Mistä sähköt DLR:lle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jk95
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 08:24

Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja jk95 »

Mistä sais helpoiten sähköt DLR:lle, parkkien kanssahan pitäis saada palamaan
Saab 9-5 2,3t -07
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jaa ug-saabistit ruvenneet myymään sähköä?

Noilla varmaan pääsee eteenpäin -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1&start=61

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=102751. Sieltä kun jaksaa seuloa turhat keulilta ja etsiä niin vastaus lopulta löytyy. Mutta lyhyesti: Valokytkimen takaa miehekkään pinkki johto poikki ja kytkimeltä tulevaan johtoon höpöhöpövalon heräte ja johto vaikka avausvaijerin kupeelta konehuoneeseen.

t. Vee
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mie otin virran päivävalosulakkeelta suoraan. Eli sulake ( nmro 35) pois ja johto ylempään napaan. Pieni litteä (kapea) apikoliitin sopii hyvin. Ei tarte katkoa mitään johtoja...
Nii ja piuhan vedin apparin puolelta samasta reiästä, ko sisälämppärin johto.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja Risto »

JP_Vette kirjoitti:Daytime running lamp, ts. "huomiovalot"

http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
Tuohan on DRL ja ei liity tähän topicciin mitenkään.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja suapas »

"Päiväajovalot voidaan kytkeä kahdella eri tavalla:

- Päiväajovalojen palaessa voi palaa myös takavalot ja parkit
- Päiväajovalojen palaessa ei pala takavalot eikä parkit"

Vähän liittyen alkuperäiseen kysymykseen, eikä mitään ...kan jauhantaa... :evil:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onko kukaan DLR:t asentanut lisännyt kytkentään hämäräkytkintä, jolloin "Off" asennossa vaihtaisi automaattisesti DLR ja normaali ajovalojen välillä valoisuuden mukaan? Mihin tuo hämäräkytkin on näissä muiden merkkien tehdasasenteisissa virityksissä sijoitettu?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja tturku »

Siivottu kaikki offtopic vääntö pois... Jatketaan asiassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
heimo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja heimo »

Viirussa sähköt saa hyvin moottoritilan varokekeskuksesta:

- sähköt valoille sulakeen 9 (Valonheittimen huuhtelupumppu) kannasta. Virta on kytkettynä vain avaimen ollessa 'on' asennossa.
- sammutusvirta sulakkeen 11 (Vasen lähivalo) kannasta, kuten esim. kykkvi erinomaisissa ohjeissaan opastaa.
9⁵ Vector StW -06
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja Raser »

suapas kirjoitti:"Päiväajovalot voidaan kytkeä kahdella eri tavalla:

- Päiväajovalojen palaessa voi palaa myös takavalot ja parkit
- Päiväajovalojen palaessa ei pala takavalot eikä parkit"
Miten nuo parkkivalot saa edestä ja takaa pois palamasta esimerkiksi valokytkimen asennossa 0 (kytkin käännettynä vasemmalle)?

Tech ohjelmointi ei anna vaihtoehtoa jossa valokytkimen jossain asennossa parkkivalot saisi sammutettua!?!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja Termos »

Raser kirjoitti: Miten nuo parkkivalot saa edestä ja takaa pois palamasta esimerkiksi valokytkimen asennossa 0 (kytkin käännettynä vasemmalle)?
Toivottavasti ei mitenkään IMO :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja Raser »

Termos kirjoitti:
Raser kirjoitti: Miten nuo parkkivalot saa edestä ja takaa pois palamasta esimerkiksi valokytkimen asennossa 0 (kytkin käännettynä vasemmalle)?
Toivottavasti ei mitenkään IMO :D
Kuinka niin? Jos laittaa ns. päiväajovalot eli ne ledit eteen, niin tyhmintähän on jos silloin vielä palaa jotain muita himmeleitä edessä ja takana!?!

Sitä paitti, miksi joka asiasta pitää tehdä jokin mielipidekysymys? Senkin voisi laittaa kyselyksi Gallup-alueelle, minne se oikeasti kuuluu.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja Termos »

Raser kirjoitti: Kuinka niin? Jos laittaa ns. päiväajovalot eli ne ledit eteen, niin tyhmintähän on jos silloin vielä palaa jotain muita himmeleitä edessä ja takana!?!
No kuule ihan siitä syystä, että sinä ehkä nutaat sillä rikkinäisellä Aerolla hämärällä kelillä mun edessä, ilman takavaloja.
Raser kirjoitti: Sitä paitti, miksi joka asiasta pitää tehdä jokin mielipidekysymys? Senkin voisi laittaa kyselyksi Gallup-alueelle, minne se oikeasti kuuluu.
Kuka teki, en minä ainakaan kysellyt? IMO.

Ilkeilin, sori :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
heimo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja heimo »

Kaikki valot sammuu kytkimen 0-asennossa, kun ottaa kojelaudan päässä olevasta varkokekeskuksesta Huomiovalo-sulakkeen (nro 35) pois.
9⁵ Vector StW -06
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Mistä sähköt DLR:lle

Viesti Kirjoittaja Raser »

heimo kirjoitti:Kaikki valot sammuu kytkimen 0-asennossa, kun ottaa kojelaudan päässä olevasta varkokekeskuksesta Huomiovalo-sulakkeen (nro 35) pois.
No näinhän se tosiaan on! Prisman parkkihallissa sateen suojassa sain vihdoin tuon valotestauksen saatettua loppuun.

Aiemmin Saab-gurun tallissa yritin epätoivoisena vänkätä että eikö se ollut se joku sulake (35) mikä pimensi loputkin valot (parkkivalot) jos vaan valokytkimen 0-asento on ohjelmoitu "oikein", eli missä 0-asennossa sammuu xenonit, mutta se sulakevaihtoehto jäi sitten kuitenkin kokeilematta, kun techin kautta ei niitä kaikkia valoja saa sammumaan...

Olisi tietty liian helppoa nyt tehdä sumuvaloista tai niiden tilalle suoraan ns. päiväajovalot, mutta kun sumuvaloille ei tule virtaa valokytkimen 0-asennossa (1 ja 2 asennossa tulee). Mikähän v***u siinäkin on järkenä.

Nyt pitää sitten saada heräte sumuvaloille (tai siis sinne tuleville päiväajovaloille) 0-asennossa. Ohjeet taitavat löytyä näistä ketjun linkeistä, täytyy lukea ajan kanssa. Muuten menee liian vaikeaksi jos päivällä kääntää valokytkimen 0-asentoon ja sitten erillisestä nappulasta virrat päiväajoledvaloille.

Mittariston valot ovat pimeänä 0-asennossa, joten liian hämärässä ainakin muistaa kääntää xenonit päälle.

//

Miksi jotkut eivät tykkää näistä led-päiväajovaloista? Nehän ovat tulleet jäädäkseen ja jokainen automerkki käyttää yksilöllisen muotoista tyylikästä valoketjua erottuakseen muista. Saab on suunniteltu joskus kivikaudella ennen ledien keksimistä, joten sen ulkoinen muutos päiväajovaloilla saattaa hämätä jotakuta luulemaan että kyseessä on modernimpi auto mitä tosiasiassa onkaan. Ajovalot päällä ajaminen päivällä on niiiiin "so last season" ja "uncool". Muualla Euroopassa toiset autoilijat vilkuttavat valoja ja soittavat poliisit paikalle jos ajaa valot päällä päivällä. Se on merkki siitä että on joku hätä!

Sitä paitsi vihertävien autoilijoiden luulisi olevan innoissaan mitä enemmän "pimeitä" autoja kaduilla liikkuu. Polttonestettä säästyy ainakin 0,000001 litraa sadalla (/auto) ja päästöt pienenevät. Ilmaston lämpeneminen lykkääntyy jälleen muutamalla sadalla vuodella.

Ja minkä takia jotkut haluavat tai pelkäävät ajavansa juuri pimeitten saabbien perään? Johan tuolla liikenteessä lähes puolet automerkeistä on perästä pimeitä päivällä. Miksi saabit olisivat jotenkin erityisen pimeitä ja törmäysvaarallisia siinä joukossa???

Siinä sitä mielipidettä In My Opinion.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin