Öljyproppu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
burgman64
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2012 18:51

Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja burgman64 »

Miten olisi järkevin yrittää aukaista lähes pyöreä öljyproppu? Joutuuko poraamaan jos ei muuten aukea ja käyttää vaikka vastakierretappia.
Saab 9-3 1.9tids -07
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kannattaa kokeilla aluksi vaikka putkipihdeillä. Omasta piti lopulta naputtaa tiivisteprikka paloina pois välistä, kun ei auennut edes hitsatulla mutterilla ja pitkällä avaimella.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja YoC »

Korjaamoilla on usein hylsysarja millä saa nylppääntyneet proput auki jos ei kotikonstein lähde. Ei pitäis olla kallista huvia käydä vaikka löystyttämässä se korjaamolla ja vaihtaa sitten öljyt parkkipaikalla :lol:

Vastaava sarja http://www.starlex.fi/verkkokauppa/prod ... .php?p=200
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Itsellä oli sama ongelma. Isoilla putkipihdeillä meni auki (siis oikeasti isot, varmaan 50-60cm pitkät, koska niillä saikin hyvän voiman ja mikä tärkeintä siinä oli isot "hampaat" jotka pureutui siihen pehmeään proppuun.)

Äläkä sen jälkeen käytä mitään 9-5 pilipaliproppua, vaan ihan suosiolla sinne tonnarin 22mm (muistaakseni) kannalla kunnon proppu sinne. Ostin tarvikeliikkeestä, maksoikohan 4 euroa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Yhden avasin äärimmäisellä tarkkuudella pienellä rälläkällä. Naarmuakaan öljypohjaan ei tullut, ja propu irtosi kevyesti, kun tarpeeksi iso pala oli pois. En kuitenkaan suosittele!
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Kunhan saa sen vanhan plugin irti ja heitettyä mäkeen, niin en voi olla suosittelematta tätä:
http://www.quickvalve.co.uk/f106.htm?ve ... 01998-2010

On niin helppoa öljynvaihto tuon jälkeen.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Miten toi toimii? Hyvin tietysti, mutta tarkemmin. Viitikkö pöljälle selittää? Mitä makso, kun tilasit kotiin?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja 3J »

No voi hyvän tähen, miksi tuollaista ei ole jo vakiona? Ei tartte kalastella proppua jäteöljyn seasta eikä tule öljyt käsille. Letkunippakin vielä.

Käykö tuo suoraan vai tarviiko tuolla listatun adapterin?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Olisko kimppatilauksen paikka? Kuka ottas hoitaakseen? Azanovix? :mrgreen:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja blair »

Hei joo,

Tommoset kaikille, ihan oikeasti! Vaikuttaa hyvältä!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ei niissä alkuperäisissä mitään vikaa ole, kunhan vääntää 1/2" hylsyllä. Taitaa vaan 90% saapisteista availla tuon 13mm työkalulla.. ja sitten syyttää tulppaa kun nylppääntyy... :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja oju »

Vaikuttaaa hyvältä, itse ottaisin vielä tuon varmistusklemmarin kanssa jottei kasvillisuus aiheuta ylläreitä.

Alkuperäiseen kysymyksen; joskus on alkuperäinen proppu viilattu alikokoon (12mm?) kun meni liian pyöreäksi. Kunnollisella kiintolenkkiavaimella tai hylsyllä tuo sitten aukesi mutta tilalle meni heti tuo Motonetin suurempikantainen versio.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Ajatelkaas näiden 2.0/2.3 koneiden öljypropun paikkaa öpohjassa. Kunhan saa vaan hanan ylöspäin niin ei ole juuri minkäänlaista riskiä että hana aukeaa risujen takia.
T7 vm. 2001 9-3
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo ei muuta ku migillä iso mutteri tiukasti kiinni niin jopa aukee... nimim. 19mm avain käy femman öljyproppuun. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Öljyproppu

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Sitä öljyproppua ei tarvitse vetää liian tiukalle, varmaankin sen takia siinä on 13mm.
kanta. eihän siihen kohdistu mitään vääntövoimaa. Uusi tiiviste ja "rannekääntö".
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Vastaa Viestiin