Jarruongelmaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässä on jonkin aikaa allekirjoituksen Femmassa ollut oireena, että yön yli tai päivän työpaikan parkkiksella seisomisen jälkeen jarrut ei heti käynnistyksen jälkeen tahdo ottaa kiinni. Oireet on helpommin havaittavissa peruuttaessa mutta huomaa kyllä myös eteenpäin kulkiessa.

Automaatin ollessa kyseessä tapaan pitää jarrua pohjaan painettuna käynnistettäessä. Kotoa lähden liikkeelle yleensä peruuttamalla ja painan jarrua ensimmäisen kerran pihaliittymästä tielle kääntäessä. Tässä kohdassa monesti käy niin, että jarrupedaali painuu siihen saakka, että paineet tulee vastaan. Siitä huolimatta auto tahtoo jatkaa vielä matkaansa ja pitää oikein puntin takaa painaa poljinta, että pysähtyy. Tämän jälkeen jarrut toimivat normaalisti.

Oireen tunnistaa myös poljintuntumassa. Normaalistihan ryömintävauhdilla polkimessa on vielä painamisen varaa, kun vauhti jo talttuu. Oirehtiessa poljin ei mene syvemmälle muuten kuin erittäin voimakkaasti polkien. Aivan kuin olisi kivi polkimen ja lattian välissä.

Kerran, valoissa seistessä, jarrujen sekä ABSin varoitusvalo välkähti noin sekunnin verran. Ehdin juuri huomata ne, ennen kuin sammuivat. Muita oireita ei ollut, eikä ole toistunut. Tämän jälkeen eteen on vaihdettu levyt ja palat. Takapalat on vaihdettu keväällä. Kumpikaan operaatio ei ole auttanut. SID info ei anna vikakoodeja. Jarrunesteitä en äkkiseltään tiedä/muista, onko vaihdettu. Pitää tarkistaa huoltokirjasta.

Mistähän vikaa kannattaisi etsiä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja george »

Alipainepuolen voisit tarkistaa. En kyllä tiedä aiheuttaako se pedaalin löystymiastä, mutta jarrut kyllä vaativat kovaa polkemista, jos tehostin ei toimi. Siis vuotaakohan jarrutehostimen alipaine.
Alipainesysteemi on seuraava: Läppäkotelolta kova letku takaiskuventtiilin kautta T-kappaleeseen, toinen haara myös toisen takaiskuventtiilin kautta alipainepumpusta. T-kappaleelta menee letku tehostimeen. Autostani oli ensinmainittu takakiskuventtiili poikki lääpäkotelon puolelta. Jarrut toimivat tällöin alipainepumpun avulla.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Pee
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Täällä samanlaista oirehdintaa ollut satunnaisesti.
Pitkän tovin oli että oiretta ei näkynyt kunnes eilen se tapahtui taas.
Syksyllä/alkutalvella ilmeni useamminkin mutta oire hävisi ja unohtui koko asia.

Eli pedaali menee kovaksi eikä aiheuta pedaalin löystymistä niinkuin george mainitsee tuossa edellisessä viestissä.

Peruuttaessa on tullut oireet vastaan. Eikä tartte näköjään seistä edes yön yli vaan eilen riitti muutama tunti.
Meinas vähän säikäyttää tuolla yleisellä parkkipaikalla.
Muuten jarrut toimii hyvin. Onko tämäkin joku viirusilmän mallikohtainen ominaisuus :)
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Pee
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Tänään kerkesin vilkasemaan valosan aikana alipaineletkuja ja hyvä kun kerkesin koskettaa läppäkotelolta lähtevää letkua, rapsahti se poikki takaiskuventtiilin kohdalta.

Minkälaista osaa george laittoi tilalle? Orkkista marmorilta?
Tuossa taitaa olla jotkut ihme liittimet niitten kovien letkujen/putkien päissä.
Pikasesti vilkasin ebay/netti tarjontaa niin joku 50 puntaa tjms. koko letku häsmäkkä takaiskuineen.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Ei taida fiksuliikkeen osaa saadakaan tuohon. Näin ainakin minua informoitiin, joten asiointi marmoritiskillä oli paikallaan.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sori OT, mutta ei kait ne osat nykyään marmorillakaan maksa maltaita, jos niitä nyt ylipäätään saa. Ainakin korinosat on nykyään kovinkin kohtuullisen hintaisia ihan orggiksina. Toki varmaan nykyäänkin Viirun Xenon-umpion Ovh. on luokkaa 1600 euroa... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pee
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Ok eli orkkis osaa metsästämään.

Pitää tiedustella osan saatavuutta/hintaa puhelimella lähimmältä marmoritiskiltä (100km) ja vertailla hintaa netistä saataviin.
Jos nyt edes saa ketään kiinni Delta-autolta.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja george »

Mitä osia käytin. Olin matkalla Vuokatissa, kun alipainevuodot iskivät (venttiilikopan vieressä sekä läppäkotelon ja tehostimen välissä). Sain apua pvdriveriltä. Hän hankki pari metallista takaiskuventtiiliä ja liitti nämä kiinni koviin letkuihin käyttäen pientä liekkilämmitintä letkujen pehmentämiseen.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Pee
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Joo nyt muistankin tuon sun tapauksen.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pola »

Muista sit ottaa se ihmeliitin imusarjaan putken lisäks. Ei tule uutta putken mukana ja vanha särkyy helposti.
#3272
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minkälaisena kokonaisuutena marmorilta myydään tuota jarrutehostimen, läppäkotelon ja alipainepumpun välissä olevaa T-letkua? Takaiskuja varmaan saa sopivia tarvikkeenakin, mutta meneekö 7 vuotta vanhat letkut päreeksi, jos niitä alkaa vaihtamaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Näyttäisi olevan letkusatsi takaiskuineen, kysy merkkiliikkeestä jos vielä saa?

Löytyy varaosanumerolla 53 31 095.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Marmoriltahan tuo setti sitten löytyi. Pitäisi vielä jossain välissä ehtiä pistämään paikalleen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Taisi löytyä syy omiin omaan ongelmaan. Vaihtaessani jarrutehostimen alipaineletkua alkuperäinen letku katkesi läppäkotelolle menevän takaiskun kohdalta. Jospa se nyt rupeaisi taas tehostamaan myös käynnistyksen jälkeen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin