Keulassa kolisee... Korjattu.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Keulassa kolisee... Korjattu.

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Tässä viattoman tonnarin jälkeen, olen alkanut nauttia Gm-ajan herkuista. Kuskinpuolelle eteen ilmestyi vaunun vedossa terävä kolina. Kävin kiskomassa linnunluuta ja kokeilin muutenkin välyksi. Eipä niitä tainnut olla.

Eli iskarin yläpään laakeri taitaa olla syypää, kun hiljenee mutkissa. Mistä semmonen (set) kannattaa tilata, ettei tarvis taas hetken päästä vaihtaa... Ajatus on ajella joku 100 th mittariin parin vuoden aikana. Sillon tää alkas olla sopivasti sisäänajettu (nyt 311 th).

Onko joku vaihtanut kerralla kaikkia keulan hilppeita. Tarkotan puslia, linnunluita ja muita. Etutukivarret on uudet. Mitäpä osat makselee ja paljonko menee aikaa. Takapuslat ja iskarit on kunnostettu jo. Muuten femma on iskussaan kilometreihin nähden kiitettävästi.
Viimeksi muokannut Henkka poika, Pe Elo 30, 2013 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itselläkin oli pikkukolinaa etupäässä, joka tuli esiin helpoiten routineella soratiellä ajettaessa. Nuo pikkukolinat hiljeni tuolloin noiden koiranluiden ja kallistuksenvakaajan puslien vaihdolla polyurethane mallisiin. En toki kiellä etteikö iskaripaketissakin voisi jo noilla sinun kilometreilläsi olla vaikutusta.
Koiranluut sitten jotain OEM laatua esim Lemfööderiä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
vjussi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 01, 2008 18:54

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja vjussi »

Minulla sattui kerran samanlainen tapaus vaunun vedossa.
Kolinan syyksi paljastui löystyneet renkaan pultit.
Suosittelen tarkastamaan ne ensin...
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

On renkaat kiinni. Vaihdan tuon linnunluun summassa. Parin kympin pieti.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja vjo »

Motonetista saa Skf:n laakeria mutta enpä usko että laakeri kolahtelemaan alkaa, pareminkin narisemaan.

Veikkaisin väljää alapalloa.
Saab 9-5 2004 Aero
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Sain eilen aikaseksi tutkiskella keulaa. Tukivarret on uudet ja alapallotkin samoin. Välyksiä ei noissa linnunluissakaan ole. Semmoinen havainto on tullut, jos ajaa kumman tahansa eturenkaan kaivonkannen yli, niin kuskinpuolella kolahtaa. Mutta, jos kääntyy oikeaan - on ihan hiljaista. Loiva käännös riittää.

Mitäpä tutkin seuraavaksi - kallistuksenvakaimen puslat? Vai kuitenkin ne iskarin yläpäät.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Ja renkaanpultit oli/on kireällä? Vempottaako muuten ajossa vai onko tuo pelkkä kolahdus vikana? Vakaajan runkopuslat kannattaa kattoa. Ja onko ääni sellainen että öisi runkoon ja suunnilleen missä kohtaa?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Oli renkaat kireällä, väänsin hajalle Femman oman pulttiavaimen, aiai Rengasliike ja niiden momentit. Ei ole ajossa mitään vikaa ja sillä tuo kolaus nyppiikin. "Kuulee" sormille ratissakin välillä. Kolaus on metallinen ja kuskin puolelta. Luulin linnunluuksi- tiukat oli. Nuo vakaajan runkopuslat ovat nyt vakavasti epäiltynä :mrgreen:
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Hmm..Saabin joustintuen yläpään laakereista ei oo kokemusta, mutta Portereissa ne narajaa ja kolistaa kun paino sille puolen tulee.
Terävä ja rattiin tuntuva kolahdus onki sitte vähä auki..tietysti jos lujaa runkoon vakaaja lyö niin..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja vjo »

Apurungon kuluneet puslat aiheuttavat klonksahduksen tai narinaa mutta ei nekään nyt rattiin pitäisi tuntua. Vaihteiston momenttitukikin saattaa kolahtaa jos on oikein väljät puslat.

Väänsitkö alapalloa oikein voimalla? Saattaa näyttää ehjältä vaikka on väljä.
Saab 9-5 2004 Aero
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Apurungon puslat.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Keulassa kolisee... Korjattu.

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Otettiin vika kaverin kanssa pois. Linnunluussa oli parikin vikaa. Alapallo oli hieman väljä ja jostain kumman syystä oli alakiinnitys löysällä ja pääsi kolistamaan vakaajan päässä. Ihan kuin olisi mutteri avautunut itsekseen. Nivel oli kuivan oloinen.

Erikoista sinällään, että luu oli niin ruosteessa ja vanha, ettei alapulttia edes viitsitty yrittää avata.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Keulassa kolisee... Korjattu.

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Tuon vakaimen puolimmaisen kiinnityksen löysyys ihmetyttää edelleen. Onko mahdollista, että vaununvedossa on on joutunut niin lujille ja keinutellut vuosien ruosteet irti. Ja siitä johtuen alkuun päästyään alkanut kopsahdella vakaajan päässä - välys oli 1-2 mm. Nyt on samanlainen, kuin parikymmentä th sitten toukokuun alussa. Sekin pikku napsu sormille on hävinnyt, samoin ohjaus on mutka-ajossa tarkemman oloinen eikä tavallaan hae oikealle kaartaessa. Rattikin oikesi.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Keulassa kolisee...

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vjo kirjoitti:Motonetista saa Skf:n laakeria mutta enpä usko että laakeri kolahtelemaan alkaa, pareminkin narisemaan.

Veikkaisin väljää alapalloa.

skf:n yläpään laakerit hain motonetista. näyttävät olevan muovisia... onko nykyään tosiaan näin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Keulassa kolisee... Korjattu.

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kyllä, alkukesästä vaihdettiin tohon omaan Lemförderin vastaavat ja muoviahan ne on. Kuulat sisällä sentään vielä metallia :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin