vai alkaako lambda antautumaan?
Aina joku Saabbi...

dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Mulla alko näyttämään liikaa kun bensapumppu rupes antautumaan, IMMu aiheuttaa myös laihalla käyntiä. Onko se sitten lambda kun noinpäin tekee...
Nyt: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower
Ex-Bååssit: 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT

99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Orastavaa vuotoa jossain päin...
Itsellä myös pikkuhiljaa prosentit hiipuneet alaspäin.
Vaihdoin kaikki pikkuletkut uusiin, ei vaikutusta.
Mutta sitten tein painetestin.
Elikkäs kumikärsä immulta irti ja tukkoon.
Ja myös huohottimen putki joka tulee imuputkeen myös tukkoon.
Siten mankkuventtiililtä c-letkuun (menee turbon kompuralle)
varovasti kompuralla painetta. Sitten kuulee vuodot.
Itsellä oli jarrutehostimen putki joka tulee imusarjaan punaiseen pikaliittimeen rikki.
Semmoinen kovamuoviputki.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99

suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mulla ei ole ad ollu vielä kertaakaan yli 75... Ei vuotoja ja immu sekä lammbda uudet.
Tällä hetkellä ad 72, vaikka viinalla ajeltu pitkään...
Toimii ihan normaalisti. Eli onko tolla ad.lla niin väliä :?:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333

Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Itellä oli yhdessä vaiheessa(pari päivää) ad 85. Tyhjäkäynti heittelehti ihan miten sattuu. No sitten kattelin vähän konepellin alle niin yks letku oli lähteny irti liitoskohdastaan. Se takas paikoilleen ni sen jälkeen ad on näyttänyt sitä "normaalia" 76:sta.

ABC:llä olen aina tankannut...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88

Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Itsellä ei ad nouse yli 81% vaikka viinaa tankattu 5 tankillista peräjälkeen. IMM on uusi ja ahtoputki todettu paineistamalla pitäväksi. Lambda alkuperäinen 200tkm ajettu
T7 vm. 2001 9-3

melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja melberi »

Etanolipitoisuuden pitäisikin olla välillä 80-85 %. Lisäksi tuo etanolipitoisuuden tunnistus ei ole erityisen tarkka.

Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1318
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja Poy »

Onko softa sellainen, että arvo saturoituu 85% eikä mene sitä ylemmäksi, vaikka joku vika aiheuttaisi laskennalisesti suuremman arvon? Ainakin näin oman havainnon perusteella.

Vai vaikuttaiskohan softa versio (uudempi toimii paremmin) tuohon tarkkuuteen, mulla ainakin lähes aina ollut 85, kun tankissa puhdasta e85:sta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3340
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Omassa 9-5:ssa 84,8% etanolia eli aika tarkasti menee kohdalleen. Softapohjana 46S.
9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -10 (KA), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).

Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Poy kirjoitti:Onko softa sellainen, että arvo saturoituu 85% eikä mene sitä ylemmäksi, vaikka joku vika aiheuttaisi laskennalisesti suuremman arvon? Ainakin näin oman havainnon perusteella.
Kyllä ainakin minulla on.
T7 vm. 2001 9-3

melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja melberi »

85:een tosiaan jää. Jos jää vielä laihalle, niin menee sitten Amul:n piikkiin loppukorjaus.

wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja wla »

Vaihteluväli ollut 84-85% vajaan parivuotta,nyt viime tankkauksen jälkeen 82%.

Voihan sekin olla mahdollista että ST1:llä on kesähessut lantraamassa viinaa ...
Aina joku Saabbi...

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En itse kauheasti antaisi painoarvoa muutaman %:n etanolitunnistuksen heitoille. Esim. 1% Ad85 heittoa vastaa 0,4% multiplikatiivisen seoskorjauksen (Amul) heittoa, joten puhutaan varsin pienestä absoluuttisesta "virheestä" - lambda ja nämä adaptaatiot takaavat kuitenkin että seossuhde on aina haluttu, kunhan ei osuta maksimiarvoon (jolloin tulee jo vikakoodi), tai jokin epälineaarinen virhe sotke adaptaatiota (yleisempi ongelma jos esim. MAF rikki tai ilmavuoto). Tällaisia adaptaatiovaihteluja tulee jatkuvasti ehjälläkin autolla bensasoftalla mm. kelien vaihdellessa. Mitään käytännön merkitystä auton toiminnalle näillä heitoilla ei ole. Kun etanolipitoisuus on riittävän korkea (yli 60% tms.) on softan kannalta tankissa pelkkää etanolia. Kannattaa miettiä miksi Saab ei ole halunnut tuota tunnistettua pitoisuutta laittaa asiakkaille näkyviin, etenkään kun se on tehty lambda-anturilla jolloin se sisältää kaikki muutkin ilma/polttoaine-mittauksen heitot. :)
Ja tosiaan arvo saturoituu 85% kohdalla, loppu rikastustarve Amul:n piikkiin. Tietyllä algoritmilla osa korjauksesta menee aina sinne vaikka Ad85 ei olisi tapissa. Softaversioista .46T/.55P on hieman fiksumpi tunnistamaan pitoisuuden kuin vanha .46S (Ilman TCS/ESP aina .46S pohja).

Edelleen vielä jos autossa on muut kuin vakiosuuttimet tai selvästi vakiosta poikkeava pa-paine, ei suutinten linearisointikartat ole ikinä yhtä tarkkoja kuin tehtaan kalibraattorin testisellissä ajamat, joten myös Amul ja Ad85 heittelevät enemmän ja poikkeavat enemmän vakiosta. Yleensä heitot täysin hyväksyttäviä viritetylle autolle eivätkä näy kuitenkaan käyttäjälle muuten kuin ko. arvoja tuijottamalla. Trionic5 maailmassa adaptaatiot ovat MAP-pohjaisesta järjestelmästä johtuen jo ehjässä vakioautossakin usein prosenttikaupalla, viritetyissä jopa 10-20%-yksikköä, myös vanhemmissa laadukkaiksikin mielletyissä kalliissa virisoftissa joissa ei ole suutinparametreja tai polttoainekarttoja muokattu vaikka suuttimia tai pa-painetta on muutettu vakiosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

jcarlson kirjoitti:En itse kauheasti antaisi painoarvoa muutaman %:n etanolitunnistuksen heitoille. Esim. 1% Ad85 heittoa vastaa 0,4% multiplikatiivisen seoskorjauksen (Amul) heittoa, joten puhutaan varsin pienestä absoluuttisesta "virheestä" - lambda ja nämä adaptaatiot takaavat kuitenkin että seossuhde on aina haluttu, kunhan ei osuta maksimiarvoon (jolloin tulee jo vikakoodi), tai jokin epälineaarinen virhe sotke adaptaatiota (yleisempi ongelma jos esim. MAF rikki tai ilmavuoto). Tällaisia adaptaatiovaihteluja tulee jatkuvasti ehjälläkin autolla bensasoftalla mm. kelien vaihdellessa. Mitään käytännön merkitystä auton toiminnalle näillä heitoilla ei ole. Kun etanolipitoisuus on riittävän korkea (yli 60% tms.) on softan kannalta tankissa pelkkää etanolia. Kannattaa miettiä miksi Saab ei ole halunnut tuota tunnistettua pitoisuutta laittaa asiakkaille näkyviin, etenkään kun se on tehty lambda-anturilla jolloin se sisältää kaikki muutkin ilma/polttoaine-mittauksen heitot. :)
Ja tosiaan arvo saturoituu 85% kohdalla, loppu rikastustarve Amul:n piikkiin. Tietyllä algoritmilla osa korjauksesta menee aina sinne vaikka Ad85 ei olisi tapissa. Softaversioista .46T/.55P on hieman fiksumpi tunnistamaan pitoisuuden kuin vanha .46S (Ilman TCS/ESP aina .46S pohja).

Edelleen vielä jos autossa on muut kuin vakiosuuttimet tai selvästi vakiosta poikkeava pa-paine, ei suutinten linearisointikartat ole ikinä yhtä tarkkoja kuin tehtaan kalibraattorin testisellissä ajamat, joten myös Amul ja Ad85 heittelevät enemmän ja poikkeavat enemmän vakiosta. Yleensä heitot täysin hyväksyttäviä viritetylle autolle eivätkä näy kuitenkaan käyttäjälle muuten kuin ko. arvoja tuijottamalla. Trionic5 maailmassa adaptaatiot ovat MAP-pohjaisesta järjestelmästä johtuen jo ehjässä vakioautossakin usein prosenttikaupalla, viritetyissä jopa 10-20%-yksikköä, myös vanhemmissa laadukkaiksikin mielletyissä kalliissa virisoftissa joissa ei ole suutinparametreja tai polttoainekarttoja muokattu vaikka suuttimia tai pa-painetta on muutettu vakiosta.
Tuon softaversion näkee varmaanki tästä? http://oi43.tinypic.com/dff76w.jpg
Tässä tapauksessa .46S.

Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1121
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Kemi

Re: AD85

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Eli jos ad85 on 107 se tarkoittaa 10.7%?
Saab 9-5 SE 2.3t, 2000, 4-Speed Automatic, BioPower Stage 1 (260Hp / 375Nm)
Saab 9000CD 2.0t E85, B204E, 1996, Manual, Stage 1, T7 APC Mod.
#5866

Vastaa Viestiin