Katsastusmukavaa
Katsastusmukavaa
Emäntä käytti 9-5:sen ensimmäistä kertaa katsastuksessa. Ei mennyt läpi. Syitä olivat: 1. molemmat sumuvalot näyttävät liian alas, 2. molemmat takavilkut ovat väärän väriset (ihan normaalit keltaiset polttimot siellä on), 3. raidetangon pään välys. Justiinsa oli auto merkkihuollossa ja sieltä emäntä ajoi suoraan katsastukseen.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Katsastusmukavaa
jos et erikseen pyytänyt katsomaan ko. asioita ei niitä vältämättä ole käyty läpi.
Sumuvalojen suuntauksen tarkistus ja tarvittaessa säätö ei todennäköisesti kuulu joka huoltoon. Takavilkkujen väärä väri johtuu siitä että polttimot ovat oranssit ja haalistuvat ajan myötä, tämä siis tulkinta kysymys milloin on liian vaaleat, asentaja voinut katsoa että ovat vielä ok mutta katsastajan mielestä ei.
ja jos tuo raidetangon pään välys ei ole tullut ilmi koeajolla ja jos niiden tarkistus ei kuulu juuri siihen huolto-ohjelmaan minkä autosi kävi läpi ja et erikseen ole pyytänyt tarkistamaan niveliä niin eihän sitä voi huomata?
no onneksi ovat pikkuvikoja ja tuntuu että katsastaja etsimällä etsinyt jotain
Sumuvalojen suuntauksen tarkistus ja tarvittaessa säätö ei todennäköisesti kuulu joka huoltoon. Takavilkkujen väärä väri johtuu siitä että polttimot ovat oranssit ja haalistuvat ajan myötä, tämä siis tulkinta kysymys milloin on liian vaaleat, asentaja voinut katsoa että ovat vielä ok mutta katsastajan mielestä ei.
ja jos tuo raidetangon pään välys ei ole tullut ilmi koeajolla ja jos niiden tarkistus ei kuulu juuri siihen huolto-ohjelmaan minkä autosi kävi läpi ja et erikseen ole pyytänyt tarkistamaan niveliä niin eihän sitä voi huomata?
no onneksi ovat pikkuvikoja ja tuntuu että katsastaja etsimällä etsinyt jotain
Re: Katsastusmukavaa
Joo näinhän se varmasti on, enkä tarkoittanutkaan, että huollossa olisi pitänyt kaikki havaita. Tuo sumuvalojen liian matalalle näyttäminen pisti ihmetyttämään, koska mitä haittaa siitä voi olla kenellekään. Jos näyttäisi liian ylös, niin sen vielä ymmärtäisi.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Katsastusmukavaa
Joku viisas on keksiny valon suuntauksille sallitut arvot ja jos ei osu kohdalleen ni ei voi mitään
Mitä alustan välyksiin tulee niin niiden tarkastus kyllä kuuluu joka määräaikaishuolto ohjelmaan. Yleensä ne tarkastetaan perus öljynvaihdon yhteydessäkin jotta saadaan kinuttua lisähommia
Mitä alustan välyksiin tulee niin niiden tarkastus kyllä kuuluu joka määräaikaishuolto ohjelmaan. Yleensä ne tarkastetaan perus öljynvaihdon yhteydessäkin jotta saadaan kinuttua lisähommia
Re: Katsastusmukavaa
No katsurit on välillä mitä on.. Noi lamput on kyllä aina jonkinlainen maku kysymys.
Itse leimalla viimeksi käydessä kävi kyllä katsastus heppu rehellisesti sanottuna vituttamaan. Päästömittaukset ja obd paprut oli mulla mukana, mutta tämäpä tarkisti ne kaikki siitä huolimatta. En näistä kyllä edes maksanut konttorille, joten hieman mietin, että mitäs nyt..
Hiljaa mielessäni kiroilin, että mitäs sitten tehdään jos niissä nyt jotain vikaa on kuitenkin? Ikää mittaus tuloksillani oli kuukauden päivät.
No, eipähän tuo vikaa löytänyt. Jostain huomautti sanallisesti, mutta eipähän jäänyt asia mieleen..
Itse leimalla viimeksi käydessä kävi kyllä katsastus heppu rehellisesti sanottuna vituttamaan. Päästömittaukset ja obd paprut oli mulla mukana, mutta tämäpä tarkisti ne kaikki siitä huolimatta. En näistä kyllä edes maksanut konttorille, joten hieman mietin, että mitäs nyt..
Hiljaa mielessäni kiroilin, että mitäs sitten tehdään jos niissä nyt jotain vikaa on kuitenkin? Ikää mittaus tuloksillani oli kuukauden päivät.
No, eipähän tuo vikaa löytänyt. Jostain huomautti sanallisesti, mutta eipähän jäänyt asia mieleen..
Saab 9-5 Aero
Re: Katsastusmukavaa
Mielestäni Trafilta on tullut määräys suorittaa pistokokeina mittauksia, vaikka paprut olisikin mukana. Eli tekevät sitä mitä heiltä vaaditaan.
900c 2d -89 (semi käyttis)
Re: Katsastusmukavaa
Ok, kiitos tiedosta.
Jaa Trafi, tuo "laillisia"ryöstöjä, kyttäystä, kusetusta harrastava p*¤#* laitos, joka on jokaisen liikenteessä olijan turvaaja..
Kiva kun luottavat virallisiin merkkikorjaamoihin noin paljon.
Kiva olisi tietää kumman paperi on sitten se joka ratkaisee, mikäli niissä olisikin jotain eroa?
Täysin laillinen ja voimassa oleva todistus vaiko se jonka katsuri just autosta kaivoi?
Kyseessä kun on autot, niin jo päivässä kerkeää tulla huonolla tuurilla esim. vikakoodi.
Siinäpä sitä sitten verenpaineita taas tarkastellaan..
Jaa Trafi, tuo "laillisia"ryöstöjä, kyttäystä, kusetusta harrastava p*¤#* laitos, joka on jokaisen liikenteessä olijan turvaaja..
Kiva kun luottavat virallisiin merkkikorjaamoihin noin paljon.
Kiva olisi tietää kumman paperi on sitten se joka ratkaisee, mikäli niissä olisikin jotain eroa?
Täysin laillinen ja voimassa oleva todistus vaiko se jonka katsuri just autosta kaivoi?
Kyseessä kun on autot, niin jo päivässä kerkeää tulla huonolla tuurilla esim. vikakoodi.
Siinäpä sitä sitten verenpaineita taas tarkastellaan..
Saab 9-5 Aero
Re: Katsastusmukavaa
YoC kirjoitti:Joku viisas on keksiny valon suuntauksille sallitut arvot ja jos ei osu kohdalleen ni ei voi mitään
Mitä alustan välyksiin tulee niin niiden tarkastus kyllä kuuluu joka määräaikaishuolto ohjelmaan. Yleensä ne tarkastetaan perus öljynvaihdon yhteydessäkin jotta saadaan kinuttua lisähommia
Tiiä sitte saabista (wis:istähän tuon vois tarkistaa) mutta ainakaan niiden merkkien parissa joiden kanssa olen töitä tehnyt/teen ei näin ole.
joka huoltoon nuo eivät kuulu, eri asia jos esim koeajolla löytyy tai asentajalla ylimääräistä aikaa ts. enemmän aikaa tehdä huolto kuin ohjeaika on niin silloin asentajat yleensä myös noita katsovat.
Re: Katsastusmukavaa
Onkohan noitten sumuvalojen suuntauksen tarkistuksesta tullut konttoreille jotain ohjeita, nimittäin kävin tänään katsastuksessa ja ne tarkistettiin myös. Koskaan aiemmin ei ole missään autossani tarkistettu sumuvaloista muuta kuin että ne toimii.
Saab 9-5 2004 Aero
Re: Katsastusmukavaa
Jos maahantuojan huolto-ohjelmia selataan niin joltain merkiltä varmasti löytyy jostain määräaikaishuolto mihin ei kuulu alustan tarkastusta.Tiiä sitte saabista (wis:istähän tuon vois tarkistaa) mutta ainakaan niiden merkkien parissa joiden kanssa olen töitä tehnyt/teen ei näin ole.
joka huoltoon nuo eivät kuulu, eri asia jos esim koeajolla löytyy tai asentajalla ylimääräistä aikaa ts. enemmän aikaa tehdä huolto kuin ohjeaika on niin silloin asentajat yleensä myös noita katsovat.
Luovutushuoltoon ja ensihuoltoon alustan tarkastus ei yleensä kuulu (lukuunottamatta ainakin VAG konserni)
Itsellä mennyt reilun 10 vuoden työkokemuksella kyllä pahasti merkki/korjaamo ohi millä alustaa ei tarkasteta joka määräaikaishuollon yhteydessä.
Aika paljon tulee myös asiakkailta noottia jos auto menee huollon jälkeen suoraan katsastukseen ja leimalla tulee hylky. Saadaan helposti aikaan keskustelu "Mistä minä maksan??!"
Ja niin kuin aikasemmin kirjotin on myös outoa korjaamolta olla haluamatta lisätöitä mitä helposti huomaa jopa öljynvaihdon yhteydessä kun alustan käy läpi. Aikaahan tuohon tuhraantuu nosturilla jopa 5 minuuttia lukuunottamatta mystisiä "golfpallo runkopalkin sisällä kolinoita" minkä tutkimiseen aikaa saa kulumaan ehkä enemmänkin joten ei se nyt varmaan ohjeajoista ole kiinni se alustan tarkastaminen
Eiköhän se riipu ihan inssistä/inssin päivästä kuinka jaksaa auton syynätä. Esimerkkinä pieni öljyvuoto, jos inssin päälle ei tipu öljyä auto menee läpi. Jos sattuu tippa tippumaan päälle hylky tuleeOnkohan noitten sumuvalojen suuntauksen tarkistuksesta tullut konttoreille jotain ohjeita, nimittäin kävin tänään katsastuksessa ja ne tarkistettiin myös. Koskaan aiemmin ei ole missään autossani tarkistettu sumuvaloista muuta kuin että ne toimii.
Re: Katsastusmukavaa
Omasta on sumuvalojen suuntaus tarkistettu melkein joka katsastuksessa. Ja sen pari kertaa kun oli pielessä, niin säädetty samalla kohdalleen. Hyvää palvelua siis.vjo kirjoitti:Onkohan noitten sumuvalojen suuntauksen tarkistuksesta tullut konttoreille jotain ohjeita, nimittäin kävin tänään katsastuksessa ja ne tarkistettiin myös. Koskaan aiemmin ei ole missään autossani tarkistettu sumuvaloista muuta kuin että ne toimii.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Katsastusmukavaa
pitihän tuo selata tuota wis:iä ja sieltä katsoin 9-5 vuosimallin 2001 kohdalta huolto ohjelmia niin näytti että vain joka toisessa huollossa käsketään tarkastaa pallonivelet, jousituksen ja ohjauksen holkit ja suojat.
Eli ei ne joka huolto ohjelmaan kuulu, tykkäs siitä tai ei. Näin se vaan nykypäivänä menee.
Pakko jaotella hieman huolto ohjelmia kun tarkistettavia kohteita on n. 40 kpl enemmän kuin siinä vanhassa ladassa
Tuli noista sumareista mieleen että nyt kun illat pimenee niin varmaan katsastajat syynäävät ilolla noita valoja ja niiden suuntauksia.
Eli ei ne joka huolto ohjelmaan kuulu, tykkäs siitä tai ei. Näin se vaan nykypäivänä menee.
Pakko jaotella hieman huolto ohjelmia kun tarkistettavia kohteita on n. 40 kpl enemmän kuin siinä vanhassa ladassa
Tuli noista sumareista mieleen että nyt kun illat pimenee niin varmaan katsastajat syynäävät ilolla noita valoja ja niiden suuntauksia.
Re: Katsastusmukavaa
Moe
Mullekkin sanoi katsastaja noista sumareista et näyttää liian ylös, asentelin kuitenkin kesällä farkun takajouset puslienvaihdon yhteydessä femmaani(sedan) ja persaus nous vähän ylemmäx joten arvelin ettei tarvii säädellä
Tosin olen aina katsastanut saabit klubilaisella eikä tuo ole juurikaan takertunut pikkuseikkoihin.
Mullekkin sanoi katsastaja noista sumareista et näyttää liian ylös, asentelin kuitenkin kesällä farkun takajouset puslienvaihdon yhteydessä femmaani(sedan) ja persaus nous vähän ylemmäx joten arvelin ettei tarvii säädellä
Tosin olen aina katsastanut saabit klubilaisella eikä tuo ole juurikaan takertunut pikkuseikkoihin.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92